گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

خیام:در دهر هر آن‌که نیم‌نانی دارد از بهر نشست آشیانی دارد

❈۱❈
در دهر هر آن‌که نیم‌نانی دارد از بهر نشست آشیانی دارد
نه خادم کس بود نه مخدوم کسی گو شاد بزی که خوش‌جهانی دارد

فایل صوتی رباعیات رباعی شمارهٔ ۷۷

تصاویر

کامنت ها

حسین
2015-07-05T19:23:36
در کتابهای قدیمی مصراع اول بیت به این صورت است:(هرکس که سلامتست و نانی دارد) و قافیه مصراع آخر هم «جهانی»است که به نطر من اینجوری شعر خوش ساخت تره.
داوود
2009-11-06T07:12:46
نمیدانم چرا بعضی ها دوست دارند فاضلانه حرف بزنند ؟کل مفهوم این رباعی بیان خیلی ساده نحوه زندگی در سادگی و ناپایداری ان است
ف-ش
2009-02-14T08:21:33
هودر دهر هرآنکه نبمه نانی داردوزبهر نشست آشیانی داردنه خادم کس بود نه مخدوم کسیگو شاد بزی که خوش مفامی داردرباعی اثر گذاری است این رباعی اهمیت قناعت و بها ندادن به ارزشهای کاذب و زائد دنیائی را به خوبی گوشزدکرده استو موضوع مهم آزاده زیستن که مستلزم خادم ومخدوم نبودن است چه خوب عنوان گردیده استاین گونه سخنان تکرار مواعظ دینی نیست یپداست که خودش با بینش و معرفت در یافته استارزش رباعیات او در بینش و معرقت و بلند نظر ی اوست در رباعیات دیگرش بسیاراز مستی و شادی دم میزندو فکر عامه را در فهم دین نارسا میبیند و خود در کار جهان سخت حیران است این از ویژگیهای اهل عرفان و معرفت است حافظ هم میگوید:از هرطرف برفتم جز حیرتم نیفزود ومولوی حیران بودن را تو صیه مکند"پس تو حیران باش بی لا و بلی"حیرانی انسان را اوج میدهد و باخدا تماس میدهد نظیر آنچه را که خیام دریافته در غزلیات حافظ و مثنوی مولوی و غیره بسیارمیتوان یافت البته خیام حکیم شناخته شده وعارف اتصال یافته نبوده ولی خیلی از سخنانش شبیه عارفانست(معنای لغوی عارف مقصود است)
ف-ش
2009-02-15T08:54:29
هو"گو شاد بزی که خوش مقامی دارد" ادامه حاشیه گذشته در رباعیات خیام به شادزیستن خیلی توجه شده ودر این رباعی شاد زیستن را در اینکه کسی نیمه نانی وآشیانی داشته باشد و خادم ومخدوم کسی نباشد دانسته است این خوشی وشادی حاصل آزادگی است واهل معرفت همه سعادت انسان را در رهائی از اسارت خود و دنیای خود وجامعه میدانند و حاصلش مواجه شدن با حقیقت یا خداست و اینرا به تجربه دریافته اند شادی مورد نظر خیام سرخوشیها و عیاشیهائی که عکس العمل رنجهای آدمی است و از خود فریبی حاصل میشود نمیتواند باشد چنانکه سهراب سپهری گفته است خوشی همان رنج است و از نظر روانشناسی هم این خوشی ها خود فریبی است ورنجها ی روانی را تقویت میکند ودر اسلام هم نهی شده است در رباعی بالا به شادی حاصل رهائی اشاره شده استنکته دیگر اینکه خیام به میخوارگی توجه مخصوص دارد واین سئوال را در ذهن ایجاد میکند که چرا اینهمه از می وشراب تعریف مکند حتی میگوید جام می را از کف منه یا یک جام می صد دل ودین دارد یا میگوید یک جرعه می از ملک کاووس بهتر است ویا "از هرچه نه می طریق بیرون شو به"با کمی دقت معلوم میشود که در عالم واقع اینطور نمیتواند باشد ومی وشراب اینهمه تعریف و خاصیت ندارد پس چرا اینچنین گفته ووعرفائی مثل حافظ بیش از اینها هم از می تعریف کرده اند؟راهی برای توجیه نیست جز اینکه بگوئیم میخوارگی یک معنای سمبلیک و استعاری برای توضیح آن شادی و صفائی است که آدمی سرانجام باید به آن برسد آن شادی وطرب با عظمتی که اهل معرفت گاه تجربه کرده اند و حاصل آزادگی از اسارتهاست چنانکه به عوارض سوء میخوارگی وخماریها و مجازی بودن وموقتی بودن اینگونه خوشیها اشاره نکرده اندالبته شواهدی هم نشان میدهد که میخوارگی معمولی هم در نظر بوده اینکه خیام می میخورده یانه یا کم میخورده یازیاد به زندگی خصوصی او مربوط است واگر می میخورده مسلما اینکار تااین حد از نظر خودش قابل ستایش نمتوانسته باشد و در رباعیاتش معنای استعاری و تمثیلی می مهم بوده چنانکه قبل از او هم این استعارات وتمثیلات بکار میرفته است
مرضیه - علمدار
2011-03-31T21:41:27
حکیم خیام در این رباعی فرد خوشبخت را کسی میداند که علاوه بر سالم بودن بقدر کفایت مال و منال و سر پناه دارد و محتاج کسی نیست . خیام خوب زندگی کردن را در زیاد داشتن نمی بیند در آزاد بودن از قید بندگی و بردگی دیگران می داند . خدا روحش را قرین رحمت کند .
امین کیخا
2013-07-02T23:08:40
فاضلانه نوشتن بد نیست بد عامیانه دیدن است .
محسن
2019-08-13T12:22:00
این رباعی به این صورت هم روایت شده دردهرهرآنکه نیم نانی دارد یادرخورخویش آشیانی داردنی خادم کس بود نه مخدوم کسی گوشادبزی که خوش جهانی دارد
محمد امید کارگران
2021-02-26T01:08:00
یاد میاد این متن شعر در کتاب فارسی متوسطه بود اما بیت اولش این طور اکنون که سلامت است چندانی دارددر کل تا اونجایی که یادم میاد شعر خیام نبود بلکه یه شاعر دیگه بودالبته اسمش معرف نبود
احمد نیکو
2020-10-16T09:47:00
رباعی بدین متن صحیح می باشد: آنکو به سلامت است و نانی داردوز بهر نشست آشیانی داردنه خادم کس بود نه مخدوم کسیگو شاد بزی که خوش جهانی دارد
محسن.۲
2018-09-26T16:49:09
زارع جان شعری که از حافظ آوردید رباعی نیست
م.زارع
2018-09-29T11:50:05
سلام جناب محسن عزیز. بله میدانم شعر مذکور از حضرت حافظ رباعی نیست. بخشی از یکی از غزلهای حضرت است. تاکید من بر همسانی معنا بود نه قالب. به هر حال از تذکرتان ممنونم.
م.زارع
2018-09-26T09:47:56
شبیه این رباعی را حافظ نیز آورده است:مقام امن و می بیغش و رفیق شفیق گرت مدام میسر شود زهی توفیقجهان و کار جهان جمله هیچ در هیچ استهزار بار من این نکته کرده ام تحقیقنکته ای را آقای حسین در مورد واژه "جهانی" در مصراع آخر گفته اند، از نظر شعری درست است زیرا با واژه های نانی و آشیانی قافیه است. واژه دارد ردیف است.اما در اشعار بزرگان هم گاهی سهوا و حتی تعمدا عدول و خروج از قواعد شعری به چشم میخورد.. اما در این مورد بخصوص با توجه به معنای مصراع سوم (نه خادم نه مخدوم) به نظر می رسد که همان واژه مقامی در شعر آمده باشدد ولو از نظر قواعد غلط باشد.زیرا در معنا، مقام به معنای جایگاه و رتبه هم هست. وقتی کسی نه خادم است و نه مخدوم در واقع در رتبه بالا یا ژایین نیست و در رتبه آزاد و معمولی قرار دارد و رها است و این رهایی جایگاهی خوش است. هرچند واژه جهانی هم با کمی تلویح معنای مثبت را می رساند اما معنای وسیع و بجایی که واژه مقام در این شعر دارد در آن نیست!
حبیب شاکر
2022-06-05T19:06:25.633468
سلام عزیزان و ادیبان  گر شکر خدای لقمه نانی داری  در حد نیاز آشیانی داری  نه منت کس کشی و نه جور کنی  خوش باش که شاهانه جهانی داری  سپاس فراوان
کامران هیچ
2023-03-25T14:35:08.5365465
استاد ما خیام به سادگی در این چهارپاره گفته است که نوکری کسی را نکن و حسرت ریاست دیگران را نداشته باش  آزاد زندگی کن و زندگی را به بهای نانی نفروش