گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

رودکی:دلا، تا کی همی جویی منی را؟ چه داری دوست هرزه دشمنی را؟

❈۱❈
دلا، تا کی همی جویی منی را؟ چه داری دوست هرزه دشمنی را؟
چرا جویی وفا از بی وفایی؟ چه کوبی بیهده سرد آهنی را؟
❈۲❈
ایا سوسن بناگوشی ، که داری به رشک خویشتن هر سوسنی را
یکی زین برزن نا راه برشو که بر آتش نشانی برزنی را
❈۳❈
دل من ارزنی، عشق تو کوهی چه سایی زیر کوهی ارزنی را؟
ببخشا، ای پسر، بر من ببخشا مکش در عشق خیره چون منی را
❈۴❈
بیا، اینک نگه کن رودکی را اگر بی جان روان خواهی تنی را

فایل صوتی قصاید و قطعات شمارهٔ ۴

صوتی یافت نشد!

تصاویر

تصویری یافت نشد!

کامنت ها

رسته
2008-06-08T21:51:49
نفیسی برای این قطعه دو منبع را ذکر کرده است:منبع 12 - جنگ محمد تقی بن هادیمنبع 35 - لغت فرس اسدی نسخه ی خطی مکمل مورخ 877آیا ممکن است که حمید رضا هم منبع دیگر را برای بیت ششم در همین جا ذکر کند؟
غلامحسین مراقبی
2009-01-27T14:19:41
با درود و سپاس از کار نیکویتان در زمینة ادبیات، به ویژه شعر پارسی، تا آن که فرصتی بیابید و به دیگر گونه های ادبی پارسی بپردازید.نخست آن که رودکی از من و منیت سخن نمی گوید. او از خودش، از خود عاشقش و بزرگی عشقش می گوید. دوم آن که آنچه که در این جا نوشته اید، از رودکی نیست! بنگریم درهم ریختگی کلام را که مفهوم چه قدر سست است! اما رودکی چه سرود؟ بنگریم:دلا تا کی همی جویی منی را؟چه کوبی بیهده سرد آهنی را؟دلم چون ارزنی، عشق تو کوهیچه سایی زیر کوهی ارزنی را؟بیا اینک نگه کن رودکی رااگر بی جان روان خواهی تنی رادوباره بخوانیم و توجه کنیم به این پیوستگی مفهوم، و آن گسستگی مضمون هفت بیت شعر!و از همه مهم تر زمینی بودن شاعر را!
ف-ش
2008-12-22T07:37:49
هودلا تاکی همی جوئی منی راچه داری دوست هرزه دشمنی راچرا جوئی وفا از بیوفائیچه کو بی بیهده سردآهنی راپیداست که کلمه منی ومنیت به معنای خود خواهی وبه تعبیردیگر من کاذب از قدیم الایام درادبیات موردتوجه بوده است واین معنی در معرفت النفس بسیار مهم است اهل معرفت مبگویند انسان دوتا من دارد یکی منیت کاذب ودیگر من حقیقی یا واقعیت وجود وهمه گرفتاری انسان مربوط به منیت کاذب است که متکی به خیالات واهی وخدایان دروغین است وحجاب درک پروردگار میشود هدف اصلی ادیان آنست که حقیقت وجود انسان را علی رغم منی ومنیت احیا کنند ورودکی که نخستین شاعر فارسی محسوب مبشود در بیت نامبرده منی را هرزه دشمن قلمداد کرده است ومیبینیم که چگونه ادبیات ایران با مفاهیم بلند دینی آمیخته است وشاید شعرا بیش از مبلغان رسمی دینی معانی بلند دینی را درطول تاریخ به مردم آموخته اند وشاید به این دلیل که بیان آنها هنرمندانه بوده واز نظر مردم کمترحشک و تعصب آمیز بوده است
دکتر ترابی
2014-04-30T22:01:58
گر چه میگویند معنا در دل شاعر است ، اما من در هم ریختگی و گسیختگی در غزل نمی بینم، در دو بیت بخست شاعر با خویشتن خویش سخن می گوید؛ آهن سرد چرا میکوبی و وفا از بی وفایان از چه میجویی، پس روی به معشوق میکند: ای که بناگوشت رشک سوسن است بی راهه مرو به راه باز آی دل من مشکن ، بر من ببخشای ( بر مانظری کن که دراین شهر غریبیم......) و گرت خاطر تماشای تن بی جان سرگردانی است، رودکی را از نظر مینداز.
مجتبی
2018-04-08T13:51:28
این شعر را دلیر نظیر (دالر نظروف)، خواننده تاجیک در قطعه‌ای با عنوان «رودکی» به خوبی خوانده است.پیوند به وبگاه بیرونی
جهن یزداد
2023-07-22T07:57:46.7504476
   ار همه مهمتر را دریاب  و ببین گسستگی از کجاست شما ندیدید چون روی زمینی -  این اسمانیان مارا به خاک  سیه نشاندند