گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

ابوسعید ابوالخیر:عشق آمد و شد چو خونم اندر رگ و پوست تا کرد مرا تهی و پر کرد ز دوست

❈۱❈
عشق آمد و شد چو خونم اندر رگ و پوست تا کرد مرا تهی و پر کرد ز دوست
اجزای وجودم همگی دوست گرفت نامیست ز من بر من و باقی همه اوست

فایل صوتی رباعیات نقل شده از ابوسعید از دیگر شاعران رباعی شمارهٔ ۱۱۲

صوتی یافت نشد!

تصاویر

کامنت ها

کوروش
2013-05-19T21:03:24
این رباعی چرا در دیوان شمس هم هست.؟؟ کدام درست است.؟؟
هادی
2017-02-08T08:08:18
این رباعی به احتمال فراوان متعلق به شیخ الوسعید ابوالخیر قرن چهارم هجری است، چون در کتاب انسان کامل تالیف عزیزالدین نسفی دقیقا به این بیت اشاره شده در حالی که نسفی این کتاب را در سال 620 هجری قمری نوشته ،که در آن زمان مولوی 13 سال بیشتر نداشته
یزدانپناه عسکری
2023-05-24T03:50:39.9641733
1- عشق آمد و شد چو خونم اندر رگ و پوست - تا کرد مرا تهی و پر کرد ز دوست  2- اجزای وجودم همگی دوست گرفت - نامیست ز من بر من و باقی همه اوست  *** ظهور دینامیکی و پویای وجود را نمی‌توان به یک هستنده ی ایستا تبدیل کرد. (1) *** [یزدانپناه عسکری] جریان بی وقفه و نوسانی درخشان وجود، هرگز ایستا نیست. توده واحد آگاهی انرژی مند انسان (هستنده ی موجود) توسط نیروی اسرار آمیز سیال جامع جمیع اسماء، به صورت موجودیتی واحد و به هم پیوسته نگاه داشته شده است. ________ 1- چه هستیِ متافیزیک در اندیشه‌ی هایدگر  
زهیر
2023-06-15T04:04:47.043078
این رباعی در تاریخ ما چندین بار و از شعرای مختلف نقل شده: ۱- اوحد الدّین کرمانی ۲- مولانا ۳- نجم الدین رازی در سه کتاب: الف- مرصاد العباد من المبدأ الی المعاد ب- رسالهٔ عشق و عقل (معیار الصدق فی مصداق العشق) ج- مجموعه‌ی اشعار ۴- ابوسعید ابوالخیر (همین صفحه) رضاقلی خان هدایت در «تذکرۀ ریاض العارفین» این رباعی را از مولوی معرفی کرده.