گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

خیام:ماییم و می و مطرب و این کنج خراب جان و دل و جام و جامه پر درد شراب

❈۱❈
ماییم و می و مطرب و این کنج خراب جان و دل و جام و جامه پر درد شراب
فارغ ز امید رحمت و بیم عذاب آزاد ز خاک و باد و از آتش و آب

فایل صوتی رباعیات رباعی شمارهٔ ۶

تصاویر

کامنت ها

رضا تنها
2015-11-28T00:57:18
خیام بز گوار دراین رباعی عبادت را نه از سر ترس و نه از بابت طمع بهشت نگریسته است . بلکه ایشان عبادت ازادگان را بر گزیده است. همان عبادت وپرستشی که مولا علی در نهج بلاغه به ان اشاره فرموده است .نه از ترس اتش و نه از طمع اب که اشاره به همان بهشت است
رضا تنها
2015-11-28T01:04:13
ازاد منشی خیام ستو دنی است . در رباعیات خیام اخلاص همچون عشق در ابیات مولانای عزیز مواج است .موج اخلاص است که انسان رادر این رباعیات به ساحل ارامش بدرقه می نماید .
ayyar
2015-03-25T01:28:40
ﺧﻴﺎﻡ ﺷﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺟﺎ ﺷﺮﺍﺏ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﻤﺮ ﺗﺸﺒﻴﻪ ﻛﺮﺩﻩ ﻭﻳﺎ ﺍﻳﻬﺎﻡ ﻫﻢ ﺑﺘﻮﺍﻧﻴﻢ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻳﻌﻨﻲ ﻫﻢ ﻋﻤﺮ ﻣﻤﻠﻮ ﺍﺯ ﺩﺭﺩ ﻭ ﻫﻢ ﺷﺮﺍﺏ ﺗﻠﺦ ﻭ ﺩﺭﺩ ﻧﺎﻙ ﺍﺳﺖ .ﻣﻲ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺗﻠﺨﻲ ﺑﻪ ﻋﻤﺮ ﻭ ﺯﻧﺪﻛﻲ ﺩﺍﻧﺴﺘﻪ:
t
2015-03-12T00:49:42
خیام مثل همیشه ضدیت خودش را با مذهب «نه با خدا»داره نشون میده . امید رحمت و بیم عذاب ههمان بهشت وجهنم هست
علی ماسالی
2016-12-24T03:35:51
دوبیتی خیام بصورت ماییم و می و مطرب و این کنج خرابجان و دل و جامه و جام پر درد شرابفارغ ز امید رحمت و بیم عذابآزاد ز خاک و باد و از آتش و آب بنظر میرسد با مفهوم بین اول مناسب تر باشد زیرا جامه پردرد شراب یا جامه پردُرد شراب مفهومی ندارد مگر بصورت جام پُر دُرد شراب باشتذ زیرا این جام است که پر از دُرد شراب خواهد بود نه جامه آاش
بهرام خاراباف
2012-07-13T08:04:03
ماییم وجان/می ودل/مطرب وجام/این کنج خراب و/جامه پردرد/..وشرابفارغ (آزاد)ازامید(خاک)/رحمت(باد)بیم (آتش)عذاب(آب)
مهدی
2012-10-03T21:39:10
سلام به همه ی دوستان.بیایید بر روی بیت دوم این رباعی متمرکز شویم.اولا باید گفت که انسان هر لحظه ممکن است خطا کند و دست گناه را بفشارد.خیام احتمالا خطایی کوچک یا بزرگ،که البته آن را پروردگار میداند در زمان قبل این رباعی مرتکب شده است که میگوید از رحمت{عفو}خدا خالی و نا امیدم و از عقوبت این گناه چه در دنیا و چه در آخرت بیمناکم و از عذاب آن میترسم.ولی حالا به قول صاءـب تبریزی:پیشانی عفو تو را پر چین نسازد جرم ما آیینه کی بر هم خورد از زشتی تمثالها،نباید از بخشش حق نا امید شد ولی این گونه بودن نشان خاشع بودن خیام است.نکته ی دوم اینکه خیام اشاره دارد از خاک،باد،آتش،آب که عناصر اصلی طبیعت هستند آزادم.خُب؛باید گفت چطور شود انسانی آزاد از این عناصر باشد و از جهان بهره نبرد؟ جواب این است که این ها مجاز از خود جهان هستند و اشاره به این که دنیا را ارزشی نیست.به قول بیدل:آرزوی های دو عالم دستگاه از کف دستم غباری بیش نیست یا اینکه شخصی گفته:گفتند که دنیا خواهی؟گفتم هیچ گفتند که خواهی جاهی؟گفتم هیچگفتند جهان چه قیمتیست از بر تو؟دنیاست مرا چون کاهی،گفتم هیچو از فکر من کوچک اینگونه استنتاج میشود که به احتمال نزدیکی خیام عارف بوده یا گرایش عارفانه داشته؛زیرا اکثرا گویند خیام حکیم بوده نه عارف...مرا شرمنده دارید اگر فکر میکنید از این رباعی غلط برداشت کرده ام.هر کس نظری دارد...
سید ابراهیم
2012-09-01T01:07:46
این شعر رو به این صورت هم آوردند که به نظر من معقول تره :ماییم و می و مطرب و این کنج خراب جان و دل و جام و جامه *در رهن* شراب فارغ ز امید رحمت و بیم عذاب آزاد ز خاک و باد و از آتش و آب
۷tir
2012-03-13T15:10:53
سلام.با احترام نسبت به اونایی که اسرار دارند شعرهای خیام را ساده و لاابالی معنی کنند هر چند که چنین امکانی در شعرهای او هست ولی با این همه عرفانی که داره یا شراب را حاصل رنج میدونه یا شراب را به اشک تشبیه میکنه جنبه عرفانی چگونه نادیده میگیرید؟
محمدرضا
2013-04-21T18:37:27
با سلام به دوستان بعضی متاسفانه در این توضیح و تفسیرها در پی القاء مستی شراب خوراکی (که از راه دهان است)نسبت به بزرگان ادب مثل خیام هستند .دلیل ان را خودشان بهتر می دانند اما انچه به ذهن یک فرهیخته میرسد این است که اینگونه اندیشیدن بسیار ساده لوحی است.برای این حرف تند و رک مرا ببخشید
حامد
2012-10-30T01:26:44
در پاسخ فرهاد نازنین، در مصرع دوم درد با ضمه ی بر دال به معنای ته مانده ی شراب است که با آهنگ کنج در مصرع پیشین هم نواست.
هومن
2009-11-14T09:04:46
ماییم و می و مطرب و این کنج خرابجان و دل و جام و جامه پر دُرد شراب.فارغ ز امید رحمت و بیم عذابآسوده ز باد و خاک و از آتش و آب.ترانه های خیامصادق هدایت. بتظر میرسد که این ورژن صحیح تر باشد. چون در رهن شراب بودن یعنی اسیر شراب بودن و چاره ای جز آن نداشتن. اما جام پر دُرد شراب بسیار به آنجه که خیام از آن لذت می برد و انتخاب خود اوست نزدیکتر است---پاسخ: با تشکر، رباعی را بر اساس نسخهٔ فروغی بازنویسی کردیم که شبیه نقل شماست.
هومن
2009-11-11T13:54:54
این یکی از همان ابیاتی است که باعث میشود خیام انسانی لاابالی و همیشه مست بنظر آید. در حالی که خیام نقش مهم "می" را به ما می آموزد. اگر به حقیقت زندگی دست یافته باشیم و عنصر وجودی آنرا درک کرده باشیم, به مرحله ای می رسیم که همه چیز خسی بیش نخواهد بود و آزادی از ریسمانهای مادی را بهمراه خواهد داشت.حال این حقیقت زندگی چیست ؟
ف-ش
2009-11-26T07:32:17
مائیم و می و مطرب و این کنج خرابجان و دل و جام و جامه در رهن شرابفارغ ز امید رحمت و بیم عذابآزاد ز خاک و باد و از آتش و آبفراموش نکنیم که شعر زبان احساس است همان موقع که شاعر شعر میگوید حال مخصوصی دارد که با شعر آنر بیان میکنداین دلیل برآن نیست که همه اوقات زندگی شاعر منطبق با این احسلس است مثلا به این بیت هم توجه کنیمعمریست مرا تیره و کاریست نه راستمحنت همه افزوده و راحت کم و کاستویادربیت دیگر منتسب به اواز گردش چرخ هیچ مفهومم نیست جز رنج زمانه هیچ موهمومم ییستوقتی ابیات او را میخوانیم ممکنست از یاد ببریم که احساس شاعر در لحظه و لجظات خاصی بیان شده است در صورتیکه میدانیم همه ما در زندگی حالات متفاوتی داریم گاه ممکنست احساس شادی و آزادی کنیم وتاحدی در مصداق رباعی فوق الذکر قرار بگیریم و یا یه عکس گرفتار غمهای شدید شویم و کسی نمیتواند از یک نمونه کل احوال زندگی وشخصیت مارا دریابدبه هر حال رباعیات خیام در مجموع شادی و ووجد و بیخبری را توصیه میکند ونیز انسان را در حیرت فرو میبرداز نظر عرفا لین حالات بسیار بسیار با ارزش است
علی
2010-07-07T18:45:23
در گذشته هستی را متشکل از چهار عنصر آب، خاک، آتش و باد می دانستند که به امهات اربعه معروف بود. از این میان آتش و باد را نرینه و آب و خاک را مادینه خطاب می کردند.در مصراع دوم آرایه ئ واج آرایی در حرف جیم را می بینیم.بیان می در اینجا با توجه به روحیات خیام همان می از نوع باده خواهد بود. اما بعید نیست که منظور شراب الهی باشد که از نظر عرفا نیز با نوشیدن این شراب، آدمی از تمام دغدغه ها خلاصی می یابد و نه به رحمت و نه عذاب می اندیشد؛ بلکه تنها امیدش رضایت اوست.
مریم
2010-06-21T17:31:38
ماییم و می و مطرب و این کنج خرابجان و دل و جام و جامه در رهن شرابفارغ ز امید رحمت و بیم عذابآزاد ز خاک و باد و از آتش و آب
پریسا
2011-02-18T10:24:26
من تعجب می کنم که چرا دوستان سعی دارند برای یک رباعی به این سادگی معانی پچیده ای خلق کنند. خیام به وضوح تفکر خودش در مورد زندگی را در رباعیاتش بیان می کنه و این هم یکی از اون ها هستش که میگه زندگی همینه، آخر عاقبتی نداره، از لحظه حال نهایت استفاده را ببر و خود را در بند چیزی نبین، "آزاد ز خاک و باد و از آتش و آب" نهایت آزادی انسان و عدم تعلق خاطرش به هر چیز مادی و معنوی را می رسونه.
حاجیکلایی
2011-03-09T11:41:34
با سلام و عرض ادب و تشکر از طراحان این سایتبنده خود خطاط بوده و دستی در موسیقی دارمباور کنید هیچ شعری را بهتر از اشعار خیام نمی توانم بنویسم حتی سعدی و حافظ
رامین شمشیری
2011-04-19T17:08:53
بر اساس رباعیات عمر خیام- تالیف مرحوم حسن دانشفر همدانی- چاپ اقبال- 1373ما و می و معشوق در این کنج خرابجان و تن و جام و جامه در رهن شرابآزاد زخاک و باد و از آتش و آبفارغ ز امید رحمت و بیم و عذاباین نسخه پخته تر و درست تر به نظر میرسد. رامین شمشیری- آپریل 2011.
مظفر
2010-10-18T13:00:22
جان و دل و جام و جامه در رهن شراببنظرم این مصرع درستر یاشه..شاعر همه چیز خود را در رهن شراب گذاشته است
فرهاد
2010-12-05T12:54:11
اینکه جام پر از درد شراب باشد قابل فهم است، اما جان یا جامه پر درد شراب باشند به نظر من چندان معنی ندارد. در حالی که همه چیز را میتوان در رهن شراب داشت، حتا جان، که استعاره نابی هم میشود.---پاسخ: با تشکر، حاشیه‌های قبلی را ببینید.
محمد
2013-04-26T04:39:26
hedonism
امین کیخا
2013-04-26T06:04:19
البته در برخورد با مرگ ناگهان و نابهرمندی ونابرخورداری از روزگار پاسخ روانشناسی hedonism در انسان دیده میشود اما انچه خیام میفرماید به عنوان یک فیلسوف میفرماید و راهنمودن به دانایان به نظر من کام جستن و شادی دوگانه ایست نه همیشه همسو و همراه ، شادی ستوده دانایان است و کام جستن همیشه به شادی ختم نمی شود بسا که به anhedonia بی انجامد
امیر
2013-11-10T20:24:12
اصرار شما بر مذهبی نشان دادن خیام کار غلطی ما شعررا میخوانیم و به روش خودمان که دنیای مادی و مستی است در فکر فرو میرویم و عشق میکنیم شما بهتر است برای لذت بردنتان قران بخوانید تا با هزار زور و تفسیر غلط بخواهید خیام را مذهبی جلوه دهید
احمد نیکو
2020-02-29T15:43:37
ماییم و می و مطرب و این کنج خرابجان و دل و جام و جامه پر درد شرابفارغ ز امید رحمت و بیم عذاب آسوده ز باد و خاک و از آتش و آب
صادق هادی
2020-03-27T00:30:05
سلام خدمت دوست داران خیامدیدگاه خیام نسبت به زندگانی را بپذیرید گاهی برخی سعی در این دارند که می خیام را می عارفانه جلوه دخمد خیر اینگونه نیست برخی سعی دارند می خیام را شراب گستاخان و خماران بگویند خیر اکثرا اینگونه نیست .رک بگویم خیام بی خداییست که می در ابیاتش لذت زندگانی است والسلام صادق هادی :-)
مرگن
2019-05-18T13:33:12
جان و دل و جام و جامه در رهن شراب،صحیح است.این یعنی همه چیزم را به گرو باده داده ام.
قاسم پورسعید
2021-01-08T20:06:23
در این بیت ماییم و می و مطرب و کنج خرابشاعر از ابزاری نام میبرد که باعث رهایی و آسودگی از فکر معاد میشود.ماییم یعنی انسانمی یعنی آیات قرانیمطرب کسیکه اصوات بی معنی را به نظم و هارمونی مناسب در میاورد تا موسیقی گوش نوازی بشنویم و در اینجا منظور کسی هست که با صرف و نحو صحیح کلمات ایات ما را به حقیقت آن نزدیک میکند.کنج یعنی جای امن و دنج و خراب اشاره به خراب شدن این دنیا در اخرت دارد. کنج خراب یعنی دنیای به ظاهر دنج و در نهایت خراب شدنی.جان و دل و جام و جامه پر درد شرابحالا که اون ابزارها را که در مصرع اول بود جور کردیم باید جان که همان روح در بدن میباشد و دل که اشاره به مکنونات قلبی دارد و جام که بواسطه آن می دریافت میکنیم و در اینجا فهم آیات قرآن بوسیله عقل است که به جام تشبیه شده است آماده باشد و همچنین جامه پر درد شراب، تن پوش پر از دردی است که بعد از فهم آیات قران باید بپوشی. تازه حقیقت بر تو آشکار میشود و وجودت را غم فراق پر میکند و به مانند مولا علی باید از درد همنوع، سر در چاه کنی و فریاد بزنی.فارغ ز امید رحمت و بیم و عذابآزاد زخاک و باد و از آتش و آبوقتی حقیقت آیات را بفهمی مثل این است که به ریسمان محکمی دست انداختی که جز رستگاری در آن چیزی نیست بخاطر همین دیگه نیازی به امید شفاعت و رحمت و یا ترس از عذاب، زندگی نمیکنی و خودت را از همه عناصر تشکیل دهنده دنیا رها احساس میکنی و مثل مولا علی فقط رستگاری را خواهی دید.فزت و رب
احمد نیکو
2021-03-21T16:56:48
ماییم به عقل ناصواب افتادهدل از شر و شور در شراب افتاده آزاد ز ننگ و نام سر بر خشتی در کنج خرابات خراب افتاده
مهدی
2020-05-26T13:03:53
تا زمانی که به چیزی باور داشته باشی احساس خوبی و جاودانگی و امید احمقانه ای خواهی داشت مردم دوست ندارن باور های خودشون رو زیر سوال ببرن و به تلخی و تاریکی سقوط کنن ، جایی که هیچ چیزی نیست همان جایی که خیام در آن قرار دارد که با تجربه این حس تلخی دست و پنجه نرم میکند و اعتراضی ندارد چون در هیچ غرق است و دلیلی بر رعایت این باور های ساختگی نمیبیند و از بند امید و ترس و... رهاست
فردین
2020-06-17T02:20:34
دوست من باور کنین منظور خیام باده و می که همون شراب هست بوده .... دیگه آشکار تر ازاین بگه؟؟؟؟!!!!!!!اخه کی می ناب الهی خورده و ازخو د بیخود بشه خود خیام در شعر دیگه میگه اگه قرار بر اینه در بهشت هم می بدن پس من نقد و نمیدم به نسیه ....آشکار تر از این
هیرسا
2020-06-21T14:48:16
با سلام خدمت شمامصراع اول در بیت اول این رباعی در آهنگ جدید حمید هیراد به نام خوش باش آمده است
خیام شناس
2020-10-16T01:55:13
احسنت به حضرت خیام فقط یک نفر از بین دوستان نزدیک شده بود خدانگهدار تان ممنون
سپهر
2020-10-08T11:27:25
خطاب به آقای مهدی:آفرین بر شما! خیلی خوب درک و بیان کردید.
رضا
2020-09-12T13:34:44
درود!*در رهن شراب* درسته یا *پر دُرد شراب* ؟
فاطمه
2017-07-31T22:07:55
ماییم و می و مطرب و این کنج خرابجان و دل و جام و جامه پر دُرد شرابمنظور از درد شراب ته نشین شراب استجان و دل و جام و جامه از ته نشین شراب پر شده اند جان و دل و جام که مشخصه چگونه از شراب پر میشوند اما جامه به علت اینکه شراب خورده اختیار دستانش را ندارد و باالطبع در زمان نوشیدن جامه اش آلوده میشود.
امیر
2018-01-05T21:27:31
می و شراب عامل مستی و سرخوشی هستند که می توان آنرا به همان روح القدس نسبت داد. مسیح خانه ای نداشت و بهمراه حواریون خود باصطلاح در کنج خراب بیتوته می کرد. پیام او پیام رستگاری بود و اینکه هرکس توبه کرده و به آب و آتش (روح القدس) تعمید یابد از هر غمی رها خواهد بود زیرا که نامش در دفتر حیات ثبت گردیده و رستگار و آزاد است و از قید و بندها رهاست.
هروی
2018-01-05T04:12:20
نهایت وارستگی عارفانه. درود خدا بر روح بزرگت ای خیام حکیم.
سعید رئیس زاده
2017-11-25T08:52:03
سلام . کامنتی بر شعر پر ارزش خیام:با توجه به وابستگی تن و روان و ضمیر ناخود اگاه و خود اگاه ما به دنیاپرستی فقط با می خیال و نوای موسیقی می توان تحملش کرد.
حمزه
2017-05-25T16:58:47
مائیم و می و مطرب و این کنج خراب "جان در کف جام و جامه در رهن شراب" خیام در اینجا به می ازرش بالایی میدهد باگذاشتن پیراهن در رهن شراب و این شعر زیبا را خلق میکند برای لذت بردن از معنای حقیقی زمان و به نظر من جان هم در برابر حقیقت ارزش ناچیزی دارد
علی سهرابی
2018-09-10T12:34:41
یک. خطاب به برخی حاضران معنای سخن برخی غژ حاضران چنین است: هرکس از اشعار خیام تفاسیری غیر از تفسیر من داشته باشد ساده لوح است! به این عزیزان پیچیده لوح باید گفت، اولا هرکسی بدین راحتی دیگران را ساده لوح می نامد، باید اول ادب گفتگو بیاموزد بعد وارد میدان شود، آن هم چنین میدانی. ثانیا مگر شما پیش خیام و حافظ بوده اید که به یقین میدانید آنها از می فقط مراد عرفانی داشته اند؟ آیا نه اینکه میخواهید خیام و.حافظ را فقط از پشت عینک خود ببینید؟دو. شادروان استاد ژیلبر لازار این رباعی را به صورت زیر آورده اند: ماییم و می و مصطبه و تون خراب جان و دل و جان و جامه در رهن شراب فارغ ز امید رحمت و بیم عذابآزاد ز خاک و باد و از آتش و آب رباعی 87، چاپ هرمس.
علی سهرابی
2018-09-10T12:38:12
با پوزش: اصلاح: برخی از حاضران
ملیکا رضایی
2021-08-18T01:00:00.945833
:|
ملیکا رضایی
2021-08-18T01:04:15.6660301
پس نخوردی منم نخوردم :)  ...      ولی میتونم فکر کنم که چقدر مست کننده باشه ؛کافیه فقط تصور کنی 
آینۀ صفا
2021-08-18T14:45:44.7938266
There is only us and rumand the minstrel and this ruined densoul and heart and cup and garb, filled with lees of wineDetached fromthe hope of mercy and the fear of tormentfree from earth and wind and from fire and water
فرشید اسراری
2022-01-31T22:38:13.0844327
این رباعی، در نسخه های فروغی، ژوکوفسکی و فن اهایم نیست و اصالت آن مورد تردید است.
حبیب شاکر
2022-02-05T18:20:11.6551939
ما بی می و مطربیم و با حال خراب ما را غم نان کشته و تو مست شراب ماییم اسیر برزخ  بیم و امید در چنبر خاک و باد و هم آتش و آب تشکر .لطفا درمورد این رباعی من هم نظر بدهید
ahmad TNT
2022-02-05T18:44:30.2735941
کلا مصرع سوم را عوض کنید یا امید را حدف کنید کلمه دیگری بزارید (مطرب بزن نوایی ساقی بده شرابی زآن بادۀ عراقی!!) این پرانتز را برای دوستم نوشتم  
حبیب شاکر
2022-04-30T01:22:10.1275178
سلام. سپاسگزارم
Ilar Azizi
2022-12-29T20:11:13.7612076
دوستانی که خیلی اصرار دارن خیام حکیم ،فقط از سر می و مستی این شعر های پر معنا رو میگه  که ما نمیدونم اون لحظه در چه مکان و در برابر اصلا چه شخصی بوده .و...اصلا شما شعر نخون یا اصرار داری به دین خاصی ربط بدی برو همون کتاب مقدس دینت رو مطالعه کن هرچیزیو به مذهب متصل نکنید این اشخاص اصلا درکی از شعر ندارند.....  
مبارکه عابدپور
2023-01-01T10:59:27.2417962
نظر شما پسندیده تر است 💚🙏
الهه (نازی) صادقلو
2023-02-05T08:19:10.8840967
با سلام همانطور که شمع و گل نمادِ معشوق, پروانه و بلبل نمادِ عاشق, ... هستند, مِی نیز نمادِ شادی است که حال می تواند حاصلِ نوشیدنِ شرابِ انگوری باشد یا حالات عرفانی. به نظر این کمترین, هر چیزی که انسان را شاد کند همون مِی است که نیازمندِ چشیدن تلخی و سختی در ابتدایِ امر است. برای مثال شادیِ داشتنِ یک اندامِ خوب نیازمند ورزشِ کردنِ مداوم و تحملِ تمریناتِ سختِ بدنی است و ... میخانه جایی که حالِ ما را خوش کند , ساقی کسی که حالِ ما را خوش می کنند, خوشا بحالِ کسانی که خودشان ساقی خودشان هستند و نیازمند کسی جز خدایِ مهربان نیستند.
میترا کیهان زاد
2023-02-12T22:02:16.5820251
درود بر شراب خواران خردمند که معنای حقیقی زندگی را دریافته اند