گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

خیام:می لعل مذاب است و صراحی کان است جسم است پیاله و شرابش جان است

❈۱❈
می لعل مذاب است و صراحی کان است جسم است پیاله و شرابش جان است
آن جام بلورین که ز می خندان است اشکی است که خون دل در او پنهان است

فایل صوتی رباعیات رباعی شمارهٔ ۴۶

تصاویر

کامنت ها

سروش
2012-06-09T09:09:41
درود بر خیام بزرگ مرد این سرزمین. نمیدانم آن فضلا و دانشمندانی که در حاشیه سایر رباعیات خیام در همین پیج تاریخ ما، اصرار داشتند، منظور خیام از می و پیاله و شراب، همان است که خود نوش جان میکنند و خود را هم پیاله خیام میدانند، این رباعی را که آب پاکی بر دستان همه ریخته و به صراحت منظور خود را از این استعاره ها بیان کرده، ندیده اند؟ یا حرفی برای گفتن نداشتند!؟
محمد و اکی
2013-01-19T18:15:01
سروش عزیز میتونه شعر استاد نباشه
محمد و اکی
2013-01-19T18:16:27
میتونه شعر استاد نباشه
محمد و اکی
2013-01-19T18:17:43
این شعر از خیام نیست
فرهاد
2014-06-07T21:17:58
جنابان سروش و محمد، بر خلاف برداشت شما، منظور خیام از می در این شعر همان می انگوریست. و هر آنچه در این رباعی گفته است در وصف شراب انگور است. تعجب میکنم چرا متفاوت برداشت کرده اید. اجازه بفرمایید توضیح دهم. میگوید: می لعل مذاب است و صراحی کان است. یعنی، می (شراب) یاقوت مذاب است، و صراحی (جام) سنگی است که آن را در بر گرفته است. تشبیه شراب به "یاقوت مذاب" تردیدی باقی نمیگذارد که منظور شاعر مایعی است قرمز رنگ، که همان شراب قرمز است. در مصرع بعد تشبیه دیگری میاورد بدین صورت که پیاله شراب را از فرط با ارزش دانستن، به موجود زنده تشبیه میکند. بدین گونه که پیاله را به جسم و شراب را به جان آن تشبیه میکد. هر دو مصرع این شعر در وصف و تمجید شراب انگور است و بی تردید از خیام میباشد.
امین کیخا
2013-07-21T13:18:32
با درود شراب نوشیدنی است چه هوشربا چه نه ! مل تنها از انگور است ، بگماز لغتی ترکی است ، می لغت فراگیر و معنی نوشیدنی هوشربا می دهد ، می سور هم یعنی مهمانی که می دهند .لغت لغت است همه باید نگهداری شوند
علی
2019-06-30T07:10:08
با سلام خدمت دوستان ستاد دقیقا در مصرع اول اشاره به شراب مادی از انگور و جام شراب یا پیاله کرده که از طریق از کار انداختن جنبه روانی انسان باعث نشاط و سرخوشی میشهو در مصرع دوم با اشاره به جسم به عنوان جام و اشاره به روح به عنوان شراب ( عرفا بر این باور هستند که روح وسیله ارطباط دو طرفه با خالق هست پس خالق سر خوشی و سرمستی رو از این طریق به جسم ما همچون شراب جاری میکنه در حالی که باز هم جنبه روانی از فعالیت ایستاده دقیقا در بخش روانی شراب مادی از انگور و شراب معنوی از روح شباهت به هم دارند ) نمودند
۸
2020-05-18T22:31:30
آ سید علی،جوش مزنید، منظور از شراب دقیقا همان شراب این روزها خانگی ترس محتسب خورده است ، نوش !
s.Ali
2020-05-18T12:34:57
فرهاد جان. شما مرزهای تحریف رو جابجا کردیایشون میفرمایدمراد از می، مذاب استمراد از جام، مواد کانی استمنظور از پیاله، جسم استو منظور از شراب، جان انساندیگه چجوری باید توضیح بده. تا بفهمی در تمامِ اشعار منظور از می و شراب و شرابخواری چیه؟!!! شمایی که این تمثیل رو برعکس میکنی، دیگه قطعا کج فهم نیستی. شما برای تخریب و تحریف اومدی
فرزام
2017-12-04T12:57:25
در این اشعار منظور شاعر هم می یعنی شراب معمولی است وهم معنی مجازی را میدهدنوشیدن شراب در بین عرفا قبح ندارد هرچند برای خوردن آنهم ولع و حرص و اصراری ندارند میگویند از مولانا پرسیدند حکم شراب خواری چیست؟ فرمودند تا که خورد، مثل آنست که نجاست را در کاسه آب بریزید یا به دریا، نجاست مایع داخل کاسه را هم جنس میکند ولی آب دریا تاثیری میپذیرد
جمشید
2017-03-09T22:39:43
درود بر فرهاد عزیزبنده از شما بسیار سپاسگزارم که با نوشته ی زیبا خود حاشیه ساز های خیام بزرگ رو دهان بسته به گوشه نشاندید.همیشه افراطی ها سعی دارند که باده نوشی های خیام بزرگ رو به شکلی غیر عقلانی تفسیر کنند ولی کسانی که خیام را می شناسند به بزرگی و صراحت ایشان پی برده اندباز هم ممنونم
ملیکا رضایی
2021-08-07T09:19:42.7186293
چه بسیار انسان ها دیدم تنشان لباس نبود و چه بسیار لباسها دیدم که انسانی درونش نبود ... Dr.Ali.Sh
میــــرِ سلطان احمـــد
2021-08-07T09:26:42.0446398
آملی برای این رباعی توضیحاتی دادند که الان خاطرم نیست ولی کلی بحث شد سر کلاس ایشون راجبع این رباعـــی
حبیب شاکر
2022-03-10T13:49:53.8858218
سلام بر یاران گرامی  عالم همه جسم است و خدایش جان است  عشق گوهر آدم و الهش کان است  دلشاد شود هرآنکه دل شاد کند  دنیای بدون خنده چون زندان است تشکر از دوستان
حمید آ
2022-08-16T18:41:37.9986032
در جواب دوستانی که مدعی هستن خیام یه الکلی بوده عرض کنم: باده عام از برون باده عارف ازدرون‌  بوی دهان بیان کند تو به زبان بیان مکن