گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

مولانا:تو چنین نبودی تو چنین چرایی چه کنی خصومت چو از آن مایی

❈۱❈
تو چنین نبودی تو چنین چرایی چه کنی خصومت چو از آن مایی
دل و جان غلامت چو رسد سلامت تو دو صد چنین را صنما سزایی
❈۲❈
تو قمرعذاری تو دل بهاری تو ملک نژادی تو ملک لقایی
فلک از تو حارس زحل از تو فارس ز برای آن را که در این سرایی
❈۳❈
دل خسته گشته چو قدح شکسته تو چو گم شدستی تو چه ره نمایی
بده آن قدح را بگشا فرح را که غم کهن را تو بهین دوایی
❈۴❈
دل و جان کی باشد دو جهان چه باشد همه سهل باشد تو عجب کجایی
بگذار دستان برسان به مستان ز عطای سلطان قدح عطایی
❈۵❈
همگی امیدی شکری سپیدی چو مرا بدیدی بکن آشنایی
شکری نباتی همگی حیاتی طبق زکاتی کرم خدایی
❈۶❈
طرب جهانی عجب قرانی تو سماع جان را تر لایلایی
بزنی ز بالاتر لایلالا تو نه یک بلایی تو دو صد بلایی
❈۷❈
دل من ببردی به کجا سپردی نه جواب گویی نه دهی رهایی
بفزا دغا را بفریب ما را بر توست عالم همه روستایی
❈۸❈
سر ما شکستی سر خود ببستی که خرف نگردد ز چنین دغایی
به پلاس عوران به عصای کوران چه طمع ببستی ز چه می‌ربایی
❈۹❈
به طمع چنانی به عطا جهانی عجب از تو خیره به عجب نمایی
خمش ای صفورا بگذار او را تو ز خویشتن گو که چه کیمیایی
❈۱۰❈
نه به اختیاری همه اضطراری تو به خود نگردی تو چو آسیایی
تو یکی سبویی چو اسیر جویی جز جو چه جویی چو ز جو برآیی
❈۱۱❈
تو به خود چه سازی که اسیر گازی تو ز خود چه گویی چو ز که صدایی
خمش ای ترانه بجه از کرانه که نوای جانی همگی نوایی

فایل صوتی دیوان شمس غزل شمارهٔ ۳۱۱۱

صوتی یافت نشد!

تصاویر

کامنت ها

محمدامین
2019-07-29T05:28:04
سلام و درودهو الذی الف بین القلوبدر ضیافت اربعین کلیمی شب 26 فرار از بیم فرعون تا وصال صفورا. موسی ع آنگاه که از بیم سربازان فرعون از مصر فرار کرده بود هرگز نمی‌دانست این تدبیر حکیمانه خداست که او را برای وصال بانوی دانا و برگزیده از بیت رسالت و توحید میگریزد اگرچه بر اصل تدبیر حکیمانه خدایش ایمان داشت لکن مصداق بر او آشکار نبود. اکنون در بیت وحی و نبوت جناب شعیب مجلسی بسیار وزین عاری از مظاهر دنیا برای وصالش با صفورا دختر دانای خود اراده خدا را جاری میکندقَالَ إِنِّی أُرِیدُ أَنْ أُنکِحَکَ إِحْدَی ابْنَتَیَّ هَاتَیْنِ عَلَیٰ أَن تَأْجُرَنِی ثَمَانِیَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِکَ وَمَا أُرِیدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ سَتَجِدُنِی إِن شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِینَ(قصص 27)شعیب ع گﻔﺖ : ﻣﻰ  ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺩﺧﺘﺮم ﺭﺍ ﺑﻪ عقد ﺗﻮ ﺩﺭﺁﻭﺭم ﺑﻪﺷﺮﻁ ﺁﻧﻜﻪ ﻫﺸﺖ حج (هشت ﺳﺎﻝ قمری) ﺍﺟﻴﺮ ﻣﻦ ﺑﺎﺷﻲ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﻩ ﺳﺎﻝ ﺭﺍ ﺗﻤﺎمﻛﺮﺩﻱ ، ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺵ ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﺗﻮﺳﺖ ، ﻭ ﻣﻦ ﻧﻤﻰ  ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﺮ ﺗﻮ ﺳﺨﺖ ﮔﻴﺮم ، ﻭ ﺑﻪ ﺧﻮﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺍ ﺍﺯﺷﺎﻳﺴﺘﮕﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻲ ﻳﺎﻓﺖ . قَالَ ذَٰلِکَ بَیْنِی وَبَیْنَکَ أَیَّمَا الْأَجَلَیْنِ قَضَیْتُ فَلَا عُدْوَانَ عَلَیَّ وَاللَّهُ عَلَیٰ مَا نَقُولُ وَکِیلٌ(قصص 28) ﻣﻮﺳﻲ در پاسخ ﮔﻔﺖ : ﺍﻳﻦ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﻦ ﻭ ﺗﻮ ﺑﺎﺷﺪ ، ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﻣﺪﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺑﺮم ﻫﻴﭻ اعتراضی ﺑﺮ ﻣﻦ ﻧﻴﺴﺖ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻴﻢ ، ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﻭ ﻭﻛﻴﻞ ﺍﺳﺖ. حال با وصال خوش فرجام موسی ع همانند عاشق داستان مثنوی بر لطفی که فرعون در حق او کرده است دست به دعا بردارد اگر نبود قهر فرعون و بیم از خشم او در مصر چگونه همسری به منزلت صفورا نصیب او میشد گرچه او کیفر ستم و نیت شوم خود را خواهد دیدجست از بیم عسس شب او به باغیار خود را یافت چون شمع و چراغگفت سازندهٔ سبب را آن نفسای خدا تو رحمتی کن بر عسسناشناسا تو سببها کرده‌ایاز در دوزخ بهشتم برده‌ایآری موسی کلیم از بیم فرعون می‌گریخت یار او را سوی محبوبش میکشاند عاقبت هم امنیت هم وصال حاصل شد. 26 ذی القعده 1440 سید کمال الدین عمادی
ایرج
2020-06-15T17:57:03
وزن فعلاتن فع لن هست یا می توانیم بگوییم متفاعلاتن
ایرج
2020-06-15T17:58:00
فعلات فع لن درست است متفاعلاتن