گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

سعدی:حکایت کنند از بزرگان دین حقیقت شناسان عین الیقین

❈۱❈
حکایت کنند از بزرگان دین حقیقت شناسان عین الیقین
که صاحبدلی بر پلنگی نشست همی راند رهوار و ماری به دست
❈۲❈
یکی گفتش: ای مرد راه خدای بدین ره که رفتی مرا ره نمای
چه کردی که درنده رام تو شد نگین سعادت به نام تو شد؟
❈۳❈
بگفت ار پلنگم زبون است و مار وگر پیل و کرکس، شگفتی مدار
تو هم گردن از حکم داور مپیچ که گردن نپیچد ز حکم تو هیچ
❈۴❈
چو حاکم به فرمان داور بود خدایش نگهبان و یاور بود
محال است چون دوست دارد تو را که در دست دشمن گذارد تو را
❈۵❈
ره این است، روی از طریقت متاب بنه گام و کامی که داری بیاب
نصیحت کسی سودمند آیدش که گفتار سعدی پسند آیدش

فایل صوتی بوستان بخش ۶ - حکایت

تصاویر

کامنت ها

روفیا
2016-01-25T01:46:20
این ابیات گهر بار براستی درباره رموز پلنگ رانی و مارگیری نیستند، که درباره رام شدن نیروهای وحشی جهان طبیعت هستند هنگامی که ما rule of universe را بدانیم و به موازات آن حرکت کنیم. تو هم گردن از حکم داور مپیچکه گردن نپیچد ز حکم تو هیچاستبداد، خود بزرگ بینی، مردم آزاری، سرکوب عشق، دست کم گرفتن قدرت غریزه جنسی، انتظار تقوا از مردم گرسنه، ناسپاسی، میل به بدست آوردن گنج بی رنج ووو...همه از مصادیق سرپیچی از حکم داور هستند. همه احکام داور ضرورتا در کتب مقدس نیامده اند. بسیاری از آنهارا باید خودمان کشف کنیم!
آمطار
2012-07-23T18:57:46
یا هواثار حضرت شیخ اجل سعدی واقعا توشه ی راهی است ازبرای حق جویان.
مجتبی
2014-08-05T16:53:04
آن صاحبدل به احتمال قوی شیخ ابوالحسن خرقانی می باشد که مرقد ان عارف ربانی در خرقان واقع در 40 کیلومتری شهرستان شاهرود است
تاوتک
2014-08-05T23:41:31
یقین اعتقاد و ایمان قلبی. است که در آن شک راه نداشته باشد در تصوف علم الیقین و عین الیقینازمراحل معرفت است که اولی از راه شناخت استدلال حاصل میشود و دومی بواسطه دیدن و مشاهده
محمدحسین عبدی
2017-09-12T16:00:55
حضرت مولانا هم ابیاتی دراین باب در مثنوی شریف آورده
ahad.r
2021-11-24T15:46:18.407562
مراحل سه‌گانه‌ی یقین: علم الیقین _ عین‌الیقین _ حق‌الیقین انسان گاهی از دیدن دود، پی به آتش می‌برد که این علم‌الیقین است گاهی خودِ آتش را می‌بیند که این عین‌الیقین است و گاهی دستی بر آتش می‌نهد و سوزندگی آن را احساس می‌کند که این حق‌الیقین است. مقتبس از تفسیر نور ذیل آیه‌ی هفتم سوره‌ی تکاثر