گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

سعدی:خبرداری از خسروان عجم که کردند بر زیردستان ستم؟

❈۱❈
خبرداری از خسروان عجم که کردند بر زیردستان ستم؟
نه آن شوکت و پادشایی بماند نه آن ظلم بر روستایی بماند
❈۲❈
خطا بین که بر دست ظالم برفت جهان ماند و با او مظالم برفت
خنک روز محشر تن دادگر که در سایهٔ عرش دارد مقر
❈۳❈
به قومی که نیکی پسندد خدای دهد خسروی عادل و نیک رای
چو خواهد که ویران شود عالمی کند ملک در پنجهٔ ظالمی
❈۴❈
سگالند از او نیکمردان حذر که خشم خدای است بیدادگر
بزرگی از او دان و منت شناس که زایل شود نعمت ناسپاس
❈۵❈
اگر شکر کردی بر این ملک و مال به مالی و ملکی رسی بی زوال
وگر جور در پادشایی کنی پس از پادشایی گدایی کنی
❈۶❈
حرام است بر پادشه خواب خوش چو باشد ضعیف از قوی بارکش
میازار عامی به یک خردله که سلطان شبان است و عامی گله
❈۷❈
چو پرخاش بینند و بیداد از او شبان نیست، گرگ است، فریاد از او
بد انجام رفت و بد اندیشه کرد که با زیردستان جفا، پیشه کرد
❈۸❈
به سختی و سستی بر این بگذرد بماند بر او سالها نام بد
نخواهی که نفرین کنند از پست نکو باش تا بد نگوید کست

فایل صوتی بوستان بخش ۱۵ - اندر معنی عدل و ظلم و ثمرهٔ آن

تصاویر

کامنت ها

سلیمان فرزین
2012-10-15T10:51:59
در بیت یازدهم (خَـــــش ) هست و لی بسیاری نمیدانند خش تلفظ منند لطفا نشانهد بگذارید
وحید سبزیان‌پور wsabzianpoor@yahoo.com
2022-04-24T06:50:07.8397485
  به قومی که نیکی پسندد خدایچو خواهد که ویران شود عالمی   دهد خسروی عادل و نیک رایکند ملک در پنجۀ ظالمی   قَالَ المُوبِذُ لِلمَلکِ: «إنَّ اللهَ إذا أَرَادَ سَعادَةَ عِبَادِهِ، اَختَارَ لَهُم خَیرَ أَهلِ أَرضِهِ.» (جاحظ، 1332، 1/162) و (ماوردی، بی‎تا: 1/ 288) (موبد به پادشاه گفت: خداوند هرگاه سعادت بندگانش را بخواهد، بهترین اهل زمینش را برای آن‎ها برمی‌گزیند.) این نقل قول جاحظ از موبد ایرانی نشان می دهد که سعدی بسیاری از مضامین حکمی خود را از ایرانیان باستان گرفته است.
عبدالحنان
2023-03-21T20:48:11.6305606
اولا منبع شعر روایت نبوی است که در امالی صدوق و کتب دیگر هم امده؛ نقل شده پیامبر (ص) فرموده‌اند که: اگر خدا خیر قومی را بخواهد حاکم مهربان و وزیر عادل برایشان قرار می‌دهد. اذا اراد الله بقوم در روایات متعددی آمده نه فقط حاکم که بحث‌های اجتماعی و... پس اصلا ربطی به موبد ایرانی ندارد. و سند آن هم اسلامی است.   دوما برفرض این شعر همانطور باشد که نقل کردید! نهایتا همین یک مورد را ثابت می‌کند - که گفتیم آنهم ممکن نیست - حال چطور به بسیاری از حکمت‌های ایشان نسبت داده‌اید؟   سوما منبع حکمت یا عقل است یا وحی. و در هیچ یک نه ملیت و نه نژاد دخیل نیست. علم و حکمت از زبان هرکس باشد پذیرفته می‌شود و باطل از زبان هیچکس پذیرفته نیست‌. خواه ایران باستان یا غرب نوین یا اعراب یا هند و چین.