گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

مولانا:گفت ای شه بر من عور گدای قول دشمن مشنو از بهر خدای

❈۱❈
گفت ای شه بر من عور گدای قول دشمن مشنو از بهر خدای
گر به بطلانست دعوی کردنم من نهادم سر ببر این گردنم
❈۲❈
زاغ کو حکم قضا را منکرست گر هزاران عقل دارد کافرست
در تو تا کافی بود از کافران جای گند و شهوتی چون کاف ران
❈۳❈
من ببینم دام را اندر هوا گر نپوشد چشم عقلم را قضا
چون قضا آید شود دانش بخواب مه سیه گردد بگیرد آفتاب
❈۴❈
از قضا این تعبیه کی نادرست از قضا دان کو قضا را منکرست

فایل صوتی مثنوی معنوی بخش ۶۸ - جواب گفتن هدهد طعنهٔ زاغ را

تصاویر

کامنت ها

بی نام
2020-04-18T12:36:21
شرح و تفسیر بیت 1227گفت : ای شه ، بر من عور گدا / قول دشمن مشنو از بهر خداهدهد گفت : شاها ، محض رضای خدا در حق من گدای برهنه ناچیز ، سخن دشمن را گوش مکن .شرح و تفسیر بیت 1228گر نباشد این که دعوی می کنم / من نهادم سر ، ببر این گردنماگر آنچه ادعا می کنم گزافه و دروغ است . من از سرم می گذرم و اینک گردن مرا بزن .شرح و تفسیر بیت 1229زاغ ، کو حکم قضا را منکر است / گر هزاران عقل دارد ، کافر استزاغ که منکر قضا و قدر و حکم قاطع آن است اگر هزاران عقل هم که داشته باشد باز کافر است .شرح و تفسیر بیت 1230در تو تا کافی بود در کافران / جای گند و شهوتی چون کاف رانتا وقتی که اثری از کافران در تو باشد . تو جایگاه پلیدی و شهوتی ، مانند شرمگاه زنان و مردان . پس تا وقتی که با کافران سنخیت داری ، همچنان ناپاکی .شرح و تفسیر بیت 1231من ببینم دام را اندر هوا / گر نپوشد چشم عقلم را قضابله البته که من (هدهد) در حال پرواز در هوا می توانم دام نهان شده در زیر خاک را ببینم اما به شرط آنکه قضای الهی ، چشم عقلم را نبسته باشد .شرح و تفسیر بیت 1232چون قضا آید ، شود دانش به خواب / مه ، سیه گردد ، بگیرد آفتابوقتی که قضای الهی در رسد . علم و عقل دچار غفلت شود و ماه سیاه و تیره گردد و خورشید نیز دچار کسوف شود .شرح و تفسیر بیت 1233از قضا این تعبیه کی نادر است / از قضا دان ، کو قضا را منکر استاین قبیل کارها طبق قضای الهی صورت می گیرد و این موارد کی قلیل یا بعید است ؟ هر کس که قضای الهی را انکار کند . این انکار را نیز ناشی از قضای الهی بدان . [ مولانا طبق معتقدات اهل شرع و اصحاب فلسفه و حکمت به قضا و قدر عقیده دارد و می گوید که قضای الهی مافوق عقیده بشری است و در عین حال عقیده دارد که هر چند قضای الهی حق است ولی حهد و کوشش انسان نیز حق است . به عبارتی می گوید روا نیست که به بهانه حاکمیت قضا و قدر الهی ، کار و تلاش را تعطیل کنی . بل قضا حق است و جهد بنده حق / هین مباش اعور چو ابلیس خلق ]