گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

عارف قزوینی:عارف بنا به آنچه در دیوانش نوشته این تصنیف را پس از جدایی از «دوست وفادارش» استادعلی‌محم...

عارف بنا به آنچه در دیوانش نوشته این تصنیف را پس از جدایی از «دوست وفادارش» استادعلی‌محمد معمارباشی بین قم و اصفهان ساخته است (سال ۱۳۲۹ ه.ق).
از کفم رها، شد قرار دل
❈۱❈
نیست دست من، اختیار دل هیز و هرزه گرد، ضد اهل درد
گشته زین در آن در مدار دل بی شرف تر از دل مجو که نیست
❈۲❈
غیر ننگ و عار، کار و بار دل خجلتم کُشد، پیش چشم از آنک
بود بهر من در فشار دل بس که هر کجا رفت و برنگشت
❈۳❈
دیده شد سفید، ز انتظار دل عمر شد حرام، باختم تمام
آبرو و نام، در قمار دل بعد ازین ضرر، ابلهم مگر
❈۴❈
خم کنم کمر زیر بار دل هر دو ناکسیم، گر دگر رسیم
دل به کار من، من به کار دل داغدار چون لاله اش کنم
❈۵❈
تا به کی توان بود خار دل همچو رستم از تیر غم کُنم
کور چشم اسفندیار دل خون دل بریخت از دو چشم من
❈۶❈
خوشدلم از این، انتحار دل افتخار مرد در درستی است
وز شکستگی است اعتبار دل عارف این قدر لاف تا به کی
❈۷❈
شیر عاجز است از شکار دل مقتدرترین خسروان شدند
محو در کف اقتدار دل

فایل صوتی تصنیفها شمارهٔ ۱۴ - از کفم رها

صوتی یافت نشد!

تصاویر

تصویری یافت نشد!

کامنت ها

برهان حسنی
2019-03-29T23:32:45
استاد لطفی هم توی آلبوم “خموشانه” این تصنیف رو خوندنابوعطا خوندن اگه اشتباه نکنم
محسن
2019-08-20T12:25:09
استاد شجریان در بیت پنج ،به جای کلمه بس ، از کلمه دل استفاده کردند
محسن
2019-08-20T12:24:06
استاد شجریان بیت پنجم به جای کلمه بس ، از کلمه دل استفاده کردند
رضا
2020-12-20T02:04:56
در جواب مهیای عزیز افتخار مرد (منظور انسانی که به شرف مردانگی رسیده ) در راستی و درستی اوست ولی دل در شکستگی ( متضاد معنای ظاهری درستی ) است
نگین راد
2020-12-16T15:47:39
بیت دوم در مدار دل صحیح است با استناد به تصنیف استاد لطفی
مرعشی
2021-04-03T08:54:06
این تصنیف رو خانم مهدیه محمدخانی هم اجرا کرده اند
محمود
2021-04-01T11:55:19
یک اجرای خصوصی از استاد شجریان با همنوازی آقایان درخشانی و افشارنیا از این تصنیف وجود دارد
فروزانفر
2020-06-02T22:55:42
از کفم رها شد مهار دل " را استاد شجریان اجرا کردند استاد لطفی (و تاریخ ما) این مصراع را " از کفم رها شد قرار دل" باز گو نموده اند.البته مهار دل به نظر بهتر مینشیند چون توصیف دل به اسب و توسن و رف رف همیشه در ادبیات ما بوده. و چون مهار اسب دل رها شود اختیار دل در کف نیست!تا دوستان چه نظر فرمایند!
مهیا
2020-08-15T05:21:12
میشه لطف کنید بگید معنی بیتافتخار مرد در درستی استوز شکستگی است اعتبار دلچی میشه؟
غلامحسین مرادی قره قانی
2018-11-25T20:28:50
سلام .خانم سیما مافیها در تنها کاستشان این تصنیف را بسیار زیبا اجرا کرده است
حسنک
2018-11-07T19:58:40
هم زنده یاد مرضیه و هم زنده یاد محمدرضا لطفی در ابوعطا این ترانه اجرا کرده اند.
بهرام مشهور
2019-01-30T01:05:26
مهفر درست نوشته لطفاً مورد را تصحیح کنید
مهفر
2018-04-08T16:26:03
در بیت دوم به اشتباه به جای کلمه مدار نوشته شده است مدارد
omid
2018-05-06T02:40:03
این تصنیف در دو دستگاه افشاری وابوعطا ساخته شده..اجرای زنده یاد مرضیه در ابوعطا هست که با ارکستراسیون بی نیر خالقی همراه هست
یوسف شیردلپور
2022-11-22T20:27:27.8974978
بادرود به همه عزیزان تاریخ مای ودست اندارکاران برنامه وسایت گنجنور وبااحترام به نظرات همه عزیزان این شعر عارف بزرگ راخیلی از عزیزان وسروران گرامی اجرا کردند ولی گویی استاد شجریان مکملی به شعروآواز میفزایند که تا اعماق وجود شنونده رسوخ میکند ودگرگون میشود  حال مخاطب وشنونده ودیگر جایی خلعی احساس نمیشود روحشان شاد✋
منوچهر جوانشیر
2023-05-22T01:54:11.847828
آیا وزن عروضی این شعر چنین است: مفتعلن فع، مفتعلن فع
عرفان خسروی
2023-09-28T19:29:59.8817493
خیر. فاعلاتُ فع، فاعلات فع‌.
عرفان خسروی
2023-10-02T17:44:08.747595
 معنای بیت دوم: بدین شیوه ره پیمودن و از این درِ رهایی و سرخودی و ولنگاری وارد آمدن _که دل آن را برگزیده است و در بیت نخستْ سخنِ آن رفت_ باعث شده تا آن دلِ در مدار و سر به راه، هرزه‌گرد و گیج و گم‌راه شود و پاکی و معصومیّتش از دست برود و نتیجتاً دیگر این دل، در مدارْ نه، بلکه هرز می‌گردد! (در بارۀ عیب قافیه در این بیت نیز، باید گفت که: گاهی شاعرِ نغمه‌دان و قافیه‌پرداز، موسیقی برایش در اولویت قرار داشته و چنین خطاهایی از او سر می‌زده است. تا حدی که حتی حافظ نیز از این ماجرا مستثنا نیست. برای اطمینان، بررسی کنید قافیه را در بیتِ «صلاح کار کجا و من خراب کجا/ببین تفاوت ره کز کجاست تا به کجا».