گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

صائب تبریزی:اگر چه دارد از الفاظ چندین ترجمان معنی به معنی همچنان گنگ است با چندین زبان معنی

❈۱❈
اگر چه دارد از الفاظ چندین ترجمان معنی به معنی همچنان گنگ است با چندین زبان معنی
ز معنی لفظ می گردد زمین گیر و جهان پیما بر این کشتی بود هم لنگر و هم بادبان معنی
❈۲❈
ندارد دیده کوتاه بینان نور آگاهی وگرنه هست در هر نقطه پنهان یک جهان معنی
لباس نارسای لفظ، معنی را کجا پوشد؟ کف بی مغز باشد لفظ و بحر بیکران معنی
❈۳❈
به تاریکی مکن انفاس را ضایع چو اسکندر که می بخشد چوآب خضر عمر جاودان معنی
جمال آب حیوان نیل چشم زخم می خواهد ازان از لفظ پوشد جامه عباسیان معنی
❈۴❈
ز بیم چشم بد، یوسف لباس بندگان پوشد ازان در پرده الفاظ می گردد نهان معنی
در احسان نارسایی نیست ارباب مروت را مخلد زنده ماند هر که را بخشید جان معنی
❈۵❈
مسیحا را به گفتار آورد خاموشی مریم تو چون خاموش گردی می شود صاحب بیان معنی
اگر باریک گردی بر تو این معنی شود روشن که در هر خار پوشیده است چندین گلستان معنی
❈۶❈
به دلها چون هلال عید نتوانی زدن ناخن نسازد تا خدنگ قامتت را چون کمان معنی
سخن آسوده است از سردی ناز خریداران ندارد چون بهار عنبر سارا خزان معنی
❈۷❈
یکی صد گشت ثقل زاهد از عمامه آرایی که بر دلها ز لفظ پوچ می گردد گران معنی
چنان کز مرکز ثابت قدم پرگار می گردد به قدر پافشردن می دود گرد جهان معنی
❈۸❈
ز پشت تیره گردد رونما آیینه روشن به قید لفظ تن درمی دهد صائب ازان معنی

فایل صوتی دیوان اشعار غزل شمارهٔ ۶۷۷۹

صوتی یافت نشد!

تصاویر

تصویری یافت نشد!

کامنت ها

یزدانپناه عسکری
2023-05-05T22:07:29.4893161
3- ندارد دیده کوتاه بینان نور آگاهی - وگرنه هست در هر نقطه پنهان یک جهان معنی *** [شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق) 1] و القوی الظلمانیّة لمّا عشقته تشبّثت به تشبّثا عشقیّا و جذبته الی عالمها عن عالم النور [یزدانپناه عسکری*] ثبات خود اندیشی و قدرت خود جذبی و غرق در دقت خودبینی(النَّشْأَةَ الْأُولی)‏ و کدورت نور آگاهی _____ 1- رسائل شیخ اشراق، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی- تهران1375 جلد2 ص216