گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

مولانا:لیک نادر طالب آید کز فروغ در حق او نافع آید آن دروغ

❈۱❈
لیک نادر طالب آید کز فروغ در حق او نافع آید آن دروغ
او به قصد نیک خود جایی رسد گرچه جان پنداشت و آن آمد جسد
❈۲❈
چون تحری در دل شب قبله را قبله نی و آن نماز او روا
مدعی را قحط جان اندر سرست لیک ما را قحط نان بر ظاهرست
❈۳❈
ما چرا چون مدعی پنهان کنیم بهر ناموس مزور جان کنیم

فایل صوتی مثنوی معنوی بخش ۱۱۳ - در بیان آنک نادر افتد کی مریدی در مدعی مزور اعتقاد بصدق ببندد کی او کسی است و بدین اعتقاد به مقامی برسد کی شیخش در خواب ندیده باشد و آب و آتش او را گزند نکند و شیخش را گزند کند ولیکن بنادر نادر

صوتی یافت نشد!

تصاویر

کامنت ها

امین کیخا
2013-11-01T20:21:25
از نماز لغت نمازگاه را داریم یعنی مصلی . به عربی مصلی نام اسب دوم در مسابقه اسب دوانی هم هست .اسب ها به عربی تا چند تای نخستین در مسابقه نام دارند
مهدی کاظمی
2018-08-13T11:11:37
[In reply to مهدی ( ͡ʘ ͜ʖ ͡ʘ) کاظمی]اما کمتر اتفاق میوفته برای سالک راه حق که از فروغ زیاد خودش حتی توسط مرشد و راهنمای دروغین به سرانجامی و منافع روحانی دست پیدا کنه لیک نادر طالب آید کز فروغدر حق او نافع آید آن دروغاما سالک و طالب راه حقیقت و خودشناسی بخاطر نیت و قصد نیک خودش بجایی میرسه حتی باوجود اینکه پیر دروغین رو جان میپنداشت اما ماهیت واقعی این راهنمایان دروغین جسد هم نبوده او به قصد نیک خود جایی رسدگرچه جان پنداشت و آن آمد جسدوقتی نیت و مقصود سالک درست باشه مانند نمازگزاری که در دل شب تاریک قبله رو پیدا نمیکنه اما نمازش مقبول میشه سلوک اوهم به نتیجه میرسهچون تحری در دل شب قبله راقبله نی و آن نماز او روامدعیان تقلبی در فقر معنوی بسر میبرند و جان کمی و ضعیفی در درون شان نقش بسته ولی ما ظاهرمان قحطی و فقر نان رانشان میدهد مدعی را قحط جان اندر سرستلیک ما را قحط نان بر ظاهرستما چرا مثل این مدعیان دروغین و راهنمایان گمراه مقام فقر رو پنهان کنیم و بخاطر آبرو و نیکنامی دست به دورویی(مزور) بزنیم و درین راه سختی متحمل شویم و جان بکنیم ؟؟ما چرا چون مدعی پنهان کنیمبهر ناموس مزور جان کنیم