گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

ناصرخسرو:پنجم محرم سنه تسعه و ثلثین و اربعمایه هلالیه به قدس رسیدیم. شرح مکه و حج این جا ذکر نکردم ت...

پنجم محرم سنه تسعه و ثلثین و اربعمایه هلالیه به قدس رسیدیم. شرح مکه و حج این جا ذکر نکردم تا به حج آخرین به شرح بگویم.
ترسایان را به بیت المقدس کلیسایی است که آن را بیعة القمامه گویند و آن راعظیم بزرگ دارند. و هر سال از روم خلق بسیار آن جا آیند به زیارت و ملک الروم نیز نهانی بیامد چنان که کس نداند. و به روزگاری که عزیز مصرالحاکم بامرالله بود قیصر روم آن جا آمده بود. حاکم از آن خبر داشت رکابداری از آن خود نزدیک او فرستاد و نشان دادکه بدان حیلت و صورت مردی در جامع بیت المقدس نشسته است نزدیک وی رو بگو که حاکم مرا نزدیک تو فرستاده است و می‌گوید تا ظن نبری که من از تو خبر ندارم اما ایمن باش که به تو هیچ قصد نخواهم کرد. و هم حاکم فرمود تا آن کلیسیا را غارت کردند و بکندند و خراب کردند ومدتی خراب بود. بعد از آن قیصر رسولان فرستاد و هدایا وخدمت های بسیار کرد، و صلح طلبید و شفاعت کرد تا اجازت عمارت کلیسیا دادند و باز عمارت کردند، و این کلیسیا جایی وسیع است چنان که هشت هزار آدمی را در آن جا باشد. همه به تکلف بسیار ساخته از رخام رنگین و نقاشی و تصویر. و کلیسیا را از اندرون به دیباهای رومی پیراسته و مصور کرده و بسیار زر طلا بر آن جا به کار برده و صورت عیسی علیه السلام چند جا ساخته که بر خری نشسته و صورت دیگر انبیا چون ابراهیم و اسماعیل و اسحق و یعقوب و فرزندان او علیهم السلام بر آن جا کرده و به روغن سندروس به دهن کرده و به اندازه هر صورتی آبگینه ای رفیق ساخته و بر روی صورت‌ها نهاده عظیم شفاف چنان که هیچ حجاب صورت نشده است و آن را جهت گرد و غبار کرده‌اند تا بر صورت ننشیند و هر روز آن آبگینه‌ها را خادمان پاک کنند. و جز این چند موضع دیگر است همه به تکلف چنان که اگر شرح آن نوشته شود به تطویل انجامد. در این کلیسیا موضعی است به دو قسم که بر صفت بهشت و دوزخ ساخته‌اند یک نیمه از آن وصف بهشتیان و بهشت است و یک نیمه از آن صورت دوزخیان و دوزخ و آنچه بدان ماند و آن جایی است که همانا در جهان چنان جای دیگر نباشد. و در این کلیسا بسا قسیسان و راهبان نشسته باشند و انجیل خوانند و نماز بکنند و شب و روز به عبادت مشغول باشند.

فایل صوتی سفرنامه بخش ۳۶ - بازگشت به بیت المقدس

صوتی یافت نشد!

تصاویر

کامنت ها

دخو نادری
2014-12-23T01:17:35
عزیز مصر عجب ادمی خری بوده ... زده کلیسا رو خراب کرده ... همین کارارو کرده سد سال بعد زدن همه رو کشتن ...
امین کیخا
2013-07-15T01:22:12
پیراستن معمولا زیبا کردن با کاستن است ولی اراستن زیبا کردن با افزودن
ناشناس
2013-07-15T01:32:44
امین جان وقتی (پ) بر سر حرفی بیاید معنی اش را ضد میکند مانند پالودن یا پیراستن که همان ضد آراستن است
امین کیخا
2013-07-15T08:08:42
نه همیشه این گونه نیست مثل دیدن و پدیدن هر دو هم معنی هستند
H Enzo
2022-08-23T11:49:41.3542347
حلیت درست است نه حیلت به معنای آرایش / آرایش کردن. و در این جمله که "حلیت و صورت"  آمده ، یحتمل منظور "شکل و شمایل"  است.
H Enzo
2022-08-23T12:21:42.7084209
قسیسان و راهبان در متن اصلی قتیسان نوشته شده. من که در لغتنامه چیزی نیافتم. احتمال میدهم یا در نسخه اصلی قدیسان بوده و اشتباه چاپی است. و یا در آن زمان قدیس، قتیس هم نوشته میشده. لطفا کسانی که آگاهی دارند، کمک بفرمایند ممنونم