گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

سعدی:شب است و شاهد و شمع و شراب و شیرینی غنیمت است چنین شب که دوستان بینی

❈۱❈
شب است و شاهد و شمع و شراب و شیرینی غنیمت است چنین شب که دوستان بینی
به شرط آن که منت بنده وار در خدمت بایستم تو خداوندوار بنشینی
❈۲❈
میان ما و شما عهد در ازل رفته‌ست هزار سال برآید همان نخستینی
چو صبرم از تو میسر نمی‌شود چه کنم به خشم رفتم و باز آمدم به مسکینی
❈۳❈
به حکم آن که مرا هیچ دوست چون تو به دست نیاید و تو به از من هزار بگزینی
به رنگ و بوی بهار ای فقیر قانع باش چو باغبان نگذارد که سیب و گل چینی
❈۴❈
تفاوتی نکند گر ترش کنی ابرو هزار تلخ بگویی هنوز شیرینی
لگام بر سر شیران کند صلابت عشق چنان کشد که شتر را مهار دربینی
❈۵❈
ز نیکبختی سعدیست پای بند غمت زهی کبوتر مقبل که صید شاهینی
مرا شکیب نمی‌باشد ای مسلمانان ز روی خوب لکم دینکم ولی دینی

فایل صوتی دیوان اشعار غزل شمارهٔ ۶۲۵

تصاویر

کامنت ها

امیری
2015-10-06T13:11:12
مصراع دوم از بیت اول در جائی اینگونه دیدم: غنیمت است دمی روی یاران بینی
حسین
2015-02-12T21:38:12
با سلام . این شعر فکر کنم بیشتر معنای زمینی و مادی دارد تا عرفانی و روحانی ! نظر دوستان چیست ؟؟
احسان بهزادنژاد
2016-11-30T22:27:05
در این غزل سعدی دوبار از و هر دوبار در ابتدای مصرع دوم استفاده کرده : ... هزار سال برآید همان نخستینی...هزار تلخ بگویی هنوز شیرینیانگار این غزل سعدی رویکردی همراه با تداوم و دیر اندیشی دارد انگار محبوب دیرینه ای در میان آن شاهد های بیت اول بوده که دیر زمانی بر مقام خود باقی مانده
.
2016-05-24T20:02:26
بیت آخرو لی دینینه، ولی دینی
رستمی
2016-03-30T08:53:50
شبست و شاهد و شمع و شراب و شیرینیفکر میکنم سعدی اشاره دارد به هفت شین نوروزی در آن دوره که بعدها به هفت سین تغیر پیدا کرد
محمد
2016-04-21T07:47:38
من از دوستانی که اشعار سعدی را به اصطلاح"زمینی"میدانند تعجب میکنم.فهم عرفانی از اشعار این بزرگان زمانی حاصل میشود که حداقل، خواننده دامنی هر چند کوتاه در دریای معرفت تر کرده باشد.سعدی در بیت سوم سخننی مهم و عرفانی میگوید. میان ما و شما عهد در "ازل" رفته ست...
محبوبه ذوالقدر
2016-04-21T14:48:12
سلام دوستان و اساتید محترمروی سخنم با سعدی است و البته در جواب این غزل زیبا و ناب:برای من که غمین و شکسته و زارم غزلسرای قدیمی همیشه تسکینی
دکتر ترابی
2014-01-31T05:42:53
مصراع دوم از بیت اول بدین صورت نیز ضبط شده است: غنیمت است دمی روی دوستان بینی و دربیت دوم : کمر ببندم و تو شاهوار بنشینی
سعدی در صدر است
2014-10-21T20:05:04
کسی به بیت آخر توجه کرده؟؟؟؟؟؟ خیلی معنی داره....پیامبر به کافران گفت که: لکم دینکم ولی دین: دین من برای خودم ودین شما برای خودتان.....سعدی به مسلمانانی که نصیحتش میکردند که دراسلام نظر بازی حرام است..جواب دندان شکنی داده...درواقع دین خودش رو از اونها جدا دیده....استاد سخنی واقعا دمت گرم....
محسن
2019-12-31T00:46:39
مرا شکیب نمیباشد ای مسلمانانز روی خوب، لکم دینکم و لی دینیخیلی عجیبه. بنظر میاد میخوان بفرمایند به درک و جهانبینی رسیده اند که اظهار میکنن هر کس به فراخور تلاش و تجربه اش میتونه درک شخصی خودش از خداوند داشته باشه. و جالبه حرفی که پیامبر به مخالفان عقیده ش میزنه، سعدی با همون حرف مسلمانان رو مخاطب میگیره.از اینکه اینقدر باظرافت و در قالب شعر ایدئولوژی و باورهای خودشون (با هراس) میگه بنظر میاد به فهم و درکی رسیده بوده قابل هزم برای جامعه اون عصر نبوده. دین شما برای خودتون و دین منم برای خودم (یه جور حالت قهر و دلسردی از مخاطب هم داره)
وحیده
2020-05-09T08:49:10
چقدر تفسیر؟لذت شعر را خراب نکنید...البته از جناب محمد تشکر میکنم برای یادآوری عرفانی بودن این شعر..میان ما و شما عهد در “ازل” رفته ست…سعدی عارف است!
گویان
2019-08-29T00:07:18
ننویس آقاننویس خانممگر حتما باید حاشیه بنویسید؟بخوانید و از دانش آگاهان این صفحه استفادهببریدچو کاری بی فضول من برآیدمرا در وی سخن گفتن نشایدسلامت باشید عزیزان
علی اکبر غلامی
2021-01-05T02:03:24
یه نکته ای رو عرض میکنم که به نظرم مهمه. چون بعضا پیش میاد که در زیر اشعار شعرای بزرگ بعضیا دنبال یک بی دینی و فرار از مسئولیتهای دینی می گردن. ولی واقعیت اینه که اینا اول و آخر شاعر هستند و اگر اشعارشون سراسر بر علیه دین هم باشه باز دلیلی بر رد دین و اباحه گری نمیشه. اما در مورد حافظ به کتاب عرفان حافظ که مراجعه کنید متوجه میشید که چقدر اصطلاحات عرفانی در اشعار حافظ هست. و یا مولوی که معلومه. اما سعدی یک کلیاتی داره که از بوستان و گلستان گرفته تا قصاید و غزلیات و ... نشان دهنده ی یک مسلمان و عالم دین بودنشون داره. ولی همه اشعارش در غزلیات لزوما عرفانی هم نیست. خیلیا گفتند که لحن غزلیات سعدی عاشقانه هست... برخلاف حافظ که ریشه های عمیق عرفانی داره.ولی با این وجود برخی از غزلیاتش عرفان محض هستند. مثل اونجایی که میگه عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست. که آیت الله قاضی که کوه عرفان بودند این بین رو عرفانی میدونن. ولی مابقی رو نه.خلاصه خواستم بگم که برای لا ابالی گری خودتون اینقدر به این بزرگان شعرفارسی گیر ندید. صاحب سخن بودند و کلی از آیات و روایات در اشعارشون استفاده کردند.... حالا تو غزلی شاید شیرین سخنی واسه یار و همسرشون کرده باشن. این رو دلیل بر بی دینی چرا میگیرید سریع؟! بیت سوم کاملا مشخصه از عهد ازلی میگه که دلالت بر اعتقاداتش داره. در بیت آخر هم واسه بیان عشقش به محبوبش از یک قسمت از آیه وام گرفته. زیبا هم هست. ولی آیا این دلیل بر بی دینیه؟!!!!!! الله اکبر..
سجاد
2020-11-01T14:19:04
به نظر میرسه جناب سعدی در بیت اخر تفکرات غلط و کهنه جامعه دل سرد شده و به درجه رفیع تری از عرفان رسیده است
بیگانه
2018-05-07T23:31:54
هاهاااااااا،بیت آخر!!!
عاشق سعدی
2021-06-14T12:09:26.3765231
جناب غلامی دین رو که مصادره کردید حالا می خواهد شاعر رو هم مصادره کنید. اونایی که توی این 42سال از مسئولیت های دینیشون فرار کردن همونایی اند که پرچم دین دستشون هست. هر کسی شعر رو می خونه براساس برداشت خودش لذت می بره شما خودش رو ناراحت نکن
خ م
2022-08-07T23:20:00.347025
شب است و شاهد و شمع و شراب و شیرینی به عشق گر تو کشی دست دوستان بینی اگر ز طالب خوش روی روی گردانی شود فسانه شاهی کنار مسکینی چو شیخ کعبه کند جای هر هوس بازی زنم طریق ز خمدان تو عیب من بینی؟ چو درد تند، کند درد خرد را خنثی حمیم، داغ‌تر از هجر شمس را می‌بینی؟ به ره برم به چه سانی صبای ساکن را که تا به یار برد نامه همچو شاهینی مهدی فصیحی رامندی پیوند به وبگاه بیرونی
عباسی-فسا @abbasi۲۱۵۳
2023-06-09T07:11:01.9498251
بقیه هم از گفته شما تعجب می کنند کاری ندارم که سعدی عارف بوده یا نبوده و نیز کاری ندارم که عرفان دکانی است بی انتها که چون یک هایپرمارکت همه جور چیزی را میشه داخلش جا داد و اسمش را عرفان گذاشت چرا؟ چون هیچ چیزی در آن قابل نفی و اثبات نیست و هر کس می تونه هر ادعایی بکند. چون هیچ محکی ندارد خوش بود گر محک تجربه آید به میان/تا سیه روی شود هرکه در او غش باشد   اما عجیب این است که چون سعدی از کلمه «ازل» استفاده کرده پس آن را یک تعبیر عرفانی قلمداد کردید پس آنجا که از بت و صنم و بتکده و .... استفاده می کنند حتما بت پرست هستند وام گرفتن واژه ها و اصلاحات از گروه های مختلف امری بدیهی است