گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

سعدی:کبر یک سو نه اگر شاهد درویشانی دیو خوش طبع به از حور گره پیشانی

❈۱❈
کبر یک سو نه اگر شاهد درویشانی دیو خوش طبع به از حور گره پیشانی
آرزو می‌کندم با تو دمی در بستان یا به هر گوشه که باشد که تو خود بستانی
❈۲❈
با من کشته هجران نفسی خوش بنشین تا مگر زنده شوم زآن نفس روحانی
گر در آفاق بگردی به جز آیینه تو را صورتی کس ننماید که بدو می‌مانی
❈۳❈
هیچ دورانی بی فتنه نگویند که بود تو بدین حسن مگر فتنه این دورانی
مردم از ترس خدا سجده رویت نکنند بامدادت که ببینند و من از حیرانی
❈۴❈
گرم از پیش برانی و به شوخی نروم عفو فرمای که عجز است نه بی فرمانی
نه گزیر است مرا از تو نه امکان گریز چاره صبر است که هم دردی و هم درمانی
❈۵❈
بندگان را نبود جز غم آزادی و من پادشاهی کنم ار بنده خویشم خوانی
زین سخن‌های دلاویز که شرح غم توست خرمنی دارم و ترسم به جوی نستانی
❈۶❈
تو که یک روز پراکنده نبوده‌ست دلت صورت حال پراکنده دلان کی دانی
نفسی بنده نوازی کن و بنشین ار چند آتشی نیست که او را به دمی بنشانی
❈۷❈
سخن زنده دلان گوش کن از کشته خویش چون دلم زنده نباشد که تو در وی جانی
این توانی که نیایی ز در سعدی باز لیک بیرون روی از خاطر او نتوانی

فایل صوتی دیوان اشعار غزل شمارهٔ ۶۱۴

تصاویر

کامنت ها

مینا مرادی
2016-12-09T13:08:46
درود.بیت ششم:هم من و هم سایر مردم مایل به پرستش روی قبله نمای تو و سجده به آن هستیم...افسوس که نه من می توانم این مهم را بجا بیاورم و نه مردم؛-مردم به خاطر ترس از خدا-و من از شدت سرگشتگی و حیرانی
حنظلی
2010-04-06T01:28:21
بندگان را نبود جز غم آزادی و منپادشاهی کنم ار بنده "خویشت" خوانی(این یک حدس ِ بی منبع میباشد.)---پاسخ: «م» در این مصرع حالت مالکیت ندارد و به «خویش» برنمی‌گردد و به معنی «مرا»ست. سعدی این صورت را در جاهای دیگر هم استفاده کرده:(جستجو کنید)از این رو به نظرم متن صحیح است و نیاز به تغییر ندارد.
محسن اصلانی
2013-07-15T11:40:36
در مورد نظر دوستمان "حنظلی" باید عرض کنم بنده خویشم خوانی صحیح است و به معنای اینست که (مرا بنده خویش بدانی یا بخوانی) می باشد
امین کیخا
2013-07-15T12:08:46
در مورد لغت حنظل باید افزون کنم که کبست فارسی ان است سعدی بکار برده است .
Elham
2021-01-25T20:42:17
سلام دوستان، میشه این قسمت رو برام معنی کنید .چون دلم زنده نباشد که تو در وی جلنی
محسن
2020-11-28T20:01:27
دیو خوش طبع به از حور گره پیشانی☹️
محمد رضا
2021-04-20T08:05:37
چون دلم زنده نباشد که تو در وی جانیاز آنجا که دل به طبع کششی روبه آینه ها (بیرون ز خویش) دارد تا برای سالک را در رنج به دریدن پرده و دیدن آنچه در آینه دیده در خود وادار کندسالکان بعد از دریده شدن پرده های پندار و رسیدن به معنای جان ( جان ما در لامکان است و حضور اوست در ما که این چشم و قلب و مغز ... بی وجود جان نه ببیند نه بتبد نه تحلیلی کند) آن از رگ گردن به ما نزدیک تر... بعد از رسیدن به این حقیقت سالک بی دل شود زیرا در کمال شهود بی پرده ای با جان زیست کند و به قول حضرت سعدی بی دل شود ( منع بی دلان کردم لاجرم بی دل شدماین بیت از نظر بنده حقیر اشاره بر این موضوع دارد که دلی دیگر ندارم چون تو جان من هستی
عباسی-فسا @abbasi۲۱۵۳
2020-11-11T02:19:32
با سپاس ز بزرگوارانی که زحمت خوانش این غزل را کشیده اندخوانش سرکار خانم زندی چند مورد ایراد داشت و حتی در یک مورد یک بیت را دوباره خواندند بنده فکر کردم می خواهند اصلاح کنند ولی دوباره به همان شکل خواندندگاهی وقف و وصل و استرس های نابجا در شعر، کاملا معنی شعر را تغییر می دهد که امیدوارم به این مهم دقت شودنکته دیگر در مصرع:هیچ دورانی بی فتنه نگویند که بوداگر بعد از «دورانی» مکث کنیم یعنی با سکون بخوانیم به نظر می رسد در وزن شعر یک سکته ایجاد می شودبه نظر بنده (که اصراری هم ندارم مورد قبول باشد) بهتر است به «دورانی» کسره بدهیمهیچ دورانیِ بی فتنه نگویند که بوددر این صورت بی فتنه صفت می شود
مصطفی خدایگان
2018-12-26T12:12:34
سلام و عرض ادبگمانم وزن شعر رو اشتباه نوشتید. احتمالاً این درسته:فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن
حمیدرضا
2021-06-06T13:03:37.7661382
جناب عباسی، ضمن تشکر از دقت نظر جنابعالی، سکتهٔ «دورانی» از نظر عروضی قابل قبول است و اشکال محسوب نمی‌شود. این سکته حاصل تبدیل فعلاتن به مفعولن یا دقیق‌تر «فَعَلن» به «فع لن» است که اتفاقاً در رکن پایانی این وزن به وفور اتفاق می‌افتد. منتهی در موارد معدودی که در میانهٔ بیت اتفاق می‌افتد محسوس‌تر است.راه حل برخورد با این سکته‌ها حرکت دادن به آنها نیست چون از نظر معنایی مشکل ایجاد می‌کند (غلط است). سعدی شاعر توانمندی است و اگر نیاز بود سکته‌ای با حرکت دادن حل شود از ابتدا سکته‌ای اینگونه در شعرش دیده نمی‌شد. این سکته با علم به صحیح بودنش آورده شده و عمدی است.خصوصا توجه داشته باشید که در اشعار شاعران سبک خراسانی که این نوع سکته‌ها به وفور در میانهٔ مصاریعشان دیده می‌شود حتی برای حرکت دادن به سکته‌های متعدد به بن بستهای جدی برمی‌خورید.راه حل آن است که این سکته‌ها را بشناسیم و تلاش کنیم آنها را همان گونه که آورده شده‌اند بخوانیم.