گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

خیام:خوش باش که پخته‌اند سودای تو دی فارغ شده‌اند از تمنای تو دی

❈۱❈
خوش باش که پخته‌اند سودای تو دی فارغ شده‌اند از تمنای تو دی
قصه چه کنم که به تقاضای تو دی دادند قرار کار فردای تو دی

فایل صوتی رباعیات رباعی شمارهٔ ۱۷۰

تصاویر

کامنت ها

Mostafa Kermani
2015-07-03T19:20:05
با توجه به مفهوم کلی رباعی، "بی تقاضا" صحیح می باشد.همچنین در نسخه تصحیح شده آقایان فروغی و غنی نیز "بی تقاضا" آمده است.
داود
2016-12-01T22:58:33
در نسخه ی فروغی و دکتر غنی، "بی تقاضا" نوشته شده است.
بهرام مشهور
2012-05-21T09:27:25
این رباعی از خیّام نیست
پژگاچ
2012-04-24T18:12:33
امکان نداره که این بیت،از سنایی باشه.چون که کاملا از اعتقادات سنایی دور و به تفکر خیام نزدیکه.
امیر حسین
2012-12-16T15:38:32
کاملا مشخصه که شعر از خیامه، ابیات سنایی دارای اوزان دیگری میباشد.
رسول امینی
2013-12-29T23:53:32
به احتمال زیاد از خیامه و اما بعد امیر جان فکر نکنم مفهوم این رباعی اون چیزی که شما گفتید باشد به نظر من پیام این ابیات این است که : زیاد نگران رسیدن یا نرسیدن به امیال و آرزو های خود نباش چرا که چه بسیار انسان هایی که قبل از تو آن آرزو ها را در سر داشتند و از آن ها فارغ شدند
uk
2013-07-10T13:27:08
فکر میکنم ارز تفکرات خیام دوره،این رباعی اشاره به این داره که ما سرنوشت و آینده ای از پیش تعیین شده داریم ،در حالی که طبق رباعیات دیگر خیام مانند اگزیستانسیالیست ها فکر می کند،از این لحاظ که به خدا و قدرت مطلقی اعتقاد ندارد . از این رباعی تعجب کردم!! در نسخه صادق هدایت هم نیست!
حسین ش
2020-02-14T19:10:55
در فلسفه مذهبی بحثی هست به عنوان اینکه اگر خدایی وجود دارد آیا او به همه چیز و همه کس که شامل گذشته - حال و آینده میشود آگاهی دارد یا نه. خیام اعتقادی به خدا و اسلام نداشته است و در بسیاری از اشعارش به قصه های کودکانه و غیر منطقی قران اشاره میکند. او بوسیله شعرهایش به کسانی مثل غزالی که با او همزمان بوده اند و بسیار مذهبی و ضد علم بوده اند گوشه و کنایه می زده. در این رباعی او با اشاره به قران می گوید خدا همه چیز را میداند و سر نوشت همه ما مشخص است و چون خدا همه چیز را از قبل میداند و تعیین کرده است ما نمیتوانیم چیزی را عوض کنیم بنا بر این برویم و خوش باشیم. این شعر مال یک شاعر عرفانی نیست چون در عرفان خوش باش بکار نمی برند. در عرفان تماما صحبت از خدا - مردن و زندگی بعد از مرگ است.
سینا ----
2020-07-06T23:36:26
البته که خیلی از چهارپاره ها شناورند و معلوم نیست مال چه کسی هستند. آن قدر هم مهم نیست باید زیباییشان را نگریست. اما در مصرع سوم مفهوم زمانی درست و مطابق و منطقی میشود که بگوییم : قصه چه کنم که بـــی تمنای تو دی ...
nabavar
2017-02-07T02:12:44
”به تقاضا“ با مفهوم کلی شعر نمی خواند درین مانا که به خواست تو فردای ترا رقم زده اند ولی در بیت اول می گوید به دل تو راه نیامده اندولی” بی تقاضای“ تو با مفهوم شعر می خواند یعنی به میل تو نبوده . با صورت فعلی بیت دوم روان نیست .
هه ژار
2017-02-07T01:54:04
امکان نداره این رباعی ازخیام باشه...
رضا صناعی
2018-11-03T20:37:34
با پوزش از اشتباه تایپی در حاشیه قبلی خودم "میرسد"
رضا صناعی
2018-11-03T20:28:35
با احترام به تمامی دوستان و اساتید به نظر میرصد " بی تقاضای " درست باشد.
Mahsa
2018-05-01T20:47:33
میشه تفسیرش کنین
مهرداد مدیری
2018-06-13T08:21:07
در این که این رباعی متعلق به خیام باشه شک وجود داره زیرا بنده در دیوان خیام ندیدم امّا دلیل محکم تر اینکه رباعیات خیام نیشابوری معمولا با هجهای بلند آغاز میشن ولی این رباعی با هحای کوتاه آغاز شدهاین کوزه چومن عاشق زاری بوده است...خوش باش که پخته اتد سودای تو دی...
احمد نیکو
2023-03-14T20:50:59.7091053
خوش باش که پخته اند سودای تو دی ایمن شده از همه تمنای تو دی تو شاد بزی که بی تقاضای تو دی دادند قرار کار فردای تو دی
بردیا ممدوحی
2023-04-27T02:04:08.7143289
یک نکته کوچیک ولی عمیقی در این شعر وجود دارد دوستان عزیز، این شعر متعلق به خیام است و لحن وی در این شعر با کنایه و طعنه همراه است خیام به طعنه میگوید که به همین خیال باش که تقدیر تو مشخص شده است و از خود اختیاری نداری! در صورتی که اینگونه نیست و تو خودت سرنوشتت را رقم میزنی!!!  همین، و بهمین سادگی!