گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

ابوسعید ابوالخیر:آن عشق که هست جزء لاینفک ما حاشا که شود به عقل ما مدرک ما

❈۱❈
آن عشق که هست جزء لاینفک ما حاشا که شود به عقل ما مدرک ما
خوش آنکه ز نور او دمد صبح یقین ما را برهاند ز ظلام شک ما

فایل صوتی رباعیات نقل شده از ابوسعید از دیگر شاعران رباعی شمارهٔ ۲۴

صوتی یافت نشد!

تصاویر

کامنت ها

شجاع الدین شقاقی
2015-10-10T17:27:52
درک ِ قلیلای عقل چرا ، مدرک ِ عاشق طلبی؟در حدّ تو نِی که عشق ِ صادق طلبیدر ظلمت ِ احساسی و عقلی محصوردرکی است قلیل و قول ِ ناطق طلبی
روفیا
2015-02-10T18:13:22
عشق امد عقل او اواره شدصبح امد شمع او بیچاره شدعقل خود شحنه است و چون سلطان رسیدشحنه بیچاره در کنجی خزید انگلیسی ها می گویند عقل هیچوقت عاقل تر از وقتی نیست که در امور خارج از حیطه خودش دخالت نمی کند .
کمال
2015-12-27T23:13:51
جمع آن: 5862
سعید قبله مرکید
2018-06-07T03:47:17
با اینکه عقل ابزار شناخت بسیار قدرتمندی برای انسان است ولی شناخت کامل باریتعالی فراتر از ظرفیت آنست و هرکسی به اندازه ظرفیتش به این معرفت احاطه دارد. لذا شاعر اشاره ای به تجلی پروردگار در روز قیامت می نماید که نتیجه آن رفع هرگونه ابهام و شک در شناخت خداوند خواهد بود.
محسن جهان
2023-02-26T13:08:21.3814891
با تشکر از برداشت آقا سعید، تفسیر بنده از رباعی فوق: عارف و شاعر بزرگوار قرن چهارم در رباعی حاضر اشاره به ناتوانی عقل در درک عشق دارد: می‌فرماید آن عشق الهی که از روز ازل در وجود ما به امانت گذاشته و همواره به او زنده هستیم، هرگز عقل جزئی ما که البته‌ ابزار شناخت قدرتمندی است به ماهیت کامل آن پی نخواهد برد. و لذا شاعر نوید می‌دهد که با تجلی نورالله در روز موعود شک ما به یقین تبدیل شده و عشق او ما را نجات خواهد داد.