گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

مولانا:ایا سر کرده از جانم تو را خانه کجا باشد الا ای ماه تابانم تو را خانه کجا باشد

❈۱❈
ایا سر کرده از جانم تو را خانه کجا باشد الا ای ماه تابانم تو را خانه کجا باشد
الا ای قادر قاهر ز تن پنهان به دل ظاهر زهی پیدای پنهانم تو را خانه کجا باشد
❈۲❈
تو گویی خانه خاقان بود دل‌های مشتاقان مرا دل نیست ای جانم تو را خانه کجا باشد
بود مه سایه را دایه به مه چون می‌رسد سایه بگو ای مه نمی‌دانم تو را خانه کجا باشد
❈۳❈
نشان ماه می‌دیدم به صد خانه بگردیدم از این تفتیش برهانم تو را خانه کجا باشد

فایل صوتی دیوان شمس غزل شمارهٔ ۵۷۵

تصاویر

کامنت ها

هنگامه حیدری
2015-03-24T15:32:34
در بیت سوم می فرماید:تو گویی: خانه ی خاقان بود، دلهای مشتاقانمرا دل نیست ای جانم ترا خانه کجا باشد؟ناظر است به این حدیث قدسی که خداوند فرمود: لم یسعنی ارضی و لا سمائی و وسعنی قلب عبدی المومنآسمانها و زمین گنجایش مرا ندارند اما من در دل بنده ی مومن خود می گنجم.
همایون
2020-10-25T21:14:06
غزل زیباست و از غزل های پیش از ملاقات شمس سروده شده است و از استحکام عرفان معنوی جلال دینی برخوردار نیست، هرچند عاشقانه است و سرشار از سرگشتگی های عارفانه معمول
شهرآشوب
2018-11-20T00:03:31
ممنون ازتون هنگامه عزیزبجا و زیبا تفسیر کردین
محمدحسین مسعودی گاوگانی
2021-07-19T20:19:36.1918205
نشان ماه می‌دیدم به صد خانه بگردیدم از این تفتیش برهانم تو را خانه کجا باشد؟یعنی اگر به دنبال نشان ماه باشید ، نشان را می یابید نه ماه را برای یافتن ماه باید از نشان ها گذشت و به ماه رسید. در نشان ها نباید اسیر شد. نشان ها ، تنها یک نشانه هستند باید از آنها بهره جست و از آنها گذشت تا به ماه رسید. 
هادی رنجبران
2021-12-23T23:55:56.8499367
هیچ نشانی از اینکه مولانا پیش از ملاقات با شمس شعر می سروده در دست نیست.  اگر هم می سروده هیچ نشانی برای این تشخیص وجود ندارد. و آخر اینکه استحکام شناس نیی جان من خطا اینجاست.
هادی رنجبران
2021-12-23T23:57:57.9744757
گرچه مولانا با ردیف جنبة غنایی شعرش را بیشتر می¬کند و از تکرار آن لذّت صوتی و سماعی می¬برد، امّا ردیف¬های شعری او در پیوند غزل تأثیری اساسی دارد. جمله¬ها او در ردیف بسیار عمیق و معناآفرین است. جمله¬های پرسشی او از گونه پرسش¬های بلاغی است. اهل ادب بر آن¬اند که پرسش در شعر برای پاسخ دادن و پاسخ شنیدن نیست، بلکه برای قصد ثانوی است. شاعر می¬پرسد تا از رهگذر پرسش، خواننده را به تامّل و تفکّر بیشتر وادارد. شاعر از ظرفیت¬های زبان و جمله¬ها و کلمه¬های آن بهره می¬برد و پرسش را با تمام گونه¬های بلاغی و مؤثر آن در سخن می¬گنجاند. مولانا در ردیف¬ها چنین کرده است. او گاه خود را با یار همنشین می¬بیند و از این رهگذر احوال خود را خوش می¬کند که با او در گفت¬و¬گو است و امیدوار است که پاسخی بشنود.