گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

سعدی:ای صوفی سرگردان، در بند نکونامی تا درد نیاشامی، زین درد نیارامی

❈۱❈
ای صوفی سرگردان، در بند نکونامی تا درد نیاشامی، زین درد نیارامی
ملک صمدیت را، چه سود و زیان دارد گر حافظ قرآنی، یا عابد اصنامی
❈۲❈
زهدت به چه کار آید، گر راندهٔ درگاهی؟ کفرت چه زیان دارد، گر نیک سرانجامی
بیچارهٔ توفیقند، هم صالح و هم طالح درماندهٔ تقدیرند، هم عارف و هم عامی
❈۳❈
جهدت نکند آزاد، ای صید که در بندی سودت نکند پرواز، ای مرغ که در دامی
جامی چه بقا دارد، در رهگذر سنگی؟ دور فلک آن سنگ است، ای خواجه تو آن جامی
❈۴❈
این ملک خلل گیرد، گر خود ملک رومی وین روز به شام آید، گر پادشه شامی
کام همه دنیا را، بر هیچ منه سعدی چون با دگری باید، پرداخت به ناکامی
❈۵❈
گر عاقل و هشیاری، وز دل خبری داری تا آدمیت خوانند، ورنه کم از انعامی

فایل صوتی مواعظ غزل شمارهٔ ۵۶

تصاویر

کامنت ها

الهامی
2016-03-30T05:23:03
این شعر زیبا بر مزار سعدی ره نقش بسته است
امین
2011-12-18T13:54:54
در بیت 6 سنگ به جای سنگست درست می باشد!
عباس مشرف رضوی
2013-03-12T09:04:34
تفاوت در ضبط:زهدت به چه کار آید، گر راندهٔ درگاهی؟"کفرت چه زیان دارد، گر نیک سرانجامی"به"کفرت چه زیان دارد، چون نیک سرانجامی"(به "ر" در "گر رانده" و "ن" در "چون نیک" توجه شود)
میثم کریمی
2009-04-21T07:24:33
در بیت 5 بجای کلمه عاملی عامی صحیح است---پاسخ: با تشکر، تصحیح شد.
حمید
2020-01-13T16:57:30
سلام : یک نکته جالب : کام همه دنیا را بر هیچ "منه" سعدی این مصرع را در جایی به این شکل دیدم :کام همه دنیا را بر هیچ "بنه" سعدی جالب اینجاست که در هر دو صورت و با بکار گیری دو کلمه متضاد ، معنی شعر تغییر نمیکند و همچنان بر بی اعتنایی به دنیا اشارت دارد . (نمیدانم این ویژگی در زبان ما چه نام دارد و آیا در زبانهای دیگر ملل هم وجود دارد ؟ )
ناصر
2020-03-27T18:40:25
لازم دیدم در باب بیتی که حضرت فرموده :چون با دگری باید ، پرداخت ب ناکامی در حد درک خودم توضیحی بدم.با توجه به مفهوم و اشاره شعر به صوفی ، منظور حضرت سعدی اشاره به انسان کامل و قطب وقت است.یعنی با شخص دیگری باید به ناکامی‌ها پرداخت و با او ناکامی‌ها را به کام تبدیل کرد.ممنون از همه بزرگواران.عفو بفرمائید اگر پرگویی کردم.یاعلی
حمزه
2019-05-19T09:59:39
چون با دگری باید پرداخت به ناکامی.یعنی؛آنچنان که خود میخواهی زندگی کن. اگر بنا به حرف و نظر دیگران زندگی کنی زندگیت تباه میشود.در زندگی انسان باید به میل و اراده خود زنگی کند نه حرف و حرکات دیگران.یعنی نباید از زندگی کسی تقلید کرد چرا که هر انسانی روحیات خاص خود را دارد.
احسان
2021-02-09T16:42:25
کام همه دنیا را، بر هیچ منه سعدیچون با دگری باید، پرداخت به ناکامیبنظرم منظور این بیت دیدگاه رواقی است.بدین منظور که لذات دنیا رو نادیده باید گرفت، چون این لذات در پیش دیگران لذت بخش هستن و به تنهایی یا آن چنان لذت بخش نیستن یا حتی رنج آور هستندر بیت بعد به زیبایی به درون اشاره می کند و می گوید اصل درون و دل انسان هست و باید به آن رسید
nabavar
2018-12-27T01:06:12
آقا محمدگر عاقل و هشیاری، وز دل خبری داریتا آدمیت خوانند، ورنه کم از انعامیمی فرماید : تا تو را آدم بدانند ، اهل دل باش و از عقل و هوش برخوردار، وگرنه از حیوان هم کمتری .اَنعام : جمع نَعَم = چارپایان
محمد
2018-12-26T12:18:10
سلام بر همه دوستانکسی معنی بیت آخر ، به ویژه مصرع آخر رو میتونه ، به زبان ساده توضیح بده؟به ویژه من معنی ... ورنه کم از انعامی رو نمی فهمم .ممنون
ایرانی
2018-04-13T17:20:01
ملک صمدیت را، چه سود و زیان داردگر حافظ قرآنی، یا عابد اصنامیزهدت به چه کار آید، گر راندهٔ درگاهی؟کفرت چه زیان دارد، گر نیک سرانجامی
هادی قدرتی نژاد
2018-07-14T08:43:06
درود و ادبمعنی این مصرع رو کدام عزیزی میتونی توضیح بده؟؟: چون با دگری باید، پرداخت به ناکامی
حسین،۱
2018-07-14T13:47:37
هادی جانچون با دگری باید، پرداخت به ناکامیمی گوید : دنیا را باید به دیگران واگذاری، بدون آنکه واقعاً از آن لذتی برده باشی یا کامیاب شده باشی.با = بهزنده باشی
مرداد
2021-10-14T01:15:57.7303926
سعدی صوفی نبوده و نیست.  از اشعار ایشان هم مشخص هست چه دیدگاهی به مولوی و تصوف داشته‌اند.  ما شاعر صوفی زیاد داریم از عطار گرفته تا فخرالدین عراقی، مولوی، ابوسعید ابوالخیر و... لازم نیست با اصرار خرقه تصوف به تن همه شعرا بکنیم. اگر دوست داریم این چنین به خودمان بگوییم تا باورمان شود حرفی نیست، ولی نمیشود بر خلاف گفته بزرگان ادب پژوهشگران تاریخ ادبیات بدون هیچ مدرکی دو شاعر مخالف تصوف مثل سعدی و حافظ را هم به زور صوفی کنیم. درکش ساده است انسان می‌تواند صوفی نباشد و شعر بگوید.