گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

مولانا:بی همگان به سر شود بی‌تو به سر نمی‌شود داغ تو دارد این دلم جای دگر نمی‌شود

❈۱❈
بی همگان به سر شود بی‌تو به سر نمی‌شود داغ تو دارد این دلم جای دگر نمی‌شود
دیده عقل مست تو چرخه چرخ پست تو گوش طرب به دست تو بی‌تو به سر نمی‌شود
❈۲❈
جان ز تو جوش می‌کند دل ز تو نوش می‌کند عقل خروش می‌کند بی‌تو به سر نمی‌شود
خمر من و خمار من باغ من و بهار من خواب من و قرار من بی‌تو به سر نمی‌شود
❈۳❈
جاه و جلال من تویی ملکت و مال من تویی آب زلال من تویی بی‌تو به سر نمی‌شود
گاه سوی وفا روی گاه سوی جفا روی آن منی کجا روی بی‌تو به سر نمی‌شود
❈۴❈
دل بنهند برکنی توبه کنند بشکنی این همه خود تو می‌کنی بی‌تو به سر نمی‌شود
بی تو اگر به سر شدی زیر جهان زبر شدی باغ ارم سقر شدی بی‌تو به سر نمی‌شود
❈۵❈
گر تو سری قدم شوم ور تو کفی علم شوم ور بروی عدم شوم بی‌تو به سر نمی‌شود
خواب مرا ببسته‌ای نقش مرا بشسته‌ای وز همه‌ام گسسته‌ای بی‌تو به سر نمی‌شود
❈۶❈
گر تو نباشی یار من گشت خراب کار من مونس و غمگسار من بی‌تو به سر نمی‌شود
بی تو نه زندگی خوشم بی‌تو نه مردگی خوشم سر ز غم تو چون کشم بی‌تو به سر نمی‌شود
❈۷❈
هر چه بگویم ای سند نیست جدا ز نیک و بد هم تو بگو به لطف خود بی‌تو به سر نمی‌شود

فایل صوتی دیوان شمس غزل شمارهٔ ۵۵۳

تصاویر

کامنت ها

اسدالله
2015-07-29T14:57:17
در بیت پنچم بجای "مال" اگر (منال) که هم معنی است و از جانبی هم قافیه را در همین بیت قوت بیشتر میدهد بکار برده برده شود شیوایی بهتر و صلابت بیشتر پیدا میکند.شاید در اصل چنین باشد .ولله اعلم
اسدالله
2015-07-29T15:02:26
در بیت پنچم بجای "مال" اگر (منال) که هم معنی است و از جانبی هم قافیه را در همین بیت قوت بیشتر میدهد بکار برده برده شود شیوایی بهتر و صلابت بیشتر پیدا میکند.شاید در اصل چنین باشد .ولله اعلم
علی
2015-01-24T01:16:38
بیت هفت خدعه درسته یا خود تو .؟؟؟!! ممنون اگر پاسخ بدین
امیر
2015-02-08T00:40:20
اگراین اشعارم نبود چی برای گفتن داشتیم
رضا
2017-01-08T05:11:25
داریوش اقبالی هم این غزل را قبل از انقلاب خوانده است.
رضا
2017-01-08T05:13:02
داریوش اقبالی این غزل را قبل از انقلاب خوانده بود. زمانی که مرحوم صابری در کاریکاتوری در گل آقا از کناره گیری مرحوم دکتر حبیبی از پست معاونت اول هاشمی رفسنجانی اظهار ناراحتی کرده بود، چرا که در همه شماره ها عکس ایشان یا روی جلد بود یا پشت جلد و یا در داخل مجله مطلبی در مورد ایشان آورده می شد (با توجه به ممنوعیت درج کاریکاتور رییس جمهور به دلیل معمم بودن ایشان و نوستالژیک بودن چهره مرحوم حبیبی) بیت اول این غزل را در زیر کاریکاتور ایشان آورده بود. یادم می آید که بعدها یکی از مخاطبین گل آقا اعتراض کرده بود که چرا اشعار خوانندگان زمان طاغوت را در گل آقا نشر می کنند!
محسن
2016-10-30T19:41:18
این شعر زیبا و عرفانی با صدای عرفانی و آسمانی حسام الدین سراج و آهنگ سازی محسن نفر در آلبوم یاد یار هم به زیبایی تمام اجرا شده است. حتما با گوش دل بشنوید و لذت ببرید.
متین
2016-03-07T18:30:12
قافیه اصلی ابیات چیست؟ "بیتو به سرنمیشود"که معنایش درنصف ابیات یکی است پس ردیف است
سمانه ، م
2016-03-07T21:40:45
جناب متیناین چامه نه به درستی قافیه دارد نه ردیف بیت اول رعایت ردیف هم نشدهگویا ، مولانا زیاد در بند رعایت ردیف و قافیه نبوده ، که خود می گوید : قافیه اندیشم و دلدار منگویدم مندیش جز دیدار منخوش نشین ای قافیه اندیش منقافیه دولت تویی در پیش منحرف چه بود تا تو اندیشی از آنحرف چه بود خار دیوار رزانحرف و صوت و گفت را بر هم زنمتا که بی این هر سه با تو دم زنمشاد باشی ، پایدار
شعله
2016-01-21T10:36:16
عاشق این شعر حضرت مولانا هستم هر وقت از هیاهوی زندگی وروزمرگی ها خسته میشوم با خودم زمزمه میکنم بی همگان به سر شود.........شنیدن این شعر با صدای آقای جمال الدین منبری هم خالی از لطف نیست
غبار
2016-06-01T23:07:22
پیوند به وبگاه بیرونیخوشنویسی «بی تو به سر نمی شود»
عمر شیردل
2016-03-28T13:45:15
بیت دوم باید چنین نوشته شود :دیدهٔ عقل مست تو چرخهٔ چرخ پست تو
مصطفی
2012-11-30T12:24:58
در بیت 13 به جای کلمه ی (سند) باید کلمه ی (صنم) را قرار داد.
عبدالستار
2012-12-16T14:06:03
با سلامدرجواب مصطفی عرض می کنم:با توجه به کلمه بد در آخر مصراع، سند صحیح است زیرا صنم قافیه درونی بیت را به هم می زند.
عبدالرضا
2011-04-06T21:31:05
احتمالا به جای "ملکت" باید "مکنت" قرار گیرد . لطفا بررسی کنید .
صفا از مولانا صفا
2011-03-27T18:26:44
درود یاران ادب گستر این غزل شگفت و عرفانی مولانا را با صدای این دو استاد بزرگ آوای ایرانی بهتر درک کنید :خواننده : استاد فرزانه شهزام ناظری نوار : کیش مهر خواننده : استاد یگانه محمد رضا شجریان نوار : بی تو به سر نمی شود .شاد و خوش و پیروز باشید شاد زی و شادی گستر باششاد زی ، مهر ورز ، فراجهانی باشگر خدا خواهد تا درودی دیگر بدرود.
باربد
2011-03-28T07:15:58
واقعاً این طور است که صفا از مولانا می‌گوید. این غزل بسیار زیبا را این دو استاد بزرگ آن‌گونه که شایسته‌ی غزل است ادا نموده‌اند. اما آواز استاد ناظری یک لطافت و دنیای دیگری دارد که یقیناً هر که آن را می‌شنود در غزل غوطه می‌خورد ...
جلال اعتماد
2014-06-08T23:09:44
در بیت آخر احتمالأ باید(هر چه بگویم این سند) باشد
علی
2013-05-16T14:57:15
به نظرم در بیت سوم جای "جوش" و "نوش" را باید بایکدیگر عوض کرد! 
لیلا
2013-10-19T14:28:40
من با این شعر زندگی میکنم ...
حسن
2013-07-21T12:21:27
جناب آقای عبدالرضای عزیز :مُلکَت به معنای پادشاهی ، سلطنت، کشور، مملکت است و صحیح می باشد
امین کیخا
2013-07-21T12:40:16
سند به عربی به معنی حجت هم هست
هادی
2020-01-01T10:10:32
با سلام خدمت عزیزان شعر دوستدوستان سر قافیه بحث بسیار نمودید خالی از لطف نیست ذکر این نکته: گاها در اشعار مولوی به شعری برمی‌خورید مانند همین اشعار با مضمون قافیهشاید مولانا در این اشعار قافیه را مراد قرار داده باشد ولی به احتمال قوی قافیه در این اشعار کنایه است. به قول خود مولانا.هر کس از ظن خود شد یار من از درون من نجست اسرار من. در ضمن به نظر این جانب اگر بی تو بسر نمیشود ردیف بود در مصرع بیت اول باید تکرار میشد همانطور که دوستان اطلاع دارند در غزل ردیف و قافیه مقلد بیت اول هستند. از آن جا که تنها کلمه نمی شود در مصرع دوم بیت اول تکراری است شاید بتوان نمی شود را ردیف گرفت البته این تنها یک حدس است . ولی در اشعار این چنینی درگیر متن شدن و از محتوا دور شدن اشتباه است. و باید محتوا و منظور را استخراج نمود ما حلقه بگوش حلقه نون شده ایم وز حلقه اعتدال بیرون شده ایم عمریست بجای اینکه لیلی طلبیم بیهوده اسیر جیم مجنون شده ایم
حسین
2019-09-15T14:08:20
درود چرا هیچکس راجع ب اصل شعر چیزی نمیگه ب چه کسی اشاره کرده بی تو بسر نمیشود دقت کنید ب ولی دوران انسان کامل ک قطب عالم امکان هست اشاره داره پس ب هر دوری ولیی قائم است آزمایش تا قیامت دائم است ی دقیقه فکر کردن بهتر از هزار سال عبادته بگردید ولی رو پیدا کنید ولی ک مولانا و عطار و حافظ و اهل تصوف میگن نه توهم و خیال یا هو
کیانوش
2021-01-01T10:34:28
من تاب خواندن این غزل رو ندارم ..‌ اشک و دگرگونی چنانم می برد که آبرویم پیش جمع میره.. نمی دونم چه در روان شاعر میگذشته و از کجا می‌گفته و چه حقیقتی بر او تصویر شده که اینطور حضور اونی که توصیفی براش ندارم میاد و جان آدمو پر می کنه .. مصداق جامه دران همایون است .. کاش تن نبود و قصه ی پر تشویش زندگی با پایان خوش این حقیقت که در شعر مولانا تابیده به بیداری می انجامید ..
امیر
2020-12-23T07:26:45
با سلامدر بیت آخر "سند" اشتباه می باشد و "صنم" درست استهر چه بگویم ای "صنم" نیست جدا ز نیک و بدبا سپاس
فروزان
2021-03-28T23:18:44
استاد شجریان این شعر رو در اجرای خصوصی آذرخش بینهایت زیبا اجرا کردند
Mahyar
2020-05-23T01:06:51
مولانا با ذات خود در گقتگو است
میلاد
2020-06-24T03:40:04
آن منی کجا روی بی تو به سر نمیشود،ای فدای صدای شجریان و درد مولانا،ممنونم از خدا که این همه عشق و یه جا به ما هدیه داده،تو این چرخه درداور زمین چی میتونه مارو مست کنه جز این مدل عشق،
سینا
2020-10-28T12:01:28
دوستانی که اشاره به ترانه داریوش نموده اند مستحضر باشند که فقط مطلع این شعر ( بیت اول) از حضرت مولاناست و بقیه را شهیار قنبری برای ترانه و با حال و هوای روز سروده بود.
منوچهر
2017-08-12T07:40:40
سلام. حسام الدین سراج هم علاوه بر شهرام ناظری این ابیات رو با آواز خونده است. قشنگ هم خونده.
عرفان
2017-12-07T12:52:56
سلام.داشتم فکر میکردم که "داغ" در مصراع دوم بیت اول چه جایگاه و تناسبی داشته. آیا معنی ای داره که جور در بیاد. آیا مثلا کلمه اصلی همون "جای" نبوده که بشه: "جای تو دارد این دلم جای دگر نمی شود"...و اینطور معنی بده که دل من جای توست و چیز دیگری در آن جای نمیگیرد و جا نمی شود.دوستان کسی راهنمایی دارند؟
...
2017-12-07T15:40:55
عرفان جانظاهرا داغ کسی با چیزی رو داشتن کنایه از تعلق باید باشه. داغ تو دارد این دلم جای دگر نمی شود به این مفهوم که دلم فقط و فقط متعلق به توئه و هیچ جای دیگه ای نخواهد رفت.تا جایی که من میدونم ارباب ها داغی یا نشانی بر غلام ها میذاشتن که معلوم شه این غلام متعلق به چه کسیه. حتی هنوز هم در روستاها روی حیوانات خانگی مثل گاو یا اسب هاشون داغ یا نشانی میذارن. دوستان اگه نظرات دیگه ای دارن خوبه که با ما در میون بذارن.با احترام.
۷
2017-12-07T17:54:46
روایت دوم: تا این داغ هست تو تویی و من منم(متفاوت و جداییم) این داغ که نباشد من و تو یکی میشویمخود تو مرا داغ کردی پس خود نیز آن را از بین ببر
۷
2017-12-07T17:25:18
داغ:اثر و نشان(چزاندن و چزیدن)که تنها مرگ است که آن را پاک میسازد.(تا ابد آن توام)تا هستم دل من نشان و اثر تو را دارد و گزیر و گریز دگر نیست.عشق داغی است که تا مرگ نیاید نرودهر که بر چهره از این داغ نشانی دارد
یه سوال
2017-12-28T19:32:52
این شعر قافیه ندارد فقط ردیف دارد
آراد
2017-10-21T03:42:40
با سلام خدمت بزرگواران عزیز!مشابه این سوال در مورد قافیه و ردیف این غزل رو من از یکی از اساتید بزرگوار ادب پارسی پرسیدم.ایشون به نکته ای اشاره کردند که در تکمیل فرمایشات سایر بزرگواران و به عنوان نگاهی جدید عرض میکنم.ایشان گفتند بر اساس بیت اول، این شعر قافیه و ردیف دارد. کلمات "سر" و "دگر" کلمات قافیه هستند و "نمی‌شود" ردیف است. در ابیات دیگر این غزل از قافیه تکراری استفاده شده است. یعنی اگر نیم مصراع "بی تو به سر نمی‌شود" در انتهای مصراعهای اول و دوم بیت اول هم اومده بود میشد گفت که شعر تنها ردیف دارد و قافیه ندارد. اما اینجا متفاوت بودن انتهای دو مصراع بیت اول (که به نظر نمیاد از سهو باشه) نشون میده که شعر قافیه و ردیف دارد، اما به اصطلاح ادبیات کلاسیک، نقص در قافیه تکراری دارد. البته جایگاه مولانا در شعر و ادب فارسی به گونه‌ای است که شعر و ادب وامدار ایشان است و نه بالعکس و به کار بردن کلمه "نقص" در شعر ایشان فقط یک اصطلاح است و لاغیر.مطالبی که در مورد موسیقی درونی و قافیه های درونی گفته شد هم بسیار زیبا و قابل تامل بودند.استادی دیگر هم با توجه به این شعر و بعضی اشعار دیگر مولانا میفرمود هفت قرن قبل از اونکه نیما به خلاصی از قالبهای بعضا دست و پاگیر شعر کلاسیک اقدام کنه، این مولانا بود که با بعضی از اشعار خودش، کلام را در جایگاهی برتر از قالبها قرار داد.با اعتذار از طولانی بودن این نوشته.
حسن خلیلی
2017-11-25T09:23:58
این شعر زیبا و عرفانی را داریوش هنرمند محبوب و فرهیخته نیز به زیبایی سروده است
nabavar
2017-04-02T00:50:16
علی آقا جانبفرمائید در بیت اول و دوم ردیف کدام است و قافیه کدام؟ موفق باشی
علی
2017-04-01T20:07:24
این غزل فوق العاده است وزن و قافیه وردیف داره من تعجب میکنم که بعضی از دوستان نوشتندوزن وقافیه نداره
...
2017-04-03T17:24:00
با اجازه از دوستان، بنده عذر میخوام که بین بحث عزیزان وارد میشم، مطلبی هست که شاید ذکرش مفید واقع بشه.ببینید شما اگه با استفاده از تعاریف قافیه و ردیف بخواید در مورد این غزل دنبال قافیه بگردید، موفق نمی شید قافیه ای پیدا کنید. در واقع اگه مثل یک ماشین رفتار کنیم و از کدهای تعریف شده برای قافیه استفاده کنیم، این غزل فاقد قافیه هست.اما در دیوان شمس به غزلیاتی بر می خوریم که دارای ردیف هایی بیش از یک کلمه هستن، در واقع ردیف هایی که به شکل یک جمله در هر بیت تکرار میشن. ردیف هایی مثل «بی تو به سر نمی شود»، «مستان سلامت می کنند»، «چیزی بده درویش را» و «آهسته که سرمستم».در این غزلیات معمولاً وضعیت قافیه مثل همین غزل هست و قافیه مشخصی طبق تعریف نداره. اما مواردی هست که این غزلیات رو از عیب قافیه مبرا می کنه. به این موارد اشاره می کنم:اول اینکه وزن این غزلیات یا اوزان دوری هستن (مثل همین غزل) یا اوزان متحدالارکان (مثل مستان سلامت می کنند).دوم اینکه تقریباً در تمامی ابیات قافیه درونی رعایت شده.سوم اینکه معمولاً در این غزل ها هر بیت به چهار بخش تقسیم میشه که یکی از این چهار قسمت همون ردیف تکرار شونده هست.مجموعه این عوامل باعث ایجاد حس موسیقایی بسیار غنی در غزل میشن و هیچ کمبودی در این زمینه احساس نمیشه. از طرفی به نظر میرسه مهمترین رسالت قافیه هم همین ایجاد موسیقی (طبق نظر دکتر شفیعی، یکی از انواع موسیقی تحت عنوان موسیقی کناری شعر) باشه. عواملی که ذکر کردم فقدان قافیه به شکل سنتی خودش رو پوشش میده و باعث میشه خللی به شعر وارد نشه.البته مولوی غزلی مثل «معشوقه به سامان شد تا باد چنین بادا...» رو هم داره که هم ردیف طولانی «تا باد چنین بادا» رو داره و هم قافیه به شکل سنتی در اونجا رعایت شده. ولی حقیقتاً فکر نمی کنم بین این غزل و همین غزل «بی تو به سر نمی شود» تفاوتی از نظر حس موسیقایی وجود داشته باشه و از یک سطح غنای موسیقایی برخوردار هستن.بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که این ردیف های طولانی عمدتاً فاقد معنای مشخصی در رابطه با سایر اجزای بیت هستن. یعنی ممکنه شما در بعضی از ابیات نتونید ارتباط مشخصی بین ردیف و کل بیت برقرار کنید. این هم به این خاطر هست که این ردیف ها بیشتر وظیفه شون ایجاد موسیقی هست و به عنوان یک ترجیع عمل می کنن. این غزل ها هم عمدتاً مربوط به مجالس سماع مولوی هستن.برای اطلاعات بیشتر در این مورد حتما یه نگاهی به کتاب عالی «موسیقی شعر» دکتر شفیعی بندازید. ایشون علاوه بر اشاره های مفید در متن کتاب، یه فصل جداگانه در مورد موسیقی شعر مولوی دارن که بسیار راهگشا هست.عذر میخوام که طولانی شد.با احترام.
یاسر
2017-03-28T10:03:39
سمانه خانم : جالبه که ردیف و قافیه رعایت نشده چون درشعرهای کلاسیک قافیه جز لاینفک شعر بوده و برای من باعث تعجب بود و فکر نمیکنم در شعرهای مولوی زیاد به این موضوع بر بخوریم
شیرین
2017-06-26T03:46:52
با عرض سلام و ادب و احترام حضور سروران و نازنیان ادب دوست. هنگام خواندن یادداشتها، متوجه شدم که برخی از دوستان، با جد و جهد فراوان به دنبال قافیه می‌گردند، آن هم در شعر مولانا. حیفم آمد که پاسخ خود مولانا را در اینجا ننگارم. قضاوت، با سروارن گران‌قدرم:رستم از این نفس و هوا زنده بلا مرده بلازنده و مرده وطنم نیست به جز فضل خدارستم از این بیت و غزل ای شه و سلطان ازل مفتعلن مفتعلن مفتعلن کشت مراقافیه و مغلطه را گو همه سیلاب ببرپوست بود پوست بود درخور مغز شعراای خمشی مغز منی پرده‌ی آن نغز منیکمتر فضل خمشی کش نبود خوف و رجابر ده ویران نبود عشر زمین کوچ و قلانمست و خرابم مطلب در سخنم نقدر و خطا
شیرین
2017-06-26T03:49:52
با عرض سلام و ادب و احترام حضور سروران و نازنیان ادب دوست. هنگام خواندن یادداشتها، متوجه شدم که برخی از دوستان، با جد و جهد فراوان به دنبال قافیه می‌گردند، آن هم در شعر مولانا. حیفم آمد که پاسخ خود مولانا را در اینجا ننگارم. قضاوت، با سروارن گران‌قدرم:رستم از این نفس و هوا زنده بلا مرده بلازنده و مرده وطنم نیست به جز فضل خدارستم از این بیت و غزل ای شه و سلطان ازل مفتعلن مفتعلن مفتعلن کشت مراقافیه و مغلطه را گو همه سیلاب ببرپوست بود پوست بود درخور مغز شعراای خمشی مغز منی پرده‌ی آن نغز منیکمتر فضل خمشی کش نبود خوف و رجابر ده ویران نبود عشر زمین کوچ و قلانمست و خرابم مطلب در سخنم نقد و خطا
نادر..
2017-06-27T13:53:58
بسیار زیبا شیرین عزیز!هر بخش از مجموعه حاضر (تاریخ ما) گلگشتی است، همانگونه که هر گوشه ای از هستی..و از گردش ها و گشتن ها، هر کسی را منظور و بهره ای است، متناسب حال خویش..اما شاید کنجکاوی در جستجوی زیبایی هایی چون قافیه و ردیف و .. خود دریچه ای باشد برای راه یافتن و درک عمیق ترین شگفتی ها و زیبایی های بی پایان هستی...
Ferry DJABARNEJAD
2018-08-28T22:20:58
بی همگــــان بســـــر شـــــود بی تـو بســـــر نمـــی شــــودداغ تـــــو دارد ایــــن دلـــــم جــــای دگـــــــر نمــــی شـــودMon coeur par toi affligé,Nulle part, ira se nicherJe renonce au monde entier.Comment me passer de toi ?دیـــده عقــــل مســـت تــــو چـرخــــه چـــرخ پســـت تــــوگــــوش طـــرب بــــه دســت تــــو بــی تـــو بســـر نمی شودMa raison de toi en ivresse, Le ciel n'est qu'une petitesse De toi émane l’allégresse.Comment me passer de toi ?جـــان ز تــــو جــوش مـــی کند دل ز تـــو نـوش می کندعقـــل خـــــروش مــــی کنــد بـــی تــــــو بســـر نمـی شــودL' âme est animée par toiDe toi, mon cœur bât en joieEst ma raison en émoi.Comment me passer de toi ?خمـــــر مـــن و خمـــــار مـــن بــــاغ مـــن و بهـــار مــــنخـــواب مـــن و خمــــار مــــنبــی تـو بســر نمی شودToi tavernier et le vin, Mon printemps et mon jardinSommeil, insomnie sans fin.Comment me passer de toi ?جـــاه و جلال مــن تـــویی ملکت و مــــال مـــن تـوییآب زلال مــــن تــــویی بــــی تــــو بســــر نمی شـودTu es mes biens, ma richesse,Ma grandeur et ma jeunesseMon eau limpide en finesse.Comment me passer de toi ?گـــــاه ســــوی وفــــا روی گــــاه ســوی جفــــا رویآن منــی کـــجا روی بـــی تــــو بســـــر نمی شـــودParfois en fidélité,Et d'autres, en hostilitéTu es à moi en vérité.Comment me passer de toi ?دل بنهنـــد بــــر کنـــی تـــوبـــــه کــننـــــد بشــکنــیایــن همــه خــود تـــو میکنی بــی تو بســر نمی شــودLes amoureux, tu méprisesLes repentirs, tu les brisesTu es la totale maîtrise. Comment me passer de toi ?بی تـــو اگـــر بســـر شدی زیــر جهــان زبر شدیباغ ارم سقــر شــدی بــی تــو بســر نمــی شـودSans toi, cet univers fouDevient sens dessus- dessousEt l'enfer envahie tout.Comment me passer de toi ?گــــر تـــو ســری قــدم شـوم ور تــو کفی علم شومور بــــروی عــــدم شــــوم بی تـو بسـر نمی شودLa tête tu es , moi le piedLa paume tu es, moi l'épéeSi tu pars je disparais.Comment me passer de toi ?خــواب مــــرا ببستــــه ای نقـــش مــرا بشسته ایوز همـــه ام گسسته ای بــی تــــو بسر نمی شودDu sommeil, tu m'as privé,Et mon image effacéeDes autres, tu m’as éloignéComment me passer de toi ?گـــر تـــو نباشی یار من گشت خراب کــار مــنمــونس و غمگـــسار مـــن بی تو بسر نمی شودSi tu n'es pas mon ami,A néant je suis réduitDemeure en ma compagnie.Comment me passer de toi ?بی تو نه زندگی خوشم بی تو نه مردگی خوشمســر ز غـم تو چون کشم بی تو بسر نمی شودSans toi, Je n’ai point plaisir,Ni à mourir ni à vivreSans toi, pourrai-je me tenir ?Comment me passer de toi ?هر چه بگویم ای صنم نیست جـدا ز نیــک و بـدهم تو بگو ز لطف خود بی تو بسر نمی شودCe que je dis, Bien-aimé,N'est exempt de véritéParle-moi de ta bonté.Comment me passer de toi ?
Ferry DJABARNEJAD
2018-08-28T22:30:43
دوستان عزیز بدون هیچ گونه ادعایی، در مورد بی نقص بودن ترجمه این غزل زیبا،( از فارسی به فرانسه) ان را تقدیم عشاق مولانا میکنم و پذذیرای هر گونه نظر، انتقاد و اصلااحی هسستم
فرزانه اسیری
2018-12-25T22:17:28
چقدر به زندگی خانوادگی و روابط زن و شوهر صفا وارامش می بخشد اگر این مفاهیم جریان داشته باشد واین می تواند همان مودت ورحمت قرانی باشد که در ایه 21 سوره روم فرموده است
اشکان
2018-02-04T23:37:55
آیا در بیت خمر من و خمار من، تلفظ صحیح خمار به صورت خُمار و یا خَمّار است؟ و سؤال دیگر اینکه، به سر نمی شود صحیح است یا بسر نمی شود؟ ممنونم
nabavar
2018-02-05T01:45:23
اشکان جانخُمار استبه سر و بسر هر دو درست است، به مانای بر وفق مراد نمی چرخدزنده باشی
سارا
2018-08-17T12:01:15
سلام میخواستم معنی این دو بیت رو بدونم،ود ر چه مواقعی استفاده میشه.ادب گل اگر خار ره من نشود،در دل عنچه گل رنگ ز بو نگذارم
مینا احمدی
2022-01-30T07:51:45.3592792
صحبت های دکتر دینانی درباره این غزل در برنامه معرفت: پیوند به وبگاه بیرونی
یلدا ی.
2022-03-05T14:32:35.8326014
بی همگان به سر شود بی تو به سر نمی شود با صدای آسمانی " داریوش اقبالی " 
,,شاهرخ کاظمی
2022-10-10T11:29:17.8580775
با عرض ادب وسلام خاک را انکار از کجا نطفه را خصمی از کجا انسان از نظر مادی, خوب, بررسی شده تمام عناصر در عالم در بدن انسان هست تمام قانون فیزیک وشیمی در انسان هست ودر حیوان هم هست ولی کسانی که منکر خداوند, هستند این ترکیب خاک نطفه را کی شعور وعقل داده. ویا از روح خود, در انسان دمیدیم. ولی  انسان چون با جهان مادی همانیده شده. مادی فکر می کنه وهوشیاری جسمی داره دائم فکر می کنه. واز اصل خودش, که خداونده دور افتاده اقلیتی, فهمیدن. که انسان ماده نبست البته بعد, مادی انسان نیاز مادی داره در حد, توازن. برایش سعی وتلاش هم می کنه ولی ذهن وفیزیک انسان فنا پذیر است. آن چیری در, انسان فنا, ناپذیر, است. اصل انسان وروح خداوندی, در انسان است مولانا هم اخص بود. خدا چیست را نمی توان. توضیح داد. مگر خود خداوند بخواهد. ولی تمام عمر ما باید, روی خودمان کار کنیم وخودمان را اصلاح. کنیم واین پروسه. دل ما را بزرگتر وبزرگتر می کنه بحت زیاده. هدف مولوی تفسیر ادبی ابیات نیست. انهم جای, خود محفوظ هدف عمل کردن به استنتاج از, غزلها است انسان باید پاک مطلق باشه واختیار داره فقط, دنبال امیال دنیا باشه که باخته. ویا در هر کاری اول خداوند را در نظر بگیره. چون بدون خداوند انسان هیجی, نیست با خداوند امتداد خداونده وقطره ای از آن دریاست بر می کرده به دریا
علی هوشنگیان
2022-10-14T12:54:51.8011234
اگر این غزل، سوز و گداز یک عاشق به معشوق است، پس این غزل را باید با آوای عاشقانه و با سوز و گداز خواند ولی ما که در فایلهای صوتی چنین چیزی ندیدیم(نشنیدیم).  
نوید احمدپور
2022-12-12T13:15:00.6834924
البته بزرگوارانه فرمودید ولی استاد ناظری تصنیف خوانده اند و نه آواز فرق است بین این دو نوع موسیقی ولی استاد فقید شجریان آواز با تبحر خاص خودشان خواننده اند
علی‌اکبر مصورفر
2023-02-17T13:16:26.3888384
این که غزل طبق اصول شعر کلاسیک در قافیه و ردیف اشکال دارد، محرز است ولی این را نمی‌توان نقص قافیه به شمار آورد؛ چون مساله این نیست که یک دو قافیه تکرار شده باشد، با حساب این استاد کل غزل از مصراع سوم به بعد دچار نقص قافیه است که قابل قبول نیست و شاعر می‌توانست به راحتی قافیه‌های فراوان با سر و دگر پیدا بکند. نکته اصلی اینجاست که مطمئنا مولانا از اشکال در ردیف و قافیه شعر باخبر بوده ولی برایش اهمیتی نداشته است. او در واقع با این نوع بی‌اهمیتی‌ها خواسته مقام ردیف و قافیه را در مقابل منویات درونی خودش ناچیز جلوه بدهد. چنانچه دوستان دیگر هم به نوعی به این نکته اشاره کردند.
یوسف شیردلپور
2023-10-20T09:07:34.3264162
بی همگان بسر شود بی تو بسر نمی‌شود به به روح خدا حضرت مولانا  این غزل را بسیاری از هنرمندان عزیز اجرا کرده اند که هریک هم فوق العاده دلنشین است وعالی اما زمین تاآسمان فرق است فاصله بین همه عزیزان تا اجرای استاد شجریان واژه به واژه اش کلمه به کلمه بیت به بیتش را گویی شمس ومولانا باهم میخوانند پنداری که خود مولانا شعر برایت تفسیر می‌کند تورا اززمین تا افلا می‌برد تا خدا چققققد دلنشین ورویایی روح همه شان شاد 💐💐💐💕💕