گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

نظامی:خداوندی که خلاق‌الوجود است وجودش تا ابد فیاض جود است

❈۱❈
خداوندی که خلاق‌الوجود است وجودش تا ابد فیاض جود است
قدیمی کاولش مطلع ندارد حکیمی کاخرش مقطع ندارد
❈۲❈
تصرف با صفاتش لب بدوزد خرد گر دم زند حالی بسوزد
اگر هر زاهدی کاندر جهانست به دوزخ در کشد حکمش روانست
❈۳❈
و گر هر عاصیی کو هست غمناک فرستد در بهشت از کیستش باک
خداوندیش را علت سبب نیست ده و گیر از خداوندان عجب نیست
❈۴❈
به یک پشه کشد پیل افسری را به موری بر دهد پیغمبری را
ز سیمرغی برد قلاب کاری دهد پروانه‌ای را قلب داری
❈۵❈
سپاس او را کن ار صاحب سپاسی شناسائی بس آن کو راشناسی
ز هریادی که بی او لب بگردان ز هرچ آن نیست او مذهب بگردان
❈۶❈
بهر دعوی که بنمائی اله اوست بهر معنی که خواهی پادشاه اوست
ز قدرت در گذر قدرت قضا راست تو فرمانرانی و فرمان خدا راست
❈۷❈
خدائی ناید از مشتی پرستار خدائی را خدا آمد سزاوار
تو ای عاجز که خسرو نام داری و گر کیخسروی صد جام داری
❈۸❈
چو مخلوقی نه آخر مرد خواهی؟ ز دست مرگ جان چون برد خواهی
که می‌داند که مشتی خاک محبوس چه در سر دارد از نیرنگ و ناموس
❈۹❈
اگر بی مرگ بودی پادشائی بسا دعوی که رفتی در خدائی
مبین در خود که خود بین را بصر نیست خدا بین شو که خود دیدن هنر نیست
❈۱۰❈
ز خود بگذر که در قانون مقدار حساب آفرینش هست بسیار
زمین از آفرینش هست گردی وز او این ربع مسکون آبخوردی
❈۱۱❈
عراق از ربع مسکون است بهری وزان بهره مداین هست شهری
در آن شهر آدمی باشد بهر باب توئی زان آدمی یک شخص در خواب
❈۱۲❈
قیاسی باز گیر از راه بینش حد و مقدار خود از آفرینش
ببین تا پیش تعظیم الهی چه دارد آفرینش جز تباهی
❈۱۳❈
به ترکیبی کز این سان پایمال است خداوندی طلب کردن محال است
گواهی ده که عالم را خدائیست نه بر جای و نه حاجتمند جائیست
❈۱۴❈
خدائی کادمی را سروری داد مرا بر آدمی پیغمبری داد
ز طبع آتش پرستیدن جدا کن بهشت شرع بین دوزخ رها کن
❈۱۵❈
چو طاووسان تماشا کن درین باغ چو پروانه رها کن آتشین داغ
مجوسی را مجس پردود باشد کسی کاتش کند نمرود باشد
❈۱۶❈
در آتش مانده‌ای وین هست ناخوش مسلمان شو مسلم گرد از آتش
چو نامه ختم شد صاحب نوردش به عنوان محمد ختم کردش
❈۱۷❈
به دست قاصدی جلد و سبک خیز فرستاد آن وثیقت سوی پرویز
چو قاصد عرضه کرد آن نامه نو بجوشید از سیاست خون خسرو
❈۱۸❈
به هر حرفی کز آن منشور برخواند چو افیون خورده مخمور درماند
ز تیزی گشت هر مویش سنانی ز گرمی هر رگش آتش‌فشانی
❈۱۹❈
چو عنوان گاه عالم تاب را دید تو گفتی سگ گزیده آب را دید
خطی دید از سواد هیبت‌انگیز نوشته کز محمد سوی پرویز
❈۲۰❈
غرور پادشاهی بردش از راه که گستاخی که یارد با چو من شاه
کرا زهره که با این احترامم نویسد نام خود بالای نامم
❈۲۱❈
رخ از سرخی چو آتشگاه خود کرد ز خشم اندیشه بد کرد و بد کرد
درید آن نامه گردن شکن را نه نامه بلکه نام خویشتن را
❈۲۲❈
فرستاده چو دید آن خشمناکی به رجعت پای خود را کرد خاکی
از آن آتش که آن دود تهی داد چراغ آگهان را آگهی داد
❈۲۳❈
ز گرمی آن چراغ گردن افراز دعا را داد چون پروانه پرواز
عجم را زان دعا کسری برافتاد کلاه از تارک کسری در افتاد
❈۲۴❈
ز معجزهای شرع مصطفائی بر او آشفته گشت آن پادشائی
سریرش را سپهر از زیر برداشت پسر در کشتنش شمشیر برداشت
❈۲۵❈
بر آمد ناگه از گردون طراقی ز ایوانش فرو افتاد طاقی
پلی بر دجله ز آهن بود بسته در آمد سیل و آن پل شد گسسته
❈۲۶❈
پدید آمد سمومی آتش انگیز نه گلگون ماند بر آخور نه شبدیز
تبه شد لشگرش در حرب ذیقار عقابش را کبوتر زد به منقار
❈۲۷❈
در آمد مردی از در چوب در دست به خشم آن چون را بگرفت و بشکست
بدو گفتا من آن پولاد دستم که دینت را بدین خواری شکستم
❈۲۸❈
در آن دولت ز معجزهای مختار بسی عبرت چنین آمد پدیدار
تو آن سنگین دلان را بین که دیدند به تایید الهی نگرویدند
❈۲۹❈
اگر چه شمع دین دودی ندارد چو چشم اعمی بود سودی ندارد
هدایت چون بدینسان راند آیت بدان ماندند محروم از عنایت
❈۳۰❈
زهی پیغمبری کز بیم و امید قلم راند بر افریدون و جمشید
زهی گردن کشی کز بیم تاجش کشد هر گردنی طوق خراجش
❈۳۱❈
زهی ترکی که میر هفت خیل است ز ماهی تا به ماه او را طفیل است
زهی بدری که او در خاک خفته است زمین تا آسمان نورش گرفته است
❈۳۲❈
زهی سلطان سواری کافرینش ز خاک او کشد طغرای بینش
زهی سر خیل سرهنگان اسرار سخن را تا قیامت نوبتی دار
❈۳۳❈
سحرگه پنج نوبت کوفت در خاک شبانگه چار بالش زد بر افلاک

فایل صوتی خمسه بخش ۱۱۷ - نامه نبشتن پیغمبر به خسرو

صوتی یافت نشد!

تصاویر

کامنت ها

یزدانپناه عسکری
2023-05-08T19:03:51.1226212
18- مبین در خود که خود بین را بصر نیست - خدا بین شو که خود دیدن هنر نیست  [شهاب‌الدین سهروردی  Shahab al-Din Yahya ibn Habash Suhrawardi] *** هرگاه نور مُدبِّر مقهور شواغلِ برزخ نشود، شوقِ او به عالم نورِ قدسی بیش از شوق او به تیرگی (غواسق) باشد، و هراندازه که نور و روشنایی زیاد شود ، عشق و محبت او به نور قاهر فزونی می‌گیرد ... و بنابراین از کالبد انسانی رهایی یافته و به جهان نور محض روند و در آنجا مقام گزیده ، و در زمرۀ انوار قدسیه درآید ، و به سبب تقدس نورالانوار ، قدسی شود. [یزدانپناه عسکری yazdanpanah Askari]  غرق در غول دقت خودبینی و کدورت نور آگاهی و عدم واکنش به نور قاهر ______ سهروردی و مکتب اشراق ، مهدی امین رضوی ، ترجمه دکتر مجدالدین کیوانی –  تهران : نشر مرکز 1377- صفحه 132 مجموعه مصنفات شیخ اشراق ( شهاب‌الدین یحیی سهروردی ) جلد دوم تهران : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 1380-   صفحه 133؛ 7:82؛7:39