گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

سعدی:پادشاهی را شنیدم به کشتنِ اسیری اشارت کرد. بیچاره در آن حالت نومیدی ملک را دشنام دادن گرفت و سق...

پادشاهی را شنیدم به کشتنِ اسیری اشارت کرد. بیچاره در آن حالت نومیدی ملک را دشنام دادن گرفت و سقط گفتن، که گفته‌اند هر که دست از جان بشوید، هر چه در دل دارد بگوید.
وقت ضرورت چو نماند گریز
❈۱❈
دست بگیرد سر شمشیر تیز اذا یئِسَ الانسانُ طالَ لِسانُهُ
کَسَنَّورِ مغلوبٍ یَصولُ عَلی الکلبِ
ملک پرسید چه می‌گوید؟ یکی از وزرای نیک محضر گفت: ای خداوند همی‌ گوید: وَ الْکاظِمینَ الغَیْظَ وَ الْعافِینَ عَنِ النّاسِ. ملک را رحمت آمد و از سر خون او در گذشت. وزیر دیگر که ضدّ او بود گفت: ابنای جنس ما را نشاید در حضرت پادشاهان جز به راستی سخن گفتن. این ملک را دشنام داد و ناسزا گفت. ملک روی از این سخن در هم آورد و گفت: آن دروغ وی پسندیده تر آمد مرا زین راست که تو گفتی که روی آن در مصلحتی بود و بنای این بر خبثی. و خردمندان گفته‌اند: دروغی مصلحت آمیز به که راستی فتنه‌انگیز.
هر که شاه آن کند که او گوید حیف باشد که جز نکو گوید
❈۲❈
بر طاق ایوان فریدون نبشته بود: جهان ای برادر نماند به کس
دل اندر جهان آفرین بند و بس مکن تکیه بر ملک دنیا و پشت
❈۳❈
که بسیار کس چون تو پرورد و کشت چو آهنگ رفتن کند جان پاک
چه بر تخت مردن چه بر روی خاک

فایل صوتی گلستان حکایت شمارهٔ ۱

تصاویر

کامنت ها

مجید محمدپور
2015-05-24T17:18:56
سقط گفتن . [ س َ ق َ گ ُ ت َ ] (مص مرکب ) زشت گفتن . بد گفتن :
مجید محمدپور
2015-05-24T17:32:17
فرهنگ فارسی معین(خُ) [ ع . ] (اِمص .) 1 - پلیدی ، ناپاکی . 2 - بدذاتی ، بدسرشتی .
مجید محمدپور
2015-05-24T17:20:55
اذا یئس الانسان طال لسانهکسنور مغلوبٍ یصول علی الکلب(چون انسان به غایت مأیوس شود، زبانش دراز می‌گردد، یعنی زبان‌درازی می‌کند. و این همانند حالت گربه درمانده مضروب و مغلوب است که از زور درماندگی، بیم و باک را کنار می‌گذارد و به سگ (درنده هم) حمله می‌کند.
rahnomaei rahnomaei@gmail.com
2016-03-20T23:44:05
مکن تکیه بر ملک دنیا و پشت که بسیار کس چون تو پرورد و کشتباسلام و احترام؛ این بیت از اسدی طوسی است.
رسته
2011-01-18T08:04:28
غلط: ملک روی ازین سخن در هم آمددرست: ملک را روی ازین سخن در هم آمد---پاسخ: با تشکر، تصحیح شد.
مهرزاد شایان
2010-09-18T23:22:50
الْکاظِمینَ الغَیْظَ وَ الْعافِینَ عَنِ النّاسِ و آنان که خشم خود را رو می برند و از خطای مردمان در می گذرندآیه 134 سوره آل عمران در صفت اهل ایمانالَّذِینَ یُنفِقُونَ فِی السَّرَّاء وَالضَّرَّاء وَالْکَاظِمِینَ الْغَیْظَ وَالْعَافِینَ عَنِ النَّاسِ وَاللّهُ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَهمانان که در فراخی و تنگی انفاق می‏کنند و خشم خود را فرو می‏برند و از مردم در می‏گذرند و خداوند نکوکاران را دوست دارد
ﺭاﺳﺘﻴﻦ
2014-03-08T16:44:57
ﻭاﻗﻌﺎ زﻳﺒﺎ ﺑﻮﺩ
کمال پاینده
2014-05-08T21:40:51
متن موجود دارای ایرادات فراوانی است که بدین شکل تصحیح می شود :پادشاهی را شنیدم که به کشتن اسیری اشارت کرد.بیچاره درحالت نومیدی به زبانی که داشت ملک را دشنام دادن گرفت وسقط گفتن که گفته اند :هرکه دست از جان بشوید هرچه دردل دارد بگوید.اذا یئسَ الانسانُ طالَ لِسانُهُ کَسنّورِ مغلوب یَصولُ عَلی الکلبِوقت ضرورت چو نماند گریز دست بگیرد سر شمشیر تیزملک پرسید که چه می گوید.یکی از وزرای نیک محضر گفت:ای خداوند جهان همی گوید:[و]الْکاظِمینَ الغَیْظَ وَ الْعافِینَ عَنِ النّاسِ .ملک را رحمت دردل آمدو از سر خون او در گذشت .وزیر دیگر[که ضد او بود]گفت:ابنای جنس ما را نشاید در حضرت پادشاهان جز به راستی سخن گفتن .این ملک را دشنام داد و سقط گفت.ملک روی ازاین سخن درهم کشیدوگفت:مراآن دروغ پسندیده تر آمد ازاین راست که توگفتی که روی آن در مصلحتی بود و بنای این بر خبثی .[و]خردمندان گفته‌اند :دروغی مصلحت آمیز به از راستی فتنه‌انگیز.هر که شاه آن کند که او گوید حیف باشد که جز نکو گویدبر طاق ایوان فریدون نبشته بودجهان ای برادر نماند به کس دل اندر جهان آفرین بند و بسمکن تکیه بر ملک دنیا و پشت که بسیار کس چون تو پرورد و کشتچو آهنگ رفتن کند جان پاک چه بر تخت مردن چه بر روی خاک
سعید
2019-03-14T08:27:05
اشکالات متن را تصحیح نمیکنید؟ عاشق سایت تاریخ ما هستم و دوست دارم حتی یک ایراد هم نداشته باشد.
قدیر دمیر
2019-03-13T03:58:13
بسیار زیباست
قدیر دمیر
2019-03-13T04:02:43
سعدی را زیاد دوست دارم
محمدعلی طهماسب زاده
2019-10-14T20:54:36
به گفته یان ریپکا شرق شناس چک:سعدی بیش از آن که تابع اخلاق به‌صورت مطلق و فلسفی باشد، مصلحت‌اندیش است و ازین‌رو اصولاً نمی‌تواند طرفدار ثابت و بی‌چون‌وچرای قاعده‌ای باشد که احیاناً در جای دیگری آن را بیان کرده‌است. مثلاً راستگویی یک ارزش است؛ اما ممکن است شرایطی واقع شود که مصلحت، دروغ گفتن را ایجاب کند. سعدی در اولین حکایت از فصل اول گلستان، شرایطی را تصویر کرده‌است که در آن ارزش راست‌گویی زیر پا گذاشته می‌شود؛ در غیر این صورت نادانی پادشاه و بی‌رحمی وزیرانش باعث کشتار بی‌مورد می‌شود. سعدی در عالم واقع نیز به‌طور مطلق از یک سری قواعد اخلاقی ثابت پیروی نکرده‌است.
سعید
2020-11-27T21:12:50
یادمه معلم ادبیاتمون می گفت: ویکتور هوگو در کتاب بینوایان سعی کرده همچین شرایطی رو به تصویر بکشه که:«دروغی مصلحت آمیز به که راستی فتنه انگیز»وقتی «ژان‌وال‌ژان» شمعدونی‌های کلیسا رو می‌دزده و کشیش به مامورا میگه که خودش شمعدونی‌ها رو به ژان وال ژان داده تا دستگیرش نکنن!هردو به تصویر کشیده‌اند اما این کجا و آن کجا!
سارا
2020-12-13T16:53:30
کلام سعدی بی نهایت زیباست.کمتر کسی مطالب پند رو به این خوبی بیان میکنه
محسن جهان
2022-06-27T13:21:36.2035879
تفسیر ابیات ۷ الی ۹ فوق: چه زیبا و بدون تکلف "سعدی عزیز" بیان می‌کند: ای دوست و برادر به این دنیای خاکی دلبسته نشو، بلکه بایست فقط به آن قدرت مطلق جهان آفرین عشق ورزید. هیچگاه تکیه گاه و پناه خود را این جهان پست قرار مده، که بسیاری مانند تو را در خود پروراند و به کام مرگ کشاند. و زمانیکه روح و جان انسان آهنگ سفر به دنیای باقی کند، هیچ فرقی ندارد که بر تخت پادشاهی تکیه زده باشی و یا‌ زاغه نشین و بینوا بوده باشی.
جواد مرادی
2022-10-24T23:37:58.6239669
در واقع ملک روی از این سخن در هم آورد هست
قصه دون
2023-10-16T20:03:32.5629989
این حکایت جذاب را به زبان ساده امروزی با عنوان داستان اسیر و وزیر نیک خواه در قصه دون بخوانید.