گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

سعدی:آستین بر روی و نقشی در میان افکنده‌ای خویشتن پنهان و شوری در جهان افکنده‌ای

❈۱❈
آستین بر روی و نقشی در میان افکنده‌ای خویشتن پنهان و شوری در جهان افکنده‌ای
همچنان در غنچه و آشوب استیلای عشق در نهاد بلبل فریاد خوان افکنده‌ای
❈۲❈
هر یکی نادیده از رویت نشانی می‌دهند پرده بردار ای که خلقی در گمان افکنده‌ای
آنچنان رویت نمی‌باید که با بیچارگان در میان آری حدیثی در میان افکنده‌ای
❈۳❈
هیچ نقاشت نمی‌بیند که نقشی بر کند و آنکه دید از حیرتش کلک از بنان افکنده‌ای
این دریغم می‌کشد کافکنده‌ای اوصاف خویش در زبان عام و خاصان را زبان افکنده‌ای
❈۴❈
حاکمی بر زیردستان هر چه فرمایی رواست پنجهٔ زورآزما با ناتوان افکنده‌ای
چون صدف امید می‌دارم که لؤلؤیی شود قطره‌ای کز ابر لطفم در دهان افکنده‌ای
❈۵❈
سر به خدمت می‌نهادم چون بدیدم نیک باز چون سر سعدی بسی بر آستان افکنده‌ای

فایل صوتی مواعظ غزل شمارهٔ ۵۷

تصاویر

کامنت ها

ناشناس
2015-09-29T14:15:10
با سلام بنظر میرسد که در بیت هشتم لغت لوءلویی اشتباها للیی نوشته است
فرخ مردان
2017-06-12T15:30:19
@ناشناس:بله مطابق نسخه فروغی" لؤلؤ " هست. بنظرم میرسه موقع خوندن شعر یرای جلوگیری از سکته باید اون رو "لالا" یا یه همچین چیزی خوند.کسی از دوستان با سواد ادبی بیشتر از من اگه راهنمایی کنه ممنون میشم.
nabavar
2017-06-12T18:14:33
چون صدف امید می‌دارم که لالایی شود
nabavar
2017-06-12T18:17:29
قطره‌ای کز ابر لطفم در دهان افکنده‌ایقطره‌ای که مرا از ابر لطف در دهان انداخته ای
سودابه
2018-10-01T01:09:10
در بیت 5 برکَنَد خوبه یا برکُنَد؟
۷
2018-10-01T10:18:57
برکُنَد نقشی برکند یعنی نقشی به پا کند یا برکشد(بکشد)هیچ چهره پردازی تو را نمی بیند تا تصویرت را بکشد و کسی هم که دید چنان مات و مبهوت تو میشود که قلم از دست او می افتد.
۷
2018-10-01T10:51:01
هیچ نقاشت نمی‌بیند که نقشی بر کندانگار که از قبیله و جهان دیگری که کسی تو را نمی بیندتو پریزاده ندانم ز کجا می آییکادمیزاده نباشد به چنین زیبایی
حسین حمامی
2018-09-22T14:02:50
قطره ای که از ابرلطف در دهانم افکنده ای
حمیدرضا
2021-10-16T08:22:49.2894714
این بیت برای من گنگ است و راجع به معنی و نحوهٔ خواندن آن اطمینان ندارم. برداشت فعلی من از این بیت این است که می‌گوید: «تو نباید آنچنان رویی را به بیچارگان نشان دهی به خاطر همین فقط توصیفی از آن چهره را به میان آنها آورده‌ای». در این برداشت «آنچنان» به «رو» اشاره کرده و هر دو تکرار «میان» به یک معنی گرفته شده که به نظرم گنگ و بعید می‌نماید. بخشی از مشکل من هم به حذف پل ارتباطی دو جمله در این معنی است (همان «به خاطر همین» که در برداشت بیت آورده‌ام). ضمن این که انتظار دارم تکرار «میان» در بیت دلیل زیبایی شناسی داشته باشد. اگر دوستان برداشت بهتری از کلیت بیت دارند خواهشمندم راهنمایی بفرمایند.
ملیکا رضایی
2021-10-16T14:44:31.8116037
چه جالب ... بانو غزل ؛ من نیز مثل شما خواندم ... خود من خوانش شکل دوم که بیان نمودید را می‌پسندم ولی خب به نرم اگر شعر رو از اول بخوانیم و به این بیت برسیم شکل اول آهنگین تر است البته نظر من است ... . درود بر شما
بابک چندم
2021-10-17T17:22:37.6482642
@ حمید رضا "آنچنان" در وحله اول همان آنچنان به نظر می آید، ولی: دکتر معین در "حافظ شیرین سخن" و همچنین در فرهنگ معین توصیف "آن" را چنین آورده: " کیفیت خاص در حسن و زیبایی که آنرا بذوق درک کنند ولی تعبیر نتوانند: شاهد آن نیست که موی و میانی دارد بنده طلعت آن باش که "آنی" دارد..." بیت حافظ را شاهد آورده (که آن نخست اشاره به دور و آن پسین اشاره به "آن" در "آنی" است.) فرهنگ معین ۴-آن. " آن" چنان -> مانند، چون، به سان "آن" مصراع دوم تا پیش از حدیثی ادامه مصراع نخست است، "حدیثی" را برابر "روایت" بگیرید نه توصیف(چرا که آنچه را که وصف شدنی نیست نمی توان توصیف کرد)، میگوید که خلایق به گمان،ظن، تصور خود این حدیث را که فهم کردنی نیست متصور میشوند که اینچنین و آنچنان است، یا به عبارتی گمان میبرند که می فهمند... در مورد "میان" دوم هم اگرچه که نسخه خطی ندارم که به آن استناد کنم و فروغی هم گزینه دیگری در حاشیه نیاورده، ولی "بیان" هم میتواند جایگزینی باشد؟؟؟
ناپیدا
2022-05-09T13:24:05.2505715
پنهان بودن خداوند و آشکار بودن صنع او ..