گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

خیام:ای دل تو به ادراکِ معمّا نرسی، در نکتهٔ زیرکانِ دانا نرسی؛

❈۱❈
ای دل تو به ادراکِ معمّا نرسی، در نکتهٔ زیرکانِ دانا نرسی؛
اینجا ز می و جام بهشتی می‌ساز، کانجا که بهشت است رسی یا نرسی

فایل صوتی ترانه‌های خیام (صادق هدایت) رباعی ۴

تصاویر

تصویری یافت نشد!

کامنت ها

محسن
2014-12-30T04:58:19
شعر خیام واضحهخواهشا تفسیر به رای نکنیدخیام اینجا تردید در وجود اخرت کرده .
فریدون
2016-07-05T10:30:42
شاعر میگه نقد با نسیه معامله نکن وعده بهشت در آگره شاید باشه شاید هم نباشه
راشد
2014-02-13T03:51:21
درود دوستان این رباعی از جند جهت مهم و قابل تامل و تفکر است 1.ابراز خیام به ناتوانی در درک و حل معمایی که به اشتباه ما ان را هستی فرض میکنیم که در مصرع دوم بیت اول به ما میخواهد بفهماند که این معمارا حل کرده اند2.جه کسانی حل معما را بلدند (زیرکان دانایی) که در مصرع دوم میکوید حال این اشخاص جه کسانیند؟3.در بیت دوم أشعره به منطقی میشود که بهشت را فیزیکی و در عالم امکان در نظر میکیرند که قابل ساخون است4.در مصرع اخر دوباره سوالی مطرح میشود که خاص خیام و فلسفه نهیلیستی اوست که به بایان کار انسان در این جهان اشاره دارد ویا به سؤال مهمی دیکر انکه ما در برابر قضاوت جهان دکر بیخبریم. حال میبینیم که فلسفه منطق فیزیک تاریخ هنر ادبیات را جکونه خیام کنار هم نهاده است در جهار بیت 
راشد
2014-02-13T03:53:38
در جهار مصرع نه جهار بیت
اردشیر
2014-01-02T11:39:57
باسلامنکته یعنی موضوع مهمی که با دقت نظر کشف شود , همچنین به معنی سخنی خاص که هر کسی ان را نمی داند نیز معنی شده ( برپایه فرهنگ لغت دهخدا و عمید ) اینجانب بر این باور هستم که مقصود خیام از دل یعنی مردم عادی از دیدگاه خیام نکته براو پوشیده نمانده است , او در حال تدریس است
ناشناس
2014-01-02T12:05:31
نقطه و نکته هر دو از نوک فارسی ساخته شده اند و نقطه اثر نوک کلک است بر کاغذ برگرفته از یادداشتهای حاشیه ای امین کیخا در تاریخ ما
تاوتک
2014-01-02T12:06:42
با پوزش از درج نشدن نامم
omid
2014-08-15T22:35:52
اینجا ز می ناب بهشتی می‌ساز،
ماهان
2014-06-16T10:44:10
خیام می گوید ای دل و نفس انسان تو قادر نیستی راز و رمز دنیا و هستی را درک کنی و نمی توانی اسرار پروردگار هستی را بفهمی. بهتر است در همین دنیا با نعمت های موجود که ممکن است در بهشت نیز باشد مشغول باشی و لذت ببری، زیرا آنجایی که بهشت نام نهادند، ممکن است به آن وارد گردی یا اصلا رنگش را هم نبینی.
ehsan
2013-08-01T14:48:05
آسمانها و زمین خالقی داردو با تفکر و ممارست هم بازدر حل این معما میمانی
محمد
2020-04-15T00:12:06
معنای شعر کاملا واضح و روشن است.لطفا و خواهشا توضیح بیهوده و تفسیر به رای نفرمایید
رهگذر
2019-03-09T20:38:59
آنقدر زیبا خیام در این رباعی به همگان گوشزد میکند که اگر در این دنیا به باور بهشت نرسی و خودت را باور نکنی که همین الآن هم در بهشت زندگی میکنی و سبک زندگی تو در هم ابعاد وجودیت مانند زمانی نیست که در بهشت خواهی بود هرگز بهشت موعود را نیز تجربه نخواهی کرد ...اینجا که تو در گمان آنی آن هستآنجا که تو مانده گمانی این هستدر ذهن نکو خاک و گلی پیدا نیستگر کوزه گری زمین به آن تعداد استم - ع
علی
2020-11-13T01:18:47
توی نرم افزار تاریخ ما رومیزی، رباعی 161 مصرع اول نوشته که "ایدل تو به اسرار معما نرسی..."
علی
2020-11-13T01:19:44
توی تاریخ ما رومیزی نوشته مصرع اول بیت دوم نوشته که: " اینجا به می لعل، بهشتی می‌ساز"
mobiniqow
2019-01-03T10:48:58
داره میگه باید درست درمون تلاش کنی
احمد نیکو
2023-03-14T20:47:27.638096
گیرم که به اسرار معما نرسی در شیوه ی عاقلان همانا نرسی از سبزه و می خیز بهشتی برساز کانجا به بهشت یا رسی یا نرسی