گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

سعدی:مرا طبع از این نوع خواهان نبود سر مدحت پادشاهان نبود

❈۱❈
مرا طبع از این نوع خواهان نبود سر مدحت پادشاهان نبود
ولی نظم کردم به نام فلان مگر باز گویند صاحبدلان
❈۲❈
که سعدی که گوی بلاغت ربود در ایام بوبکر بن سعد بود
سزد گر به دورش بنازم چنان که سید به دوران نوشیروان
❈۳❈
جهانبان دین پرور دادگر نیامد چو بوبکر بعد از عمر
سر سرفرازان و تاج مهان به دوران عدلش بناز، ای جهان
❈۴❈
گر از فتنه آید کسی در پناه ندارد جز این کشور آرامگاه
فطوبی لباب کبیت العتیق حوالیه من کل فج عمیق
❈۵❈
ندیدم چنین گنج و ملک و سریر که وقف است بر طفل و درویش و پیر
نیامد برش دردناک غمی که ننهاد بر خاطرش مرهمی
❈۶❈
طلبکار خیر است امیدوار خدایا امیدی که دارد برآر
کله گوشه بر آسمان برین هنوز از تواضع سرش بر زمین
❈۷❈
گدا گر تواضع کند خوی اوست ز گردن فرازان تواضع نکوست
اگر زیردستی بیفتد چه خاست؟ زبردست افتاده مرد خداست
❈۸❈
نه ذکر جمیلش نهان می‌رود که صیت کرم در جهان می‌رود
چنویی خردمند فرخ نژاد ندارد جهان تا جهان است، یاد
❈۹❈
نبینی در ایام او رنجه‌ای که نالد ز بیداد سرپنجه‌ای
کس این رسم و ترتیب و آیین ندید فریدون با آن شکوه، این ندید
❈۱۰❈
از آن پیش حق پایگاهش قوی است که دست ضعیفان به جاهش قوی است
چنان سایه گسترده بر عالمی که زالی نیندیشد از رستمی
❈۱۱❈
همه وقت مردم ز جور زمان بنالند و از گردش آسمان
در ایام عدل تو ای شهریار ندارد شکایت کس از روزگار
❈۱۲❈
به عهد تو می‌بینم آرام خلق پس از تو ندانم سرانجام خلق
هم از بخت فرخنده فرجام توست که تاریخ سعدی در ایام توست
❈۱۳❈
که تا بر فلک ماه و خورشید هست در این دفترت ذکر جاوید هست
ملوک ار نکو نامی اندوختند ز پیشینگان سیرت آموختند
❈۱۴❈
تو در سیرت پادشاهی خویش سبق بردی از پادشاهان پیش
سکندر به دیوار رویین و سنگ بکرد از جهان راه یأجوج تنگ
❈۱۵❈
تو را سد یأجوج کفر از زر است نه رویین چو دیوار اسکندر است
زبان آوری کاندر این امن و داد سپاست نگوید زبانش مباد
❈۱۶❈
زهی بحر بخشایش و کان جود که مستظهرند از وجودت وجود
برون بینم اوصاف شاه از حساب نگنجد در این تنگ میدان کتاب
❈۱۷❈
گر آن جمله را سعدی انشا کند مگر دفتری دیگر املا کند
فروماندم از شکر چندین کرم همان به که دست دعا گسترم
❈۱۸❈
جهانت به کام و فلک یار باد جهان آفرینت نگهدار باد
بلند اخترت عالم افروخته زوال اختر دشمنت سوخته
❈۱۹❈
غم از گردش روزگارت مباد وز اندیشه بر دل غبارت مباد
که بر خاطر پادشاهان غمی پریشان کند خاطر عالمی
❈۲۰❈
دل و کشورت جمع و معمور باد ز ملکت پراکندگی دور باد
تنت باد پیوسته چون دین، درست بداندیش را دل چو تدبیر، سست
❈۲۱❈
درونت به تأیید حق شاد باد دل و دین و اقلیمت آباد باد
جهان آفرین بر تو رحمت کناد دگر هرچه گویم فسانه‌ست و باد
❈۲۲❈
همینت بس از کردگار مجید که توفیق خیرت بود بر مزید
نرفت از جهان سعد زنگی به درد که چون تو خلف نامبردار کرد
❈۲۳❈
عجب نیست این فرع از آن اصل پاک که جانش بر اوج است و جسمش به خاک
خدایا بر آن تربت نامدار به فضلت که باران رحمت ببار
❈۲۴❈
گر از سعد زنگی مثل ماند یاد فلک یاور سعد بوبکر باد

فایل صوتی بوستان بخش ۴ - مدح ابوبکر بن سعد بن زنگی

تصاویر

کامنت ها

ا.
2015-08-25T13:43:09
بر طفل و برنا و پیر صحیح تر میباشد
عنقا
2015-01-27T02:19:57
بیت 13 اصلاح شود:تواضع ز گردن فرازان نکوست... گدا گر تواضع کند خوی اوست
نوح
2016-11-16T16:34:27
جهانبان دین پرور دادگر نیامد چو بوبکر بعد از عمر...بوبکر دارای صنعت ایهام (مرشّحه) است. گرچه هر دومعنی واژه مورد نظر استاد سخن بوده؛ اما بسیاری از دوستان به خاطر تعصّب مذهبی، از لذّت ادبی بیت محروم می‌شوند. معنی نزدیک بوبکر، ابوبکر صدّیق (رضی الله عنه) است، و سازگار آن لفظ عمر (رضی الله عنه)؛ اما معنی دورِِ آن، بوبکر بن سعد است که استاد سخن در نهایت تردستی و با استفاده از نام خلفا، درباره‌اش دست به اغراق زده است.
ف-ش
2008-10-27T09:21:27
هومرا طبع از این نوع خواهان نبودسر مدحت پادشاهان نبود....مدح شاهان وامیران به شکل اغراق آمیزدر شعر وادب فارسی بسیار معمول بوده طوریکه این سئوال را پیش میاورد که چرا؟اگر در چند بیت اول این سروده سعدی دقت شود پاسخ سئوال تاحدزیادی روشن میشود سعدی درمقدمه گلستان این موضوع را بیشتر باز کرده است مثلا درآنجا میگوید که ".. سعد بن زنگی ..به عین عنایت نظر کرده و تحسین بلیغ فرموده لاجرم کافه انام از خواص وعوام به محبت او گرائیده اند که الناس علی دین ملوکهم" وگفته "رقعه منشآتش را چون کاغذ زر میبرند.."درغزلیات حافظ هم مدح شاهان وامیران وجودداردودر آثاردیگر عرفا وشعرا غالبا چنین استومشخص است که مدح شاهان کاری مصلحتی و در عین حال خردمندانه بوده است واینگونه آثارآنها در سطح کل جامعه مطرح میشده است چرا که مردم توجه خاصی به قدرتها داشته و دارند ودر کنار قدرتها شعر وادب میتوانسته رشد کند ومورد توجه واقع گرددضمنا شعرای مدیحه سرا ضمن مدح شاهان را نصیحت میکردند وشاهان باتوجه به مدیحه نصیحت را تحمل میکردند سعدی در جای دیگر میگوید:به نوبتند ملوک اندرین سپنج سرایکنون که نوبت تست ای ملک به عدل گرایاین نصایح ودر مجموع نفوذ شعرا وادبا در در با ر شاهان ایرا ن حتما تاثیرات مطلوبی در مزاج حکومت آنها داشته است وگویا درآن زمانها در غرب چنین نبوده است چنانکه جان دیون پورت محقق انگلیسی درکتاب محمد پیامبری که ازنوبایدشناخت متذکرشده که شاهان ایران ومشرق زمین ادب پرور وانسان صفت وحاکمان مغرب زمین وحشی بوده اندبنابرآنچه گفته شد هرگاه به مدایح اغراق آمیز شعرا درادبیات ایران بر میخوریم خوب است تذکرات سعدی در خاطرمان باشد که حال اکثر شعرا چنین بوده که او بیان کرده است واین معرفت پزوهان نامی راستایشگرقدرت نشناسیم
بهار شیرازی
2020-05-21T06:31:03
ادب دوستان عزیزفطوبی لباب کبیت العتیقحوالیه من کل فج عمیقبه چه معنی ست؟
Sousan Fatai
2017-05-12T07:06:43
با درود به دوستان گرامی، پرسشی دارم: در بیت دوازدهم، "کله گوشه" کنایه از چیست؟
سینا
2018-10-02T15:56:52
Sousan Fataiتصور میکنم منظور تاج پادشاه باشه.
مصطفی
2018-03-11T10:47:59
غالبا یکی دوتا بیت از یه شاعر خوندن باعث سطحی نگری میشه،حالا اینکه سعدی اهل سنت باشه یا شیعه فک نکنم تو بهره ای که از سعدی یا شاعرای همطراز اون میشه برد،موثر بیفته.مثلا سعدی در مدحی که برای پیامبر اسلام و خلفا تو بوستان سروده میگه:خردمند عثمان شب زنده‌دارچهارم علی، شاه دلدل سوارخدایا به حق بنی فاطمهکه بر قول ایمان کنم خاتمهاگر دعوتم رد کنی ور قبولمن و دست و دامان آل رسولشاید حالا یه نفر که دیدگاه شیعی داره تاکید کنه که سعدی به آل رسول قسم خورده و شیعه ست،ولی در مجموع بعید میدونم این مرز بندیا کمکی به درک مفهوم کنه،اگه سخنی شیرینه باید شنید و پند گرفت،چه از اهل سنت،چه شیعه،چه مسیحی،چه بودا...
امیر گیاهچی
2021-10-19T10:54:15.9427716
درود  یعنی خوشا به درگاهی که چون خانه کعبه است و هر کسی از راه دور به سویش می‌آید  درگاه بوبکر بن سعد رو به خانه کعبه که همه با پای پیاده و از راه دور به سویش می آیند تشبیه کرده   
امیر گیاهچی
2021-10-19T10:55:57.5954553
به آیه ۲۷سوره حج اشاره دارد