گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

مولانا:جهد پیغامبر بفتح مکه هم کی بود در حب دنیا متهم

❈۱❈
جهد پیغامبر بفتح مکه هم کی بود در حب دنیا متهم
آنک او از مخزن هفت آسمان چشم و دل بر بست روز امتحان
❈۲❈
از پی نظارهٔ او حور و جان پر شده آفاق هر هفت آسمان
خویشتن آراسته از بهر او خود ورا پروای غیر دوست کو
❈۳❈
آنچنان پر گشته از اجلال حق که درو هم ره نیابد آل حق
لا یسع فینا نبی مرسل والملک و الروح ایضا فاعقلوا
❈۴❈
گفت ما زاغیم همچون زاغ نه مست صباغیم مست باغ نه
چونک مخزنهای افلاک و عقول چون خسی آمد بر چشم رسول
❈۵❈
پس چه باشد مکه و شام و عراق که نماید او نبرد و اشتیاق
آن گمان بر وی ضمیر بد کند کو قیاس از جهل و حرص خود کند
❈۶❈
آبگینهٔ زرد چون سازی نقاب زرد بینی جمله نور آفتاب
بشکن آن شیشهٔ کبود و زرد را تا شناسی گرد را و مرد را
❈۷❈
گرد فارس گرد سر افراشته گرد را تو مرد حق پنداشته
گرد دید ابلیس و گفت این فرع طین چون فزاید بر من آتش‌جبین
❈۸❈
تا تو می‌بینی عزیزان را بشر دانک میراث بلیسست آن نظر
گر نه فرزندی بلیسی ای عنید پس به تو میراث آن سگ چون رسید
❈۹❈
من نیم سگ شیر حقم حق‌پرست شیر حق آنست کز صورت برست
شیر دنیا جوید اشکاری و برگ شیر مولی جوید آزادی و مرگ
❈۱۰❈
چونک اندر مرگ بیند صد وجود همچو پروانه بسوزاند وجود
شد هوای مرگ طوق صادقان که جهودان را بد این دم امتحان
❈۱۱❈
در نبی فرمود کای قوم یهود صادقان را مرگ باشد گنج و سود
همچنانک آرزوی سود هست آرزوی مرگ بردن زان بهست
❈۱۲❈
ای جهودان بهر ناموس کسان بگذرانید این تمنا بر زبان
یک جهودی این قدر زهره نداشت چون محمد این علم را بر فراشت
❈۱۳❈
گفت اگر رانید این را بر زبان یک یهودی خود نماند در جهان
پس یهودان مال بردند و خراج که مکن رسوا تو ما را ای سراج
❈۱۴❈
این سخن را نیست پایانی پدید دست با من ده چو چشمت دوست دید

فایل صوتی مثنوی معنوی بخش ۱۷۱ - بیان آنک فتح طلبیدن مصطفی صلی الله علیه و سلم مکه را و غیر مکه را جهت دوستی ملک دنیا نبود چون فرموده است الدنیا جیفة بلک بامر بود

تصاویر

کامنت ها

امین کیخا
2013-11-04T02:47:11
بیت 4 پروا توجه است
امین کیخا
2013-11-04T02:48:37
مرد را از گرد شناختن یعنی کس را از ناکس شناختن و بسیار زیباست .
امین کیخا
2013-11-04T23:36:51
به روی چشم از همین امشب . استاد بزرگوارم
ناصر۱۲
2022-11-05T16:28:16.6772888
سلام ، تفاوت معنایی ما زاغیم اما زاغ نه در بیت زیر را لطفأ شرح دهید .    گفت ما زاغیم همچون زاغ نه   مست صباغیم مست باغ نه ...
شهاب عمرانی
2023-05-18T18:06:41.1047143
سلام بر شما، جمله «ما زاغ» اشاره به آیه ۱۷ سوره نجم دارد که در مورد پیامبر میفرماید که «چشم او منحرف نگشت و طغیان نکرد.» از «ما زاغ» جناب مولانا به کررات استفاده میکنن مانند: عقل کل را گفت ما زاغ البصر/ عقل جزوی میکند هر سو نظر..... به تمثیل اشاره به شخصی دارد که تمام توجهش به جانب حضرت حق است. زاغ دوم نیز که اشاره به همان کلاغ دارد.
کوروش
2023-10-20T22:45:54.7634698
عالی بود ممنون
کوروش
2023-10-20T22:46:49.1353389
داستان یهودیان در ابیات پایانی برام نامفهوم بود لطفا تفسیر کنید 
شهاب عمرانی
2023-10-27T14:09:27.4805994
اشاره به آیات ۵ و ۶ سوره جمعه دارد، چون یهودیان فقط خود را پیرو خدای متعال میدانستند و مابقی ادیان را کفر آمیز خطاب میکردند، قرآن میفرماید که آنان فقط حمال (حامل) تورات بودند و معنای اصلی آن را درک نکردند و در بخشی از آیه از زبان پیامبر میفرماید: [اگر شما واقعا به گفتار تورات عمل میکنید] پس مرگ را تمنا کنید اگر در گفتار خود صادق هستید. یعنی خلاصه ای از هدف ادیان رو در یک جمله بیان میکنند، مرگ نفس و تسلیم که اسلام هم از همون ریشه هست.