گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

مولانا:بیا تا عاشقی از سر بگیریم جهان خاک را در زر بگیریم

❈۱❈
بیا تا عاشقی از سر بگیریم جهان خاک را در زر بگیریم
بیا تا نوبهار عشق باشیم نسیم از مشک و از عنبر بگیریم
❈۲❈
زمین و کوه و دشت و باغ و جان را همه در حله اخضر بگیریم
دکان نعمت از باطن گشاییم چنین خو از درخت تر بگیریم
❈۳❈
ز سر خوردن درخت این برگ و بر یافت ز سر خویش برگ و بر بگیریم
ز دل ره برده‌اند ایشان به دلبر ز دل ما هم ره دلبر بگیریم
❈۴❈
مسلمانی بیاموزیم از وی اگر آن طره کافر بگیریم
دلی دارد غمش چون سنگ مرمر از آن مرمر دو صد گوهر بگیریم
❈۵❈
چو جوشد سنگ او هفتاد چشمه سبو و کوزه و ساغر بگیریم
کمینه چشمه‌اش چشمی است روشن که ما از نور او صد فر بگیریم

فایل صوتی دیوان شمس غزل شمارهٔ ۱۵۳۲

تصاویر

کامنت ها

میلاد
2012-01-31T03:48:28
بیت ششم به نظر اینگونه است: ز دل ره برده اند ایشان به دلبر
حامد
2013-03-19T12:45:36
بیت دوم نیز اینگونه درست است:زمین و کوه و دشت و باغ جان را
احمد محمدزاده
2014-04-21T07:57:05
" در " دل ره برده‌اند ایشان به دلبر ...کلمه "در" ، وزن را کمی ناهمگون نموده و "سکته" بر "دل" ایجاد می‌نماید !!!به نظر "ز" و یا "به" مناسب‌تر است. یعنی:ز دل ره برده‌اند ایشان به دلبریابه دل ره برده‌اند ایشان به دلبرالامر الی الارومی ...!
بابک
2020-01-07T11:42:09
این سرّ درخت است که برگ و بر درخت میشود. این باطن است که ظاهر میشود. این جفت بودن باطن و ظاهر، بُن و بر، ژرفا و رویه، در واژه « چهره » چشمگیر و برجسته است. « چهره »، هم معنای «اصل و ذات » دارد، و هم معنای « روی و صورت آدمی و سیما». در سانسکریت چیترا به معنای آشکار و برجسته و نورانی و روشن و برانگیخته است. این پیوسته بودن اصل و ذات که بُن باشد با صورت و روی و سیما، ویژگی « چهره » است. آنکه باطنش در ظاهرش، آشکار و نمایان و پیدا میگردد، چهره دارد. به همین علت در سانسکریت، به ماه آغازین فصل بهار (ماهی که درفوریه و مارس واقع میشود)، چیتر chaitra میگفتند، چون در این ماه، زمین انچه در دل دارد، پدیدار میسازد. از این رو خدایان ایران، چهره داشتند . گیتی و انسان و ...، چهره های خدا بودند. همه خدایان ایران، چهره های بهمن، یا سپنتا ( سپنج ) یا سیمرغ بودند.