گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

عطار:دل چه خواهی کرد چون دلبر رسید جان برافشان هین که جان پرور رسید

❈۱❈
دل چه خواهی کرد چون دلبر رسید جان برافشان هین که جان پرور رسید
شربت اسرار را فردا منه زانکه تا این درکشی دیگر رسید
❈۲❈
گر سفالی یافتی در راه عشق خوش بشو انگار صد گوهر رسید
خود تو آتش بر سفالی می‌نهی هین که آنجا قسم تو کمتر رسید
❈۳❈
صد هزاران موج گوناگون بخاست دانی از چه موج بحر اندر رسید
چون یکی است این موج بحر مختلف از چه خاست و از خشک و تر رسید
❈۴❈
بحر کل یک جوش زد در سلطنت به یکدم صد جهان لشکر رسید
چون نمی‌آید به سر زان بحر هیچ پس چرا صد چشمه چون کوثر رسید
❈۵❈
قطره چون دریاست دریا قطره هم پس چرا این کامل آن ابتر رسید
قرب و بعد موج چون بسیار گشت هر زمانی اختلافی در رسید
❈۶❈
سلطنت از بحر می‌ماند به سر بحر قسم قطرهٔ مضطر رسید
بی نهایت بود بحر، این اختلاف از بصر آمد نه از مبصر رسید
❈۷❈
بحر چون محوست، موجش در خطر بحر را در دیده پا و سر رسید
کی بیاید بی نهایت در بصر در خطر صد با خطر مبصر رسید
❈۸❈
چون عدد در بحر رنگ بحر داشت گر رسید انگشت از اخگر رسید
خوش برآمد صبح توحید از افق زانکه خورشید آمد و اختر رسید
❈۹❈
این همه اختر که شب بر آسمانست لقمه‌ای گردد چو قرص خور رسید
پس یقین می‌دان که یک چیز است و بس گر هزاران مختلف هم بررسید
❈۱۰❈
در میان این سخن عطار را هم قلم بشکست و هم دفتر رسید

فایل صوتی دیوان اشعار غزل شمارهٔ ۳۷۸

تصاویر

تصویری یافت نشد!

کامنت ها

امین
2020-04-29T00:25:24
آفرینش جهان هستی با رقص واژه های عطار ، خیلی زیبادر مورد بیت مذکور با مکث بعد از نه، با احترام به نظر شما ، مخالفمکلمه مبصر به فتحه روی صاد (مبصَر)به معنای منظره، مشهود، مورد نظر میباشد که با توجه به قافیه و ردیف باید با فتحه خوانده شود که طبیعتا با کسره روی صاد (مبصِر) به معنای بیننده، چشم، مراقب متفاوت است.منظور این است که تفاوتهایی که در هستی مشاهده میشود به خاطر خطا و محدودیتهای چشم بیننده انسان است وگرنه این تفاوتها مثل قطرات بحر یکی است و متفاوت نیست. اساسا به بیان عرفا ، جهان هستی یکی و یکپارچه است و چشم احول و دوبین ما آنها را رنگارنگ و متفاوت می بیند.
شمس خراسانی
2018-10-12T01:59:18
از بصر آمد؟ نه. از مبصر رسید.(نحوه خواندن این مصرع بسیار مهم است.بعد از "نه" حتما باید مکث کرد).از چشم آمد؟نه. از صاحب چشم رسید.مفاهیم بسیار پیچیده فیزیک کوانتوم از عطار.دانشمندان هنوز هم قادر به درک علم بالای عرفا و اهل تصوف نیستند.
انسان کامل
2018-09-03T21:57:28
از بصر آمد ؟ نه از مبصر رسید سخته اما بفهمیم
ho۳innet
2018-07-11T00:46:46
تشریح فیزیک کوانتوم؛ تفسیر ابعاد کوانتومی جهان؛ عطار نیشابوری، واژه ها نمیتوانند توضیح دهند.