گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

شیخ محمود شبستری:سخن در سینه زین بسیار دارم نمی‌گویم که عمری کار دارم

❈۱❈
سخن در سینه زین بسیار دارم نمی‌گویم که عمری کار دارم
چو در کار است با گفتار کردار پی کردار گَرد و ترک گفت آر
❈۲❈
نه گفتار است تنها جمله کارم که از کردار دارم هرچه دارم
برای غیر این گفتار بوده است وگرنه کار من کردار بوده است
❈۳❈
بگویم چیست کارم ترک دنیا بگویم چیست بارم میل عقبی
گرفتم ترک دنیا کارم این بود ببستم بار عقبی بارم این بود
❈۴❈
ز دنیا و ز عقبی گشتم آزاد سر و کارم کنون با دوست افتاد
ازین پس کار من یکتاست با دوست یکی باید دوئی آنجا نه نیکوست
❈۵❈
بر این معنی سخن را ختم کردم که ختم است این سخن بر من که مردم
چنان مردی که الحق مرد باشد که از عقبی و دنیا فرد باشد
❈۶❈
تو هم گر وارهی همدرد گردی یقین دانم به معنی مرد گردی
اگر ار خلق بُرّی با خود آئی ز خود بًرّی از آن پس با خدائی
❈۷❈
برای دوست کم کن دشمنی را به حق دوستی بفکن منی را
مجو از بهر نفس خود مرادش که گردد از مراد افزون عنادش
❈۸❈
ولی چون کم شود از دل مرادت کند در نامرادی دوست شادت
مریدی هست میلش سوی دنیا مریدی هست میلش سوی عقبی
❈۹❈
ارادت بعد از این بر سوی حق کن مریدی گر کنی بر این نسق کن
اگر مردی ز خود گردی تو بیزار به مردی روی خود سوی خدا آر
❈۱۰❈
چه می‌خواهی بری در معرفت گوی خدا بین و خدا دان و خدا گوی

فایل صوتی کنز الحقایق بخش ۳۷ - در حسب حال و ختم کتاب گوید

صوتی یافت نشد!

تصاویر

تصویری یافت نشد!

کامنت ها

محسن جهان
2022-04-15T12:49:26.7317357
تفسیر ابیات ۱۶ الی ۱۸: می‌فرماید، انسان‌ها دو گروهند بعضی به دنبال هوی و هوسهای نفسانی این جهانی بوده و گروهی با ریاضت و تارک دنیا شدن به دنبال آخرت هسنند. ولی توصیه این عارف ربانی اینست که بایست فقط طالب جلب رضایت ذات حضرت حق باشیم. و روش صحیح مریدی در همین مسیر است. اگر خواهان رهایی از منیت ها و خودستایی هستی، سعی کن به او پناه برده و از وجود لایزال اقدسش کمک بطلبی.
محسن جهان
2022-05-09T11:58:28.2651882
تفسیر ابیات ۱۴ و ۱۵: عارف عالیقدر می‌فرماید؛ هیچگاه از برای تمایلات نفسانی خود از خداوند خواسته‌هایت را طلب مکن که، در اینصورت ناخرسندی او را بهمراه خواهد داشت. ولی چنانچه به هر میزان از امیال و هوسهای مادی خود کم کنی، به همان میزان ذات اقدسش از تو خشنود می‌گردد.