گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

عمان سامانی:در بیان اینکه میکشان ساغر سعادت و سرخوشان بادۀ شقاوت بر مقتضای وقت؛ هر یک در محل خود اظه...

در بیان اینکه میکشان ساغر سعادت و سرخوشان بادۀ شقاوت بر مقتضای وقت؛ هر یک در محل خود اظهار مستی و ابراز حق پرستی و خود پرستی نمودند و با آن محک خلوص و قلبیت خود را آزمودند نعم ماقال:
مرا حرام که خواند؟ که وقت خوردن من
❈۱❈
حلال زاده برون آید از نتایج حرام! و در اینجا مرتبتاً اشارتی و مختصر استعارتی میرود:
اول آدم ساز مستی؛ ساز کرد بیخودی در بزم خلد آغاز کرد
❈۲❈
برق عصیان صفوتش را خانه سوخت شمع سوزان شد، پر پروانه سوخت
نوح تا گردید با مستی قرین شد به غرقاب بلا، کشتی نشین
❈۳❈
مست شد ایوب، ز آن جام بلا گشت از آن بر رنج کرمان مبتلا
بیم آن بد کز بلیات و علل ره کند در خانۀ صبرش، خلل
❈۴❈
در خلیل آن شعله تا شد، شعله زن کرد اندر آتش سوزان، وطن
زد چو یونس از سرمستی قدم ماهی اندر دم کشید او را به دم
❈۵❈
تا فلک میرفت او را از زمین ذکر: انی کنت من الظالمین
یوسف از مستی چو دل آگه شدش جا ز دامان پدر در چه شدش
❈۶❈
تا سر یعقوب از آن پرشور شد از غم یوسف دو چشمش کور شد
مست از آن جام بلا شد تا کلیم سالها در تیه محنت شد مقیم
❈۷❈
عیسی از مستی قدم بردار شد لاجرم سر منزلش بر، دار شد
احمد از آن باده تا شد سرگران کرده بروی، رو، بلا، از هر کران
❈۸❈
شور آن صهبا در آن قدسی دهن گشت سنگی عاقبت دندان شکن
مرتضی ز آن باده تا گردید مست لاجرم در آستین بنمود، دست
❈۹❈
پشه‌گان را دستخوش شد زنده پیل شیر غران گشت موران را، ذلیل
مجتبی ز آن باده تا سرمست گشت شد دلش خون و فرود آمد به طشت

فایل صوتی گنجینة الاسرار بخش ۱۲

صوتی یافت نشد!

تصاویر

تصویری یافت نشد!

کامنت ها

سید محسن
2020-04-14T19:08:19
درود بر ادیبان---بر شمردن مشکلات و سختی های انبیا و اولیا بیشتر به منظور بالا بردن ظرفیت مردم در ستم کشی و تحمل بدبختی هایشان است .تا از این راه شاهان و شاهزادگان ستمگر قاجار بتوانند بیشتر عیش و نوش بکنند و مردم هم با خیال اینکه این ستمگران از اولیا وانبیا نیستند و کارشان به دوزخ میرسد آنها را رها کنند.