گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

مولانا:باز گردد عاقبت این در بلی رو نماید یار سیمین بر بلی

❈۱❈
باز گردد عاقبت این در بلی رو نماید یار سیمین بر بلی
ساقی ما یاد این مستان کند بار دیگر با می و ساغر بلی
❈۲❈
نوبهار حسن آید سوی باغ بشکفد آن شاخه‌های تر بلی
طاق‌های سبز چون بندد چمن جفت گردد ورد و نیلوفر بلی
❈۳❈
دامن پرخاک و خاشاک زمین پر شود از مشک و از عنبر بلی
آن بر سیمین و این روی چو زر اندرآمیزند سیم و زر بلی
❈۴❈
این سر مخمور اندیشه پرست مست گردد زان می احمر بلی
این دو چشم اشکبار نوحه گر روشنی یابد از آن منظر بلی
❈۵❈
گوش‌ها که حلقه در گوش وی است حلقه‌ها یابند از آن زرگر بلی
شاهد جان چون شهادت عرضه کرد یابد ایمان این دل کافر بلی
❈۶❈
چون براق عشق از گردون رسید وارهد عیسی جان زین خر بلی
جمله خلق جهان در یک کس است او بود از صد جهان بهتر بلی
❈۷❈
من خمش کردم ولیکن در دلم تا ابد روید نی و شکر بلی

فایل صوتی دیوان شمس غزل شمارهٔ ۲۹۱۰

تصاویر

کامنت ها

نازبانو
2015-06-19T23:15:12
درود بی پایان بر استاد حسین الهی قمشه ای که اوّلین بار با این غزل مرا با مولانا آشنایی دادند
جواهری
2016-02-11T21:01:31
با سلام.این غزل زیبا از جهت معنا هماهنگی خاصی با اولین مثنوی مولوی دارد.
رضا یاهو
2016-02-27T01:44:49
سلام به نظرم مصرع پایانی " نی شکر " درست تر است چون اگر واو بین آن دو قرار دهیم یعنی شکر می روید که همه می دانیم شکر روئیدنی نیست اما اگر بخوانیم نی شکر مراد همان گیاه نیشکر است که با مفهوم بیت سازگار می باشد .پاینده یاران
ناشناس
2014-02-22T13:46:37
سر از اندیشه های دنیوی و عاقلانه پر است . سر اندیشه پرست نیست .
ناشناس
2014-02-22T13:42:45
این سر مخمور ز اندیشه پر ست
ناشناس
2014-09-23T21:11:27
بیت آخر نیازی به تصحیح دارد، به این شکل:من خَمُش گردم ولیکن در دلم ...
مجتبی اسدی
2019-10-20T12:03:19
این اینجوری نیست؟'این سر مهمور اندیشه پرست'
آریا والا
2018-01-07T21:11:45
تا ابد روید نی و شکر بلی
امین ایزدی کوشککی
2018-03-10T19:13:43
آقای قمشه ای این ابیات را در سخنرانی خود پیرامون سورهءیوسف، علی نبینا و آله و علیه السلام، به صورت سوالی میخوانند، و بلی را به عنوان جواب آن سوال. که بسیار دلپذیرتر میشود.