گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

عطار:ای سراسیمه مه از رخسار تو سرو سر در پیش از رفتار تو

❈۱❈
ای سراسیمه مه از رخسار تو سرو سر در پیش از رفتار تو
ذره‌ای است انجم زخورشید رخت نقطه‌ای است افلاک از پرگار تو
❈۲❈
گل که باشد پیش رخسارت از آنک عقل کل جزوی است از رخسار تو
پر شکر شد شرق تا غرب جهان از شکرریز شکر گفتار تو
❈۳❈
چشم گردد ذره ذره در دو کون بر امید ذره‌ای دیدار تو
گنج پنهانی تو ای جان و جهان جان شعاع تو جهان آثار تو
❈۴❈
چون تو هستی هر زمان در خورد تو پس که خواهد بود جز تو یار تو
چون کسی را نیست یارا در دو کون هست هر دم تیزتر بازار تو
❈۵❈
صد هزاران جان فروشد هر نفس کس نیامد واقف اسرار تو
بیش می‌دانم هزار و صد هزار از فلک سرگشته‌تر در کار تو
❈۶❈
دم به دم می‌آفریند آنچه هست و آفریدن نیست جز اظهار تو
خود نمی‌استد دمی یک ذره چیز تا نثار تو شود ایثار تو
❈۷❈
هر زمانی صد هزاران عالم است کان نثار توست انمودار تو
تا ابد هرگز نبیند ذره‌ای خواری و غم هر که شد غمخوار تو
❈۸❈
زان حسین از دار تو منصور شد کز هزاران تخت بهتر دار تو
گر همه آفاق عالم پر گل است زان همه گل خوشترم یک خار تو
❈۹❈
صد سپه هرلحظه گر ظاهر شود برهم اندازم به استظهار تو
می‌بچربد بر جهانی خوش دلی در دل من ذره‌ای تیمار تو
❈۱۰❈
روی گردانید عطار از دو کون در لحد آورد و در دیوار تو
عالمی در هستی خود مانده‌اند زین جهت شد نیست خود عطار تو

فایل صوتی دیوان اشعار غزل شمارهٔ ۶۷۶

صوتی یافت نشد!

تصاویر

تصویری یافت نشد!

کامنت ها

..
2019-06-10T16:51:21
نثار تو شود، ایثار تو..
نادر..
2017-09-12T15:53:47
چون تو هستی هر زمان در خوردِ توپس که خواهد بود جز تو یار تو..
سید محسن
2023-04-30T21:40:31.2012229
بیت سیزدهم مصرع دوم کلمه----انمودار----بی معنا هست---نیاز به تصحیح دارد
سید محسن
2023-05-08T21:18:26.3008751
در بیت یازدهم می فرماید دم به دم آفرینش نو می شود که این خود تفسیر آیات زیادی از قران هست.یعنی کل جهان هستی در یک لحظه نابود می شود و در لحظه بعد افریده می شود.حالا طول زمانی این لحظه هستی چه میزان زمان رمینی هست برای من مشخص نیست.اخیرا آقای ابلفضل بهرام پور نیز در تفسیر آیه ایی که نمی دانم کدام بود همین مطلب را بیان داشت.