گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

مولانا:همچو آن خرگوش کو بر شیر زد روح او کی بود اندر خورد قد

❈۱❈
همچو آن خرگوش کو بر شیر زد روح او کی بود اندر خورد قد
شیر می‌گفت از سر تیزی و خشم کز ره گوشم عدو بر بست چشم
❈۲❈
مکرهای جبریانم بسته کرد تیغ چوبینشان تنم را خسته کرد
زین سپس من نشنوم آن دمدمه بانگ دیوانست و غولان آن همه
❈۳❈
بر دران ای دل تو ایشان را مه‌ایست پوستشان برکن کشان جز پوست نیست
پوست چه بود گفته‌های رنگ رنگ چون زره بر آب کش نبود درنگ
❈۴❈
این سخن چون پوست و معنی مغز دان این سخن چون نقش و معنی همچو جان
پوست باشد مغز بد را عیب‌پوش مغز نیکو را ز غیرت غیب‌پوش
❈۵❈
چون قلم از باد بد دفتر ز آب هرچه بنویسی فنا گردد شتاب
نقش آبست ار وفا جویی از آن باز گردی دستهای خود گزان
❈۶❈
باد در مردم هوا و آرزوست چون هوا بگذاشتی پیغام هوست
خوش بود پیغامهای کردگار کو ز سر تا پای باشد پایدار
❈۷❈
خطبهٔ شاهان بگردد و آن کیا جز کیا و خطبه‌های انبیا
زانک بوش پادشاهان از هواست بارنامهٔ انبیا از کبریاست
❈۸❈
از درمها نام شاهان برکنند نام احمد تا ابد بر می‌زنند
نام احمد نام جملهٔ انبیاست چونک صد آمد نود هم پیش ماست

فایل صوتی مثنوی معنوی بخش ۶۱ - تولیدن شیر از دیر آمدن خرگوش

تصاویر

کامنت ها

رضا
2016-02-22T11:19:05
زانک بوش پادشاهان از هواستبوش سخنان غرور آمیز است که پادشاهان بر زبان می راندند
مجید
2020-04-17T11:55:23
بسم الله الرحمن الرحیمسلامنام مهدی نام جمله اوصیاست چون که حجت اید علی هم پیش ماستان شاء الله
بی نام
2020-04-04T00:19:34
شرح و تفسیر بیت 1091همچو آن خرگوش ، کو بر شیر زد / روح او کی بود اندر خورد قد ؟به عنوان مثال ، آن خرگوشی که با شیر مقابله کرد . چگونه ممکن است روحش ، همردیف جسمش باشد ؟ یعنی روح آن خرگوش هوشمند از جسم کوچکش بسی والاتر بود .شرح و تفسیر بیت 1092شیر می گفت از سر تیزی و خشم / کز ره گوشم ، عدو بربست چشمشیر از روی خشم و غضب با خود گفت : دشمن از راه گوش ، چشمانم را فرو بست . یعنی همینکه یاوه های آن گروه را شنیدم و دل بدان بستم . چشم بصیرتم بسته شد .شرح و تفسیر بیت 1093مکرهای جبریانم بسته کرد / تیغ چوبینشان تنم را خسته کردشیر گفت : حیله های اهل جبر (نخچیران) دست و پایم را بست و شمشیر چوبین آنان ، تنم را مجروح کرد . [ جبریان هر چند در اقامه دلیل ، مغلوب شیر شدند اما عملا نوعی جبر را بر او الزام کردند . بدین ترتیب که قرار شد شیر از جستار شکار دست کشد و به رزق معین نخچیران بسنده کند . همانطور که در ابتدای حکایت آمد . نخچیران نماد جبر بودند . مولانا در اینجا استدلالات بی پایه جبریان را به شمشیر چوبین تشبیه می کند . ]شرح و تفسیر بیت 1094زین سپس من نشنوم آن دمدمه / بانگ دیوان است و غولان ، آن همهاز این به بعد من دیگر ، سخنان پر مکر و تزویر آنان را نخواهم شنید زیرا که این سخنان بانگ دیوان و غولان است یعنی گفته های آنان مانند شیاطین و غولان است که همواره با مکر و حیله آمیخته است .شرح و تفسیر بیت 1095بر دران ای دل ، تو ایشان را مایست / پوستشان برکن ، کشان جز پوست نیستای دل ، بی درنگ آنان را پاره پاره کن و پوستشان زرا برکن که آنان چیزی جز پوست نیستند . [ گفتارهای پر نقش و نگار آنان ، فاقد مغز حقیقت است . پس می توان فورا رسوا و زارشان کرد ]شرح و تفسیر بیت 1096پوست چه بود ؟ گفته های رنگ رنگ / چون زره بر آب کش نبود درنگپوست و قشر چیست ؟ همان سخنان گوناگون و گفتارهای رنگارنگ . درست مانند حلقه های زره مانندی که روی آب نقش می بندد . دوامی ندارد و بلافاصله نابود می گردد . [ مولانا خود فرماید “درد چون نیست چه حاصل که سخن رنگین است” وقتی کلام آدمی از حلیت حقیقت و نشان صداقت عاری باشد هر چند هم آن را آراسته بیان دارد و شیوا نویسد قلب و روح شنونده و خواننده را گرمی نبخشد جز ملال . نظیر مدایح و تملقات شاعران و سخنوران نان پیشه نسبت به ارباب قدرت و اصحاب مکنت . ]شرح و تفسیر بیت 1097این سخن چون پوست و معنی ، مغز دان / این سخن چون نقش و ، معنی همچو جانسخنی که گفته می شود آن را مانند پوست بدان و معنی را مانند مغز . به عبارت دیگر سخن مانند جسم است و معنی همچون روح .شرح و تفسیر بیت 1098پوست باشد مغز بد را عیب پوش / مغز نیکو را ز غیرت ، غیب پوشپوست پوشاننده مغز بد و ناخوش است . همینطور الفاظ و عبارات رنگارنگ ، پوشاننده عیب های درونی انسان است . ولی مغز نیکو و جان پر معنا ، نیازی به الفاظ پر طمطراق ندارد . بلکه حق تعالی از کمال غیرتش ، آن کسان را که صاحب جانی پر معنا هستند از دیده ظاهری مردم می پوشاند که اینان را اولیای مستور گویند . دو بیت اخیر انتقادی است از کسانی که در کلام خود از عبارات رنگین و کلمات پرطمطراق استفاده می کنند ولی وقتی به عمق آن نظر می شود معلوم می گردد که هیچ و پوچ است . صنعت سازی های افراطی و بی مزه کلامی معمولا وقتی پدید می آید که گوینده از دستمایه معنوی تهی است و می خواهد با عبارات پر آب و تاب و آرایه های لفظی بر جهل و بی مایگی خود سرپوش نهد .شرح و تفسیر بیت 1099چون قلم از باد بد ، دفتر ز آب / هرچه بنویسی ، فنا گردد شتاببه عنوان مثال ، هر گاه قلم از باد باشد و کاغذ از آب ، هرچه روی آن بنویسی بیدرنگ نابود می شود . [ نقش بر آب زدن مثلی است برای بیهوده کاری و بی ثباتی . مولانا در اینجا سخنانی را که از روی هوای نفس بر زبان آورده می شود . در بیهودگی و بی ثباتی به نقوش روی آب تشبیه می کند . ]شرح و تفسیر بیت 1100نقش آب است ار وفا جویی از آن / باز گردی ، دست های خود گزاناگر از نقوشی که بر سطح آب می نشیند . دوام و بقا بخواهی . مسلما دچار پشیمانی خواهی شد و سرانجام از روی ندامت دستانت را خواهی گزید . همینطور است الفاظ و عبارات رنگین و میان تهی .شرح و تفسیر بیت 1101باد در مردم ، هوا و آرزوست / چون هوا بگذاشتی ، پیغام هوستنقوشی که باد بر سطح آب پدید می آورد . دوامی ندارد و زود فانی می شود . همینطور این باد در آدمیان ، همانا شهوات و آرزوهای بی اساس است که در نفس های آنان نقوشی می نگارد که پایدار نباشد و اینک اگر هوا و هوس شیطانی را فرو بگذاری پیغام و سروش حق را خواهی شنید . [ در اینجا هوای نفس را به باد تشبیه می کند زیرا باد بر سطح آب موج می انگیزد و هوای نفس نیز در آدمی موج هوس و آرزو پدید می آورد . ]شرح و تفسیر بیت 1102خوش بود پیغام های کردگار / کو ز سر تا پای باشد پایدارپیغام های حضرت پروردگار نغز و خوش است زیرا که آن پیغام ها یکسره پایدار و با دوام است .شرح و تفسیر بیت 1103خطبه شاهان بگردد و آن کیا / جز کیا و خطبه های انبیاخطبه و عظمت پادشاهان روزگار تغییر می یابد . مگر بزرگی و خطبه های پیامبران که همواره برقرار است . [ استاد فروزانفر در توضیح بیت گویند : خطبه و سکه علامت پادشاهی و امارت است . از آن جهت که هر گاه کسی به پادشاهی و امارت می رسید . خطیب ، مکلف بود که نام او را روز جمعه و در اعیاد رسمی در خطبه یاد کند و همینکه معزول می شد و یا درمی گذشت . نام وی را از خطبه می افکندند و نام جانشین او را در خطبه ذکر می نمودند و در نقش سکه نیز همین روش معمول بود و هنوز هم معمول است ولی هیچگاه نام حضرت رسول اکرم (ص) از خطبه حذف نمی شد . چنانکه در سکه های اسلامی کلمه “لااله الالله ، محمد رسول الله” بر دایره خارجی و کناره سکه و یا بر طرفی از آن ضرب می شد و نام پادشاه و یا امیر محل در درون آن دایره و یا سوی دیگر منقوش می گردید . ولی این نقش با تبدیل سلطنت یا حکومت تبدیل می یافت . مولانا در این بدین رسم و آیین اشاره می فرماید و حقیقت امر آن است که حکومت حق ، تغییر پذیر نیست . بر خلاف حکومت ظاهری و قدرت مادی که در معرض زوال است . (شرح مثنوی شریف ، ج 2 ، ص 423) ]شرح و تفسیر بیت 1104ز آنکه بوش پادشاهان از هواست / بارنامه انبیا از کبریاستزیرا که شکوه و شوکت (بوش) پادشاهان دنیوی از روی هوی و هوس است و دوامی ندارد ولی شکوه و جلال پیامبران از سوی خدای تعالی است که صاحب بزرگی و عظمت است . پس همانطور که کبریایی حق تعالی را فنا و زوالی نیست . قدرت و جلال پیامبران نیز زوال نگیرد .شرح و تفسیر بیت 1105از درم ها نام شاهان برکنند / نام احمد تا ابد بر می زنندنام شاهان را از روی سکه بر می دارند زیرا در هر زمان نوبت یکی از آنان است که حکم براند در حالی که نام احمد (ص) برای همیشه باقی و پایدار است . [ همانطور که گفته شد در دوران قدیم کلمه شهادتین را بر سکه ضرب می کردند ]شرح و تفسیر بیت 1106نام احمد نام جمله انبیاست / چون که صد آمد ، نود هم پیش ماستنام شریف حضرت احمد (ص) . نام همه پیامبران است . یعنی حقیقت حضرت محمد (ص) جامع جمیع مراتب و ظهورات انبیاست و آیین او کامل ترین آیین ها و زبده همه شرایع است . زیرا که مثلا وقتی عدد صد را داشته باشیم در واقع همه اعداد کمتر از صد را نیز داریم . [ به اعتقاد صوفیه هر پیامبری تمهیدی است برای ظهور پیامبر بعدی ، و قهرا آن پیامبر مستجمع جمیع کمالات انبیای پیش از خود است . ]
مسعود
2019-04-28T16:17:59
لینک تفسیر این ابیات:پیوند به وبگاه بیرونی
مصطفی محمودیان
2021-01-31T04:54:29
«از درمها نام شاهان برکنند»در گذشته سکه‌ها معمولا از طلا و نقره یا مس ساخته میشدند که خود فلز مورد استفاده کمیاب و قیمتی بود. پس از زوال یک سلسله پادشاهی نوشته‌های سکه را پاک میکردند و سکه برای ضرب مجدد استفاده میشد به عنوان مثال سکه‌های اموی با نقوش ساسانی به جا مانده که کلمه لااله‌الاالله به جای نوشته‌های اصلی ضرب شده است.
دانیال
2018-10-14T19:36:47
بوش به معنی وجود و هستی و بودن هم است
فرهود
2023-09-28T02:57:28.7660019
زره: موج روی آب