گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

سعدی:بی‌دل گمان مبر که نصیحت کند قبول من گوش استماع ندارم لمن یقول

❈۱❈
بی‌دل گمان مبر که نصیحت کند قبول من گوش استماع ندارم لمن یقول
تا عقل داشتم نگرفتم طریق عشق جایی دلم برفت که حیران شود عقول
❈۲❈
آخر نه دل به دل رود انصاف من بده چون است من به وصل تو مشتاق و تو ملول
یک دم نمی‌رود که نه در خاطری ولیک بسیار فرق باشد از اندیشه تا وصول
❈۳❈
روزی سرت ببوسم و در پایت اوفتم پروانه را چه حاجت پروانه دخول
گنجشک بین که صحبت شاهینش آرزوست بیچاره در هلاک تن خویشتن عجول
❈۴❈
نفسی تزول عاقبة الامر فی الهوی یا منیتی و ذکرک فی النفس لایزول
ما را به جز تو در همه عالم عزیز نیست گر رد کنی بضاعت مزجاة ور قبول
❈۵❈
ای پیک نامه بر که خبر می‌بری به دوست یالیت اگر به جای تو من بودمی رسول
دوران دهر و تجربتم سر سپید کرد وز سر به در نمی‌رودم همچنان فضول
❈۶❈
سعدی چو پای بند شدی بار غم ببر عیار دست بسته نباشد مگر حمول

فایل صوتی دیوان اشعار غزل شمارهٔ ۳۴۹

تصاویر

کامنت ها

نازنین
2015-02-22T19:48:52
بله،لمن تقول درسته.
مینا
2015-04-20T23:05:13
با توضیحات استاد حسن انوری:لمن یقول: به آن کسی که {نصیحت} میگوید - نصیحتگو::گمان نکن منِ دلداده نصیحت بشنوم ... که گوش استماع برای شنیدن «آنکسی که نصیحت میگوید» ندارم
مهدی باسره
2012-05-16T18:17:25
من بیت اول رو اینجوری شنیدم"ناصح گمان مبر که نصیحت کنم قبولمن گوش استماع ندارم لمن تقول"با توجه به واژه "من" فعلهی تقول و نصیحت کنم درست است.
بردیا
2014-03-06T00:46:26
مصرع دوم من گوش استماع ندارم لمن تقول درست است به معنای: من گوش شنیدن ندارم، برای که میگویی؟!لمن یقول که نوشته اید، چندان معنای رسا و زیبایی نمیرساند.
أبوحسن أبوالخیر
2021-01-13T13:55:15
یعنی هیچ کس راجب بیت پنجم هیچ توضیحی نداره؟هیج کس هیج سوالی درباره مصرع دوم بیت پنج نداره.فقط لمن یقول؟!!!!
nabavar
2021-01-13T19:47:07
گرامی ابولحسنروزی سرت ببوسم و در پایت اوفتمپروانه را چه حاجت پروانه دخولمیگوید: من که چون پروانه ای گرد تو می گردم احتیاج به اجازه داخل شدن به حریم تو ندارم.پروانه ی دوم به مانای اجازه نامه است.
nabavar
2021-01-13T19:49:10
گرامی ابولحسنجواب شما در باز بینی ست
علی کاویان
2017-03-18T00:09:00
در نسخه جناب فروغی :... لمن یقول آمده است که به همان معنی که خانم مینا فرمودند ، اشاره دارد
حمیدرضا
2017-06-30T19:09:39
طبق نقل (به مضمون) گزیدهٔ غزلیات سعدی به انتخاب و شرح دکتر حسن انوری معنای بیت عربی این است:«یا منیتی!» یعنی ای آرزوی من! جان من سرانجام در آرزو (هوی) از بین می‌رود (زایل می‌شود). اما یاد تو در جان از بین نمی‌رود.
عباسی-فسا @abbasi۲۱۵۳
2018-04-21T13:07:35
سلام و درودبی‌دل گمان مبر که نصیحت کند قبولمن گوش استماع ندارم لمن یقولدر این بیت هر دو شکل «لمن یقول» و «لمن تقول» درست استاگر لمن یقول بخوانیم جمله خبری است به معنی اینکه من سخن کسی که دارد حرف می زند و نصیحت می کند را قبول ندارم که در این صورت، مَن موصول است.اما اگر تَقول بخوانیم مَن استفهامی است و باید به شکل استفهام خوانده شود به این معنا من گوش شنیدن نصیحت ندارم برای چه کسی می گویی؟اما نظر بنده این است که با توجه به دیگر سخنان سعدی، بهتر است تَقول خوانده شود به این ابیات توجه کنید:من از آن گذشتم ای یار که بشنوم نصیحتبرو ای فقیه و با ما مفروش پارسایییابرادران و بزرگان نصیحتم مکنیدکه اختیار من از دست رفت و تیر از شستمده ای رفیق پندم که به کار درنبندمتو میان ما ندانی که چه می‌رود نهانی
نادر..
2018-02-05T17:29:32
بسیار فرق باشد از اندیشه تا وصول..
عباسی-فسا @abbasi۲۱۵۳
2018-04-22T19:49:57
سلام مجدد چند روز قبل در باره این بیت مطلبی را عرض کردم و این هم بحث تکمیلی:بی‌دل گمان مبر که نصیحت کند قبولمن گوش استماع ندارم لمن یقول. (تَقول؟)اگر مَن در لِمن را موصول بگیریم کل مصرع یک جمله است یعنی به این شکل می شود:من گوش استماع لمن یقول ندارم در این صورت جمله خبری است و جار و مجرور متعلق به مصدر استماع استاما اگر مَن در لِمَن را استفهام بگیریم در این صورت دو جمله داریم1- من گوش استماع ندارم. 2- لمن تقول؟در اینجا جار و مجرور متعلق به فعل تقول استاما کدام صحیح یا صحیح تر است؟می دانیم که حرف جر برای استماع، إلی است و ل به همراه استماع به کار نمی رود پس مَن را نمی توانیم موصول بگیریم و بهتر است یا درست است که استفهام باشد و در این صورت فعل مخاطب (لِمَن تقول؟) صحیح است که قرینه مصرع اول هم این را تأیید می کند .از سعدی که أفصح و أبلغ سخنوران عالم است چنین اشتباهی بعید است که حرف جر ل را به همراه استماع به کار ببرد
سفید
2023-01-06T03:45:51.3020079
  یک دم نمی‌رود که نه در خاطری ولیک بسیار فرق باشد از اندیشه تا وصول...