گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

عطار:عقل کجا پی برد شیوهٔ سودای عشق باز نیابی به عقل سر معمای عشق

❈۱❈
عقل کجا پی برد شیوهٔ سودای عشق باز نیابی به عقل سر معمای عشق
عقل تو چون قطره‌ای است مانده ز دریا جدا چند کند قطره‌ای فهم ز دریای عشق
❈۲❈
خاطر خیاط عقل گرچه بسی بخیه زد هیچ قبایی ندوخت لایق بالای عشق
گر ز خود و هر دو کون پاک تبرا کنی راست بود آن زمان از تو تولای عشق
❈۳❈
ور سر مویی ز تو با تو بماند به هم خام بود از تو خام پختن سودای عشق
عشق چو کار دل است دیدهٔ دل باز کن جان عزیزان نگر مست تماشای عشق
❈۴❈
دوش درآمد به جان دمدمهٔ عشق او گفت اگر فانیی هست تو را جای عشق
جان چو قدم در نهاد تا که همی چشم زد از بن و بیخش بکند قوت و غوغای عشق
❈۵❈
چون اثر او نماند محو شد اجزای او جای دل و جان گرفت جملهٔ اجزای عشق
هست درین بادیه جملهٔ جانها چو ابر قطرهٔ باران او درد و دریغای عشق
❈۶❈
تا دل عطار یافت پرتو این آفتاب گشت ز عطار سیر، رفت به صحرای عشق

فایل صوتی دیوان اشعار غزل شمارهٔ ۴۴۹

تصاویر

تصویری یافت نشد!

کامنت ها

حامد
2014-11-16T13:15:34
از نظر این بنده حقیر در این شعر نیز همانند سایر اشعار عطار میگوید که در وادی عشق انسان باید از همه چیز خود بگذرد و ذره ای دلبستگی به چیزی غیر از معشوق نداشته باشد به قول مولانا:این بار من یکبارگی در عاشقی افتادهام این بار من یکبارگی از عافیت ببریده ام دل را زخود برکنده ام با چیز دیگر زنده ام عقل و دل و اندیشه را از بیخ و بن سوزیده اماین شعر زیبا در غزلیات شمس را حتما بخوانید
فرزاد شهزاد
2016-07-15T05:11:48
درود به شماگر ز خود و هر دو کون پاک تبرا «شوی»راست بود آن زمان از تو تمنای عشقبه نظرم اینطور صحیحتر باشه
احمد
2016-12-22T12:02:03
باسلام برخلاف نظر جناب محمد معتقدم در بیت چهارم به قرینه تبری در مصرع اول تولا در مصرع دوم صحیح است نه تمنا .
حسین
2016-02-01T22:38:32
منظور بیت هفتم این است که بنده هرگاه به وسیله ی مستحبات که خداوند واجب نکرده است به او تقرب جوید و محبوب او شود خداوند گوش او و چشم او و زبان او میشود پس اگر خدا را بخواند او را اجابت میکند جای دل و جان گرفت جمله ی اجزای عشقواین برای عارفان میسر است که به فنای الاه رسیده اند وبعد از محو به صحو میرسن
MR
2016-01-10T18:21:24
سلاماز نظر من "چون اثر او نماند محو شد اجزای او" اجزای او باید تبدیل شود به "چون ما را سر او نماند محو شد اجزای او"که معنیش میشه چون ما قدرت یا حوصله و توان تحملش رو نداشتیم اجزای او محو شدتا نظر دوستان چه باشد
محمد
2012-09-09T08:13:10
در بیت چهارم طبق آنچه مکررا شنیده و دیده و در نسخ مختلف خوانده ام بیت به صورت زیر می باشد که حقیقتا از نظر دستوری هم بیت زیر صحیح تر می باشد :گر زخود هر دو کون پاک تبرا شوی ...... راست بود آن زمان از تو تمنای عشقدر مصرع اول تبرا شدن صحیح است نه تبرا کردن و در مصرع دوم تمنای عشق صحیح تر است از تولای عشق
محمد
2012-09-09T08:04:05
در بیت چهارم طبق آنچه مکررا شنیده و دیده و در نسخ مختلف خوانده ام به صورت زیر می باشد که حقیتا دستوری هم بیت زیر صحیح تر می باشد :گر زخود هر دو کون پاک تبرا شوی .... راست بود آن زمان از تو تمنای عشق در مصرع اول تبری شدن صحیح است نه تبری کردن و در مصرع دوم تمنای عشق صحیح تر است از تولای عشق
اصیلا
2020-01-29T14:21:16
با سلام خدمت دوستان عزیز همیشه با این نوع تفکر مشکل داشتم و دارم تو اشعار همه شعرای بزرگ فارسی زبان هم به وفور پیدا میشه البته استاد بزرگوارم فردوسی بزرگ اینطور نیست تو اشعار ایشون همیشه عقل از همه چی مهم تره . همیشه میخان عقل رو کوچیک کنن قدرتش رو نا دیده بگیرن همیشه تقابلی بین عقل و عشق در میگیره و عقل در مقابل عشق کم میاره . عقل میشه قطره و عشق میشه دریا و امثال دیگه ..... ما بدون عقلمون هیچی نداریم و هر چه داریم از عقل میاد حتی عشق از عقل میاد فهم ما از همه مسائل به میزان رشد عقلمون برمیگرده همیشه با این نوع اشعار که کم هم نیستن مشکل داشتم و جواب منطقی هم از کسی نشنیدم دوست دارم نظر شما رو هم بدونم بدرود ....
امیر محمد
2020-12-24T21:29:08
حق میگی ولی کسی عقل رو دست کم نگرفت بنظرم اتفاقا این عظمت عقله که وقتی با عشق مقایسه میکنی میتونی نشون بدی عشق دیگه عجب چیزیه
امیربهادر
2020-09-28T01:23:44
سلام. آیا کسی تعبیر بیت هفتم رو میدونه؟
ایلیا
2017-11-13T16:11:28
سلام بنده با احمد موافقم و تبرا و تولا صحیح تر می باشند، تبرا و تولا از فروع دین بوده و به ترتیب به معنی دشمنی و بیزاری و برائت جستن و دوستی و محبت و مودت داشتن می باشد که نضاد قشنگی ایجاد کرده استاستاد شجریان هم تولا (تولی) خوانده است، ساز و اواز دود عود از استاد شجریان به همراه کمانچه عالیه...
جمال
2018-11-03T18:39:23
سلام ، هر کدام از بزرگواران که معنای این بیت رو می دونستند ، بفرمایند ، خوشحال می شم:هست در این بادیه جمله جانها چو ابرقطره باران او درد و دریغای عشق
مینا کریمی
2018-11-29T02:08:59
شهرام ناظری در آلبوم عشق نامه این شعر را فوق العاده خوانده است.
احمد آذرکمان ۰۴۹۰۳۰۰۶۶۹.a@gmail.com
2018-04-15T18:21:38
برخورد کوتاه
مهدی
2018-06-08T09:46:06
این شعر رو شهرام ناظری در محموعه‌ آوازی زیبایی ( احتمالا در همکاری سالهای دهه 60 با رادیو) خوانده و من بصورت پراکنده از رادیو شنیده‌ام و گویا به طور رسمی هم جایی منتشر نشده است.
مهدی هیچ
2021-09-27T00:21:03.6197639
درود جا داره بگم واقعا عقل کجا پی بر شیوه سودای عشق  این تن اسب تو است و این جهان آخور اوست غذای اسب غذای سوار نباشد  عقل... یه وادی عشق یه وادی نمیتونی اینا رو با هم مقایسه کنی  عطار میگه عشق و بس
سید محسن
2021-11-03T22:21:18.7565929
درود بر ادیبان--عقل یک پدیده و یک هست،است و جنس و رنگ خاص خودش را دارد.البته عقل هم دارای محدودیت و محیط و مرز است اما عشق ناشی از فقدان هر پدیده ایی است.عشق یعنی نیاز کامل که یعنی هیچ چیز و پدیده ائی وجود ندارد و عشق بیان نیاز شدید به چیزی است جنس عقل  با نیازمندی عشق دو حالت متفاوت هستند
سید محسن
2021-11-03T22:23:32.6729143
دوش صدای عشق به من گفت اگر فانی هستی حالا جای تو در وادی عشق هست---این تعبیر من بابت بیت هفتم است
محسن جهان
2021-12-18T12:13:34.4849346
 تفسیر بیت ۲ بشرح زیر است: ای بشر عقل جزئی تو در مقایسه با فضای بیکران عشق مانند قطره‌ای جدا مانده از دریای عدم است. لذا درک این عقل درمانده از فضای لایتناهی عشق غیر ممکن است. تنها راه فهم آن از طریق استحاله درونی انسان میسر است، که برای این منظور باید از کلیه تعلقات ذهنی جهان مادی دست کشید.