گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

فرخی سیستانی:چون پرند نیلگون بر روی پوشد مرغزار پرنیان هفت رنگ اندر سر آرد کوهسار

❈۱❈
چون پرند نیلگون بر روی پوشد مرغزار پرنیان هفت رنگ اندر سر آرد کوهسار
خاک را چون ناف آهو مشک زاید بیقیاس بید را چون پر طوطی برگ روید بیشمار
❈۲❈
دوش وقت نیمشب بوی بهار آورد باد حبّذا باد شمال و خرّما بوی بهار
باد گویی مشک سوده دارد اندر آستین باغ گویی لعبتان ساده دارد در کنار
❈۳❈
ارغوان لعل بدخشی دارد اندر مرسله نسترن لؤلؤی لالا دارد اندر گوشوار
تابر آمد جامهای سرخ مل بر شاخ گل پنجه های دست مردم سر فرو کرد از چنار
❈۴❈
باغ بوقلمون لباس و راغ بوقلمون نمای آب مروارید رنگ و ابر مروارید بار
راست پنداری که خلعت های رنگین یافتند باغهای پر نگار از داغگاه شهریار
❈۵❈
داغگاه شهریار اکنون چنان خرم بود کاندرو از نیکویی حیران بماند روزگار
سبزه اندر سبزه بینی چون سپهر اندر سپهر خیمه اندر خیمه بینی چون حصار اندر حصار
❈۶❈
سبزه ها با بانگ رود مطربان چرب دست خیمه ها با بانگ نوش ساقیان می گسار
هر کجا خیمه ست خفته عاشقی با دوست مست هر کجا سبزه ست شادان یاری از دیدار یار
❈۷❈
عاشقان بوس و کنار و نیکوان نازو عتاب مطربان رود و سرود و می کشان خواب و خمار
روی هامون سبز چون گردون ناپیدا کران روی صحرا ساده چو دریای ناپیدا کنار
❈۸❈
اندر آن دریا سماری وان سماری جانور وندر آن گردون ستاره وان ستاره بیمدار
هر کجا کهسار باشد آن سماری کوه بر هر کجا خورشید باشد آن ستاره سایه دار
❈۹❈
معجزه باشد ستاره ساکن و خورشید پوش نادره باشد سماری که بر و صحرا گذار
بر در پرده سرای خسرو پیروز بخت از پی داغ آتشی افروخته خورشیدوار
❈۱۰❈
بر کشیده آتشی چون مطرد دیبای زرد گرم چون طبع جوان و زرد چون زرعیار
داغها چون شاخهای بسد یاقوت رنگ هر یکی چون نار دانه گشته اندر زیر نار
❈۱۱❈
ریدکان خواب نادیده مصاف اندر مصاف مرکبان داغ ناکرده قطار اندر قطار
خسرو فرخ سیر بر باره دریا گذر با کمند شصت خم در درشت چون اسفندیار
❈۱۲❈
اژدها کردار پیچان در کف رادش کمند چون عصای موسی اندر دست موسی گشته مار
همچو زلف نیکوان خرد ساله تا بخورد همچو عهد دوستان سالخورده استوار
❈۱۳❈
کوه کوبان را یگان اندر کشیده زیر داغ بادپایان را دوگان اندر کمند افکنده خوار
گردن هر مرکبی چون گردن قمری بطوق از کمند شهریار شهر گیر شهردار
❈۱۴❈
هرکه را اندر کمندشصت بازی در فکند گشت داغش بر سرین و شانه و رویش نگار
هر چه زینسو داغ کرد از سوی دیگر هدیه داد شاعران را با لگام و زایران را با فسار
❈۱۵❈
فخر دولت بوالمظفر شاه با پیوستگان شادمان و شادخوار و کامران و کامکار
روز یک نیمه ،کمند و مرکبان تیز تک نیم دیگر مطربان و باده نوشین گوار
❈۱۶❈
زیرها چون بیدلان مبتلی نالنده سخت رودها چون عاشقان تنگدل گرینده زار
خسرو اندر خیمه و بر گرد او گرد آمده یوز را صید غزال و باز را مرغ شکار
❈۱۷❈
این چنین بزم از همه شاهان کرا اندر خورست نامه شاهان بخوان و کتب پیشینان بیار
ای جهان آرای شاهی کز تو خواهد روز رزم پیل آشفته امان و شیر شرزه زینهار
❈۱۸❈
کار زاری کاندر او شمشیر تو جنبنده گشت سر بسرکاریز خون گشت آن مصاف کارزار
مرغزاری کاندر و یک ره گذر باشد ترا چشمه حیوان شودهر چشمه یی زان مرغزار
❈۱۹❈
کو کنار از بس فزع داروی بیخوابی شود گر بر افتد سایه شمشیر تو بر کوکنار
گر نسیم جود تو بر روی دریا بر وزد آفتاب از روی دریا زر برانگیزد بخار
❈۲۰❈
ور سموم خشم تو بر ابر و باران در فتد از تف آن ابر آتش گردد و باران شرار
ور خیال تیغ تو اندر بیابان بگذرد از بیابان تابه حشر الماس برخیزد غبار
❈۲۱❈
چون تو از بهر تماشا بر زمینی بگذری هر بنایی زان زمین گردد بنای افتخار
تیغ و جام و باز و تخت از تو بزرگی یافتند روز رزم و روز بزم و روز صید و روز بار
❈۲۲❈
روز میدان گر ترا نقاش چین بیند به رزم خیره گردد شیر بنگارد همی جای سوار
گرد کردن زر و سیم اندر خزینه نزد تو نا پسندیده تر از خون قنینه است و قمار
❈۲۳❈
دوستان و دشمنان را از تو روز رزم وبزم شانزده چیزست بهره، وقت کام و وقت کار
نام وننگ و فخر و عار و عز وذل و نوش وزهر شادی و غم، سعد و نحس و تاج و بند و تخت و دار
❈۲۴❈
افسر زرین فرستد آفتاب از بهر تو همچنان کز آسمان آمد علی را ذوالفقار
کردگار از ملک گیتی بی نیازست ای ملک ملک تو بود اندرین گیتی مراد کردگار
❈۲۵❈
گر نه از بهر عدوی تو ببایستی همی فخر تو از روی گیتی برگرفتی نام عار
ور بخواهی بر کنی ازبن سزا باشد عدو اختیار از تست چونان کن که خواهی اختیار
❈۲۶❈
شاعران را تو زجدان یادگاری، زین قبل هر که بیتی شعر گوید نزد تو یابد قرار
تا طرازنده مدیح تو دقیقی درگذشت ز آفرین تو دل آکنده چنان کز دانه نار
❈۲۷❈
تا بوقت این زمانه مرو را مدت نماند زین سبب چون بنگری امروزتا روز شمار
هر نباتی کز سر گور دقیقی بر دمد گر بپرسی ز آفرین تو سخن گوید هزار
❈۲۸❈
تا نگردد باد خاک و ماه مهر و روز و شب تا نگردد سنگ موم و سیم زر و لاله خار
تا کواکب را همی فارغ نبیند کس زسیر تا طبایع را همی افزون نیابنداز چهار
❈۲۹❈
بر همه شادی تو بادی شاد خوارو شادمان بر همه کامی تو بادی کامران و کامکار
بزم تو از ساقیان سرو قد چون بوستان قصر تو از لعبتان قند لب چون قندهار

فایل صوتی دیوان اشعار شمارهٔ ۸۷ - در صفت داغگاه امیر ابو المظفر فخر الدوله احمدبن محمد والی چغانیان

صوتی یافت نشد!

تصاویر

تصویری یافت نشد!

کامنت ها

رفیق فردوسی
2015-01-08T17:40:06
در واپسین تحقیق دکتر امیدسالار در مقاله ی پیشنهادی در تصحیح بیت آغازین قصیدة داغگاه فرخی بیت نخست را چنین تصحیح کرده اندتا پرند بیدگون بر روی پوشد مرغزارپرنیان هفترنگ اندر سر آرد کوهسار
ویدا
2010-06-09T13:08:51
تشبیهات و توصیفات آنقدر خیال انگیز و تر وتازه و با شکوه است که انسان را تا مرحله لمس و حس کامل طبیعت پیش می برد. آیا این اشعار نشان می دهد که افکار مردم آن زمانه اینچنین لطیف و زلال بوده است چون حتما آن پادشاه خوش گذران هم با درک زیبایی این کلمات به شاعر صله میداده است.
سپیده
2010-10-31T16:01:28
این شعر را این شاعر توانا بدون دیدن ان داغگاه سروده. فرخی این شاعر توانا در توصیف طبیعت به دربار امیر چغانی می‌رود تا از فرط تنگدستی به ان دربار پناه ببرد. امیر در داغگاه است و در دربار حضور ندارد.فرخی قصیده معروف: با کاروان حله برفتم به سیستان.... را به وزیر تقدیم می‌کند. وزیر که باور ندارد این شعر از خود فرخی باشد به او دستور می‌دهد یک شبه قصیده ای مدحی در وصف داغگاه بسرایید که حاصل تراوش طبع وی این قصیده بی نظیر است.
سپیده
2010-10-31T16:04:14
این شعر را این شاعر توانا بدون دیدن ان داغگاه سروده. فرخی این شاعر توانا در توصیف طبیعت به دربار امیر چغانی می‌رود تا از فرط تنگدستی به ان دربار پناه ببرد. امیر در داغگاه است و در دربار حضور ندارد.فرخی قصیده معروف: با کاروان حله برفتم به سیستان…. را به وزیر تقدیم می‌کند. وزیر که باور ندارد این شعر از خود فرخی باشد به او دستور می‌دهد یک شبه قصیده ای مدحی در وصف داغگاه بسرایید که حاصل تراوش طبع وی این قصیده بی نظیر است.
عشرت
2013-10-20T14:52:46
این شعر نمونۀ کامل سبک خراسانیست. تشبیهات محسوس به محسوس، روحیۀ شاد، برون گرایی، اغراق و...نکتۀ لغوی بحث انگیز این شعر کلمۀ "ساده" است. آنجا که میگوید "لعبتان ساده" لعبت که عروسک و زیبارو معنی مشخصی است، اما ساده؛ یکی می توان به معنی بدون آرایش گرفت، دیگر به معنی زیبارویی که هنوز موی بر رخسارش نروییده و یکی هم به معنی ایستاده. چنانچه معین ساده را مخفف ایستاده هم معنی کرده است.
عشرت
2013-10-20T14:57:20
کمند شصت بازی به معنی کمندیست که به اندازۀ شصت دست باز(شصت متر) طول دارد. در قدیم برای متر کردن دستانشان را کامل باز میکردند و تقریباً یک متر میشد. البته اگر معنی دیگری هم کسی یافته بنویسد بهره مند شویم.کمند شصت خم هم به معنی کمندیست که شصت دفعه تا می شده است. در کل تمام این ترکیبها برای نشان دادن قدرت صاحب کمند است.
عشرت
2013-10-20T15:01:30
در بیتی که شانزده چیز را ذکر کرده و سپس برمیشمارد صنعت ایضاح بعد ابهام به کار رفته است.صنعت استعاره هم خصوصاً در ابیات قبل از تخلص بسیار است.
امین کیخا
2013-07-15T14:38:55
بیت اخر عجب حکایت شگفتی دارد !
deargoli deargoli@gmail.com
2013-07-15T13:49:34
چون پرند نیلگون بر روی پوشد مرغزارپرنیان هفت رنگ اندر سر آرد کوهسارتوصیف زیبایی است از طبیعت و آسمان از شاعر شوریده ی سیستانیهر بیتش انسان را به طبیعت ناب بر می گرداند به راستی که در اوج وقار و زیبایی سروده شده است روانش شاد
a.p
2019-10-09T20:49:28
اندر احوال این چکامه نظامی عروضی حکایتی آورده در کتاب خود(چهار مقاله) که خواندن آن خالی از لطف نیست فرّخی «برگی بساخت و روی به چغانیان نهاد و چون به حضرت چغانیان رسید بهارگاه بود و امیر به داغگاه … و عمید اسعد که کدخدای امیر بود به حضرت بود و نُزلی راست می‌کرد تا در پی امیر بَرَد. فرّخی به نزدیک او رفت و او را قصیده‌ای خواند و شعر امیر بر او عرضه کرد. خواجه عمید اسعد مردی فاضل بود و شاعردوست. شعر فرّخی را شعری دید عذب و تر، خوش و استادانه. فرّخی را سگزیی دید بی‌اندام. جبّه‌ای پیش‌وپس‌چاک پوشیده. دستاری بزرگ، سگزی‌وار، در سر؛ و پای و کفش، بس ناخوش؛ و شعری در آسمان هفتم. هیچ باور نکرد که این شعر آن سگزی را شاید بود. بر سبیل امتحان گفت: «امیر به داغگاه است و من می‌روم پیش او و تو را با خودم ببرم به داغگاه، که داغگاه عظیم خوش جایی است. جهانی در جهانی سبزه بینی، پرخیمه‌وچراغ چون ستاره… قصیده‌ای گو لایق وقت و وصف داغگاه کن تا تو را پیش امیر برم.» فرّخی آن شب برفت و قصیده‌ای پرداخت سخت نیکو و بامداد در پیش خواجه عمید اسعد آورد و آن قصیده این است: چون پرند نیلگون بر روی پوشد مرغزار/ پرنیان هفت رنگ اندر سر آرد کوهسار… چون خواجه عمید اسعد این قصیده بشنید حیران فروماند که هرگز مثل آن به گوش او فرونشده بود، جملهٔ کارها فروگذاشت و فرّخی را برنشاند و روی به امیر نهاد و آفتاب‌زرد پیش امیر آمد و گفت: «ای خداوند! تو را شاعری آورده‌ام که تا دقیقی روی در نقاب خاک کشیده است، کس مثل او ندیده است» و حکایت کرد آنچه رفته بود. پس امیر فرّخی را بار داد. چون درآمد، خدمت کرد. امیر دست داد و جای نیکو نامزد کرد و بپرسید و بنواختش و به عاطفت خویش امیدوارش گردانید، و چون شراب دوری چند درگذشت، فرّخی برخاست و به آواز حزین و خوش این قصیده بخواند که: با کاروان حله برفتم ز سیستان… چون تمام برخواند، امیر شعرشناس بود و نیز شعر گفتی. از این قصیده بسیار شگفتی‌ها نمود. عمید اسعد گفت: «ای خداوند باش تا بهتر بینی.» پس فرّخی خاموش گشت و دم درکشید تا غایت مستی امیر. پس برخاست و آن قصیدهٔ داغگاه برخواند. امیر حیرت آورد. پس در آن حیرت روی به فرّخی آورد و گفت: «هزار سر کُرّه آوردند همه روی‌سپید، و چهاردست‌وپای‌سپید، خَتلی راه تو راست. تو مردی سگزی و عیّاری. چندانکه بتوانی گرفت برگیر. مال تو باشد.» فرّخی را شراب تمام دریافته بود و اثر کرده. بیرون آمد و زود دستار از سر فروگرفت. خویشتن را در میان فسیله افکند و یک گله در پیش کرد و بدان روی دشت برد، بسیار بر چپ و راست و از هر طرف بدوانید که یکی نتوانست گرفت. آخرالآمر رباطی ویران بر کنار لشکرگاه پدید آمد. کُرّگان در آن رباط شدند. فرّخی به‌غایت مانده شده بود. در دهلیز رباط دستار زیر سر نهاد و حالی در خواب شد از غایت مستی و ماندگی. کُرّگان را بشمردند، چهل‌ودو بود. رفتند و احوال به امیر بگفتند. امیر بسیار بخندید و شگفتی‌ها نمود و گفت: «مردی مقبل است. کار او بالا گیرد. او را و کُرّگان را نگاه دارید و چون او بیدار شود مرا بیدار کنید.» مثال پادشاه را امتثال کردند. دیگر روز به طلوع آفتاب فرّخی برخاست، و امیر خود برخاسته بود و نماز کرده. بار داد و فرّخی را بنواخت و آن کُرّگان را به کسان او سپردند، و فرّخی را اسب با ساختِ خاصه فرمود و دو خیمه و سه استر و پنج سر برده و جامهٔ پوشیدنی و گستردنی، و کار فرّخی در خدمت او عالی شد و تجملّی تمام بساخت.
a.p
2019-08-31T20:21:11
در بیت آغازین پرند پارچه ای بوده از ابریشم و تک رنگ بوده و پرنیان نیز پارچه ای ابریشمین ولی رنگ رنگ بوده
اشکان
2020-05-22T15:12:52
با سلام در مصرع {کوکنار از بس فزع داوری بیخوابی شود} داروی یا داوری نوشته شده است.
پریسا
2018-02-24T17:34:46
( هرکه را ) اندر کمند شصت بازی درفکند
جهن یزداد
2021-12-21T14:07:18.5279505
دیوانه کننده است این سروه جاودانه سخنگوی سیستان  -  شرزه زینها ر-  گردون ناپیدا کران دریای ناپیدا کنار
صابر قنبری
2022-10-09T23:25:10.9117911
در بیت ۲۲  با کمند شصت خم در درشت چون اسفندیار...  درشت احتمالا اشتباه تایپ شده و درست آن  دست  است. با کمند شصت خم در دست چون اسفندیار