گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

شاه نعمت‌الله ولی:قدرت کردگار می‌بینم حالت روزگار می‌بینم

❈۱❈
قدرت کردگار می‌بینم حالت روزگار می‌بینم
حکم امسال صورت دگر است نه چو پیرار و پار می‌بینم
❈۲❈
از نجوم این سخن نمی‌گویم بلکه از کردگار می‌بینم
غین در دال چون گذشت از سال بوالعجب کار و بار می‌بینم
❈۳❈
در خراسان و مصر و شام و عراق فتنه و کارزار می‌بینم
گرد آیینه ضمیر جهان گرد و زنگ و غبار می‌بینم
❈۴❈
همه را حال می‌شود دیگر گر یکی در هزار می‌بینم
ظلمت ظلم ظالمان دیار غصهٔ درد یار می‌بینم
❈۵❈
قصهٔ بس غریب می‌شنوم بی‌حد و بی‌شمار می‌بینم
جنگ و آشوب و فتنه و بیداد از یمین و یسار می‌بینم
❈۶❈
غارت و قتل و لشکر بسیار در میان و کنار می‌بینم
بنده را خواجه‌وَش همی‌یابم خواجه را بنده‌وار می‌بینم
❈۷❈
بس فرومایگان بی‌حاصل عامل و خواندگار می‌بینم
هرکه او پار یار بود امسال خاطرش زیر بار می‌بینم
❈۸❈
مذهب و دین ضعیف می‌یابم مبتدع افتخار می‌بینم
سکهٔ نو زنند بر رخ زر درهمش کم‌عیار می‌بینم
❈۹❈
دوستان عزیز هر قومی گشته غمخوار و خوار می‌بینم
هر یک از حاکمان هفت اقلیم دیگری را دچار می‌بینم
❈۱۰❈
نصب و عزل تبکچی و عمال هر یکی را دوبار می‌بینم
ماه را روسیاه می‌یابم مهر را دل‌فگار می‌بینم
❈۱۱❈
ترک و تاجیک را به همدیگر خصمی و گیر و دار می‌بینم
تاجر از دست دزد بی‌همراه مانده در رهگذار می‌بینم
❈۱۲❈
مکر و تزویر و حیله در هرجا از صغار و کبار می‌بینم
حال هندو خراب می‌یابم جور ترک و تتار می‌بینم
❈۱۳❈
بقعه خیر سخت گشته خراب جای جمع شرار می‌بینم
بعض اشجار بوستان جهان بی‌بهار و ثمار می‌بینم
❈۱۴❈
اندکی امن اگر بود آن روز در حد کوهسار می‌بینم
همدمی و قناعت و کُنجی حالیا اختیار می‌بینم
❈۱۵❈
گرچه می‌بینم این همه غم‌ها شادی‌ای غمگسار می‌بینم
غم مخور زان که من در این تشویش خرمی وصل یار می‌بینم
❈۱۶❈
بعد امسال و چند سال دگر عالمی چون نگار می‌بینم
چون زمستان پنجمین بگذشت ششمش خوش بهار می‌بینم
❈۱۷❈
نایب مهدی آشکار شود بلکه من آشکار می‌بینم
پادشاهی تمام دانایی سروری با وقار می‌بینم
❈۱۸❈
هرکجا رو نهد به فضل اله دشمنش خاکسار می‌بینم
بندگان جناب حضرت او سر به سر تاجدار می‌بینم
❈۱۹❈
تا چهل سال ای برادر من دور آن شهریار می‌بینم
دور او چون شود تمام به کار پسرش یادگار می‌بینم
❈۲۰❈
پادشاه و امام هفت اقلیم شاه عالی‌تبار می‌بینم
بعد از او خود امام خواهد بود که جهان را مدار می‌بینم
❈۲۱❈
میم و حا، میم و دال می‌خوانم نام آن نامدار می‌بینم
صورت و سیرتش چو پیغمبر علم و حلمش شعار می‌بینم
❈۲۲❈
دین و دنیا از او شود معمور خلق از او بختیار می‌بینم
ید و بیضا که باد پاینده باز با ذوالفقار می‌بینم
❈۲۳❈
مهدی وقت و عیسی دوران هردو را شهسوار می‌بینم
گلشن شرع را همی‌بویم گل دین را به بار می‌بینم
❈۲۴❈
این جهان را چو مصر می‌نگرم عدل او را حصار می‌بینم
هفت باشد وزیر سلطانم همه را کامکار می‌بینم
❈۲۵❈
عاصیان از امام معصومم خجل و شرمسار می‌بینم
بر کف دست ساقی وحدت بادهٔ خوشگوار می‌بینم
❈۲۶❈
غازی دوستدار دشمن‌کش همدم و یار و غار می‌بینم
تیغ آهن‌دلان زنگ زده کُند و بی‌اعتبار می‌بینم
❈۲۷❈
زینت شرع و رونق اسلام هر یکی را دو بار می‌بینم
گرک با میش شیر با آهو در چرا برقرار می‌بینم
❈۲۸❈
گنج کسری و نقد اسکندر همه بر روی کار می‌بینم
ترک عیار مست می‌نگرم خصم او در خمار می‌بینم
❈۲۹❈
نعمت الله نشسته در کنجی از همه بر کنار می‌بینم

فایل صوتی قصاید قصیدهٔ شمارهٔ ۲۱ (مهدی نامه)

صوتی یافت نشد!

تصاویر

کامنت ها

ادب دوست
2015-08-20T14:53:45
جناب نا باور، باور بفرمایید ، از خواندن شعر زیبای لیام حظ وافر بردم . درود بر صاحب خیر ( لیام ) و باعث خیر که سرکار باشید.
ناباور
2015-08-20T09:49:50
غزلی خواندم در یکی از سایت هادیدم چه به مناسب حاشیه نویسان این شعر است نه من از روزگار می بینم نه هم از کردگار می بینم ای شمایان گرفته دامن جهل عقل را در فرار می بینم ملتی خو گرفته بر هذیان ابلهان بی شمار می بینمچشم ها روشن از جمال شما عقل را شرمسار می بینمجامتان از خرافه لبریز است همه را می گسار می بینم قوم بدبخت بی خرد را بین خیل بی اختیار می بینمسر نهاده به سجده ی مهمل همه را بنده وار می بینم تا که قومی چنین فنا رفتند قامتی بس نزار می بینم هرچه پنهان کنیم سستی را ضعف ها آشکار می بینمتا که در بند این خرافاتی سکّه ات کم عیار می بینمچشم بگشا که عمر می گذرد سال ها بی بهار می بینم درّ رخشان به دامنت بسیار بر خزف اعتبار می بینمگر بگوید ” لیام “ و تو خندی شام تو پایدار می بینمنا باور
ناشناس
2015-07-25T03:29:41
با تشکر از تاریخ ما اصل شعر همین است. شاید بعضی از صوفیه میخواهند از شاعر یک بت بسازند
ناشناس
2015-01-07T17:39:43
بنده در سال 1350شمسی در کتابخانه مرکزی تهران کتاب شاه نعمتالله را دیدم وقتی به این اشعار رسیدم پایان سلطنت پیش بینی شده بودکه بعد از این اشاره شده بود سیدی روی کار می آید که حکومت را به حضرت مهدی می سپاردو قبل از آن هم به انقراض بعضی از سلسله حکومت ها اشاره شده بودکه در اینجا آورده نشده و ناقص است
علی محمدی
2015-02-10T10:52:26
مطلبی که دکتر حمید رضا طالقانی در مرداد 1389 نوشته اندپیوند به وبگاه بیرونی———-در قسمت نظرات این پست گفنه بود:نسخه خطی دیوان شاه نعمت الله ولی که در 1274 هجری قمری استنساخ شده، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی به شماره بازیابی 5 – 16921موجود است——در نیمسال گذشته، یکی از دانشجویانم ، مجموعه اشعار شاه نعمت الله ولی را که از اینترنت پیرینت کرده بود ، به من ارائه کرد. با بررسی آن و مراجعه به اسانید معتبر، دانستم که متأسفانه افراد سودجو و فاسد، با تحریف و جابجا کردن ابیات وی، اغراض سیاسی خود را دنبال کرده اند. لذا تصمیم گرفتم که اشعار وی را آنگونه که هست در وبلاگ خود منتشر نمایم بدون آنکه موضع خاصی نسبت به آن داشته باشم. البته برخی ابیات غیر مهم را حذف کرده و بجای آن نقطه چین نهاده ام.از باب مقدمه می گویم که شاه نعمت الله ولی، از عرفای قرن هشتم و معاصرحافظ شیرازی بوده و95 سال عمر کرده است و مزار او در ماهان کرمان واقع است و شهید مطهری در جلد 14 مجموعه آثار خود؛ صفحه 577 او را اجمالاً توثیق کرده و او را از معاریف و مشاهیر عرفا خوانده اند که نسب به علی (ع) می برد. پیش بینی های او شامل وقایع دوران صفویه و بعد از آن می شود و اهمیت آن از این جهت است که صفویه، قرنها پس از مرگ او به قدرت رسیده اند..قــدرت کردگــار می بـینــم حالــت روزگــار می بـینــمازنجوم این سخن نمی گویم بلکـه از کردگــار می بینــماز سلاطیــن گــردش دوران یک به یک را سوار می بینمهر یکی را به مثل ذره نــــور پرتــوی آشکــار می بـینــماز بـزرگـی و رفعـت ایشــان صفــوی برقرار می بینـــم……………………..آخــر پادشاهـــی صفــــوی یک حسینی*به کار می بینم*آخرین پادشاه صفوی، شاه سلطان حسین؛ شاهی فاسد و ستمگر بوده است.نادری در جهان شــود پیــدا قامتــش استــوار می بینــــمآخــر عهــد نـوجــــوانی او قتــــل او آشکـــار می بینـــمشهر تبریز را چو کوفه کنند شهــرطهــران* قرار می بینم* اشاره به انتقال پایتخت به تهران.بعد از آن دیگـری فنا گردد شـاه دیگـر به کـــارمی بینمکه محمـد* به نـام او باشــــد تیـــغ او آبــدار می بــینـــم* بنابر ویژگیهایی که از او می گوید، مرادش احتمالاً محمد شاه قاجار است نه ،آغا محمدخان قاجار.چــارده ســال پادشاهـــی او دولتــش کامکــار می بینــمسال کز مرغ می شـود پیــدا مــرگ او آشکــار می بینـم……………………..ناصر الدین به نصـرت دوران چـارده هشـت سال*می بینــم* عدد مزبور با هیچ یک از ارقام تاریخی در مورد ناصرالدین شاه تناسبی ندارد و نزدیک تر آن است که بگوییم مربوط به سن او در هنگام تاجگذاری باشد که البته این هم دقیق نیست زیرا مجموع هشت و چهار، 22 است حال آن که وی در 18 سالگی به قدرت رسیده است.……………………..از شهنشــاه ناصـر الدین شـاه شیــونــی بیــم دار*می بینــم* اشاره به ترور ناصرالدین شاه.روز جمعـــه ز شهر ذیقعــده تن او در مـــــزار می بــینـمبعد از آن شه مظفــر الدین را شاهیِــش ناگــوار می بینــمچـارشنبـه ز شهـر ذیقعـــــده* مــرگ او آشکــار می بینـم* مرگ هر دو ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه در ذیقعده واقع شده است بنابراین پیش بینی او در این باره دقیق می باشد.از الــف تا بـه دال می گویـم شاه و شاهــی فکارمی بینـم** اشاره به نهضت مشروطیت ایران و تهدید پایه های سلطنت قاجاریه است.درخراسان ومصروشام وعراق فتنــه و کـــارزار می بینـــمجنگ وآشوب و فتنه ی بسیار در یمیــن و یســار*می بینـم* آغاز جنگ جهانی اول، مصادف با ، آخرین روزهای عمر مشروطیت ایران.غــارت و قتــل لشکــر بسیـار در میــان و کنــار می بـینـمشه چو بیرون رود ز جاگاهش* شاه دیگــر** بکارمی بـینـم* مراد، احمد شاه قاجار است، جالب آنکه به خروج او از کشور اشاره می کند و نه مرگ او.** مراد، رضا شاه است.چون فریدون به تخـت بنشینـد نوکرانـش قطـــار می بینــممتصف بر صفات سلطان است لیک من گرگ وار می بینــــمدائـم اسبـش به زیر زیـن طــلا کمتـر آن را سـوار می بینـــــمعدل و انصـاف در زمانـه ی او همچــو هیمـه به نـار می بینــمعلمــــــای زمــان او دائــــــم همــه را تـــــار ومــارمی بینــم** تقابل دولت با دین و روحانیت، هیچ گاه در تاریخ ایران، به اندازه ی دوران حکومت رضا شاه نبوده است. او کوشش کرد تا لباس روحانیت را از بین برده و به کلی سازمان روحانیت را فرو بپاشد.هست فصل حجاب در عهدش فصــل را بــی اعتبــارمی بینم** مهم ترین اقدام ضد دینی رضاشاه، کشف حجاب زنان بود.جنگ سختی شود تمــام جهان* کوه و صحــرا فکــار می بینـم* اشاره به آغاز جنگ جهانی دوم.کــــار و بـــار زمانــه وارونـــه قحط و هم ننگ وعار*می بینم* اشاره به نابسامانی شدید اقتصادی در ایران و گسترش قحطی، همچنین اشغال کشور توسط متفقین و خیانت رجال سیاسی، در همکاری با بیگانگان.چون دو ده سال*پادشاهـی کرد شهیــش بـــرکنــار**می بـینــم* البته رضاشاه، بیست سال پادشاهی نکرده اما عملاً از سوم اسفند 1299 تا شهریور 1320، قدرت را در اختیار داشته است.** اشاره به برکناری و تبعید رضاشاه.پسرش چــون به تخت بنشینـــد بوالعجــــب روزگــار می بینمنوجوانــی به ســان ســرو بلنــد رستمــش بنـده وار می بینــمدر امور شهــی است بی تدبیـــر لیکنــش بخت یــــار*می بینـم* خود محمدرضا پهلوی نیز معتقد بود که در کار پایداری سلطنتش، علیرغم حوادث سهمگین که می توانست طومار حکومت او را در هم بپیچد، همواره بخت یار او بوده تا جایی که مدعی بود که خداوند حامی اوست.بس فرومـــایگـــان بـی حاصـل حامـــل کـار و بــار می بینـــممذهب و دین ضعیـف می یابــم مُبتــدع* افتخــــارمی بــینـم* بدعت گزاری در دین.ظلم پنهــــان، خیانــت و تزویــر بر اعاظـــم شعــــــار می بینـمظلمــت ظلــم ظــالمــان دیــــار بی حــد و بی شمــار می بینــمماه را رو سیـــــــــاه می یابــــم مهــــــر را دل فکـــار می بینــمدولـــت مرد و زن رود به فنـــــا حال مــــردم فکـــــار می بینــمغــــارت و قتـــل مــردم ایــران دست خــارج به کــار می بینــمکهنــه رنـــدی به کـار اهرمنــی* انــدر این روزگـــار می بینـــــم* بسیار عجیب است که او ابتدا دخالت خارجی را در غارت و قتل مردم ایران مورد اشاره قرار می دهد، سپس آن قدرت خارجی را شیطانی قلمداد می کند ( شیطان بزرگ؛ آمریکا).دور او هــم تمـــام خواهـد شـد لشکـــری را ســـوار می بـینـمشور و غوغــای دیـــن شود پیدا* سر به ســــر کــارزار می بینـم* اشاره به وقوع انقلاب اسلامی ایران و مبارزات گسترده ی مردمی از یک سو و کشتار مردم به دست جلادان رژیم شاه، از سوی دیگر.قصــه ای بس غریــب می شنـوم غصــه ای در دیـــار می بینــمجنگ و آشـــوب و فتنه ی بسیار نام او زشـت و خـوار*می بینـم* محمد رضا پهلوی، تنها شاهی است که مردم ایران، مستقیماً او را مورد خطاب قرار داده و مرگ بر او گفتند. بنابراین وی خوارترین شاه در سلسله پادشاهی ایران است.کم ز چل* چون که پادشاهی کرد سلطـــه اش تار و مار می بینـم* اشاره به 37 سال حکومت محمدرضا پهلوی.غم مخورزانکه من دراین تشویش خرمــــیّ وصــل یار می بینــمبعد از او شـــاهی از میــان بــرود عالمـــــی چون نگــار می بینـمسیـــدی را ز نســـل آل رســـول نــــام او، بـرقـرار*می بینـــم* اولاً سیادت امام خمینی (ره) را تصریح می کند، ثانیاً نام او را نیز تعیین می نماید زیرا عدد واژه ی « برقرار» به حروف ابجد، 710 و عدد واژه ی «خمینی» نیز 710 می باشد.نایــب مهدی(عج)* آشکـار شـود ســروری را ســـــوار می بینـم* نیابت عام حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، از پایان غیبت صغری، آغاز شده است اما هیچگاه نیایت عام فقها، آشکار و علنی و عملیاتی نبوده است تا اینکه با وقوع انقلاب اسلامی ایران، نیابت عام فقها، فعلیت یافت و حکومت ولایت فقیه؛ با تکیه بر نیابت عام حضرت حجت عجل الله فرجه، تأسیس گردید.پیشــــــــــوای تمـــام دانــایـــی رهبــــــری با وقـــــار می بینممتصــف بر صفــات سلطانیســت لیـــک درویــش وار می بینـمرهنمــــا و امـــام هفت اقلیــم نــــام او را شعــار می بینـــمهمچــو مولا جلال الــدین مولا شمس تبریــــز وار می بـینـــمبندگــــــان جناب حضـــرت او* سر بســــر تاجــــدار می بینـم* اشاره به مسئولینی است که تحت ظلّ ولی فقیه، یکی پس از دیگری خدمت می کنند.گوهر شب چــراغ بهر کمــــال آن دُرِ شـــاهــــوار می بینــــمهرکجا رو نهـــد به فضـــل الاه دشمنـــش خاکسـارمی بینــم** در روایات معصومین (ع) نیز این بشارت به چشم می خورد که حکومت جمهوری اسلامی، از شکست و ناکامی مصونیت دارد. تا قبل از آن، دور دورِ پیروزی فتنه ها بر اهل حق است اما در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سهمگین ترین فتنه ها ، با امداد الهی، ناکام می ماند. امام خمینی نیز پیش بینی فرمودند که ملت ایران، پرچم را به امام عصر(عج) تسلیم خواهد نمود.بــا کرامــــات و جامـــع آداب آصــــف روزگـــــار می بینـمتا چهل سال ای برادر من دوره ی شهریــــــار می بینــم** در روایات آمده است که « … کذب الوقّاتون » تعیین کنندگان وقت ظهور، دروغ می گویند. در بیت اخیر ، ظاهراً وقت تعیین شده است اما توجه به این نکته ضروری است که اولاً شاعر، روز و ماه و سال تعیین نکرده، ثانیاً چه بسا او زمان وقوع را مدّ نظر ندارد و صرفاً به ترتیب حوادث اشاره می کند، ثالثاً امروز برای ما معلوم شده که نظام جمهوری اسلامی، کی تأسیس شده و کی چهل ساله می شود، اما برای او معلوم نبوده است، رابعاً عدد چهل، یکی از اعداد مقدس در اسلام شمرده شده و چه بسا مراد، خودِ عدد چهل نباشد بلکه شاعر از باب تقریب به آن توجه کرده و مراد او این است که پس دوره ای که از حکومت جمهوری اسلامی گذشت، امام زمان(عج) ظهور خواهند کرد. بنابر این برای ما فقط این نکته مهم است که انشاءالله ، جمهوری اسلامی، به حکومت آن حضرت متصل خواهد شد ؛حقیقتی که هم در روایات معصومین به آن اشاره شده و هم امام خمینی به آن تصریح فرموده اند.نکته ی دیگر آن است که شاعر نمی گوید: «دور آن شهریار می بینم»، بلکه می گوید:«دوره ی شهریار می بینم» ؛ زیرا درصورت اول، حکومت شخص خمینی کبیر باید ادامه می یافت و توسط او به صاحب اصلیش تسلیم می شد اما در مصراع اصلی تصریح می کند که طول حیات جمهوری اسلامی، دوره ی شهریاری خمینی کبیر است و حکومت از اندیشه ها و آرمانهای او منحرف نمی شود .بعدازآن خود امام خواهد بود که جهــان را مدار می بینـــــمصورت و سیرتـش چو پیغمبــر علم و حلمش شعار می بینـمقـــــائم شــرع آل پیغمبــــــــر به جهان آشکـــــــار می بینممیم وحا، میم ودال می خوانند نـام آن نامــــــدار می بینـماز کمربنــد آن سپهـر وقـــار تیغ چون ذوالفقـار می بینمجنگ سختــی شود تمام جهـان* کوه و صحــرا فکــار می بینـم* احتمالاً جنگ جهانی سوم.مردمـــان جهــان ز انس و پری همــــه را در فــــرار می بینــممر مسیـــــح از سمـا فـرود آیـد گــــوردجــــال زار*می بینـــم* یکی از علائم قطعی ظهور، پیدایش دجال است. بسیاری از متفکران امروز، دجال را همان دستگاه عظیم تبلیغاتی، هنری و رسانه ای غرب جدید می دانند که مجهز به کارآمدترین سلاحها؛ یعنی تکنولوژی فرا پیشرفته ی ارتباطات می باشد و همه ی وجهه ی همت خود را در تخدیر ذهن و اندیشه و تخریب فرهنگی ملل جهان قرار داده است. بنابر روایات، پس از رجعت حضرت مسیح(ع)، و با توجه به اینکه خواستگاه دجال، مغرب زمین بوده و ظاهراً از تمدن مسیحی برخاسته است، کار نابودی او ،به مسیح(ع) سپرده می شود.رنگ یک چشم اوبه رنگ کبود* خری بر خر ســوارمی بینــم*** در روایات است که دجال، یک چشم دارد و آن چشم که رنگی کبود دارد، همه ی صورت او را اشغال کرده است و همه ی نظرها را به خود جلب می کند و همه ی ملل جهان به او می نگرند. برخی، این ویژگی ها را با تلویزیون و مانیتور رایانه تطبیق داده اند.** خری بر خر سوار، اشاره به این است که مبنای تفکر و دعوت دجال، حماقت و جهل بوده و کار اصلی او این است که مردم را از حقایق هستی، غافل نماید و آنان را به جهل و تن پروری و زر اندوزی و فساد و شهوت و دنیا طلبی، سرگرم کند.هر قـــــدم از خرش بود میلـــی دورگردون غبـــــارمی بینــم** ویژگیهای مزبور که البته در روایات نیز با همین تعابیر اشاره شده است، نشان می دهد که دجّال، انسان نیست زیرا هر قدم او یک میل راه است و وجود او، تمام دور گردون و منظومه ی شمسی را مثل غباری پر کرده است، بنابر این دجال، امواجی است که به سرعت منتشر می شود و از طریق ماهواره ها که دور گردون در حرکتند، به همه جای زمین ، منتشر می گردد.آل سفیـــــان* تمام کشتــه شوند با هـــزاران ســــوار می بینـم* همه می دانیم که یکی از علائم قطعی ظهور، خروج سفیانی است. سفیانی بنابر آنچه در روایات آمده است، یک شخص نیست بلکه یک جریان اقتدارگرا؛ متشکل از سفیانی های متعدد است که سلطه را دنبال می کند. همه این را هم می دانیم که دشمن ترین دشمنان پیامبر(ص)، ابوسفیان و پس از او ، دشمن ترین دشمنان آل پیغمبر(ع)، آل سفیان یا همان بنی امیه بوده اند. پس جریان سفیانی، یک جریان تاریخی است که از ابوسفیان آغاز شده و با معاویه و یزید و بنی امیه و سپس همه ی سلطه گران فاسد که در مقابل حق و حقیقت ایستاده اند، ادامه یافته است و سرانجام به سفیانی عصر ظهور ختم می شود که به تمام قامت، در مقابل فرزند پیامبر خواهد ایستاد اما این بار با همه ی سپاهش، نابود خواهد شد.پس سفیانی عصر ظهور، همان جریان سلطه ی جهانی است که حق و عدالت را برنمی تابد. نابودی سفیانی، در حقیقت، انتقام از همه ی ظلمهای تاریخی و خونهای به ناحق ریخته شده است؛ مخصوصاً انتقام از بزرگترین ظلم و خونریزی تاریخ، که در کربلای حسینی رقم خورد.مهــــدی وقت و عیســـی دوران هر دو را شهســـــوار می بینــمدیـن و دنیــا از او شـــود معمور خلق از او، بخت یـــار می بینممسکنش شهر کوفه خواهد بـود دولتـــــــش پایــــدار می بینمهفــــت باشـــد وزیر سلطانـــم همـــــه را کامکـــار می بینــمزینـــت شـــرع و رونــق اسلام محکـــــم و استــــوار می بینمعاصیـــــان از امـــام معصومــم خجـــل و شرمســـار می بینـــمگرگ با میــش، شیـــر با آهـــو در چـــــرا، برقـــرار می بینــم** کنایه از گسترش عدل و امنیت و رفاه بر جغرافیای زمین، تحت حکومت واحد جهانی حضرت حجت روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداءنه درودی به خـــود همی گویم بلکـــه از ســـرّ یار می گویـــمنعمــت الله نشستــــه در کنجــی همــــه را در کنـــــار می بینم.
شهاب
2015-03-24T07:59:34
سلام دوستان ،پنجمین میتونه ده پنجاه وششمین هم سال باشه یعنی سال 56 نزدیک به سال انقلاب به شمسی، برای دوره آخر زمان هم بهتره به پیشگویی مربوط به سلاطین هند رجوع کنید که کمتر تحریف شده
حمید
2015-04-05T21:21:28
عزل و نصب تبکجی منظور شاه نعمت اله این بوده که در روسیه ولادیمیر دو بار و مدودف هم دو بار رییس و معاون میشوند.
ناصر
2016-11-15T21:48:32
سلامبهعقیده من اصل شعر حضرت شاه همین است که سایت محترم تاریخ ما درج کرده است و به نظر من همین حالا را منظور نظر دارد. یکی این که نوشته است: سکه نو زنند بر رخ زر - درهمش کم عیار می بینمکه می تواند حکایت کاهش ارزش پول ما باشد و شاید هم حذف چند صفر از پول ملی مادیگر این که فرموده است که: عزل و نصب بتک چی و عمال - هر یکی را دوبار می بینمآیا نه این است که در زمان حاضر رییس جمهورها هر یک دو بار انتخاب می شوند؟!دیگر از در خراسان و مصر و شام و عراق - فتنه و کارزار می بینمکهمی تواند همین طالبان و داعش باشدحتی در آن بیت که فرموده است: هریک از حاکمان هفت اقلیم - دیگری را دچار می بینمشاید تغییرات سیاسی جهان از جمله خروج بریتانیا از اروپا و انتخاب ترامپ و اتفاقات احتمالی بعدی باشدو خیلی های دیگر که خودتان ملاحظه می فرمایید.در طول تاریخ این حاکمان و پادشاهان بوده اند که خواسته اند این قصیده را تحریف و چیز هایی اضافه یا کم کنند و صوفیه علاقه ای به تحریف نداشته اند.صوفیه اعتقاد دارند که شیوه زندگانی و مسلملنی و بندگی کردن شاه نعمت الله ولی از این به اصطلاح پیش گویی ها ارزشمند تر است
ایمان
2016-04-27T12:38:02
با سلاماصل دیوان اینجاست :پیوند به وبگاه بیرونی
نخستین
2012-06-08T13:01:12
درود بی پایان قصیده بالا دارای مشکل های زیر است:(به دلیل کثرت نمیتوان همه را بر شمرد)1- ایراد های تایپی : «پاریار نه پار یار» یا«در دیار نه درد یار»2-جابجایی مصرع ها: ظلمت ظلم ظالمان دیار//بی حد و بی شمار می بینمقصه ای بس غریب می شنوم// غصه ای در دیار می بینم3-بسیاری از ابیات اضافی است: (در منابع معتبر ذکر نشده اند)هر کجا رو نهد بفضل الهدشمنش خاکسار می بینم 4- بسیاری از دوستان صحبت از ابیات دارای نام قاجار و پهلوی و امام خمینی (ره) و امام خامنه ای (مذ) میکنند که همه جعلی هستند و مصارف تبلیغاتی دارند پس جای آنها اینجا نیست
حسین ط
2012-09-13T18:42:47
درودخسته نباشید.دوست عزیز آثار شعرا و عرفای ما دستکاری شده است بنا بر این شما که زحمت می‌کشید و می‌خواهید کمکی به فرهنگ ایران نمایید، شایسته است که دقت بیشتری مبذول کنید تا بتوان به مندرجات این سایت استناد نمود. در مورد دیوان شاه نعمت‌الله ولی دستکاری بیش از حد رخ داده است. این قصیدهٔ 21 مندرج در سایت شما دیگر نور الی نور است. اگر همین قصیده را مطابقت بدهید با مجمع الفصحای هدایت جلد دوم صفحهٔ 45 اصلن از درجهء اعتبار صاقط می‌شود همین قصیده در نامهٔ دانشوران میرزا قلی خان هدایت هم آمده است. امیدوارم ترتیب اثر بدهید تا بیش از این بازیچهٔ دست این و آن نشوید. ممنون
نگین
2012-09-14T06:39:05
نباید سخن گفت ناساخته نشاید بریدن نینداخته کمال است در نفس انسان سخن تو خود را به گفتار ناقص مکن حذر کن ز نادان ده مرده گوی چو دانا یکی گوی و پرورده گوی
کاظم
2012-02-26T12:03:05
این شعر ناقص است همانطور که می دانید اول روی کار آمدن بسیاری از شاهان را توصیف و تا آنجاکه می گوید بعد از این شاهی زمیان برود بهد از دوره ای می گوید که دوره فعلی می باشد که حتی از جنگ ایران و عراق صحبتی می شود{جنگ سختی شود در میان جهان _حال مردم فقار می بینم* زن و مردو دخت و پری_ همه را در فرار می بینم*اندکی امن اگر بود آن روز-در حد کوهسار می بینم( فرار مردم به کوه در برخی از شهرها برای امن بودن از حمله هوایی عراق}تا اینکه وعده میدهد که{غم مخور عالمی چون نگار میبینم -نائب مهدی آشکار شود بلکه من آشکار میبینم}که خروج سید خراسانی و حکومت او تا به امام عصر(عج) می رسد.
آرمان
2011-12-15T12:47:25
در کتابچه ای که بنده در اختیار دارم نام پادشاهان قاجاری،پهلوی،صفوی و نادر شاه افشار و... اشاره شده است و حتی اینکه نایب مهدی از نسل آل حسن است اشاره شده. حتی برخی ادعا می کنند که در نسخه هایی از این قصیده شاه نعمت اله ولی حاکم قبل از امام زمان را با نام بنیامین معرفی می کرده است
میلاد خ
2012-04-01T19:21:24
باسلام این قصیده درستهولی کثریه این قصیده را عزیزان نمی توانند بنویسند
پیروز
2013-04-01T17:38:58
با سلام.اول از سایت تاریخ ما و زحمات دست اندر کارهاش باید یه تشکر درست و حسابی بکنم و بعد از اون آقایون و خانمها دست بردارید و برای خودتون مشغله درست نکنید.
هادی
2013-01-03T06:46:47
خواهش میکنم یکی از دوستان مرا راهنمایی کند که اشعار صحیح پیشگویی شاه نعمت الله ولی را از کجا میتونم پیدا کنم انقدر با هم متفاوتند که ادمو گیج میکنه
احمد قاف
2011-10-21T01:15:24
این قصیده ناقص است، آنجا که شاهان قاجار و پهلوی را نام میبرد، از دجال می گوید کجاست؟!
ادیب ع
2011-06-12T13:49:20
با عرض سلام.قصیده ای که آقای دکتر جمشیدیان،با همین شماره و مضمون (و به قول خودشان)از نسخه ی خطّی دیوان شاه نعمت الله ولی که در سال 1274ه.ق استنساخ شده،و در مورد آن،پژوهشی نیز انجام داده اند،جز چند بیت انگشت شمار بقیه،کلّی با قصیده ی ارائه شده توسط شما ، فرق دارد.(هم چنین ایشان ، اشاره نموده که نسخه ی مشارالیه،از روی قدیمی ترین نسخه ی خطّی دیوان شاه نعمت الله که مربوط به دوره صفویه است و در ماهان کرمان نگهداری میشود ، استنساخ شده است.)این چه طور میشود؟
علی
2014-02-06T15:07:01
عزیزان عرفای بزرگ را کار با کشف و کرامات نیست خود حضرت شاه نعمت الله می فرماید :مـا عاشق و رندیم ز طامات مپرس/از ما بجز از حال خرابات مپرساز زاهد هشیار کرامات طلب/مستیم و ز ما کشف و کرامات مپرسمکاشفه ی آن جناب نیز سیر و سلوک عوالم قلبیه و باطنی است و نه دنیای مادی. مگر نه برای آنحضرت نصب و گذار پادشاهان تن پرور چه معنی خواهد داد؟به قول حافظ عرفای دلباخته ی دوست :باغ بهشت و سایه طوبی و قصر و حوربا خاک کوی دوست برابر نمی‌کنمتلقین و درس اهل نظر یک اشارت استگفتم کنایتی و مکرر نمی‌کنم.
داود
2013-12-25T18:16:47
لطفا این بیت را تصحیح کنید:سکهٔ نو زنند بر رخ زردر همش کم عیار می بینمدر همش >> درهمشدرهم derham که منظور پوله و "در" را از "همش" جدا نوشته اید.خدا قوت
داود
2013-12-25T18:31:16
لطفا این بیت را هم تصحیح کنید:گرک با میش شیر با آهودر چرا برقرار می بینمگرک >> گرگ
س-ص
2014-09-04T20:38:27
سلام من شنیدم شاه نعمت الله پیش بینی‌ای هم در مورد موبایل داشته به این مضمون که زمانی میرسه که مردم با وسیله ای اندازه یه قوطی کبریت از اینور دنیا با اونور دنیا ارتباط برقرار میکنن. میخواستم بدونم آیا صحت داره ؟ آیا کسی شعری با این مضمون در دیوان شاه نعمت الله دیده؟ کسی که این مطلب را برای من میگفت، میگفت ما زمان شاه فکر میکردیم منظورش رادیو های جیبیست؛ حالا فهمیدیم منظورش تلفن همراهه.
مهرداد
2014-08-10T11:23:33
با سلام خدمت عزیزان که نظراتشون را نوشتن نکته ای هم بود که بهش نگاه نکردین و شماره قصیده عدد 21 میباشد که میتونه نمایاگر قرن 21 ام باشه و هیچ دلیلی بر این که عرفای ما از سال شمسی و میلادی استفاده نکرده باشن نیست.پس با دید وسیع تر موضوع را بررسی کنید
مهرداد
2013-06-08T00:55:17
خیلی تحریف شده .بااون چیزی که من زمان شاه خوندم کاملا متفاوته ...صحبت از یک نفره که میم از اول و دال از آخر اسمشه (مثل محمود) که اون بعداز آقای خامنه ای(سیدمشهدی )روی کار میاد ...زمستان ششمین خوش بهار است ...اینقدر هم حساب و کتاب بیخود نکنید.امام خمینی 11سال(چهار و هفت چون گذشت از سال مرگ اورا به خواب می بینم )..حضرت آیت اله خامنه ای 24 سال .و میم از اول و دال از آخر (از اسرار است )کمتر از 6 سال ...بعداز آنها ظهور دجال از اصفهان و شروع جنگ جهانی سوم با حمله روسیه به آمریکاوشکست روسیه و فرود عیسی مسیح از آسمان (مثل نشستن هواپیما در فرودگاه)وظهور بقیه اله اعظم در مکه و آشکار ساختن علت وجودی ادیان سماوی ...دین نو گرددو اسلامی دگر ...انشااله
عشق علی
2013-06-01T23:35:34
عزیزان همه ای موارد بالا که دوستان نوشتن یک خلاقیت بزرگی ایست اما این مطلب را بیاد داشته باشید که دنیا خیلی جوان هست به این زودی قرار نیست اتفاقی بیفتد این هم پیش بینی بنده هست بعد از تاریخ مشخص شده به حرف بنده خواهید رسید...
مینا
2013-05-24T17:51:59
نخستین جان به جای لاکن(لکن)باید لیک بنویسی که هم وزن شعر به هم نخوره و هم امانت داری کرده باشی در استفاده از آثار گذشتگان
قدم زن راه
2020-01-16T16:10:22
به نام خداونی که دلها را مجذوب خودش می کند. زمستان پنجم شمیش خوش بهار باشد.. زمستانی که در آن بهار است. دی ماهی که با ربیع الثانی عجین شده است زمستانی سخت به امید بهاری خوش
مرضیه
2020-01-01T15:21:22
با نهایت تاسف و درد بعد از اتفاقی که افتاد فهمیدیم زمستان چی بود و ششمین زمستان الان سپری شده دلهای همه بندگانش داغداره ولی حضرت حق پابرجاست و خوش بهار رو به فضل و کرم و خیر برامون میاره.
اِددی
2020-05-12T22:08:44
فاعلن فاعلن فاعلن فعمن به سالی که جفت گردد هشتآسمان پر غبار می بینمشیخ را بی کلید می بینمبورس را بی قرار می بینمآنکه قالی نبافت یک رج همصدر مجلس به کار می بینمکه اشاره دارد به سال 88 و کلید و بورس و رییس مجلس بعدی. شهاب سنگ...
محسن ، ۲
2019-03-19T16:23:09
خرافه پردازان کوتاه نمی آیند چه خوش سروده لیام عزیز:نه من از روزگار می بینم نه هم از کردگار می بینمای شمایان گرفته دامن جهل عقل را در فرار می بینمملتی خو گرفته بر هذیان ابلهان بی شمار می بینمچشم ها روشن از جمال شما عقل را شرمسار می بینمجامتان از خرافه لبریز است همه را می گسار می بینمقوم بدبخت بی خرد را بین خیل بی اختیار می بینمسر نهاده به سجده ی مهمل همه را بنده وار می بینمتا که قومی چنین فنا رفتند قامتی بس نزار می بینمهرچه پنهان کنیم سستی را ضعف ها آشکار می بینمتا که در بند این خرافاتی سکّه ات کم عیار می بینمچشم بگشا که عمر می گذرد سال ها بی بهار می بینمدرّ رخشان به دامنت بسیار بر خزف اعتبار می بینمگر بگوید ” لیام “ و تو خندی شام تو پایدار می بینم
شاهین
2019-04-27T15:32:35
زمان بر پیکره ی نیمی از حواشی درج شده در مورد این ابیات تا به این تاریخ (هفتمِ اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و نود و هشت خورشیدی) خطِ بطلان کشید بسیاری دم از تواریخ گوناگون و اعداد و ارقام زدند و خط و نشان کشیدند که این میشود و آن نمیشود... موهوماتی که خاکسترش هم نماندگذر زمان جهل و گولی و حمق بسیاری را آشکار ساخت و میسازد
ایران آزاد
2021-02-09T19:35:39
دروددوستان توجه کنند که در کتاب های چاپ قدیم اشتباه و جا به جایی واژه یا بیت و... بسیار است. چون افرادی در چاپ یک کتاب کار می‌کردند کم‌سواد یا برخی حتا بی‌سواد بودند و از همین رو برای بیشتر کتاب‌ها غلط‌نامه چاپ و ضمیمه‌ی کتاب می‌شد و...پس در نسخه‌های خطی پیش از صنعت چاپ هم که رونویسی می‌شده، خطاط سواد داشته اما شاید در شعر و... تخصص نداشته است یا به دلیل خسته‌گی و... اشتباه کرده است و...
امیر
2021-01-30T14:41:58
این همه حاشیه برای شعری که با خودکار بر روی نسخه خطی!! توسط یک نفر اهل ذوق یا شیاد نوشته شده، واقعآ تعجب آوره.بنده هم مانند بسیاری از دوستان تا Pdf انسخه رو ندیده بودم فکر میکردم که چنین پیش گویی توسط شاه نعمت الله انجام شده و همیشه افتخار میکردم به اینکه چون ما شیعه هستیم خدا همه آینده رو به ما نشون داده.یادم میآید که اوایل انقلاب که کودکی 10 - 11 ساله بودم مادربزرگم با استناد به این شعر که نمیدانم از چه کسی شنیده بود می گفت که در تاریخ ها نوشتن که بعد از شاه یک سید حسنی میاد و 40 سال حکومت میکنه و بعد از او یک سید حسینی میاد که 60 سال حکومت میکنه بعد اون دجال میاد و ....در نهایت هم امام زمان و ... و امام زمان اونقدر گردن می زنه که توی جویهای خیابونا به جای آب خون راه می افته و.....البته این رو هم اضافه کنم که ایشون سواد نداشتند و همه نقل قول ها را از روی تاریخ که نمیدونم چه کسی به ایشان گفته بود نقل می کردند.
امیر
2021-01-30T15:00:18
من به سالی که جفت گردد نهبایدن جو را برقرار می بینمآ ترامپ با آن همه اهن و تلپ بی قرار و بحال فرار می بینمبعد از آن همه فراز و فرودیک کلید ساز بی بخار می بینمبا کلیدی به دست و قفل وا نشدهدایمآ به حال هوار می بینم...باقری در صف جوار می بینمنیشخندی به لب ولی ساکت ...ببخشید که این قصیده رو از قداست انداختم این دو سه بیت فی البداهه به زبانم آمد یکی از دوستان بنده نوازی نموده و در صورت تمایل ادامه دهند.
فرید ماهانی
2020-06-29T10:42:54
آنکه خالق را در یک دو یا سه هزار پیامبر و امام، تعریف کند؛ توان فهمش از جهان در همان حد است؛ متهم نیست چون مهم نیست. مگر اینکه به شغل برپایی جنگ مشغول باشد
ایمان سهیلی
2017-08-21T10:54:38
گفت:الناس علی دین ملوکهم!احسنت بر «ملوک» پر شوکت عصر جدید ما ٬ که چه کرده اند در گسترش و تعمیق خرافات! نمونه ی غلیظ و پررنگش ٬ حاشیه های نوشته شده بر این شعر!وقتی زبان ها رو می برن و قلم ها رو می شکنن ، نقد خردمحور نه تنها فرصت بروز وظهور پیدا نمی کنه ، که کم کم به قول قدما ، مثل عنقا و کبریت احمر نایاب می شه ...گسترش اعتقاد به پیشگویی وقایع ،از نشانه های انحطاط فرهنگی یه جامعه ست.یک خدای سر براه / پیشوایانِ گناهمردمی بی گوش و چشم / نسل های اشتباه ...
احمد
2017-09-28T10:35:21
آسمان آبی شما قصیده شماره 25 رو حتما بخونید که شاه نعمت الله شیعه بودن خودش رو داد میزنه . لطفا نسنجیده سخن نگویید و افکار باطل خودتون رو نشر ندهید .م به دم دم از ولای مرتضی باید زدندست دل در دامن آل عبا باید زدننقش حُب خاندان بر لوح جان باید نگاشتمُهر مِهر حیدری بر دل چو ما باید زدندم مزن با هر که او بیگانه باشد از علیگر نفس خواهی زدن با آشنا باید زدنروبروی دوستان مرتضی باید نهادمدعی را تیغ غیرت بر قفا باید زدنلافتی الا علی لاسیف الا ذوالفقاراین نفس را از سر صدق و صفا باید زدندر دو عالم چارده معصوم را باید گزیدپنج نوبت بر در دولت سرا باید زدنپیشوائی بایدت جستن ز اولاد رسولپس قدم مردانه در راه خدا باید زدنگر بلائی آید از عشق شهید کربلاعاشقانه آن بلا را مرحبا باید زدنهر درختی کو ندارد میوهٔ حب علیاصل و فرعش چون قلم سر تا به پا باید زدندوستان خاندان را دوست باید داشت دوستبعد از آن دم از وفای مصطفی باید زدنسرخی روی موالی سکه نام علی استبر رخ دنیا و دین چون پادشا باید زدنبی ولای آن ولی لاف از ولایت می زنیلاف را باید که دانی از کجا باید زدنما لوائی از ولای آن ولی افراشتیمطبل در زیر گلیم آخر چرا باید زدنبر در شهر ولایت خانه ای باید گزیدخیمه در دارالسلام اولیا باید زدناز زبان نعمت الله منقبت باید شنیدبر کف نعلین سید بوسه ها باید زدن
احمد
2017-09-28T10:41:17
قصیده شماره 27 بود اشتباه 25 تایپ شد البته در تمام قصیده ها یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به ولایت حضرت علی اشاره شده
محمد
2017-12-24T09:39:27
در این که شاه نعمت الله فرد بسیار بزرگی بوده نمیشه شک کرد ولی چیزی ک هست انقد نسخه های مختلف از ایشان خوندم ک همه ادعای راست بودن میکردن ک دیگه نمیتونم بهشون اعتماد کنم در ضمن از یاد نبریم حضرت حافظ هم انگار از ایشون دل خوشی نداشته و توی اشعاری به شاه نعمت الله تیکه های زیادی انداختهما که خاک را به نظر کیمیا کنیم با گوشه چشمی صد درد را دوا کنیم(شاه نعمت الله)آنان که خاک را به نظر کیمیاکنند آیا بود که گوشه چشمی به ما کننددردم نهفته به ز طبیبان مدعی باشد که از خزانه غیبم دوا کنندگر سنگ از این حدیث بنالد عجب مدار صاحب دلان حکایت دل خوش ادا کنند (حافظ)یا جایی دیگه میفرمایندحافظ مدام وصل میسر نمی‌شود شاهان کم التفات به حال گدا کنند
ایمان سهیلی
2017-12-09T03:10:58
کسی که معتقده یه نفر می تونه اتفاقات آینده رو پیش بینی کنه (اتفاقاتی که علم هنوز نتونسته پیش بینی کنه؛ مثل پیش بینی حکومت های آینده و پیش بینی زلزله و امثالهم) یه خرافاتی ِ به تمام معناست و حتما به مذهب و جادو جنبل و تقدیر گرایی یا حداقل یکی از اینا باور داره.
هاشم
2018-01-12T01:07:18
سعی میکنم اشعار کامل را که باچندین نسخه رویت کردم وبالای دویست بیت ویابیشتره را دراینجا بگذارم با انکه قلبا نمیخواهم ولی ازبس که به ان اضافات کردن وهرگروه طبق اعتقاد سیاسی خود شرح داده یا بدون تخصص در علم حروف شرح داده ابیات را انشاللله میگذارم
احمدی از کرمانشاه
2017-02-02T06:37:25
واقعا که نوشتن این حاشیه‌های بعضا سخیف ، بعضی از صفحات رو در حد صفحات طنز و فکاهی ، تنزل داده .طرف چنان ضرب و تقسیم و تانژانت و انتگرال گیری کرده ! و به تاریخ دقیقی رسیده که خود جناب شاه نعمت‌الله شگفت زده به نظاره ایستاده! و جالبتر اینکه چنان اسراری به تاریخ مکشوفه و رویدادی در سال 92 داشته که گویا هرگز قرار نیست سال 92 از راه برسه! این در حالیه که الان دقیقا ساعت هفت صبح پنجشنبه چهاردهم بهمن ماه سال یک هزار و سیصد و نود و پنج (1395.11.14) خورشیدی می‌باشد !!!! نمی‌دونم اون افراد الان اصلا به این سایت سر می‌زنند یانه ، و اگه این مطالب علمی!! خودشونو ببینند چه حالی بهشون دست میده!! البته مشخصه که هیچ !!!! (تاریخ ما جان ! حداقل شما پاک کن این فکاهی‌نامه ها را !!! )
paradox
2017-05-29T01:20:14
/*/*/*/*/*/*/*/****************************/*/*/*/*/*/*/*/*/*/با این همه حاشیه ای که واسه این شعر به وجود اومده کنجکاو شدم و کل دیوان چاپ سنگی که دوستان لینکش رو در بالاتر گذاشتن صفحه به صفحه جستجو کردم اما در هیچ جایی از کتاب این ابیات رو پیدا نکردم! جز در حاشیه نویسی با خودکار آبی که معلوم نیست کار کدوم بیمار روان‌پریشیه که به خودش اجازه داده همچین عملی انجام بده.الله و اعلم/*/*/*/*/*/*/*/****************************/*/*/*/*/*/*/*/*/*/
محمد
2017-04-21T00:34:27
در جواب آسمان آبی :در صفحه های 16 - 17 - 18 فایل pdf در حاشیه صفحه و به صورت دستی نوشته شده .
سیامک زینلی
2017-04-22T17:33:10
خیلی متشکرم محمد جان. این حاشیه که ظاهرا با قلم آبی نوشته شده است جزو کتاب نیست و معلوم نیست چه کسی با چه منظوری این کتاب خطی ارزشمند را لکه دار کرده است! البته همین حاشسه نویسی ناشیانه هم تفاوت های اساسی با قصیده بالا دارد! و خود می تواند منشا سوالات بسیار دیگر باشد از جمله اینکه نامی از مهدی در ان ندیدم. باز هم سوال اساسی برجاست. قدیمی ترین سندی که این اشعار را که بسیار معروف هستند را نشان دهد کجاست؟ همه می گویند مال ما اصل است ولی سندی برای ان ارائه نمی کنند . بعد هم برای خود می نشینند حساب و کتاب می کنند و ابجد می اندازند و این تفسیر های خنده اور را می نویسند. حقیقتش را بخواهی از عالم درویشی بی بهره نیستم و مطالعات روانشناسی و اسپریچوالیزم دارم و با مبانی علمی و روحی پیشگویی اشنایی دارم. و پیشگویی هایی نیز برای خودم اتفاق افتاده است ولی دستکاری در اشعار عارف نامدار ایرانی خیانت است. چسباندن پلید ترین و دروغگو ترین حاکمان به او اهانت به شاه نعمت اله است. حالا باز هم تکرار می کنم که این اقایان محترم بجای تفسیر های کذا بگردند و سندیت برای ادعای خود نشان دهند. دوستی در بالا در رد این اشعار ادرس مجمع الفصحا را داده بود ولی من در صفحه 45 جلد دوم چیزی نیافتم. ممنون خواهم شد اگر ادرس دقیق تری بدهند.
سیامک زینلی
2017-04-19T19:38:28
ممنون دوست گرامی. نسخه خطی جالبی بود که خیلی از تکات را اشکار ساخت. این گویا در زمان ناصر الدین شاه نوشته شده است و می تواند منبع مهمی از پیشگویی ها باشد چون لاقل از زمان بعد از قاجار را بما بدون تحریف خواهد گفت ولی من هر چه گشتم اثری از پیش گویی ندیدم ! اگر شما دیدید لطفا به من هم بگویید چون بسیار جالب خواهد بود. این کتاب حتما به دید ناصرالدین شاه هم رسیده است با ان مدح و ثنای اول ان. ولی پیشگویی کجاست . نکند اساسا وجود ندارد و این نسخه وزین هم این مطلب را ثابت می کند. اگر هم بوده باشد جزو اشعار رسمی شاه نعمت الله نبوده است و معلوم نیست چه کسی آنها را و با چه طریقی عنوان کرده است . شخصا به سر یار شاه نعمت الله معتقدم ولی به دروغ گویی بشر هم ایمان دارم. در همین کامنت دانی ببین چطور کثیف ترین و رذل ترین حکومت تاریخ ایران را که دوران قاجاریه پیش ان طلاست را با این اشعار تایید غیبی می کنند. زمین و زمان را به هم می بافند تا بلکه خودشان و حکومت شیطانی خود را به مصدر عالم غیب متصل سازند تا بلکه بتوانند بیشتر دزدی کنند ! من در زیر لینک پی دی اف این کتاب را مب گذارم اگر کسی در آن پیش گویی دید به من هم اطلاع دهد خوشحال خواهم شد. پیوند به وبگاه بیرونی
راستی
2018-09-24T03:03:15
باتوجه به تحقیقات انجام شده توسط خبرگان امر بزرگترین ایرادی که بر صحت این ابیات میشود گرفت عدم اشاره به 6 تایی شدن استقلال به عنوان اتفاق بزرگ قرن میباشد
شیمی
2019-01-27T04:18:08
از الف تا به دال منظورش حروف ابجد بوده شاید . یعنی از اول تا آخرش ... الف ب جیم دال .
سید موسوی کابلی
2019-02-18T16:28:26
وحی اگر بود این همه گفتارهمه را زرنگار می بینملیک چون وحی منقطع شده استشعر را من شعار می بینمدر کلام خدا و پیغمبریک سخن آشکار می بینمنیست باطل به عمر طولانیحق را پایدار می بینمشعر شه نعمت الله درویشخالی از اعتبار می بینمچون بعید است و باطل و مجهولزیرکی را بکار می بینماین همه دقت و صداقت راناشی از ابتکار می بینمورنه آن مرد صوفی درویشبی خبر از دیار می بینمچون نبودی پیامبر نه وصیعلم او پر غبار می بینماز چه آن یار روشن خود رارفته در شام تار می بینمنیست شه نعمت از ائمۀ دینپس حقیقت کنار می بینمیک سخن گویمت برادر منجعل را آشکار می بینم
*
2019-02-11T02:44:26
با سلام بعد از کاوشهای فراوان و مشاهده نسخه بسیار قدیمی دیوان شاه نعمت الله ولی متوجه شدم این اشعار در متن دیوان نیامده و فقط این اشعار در حاشیه صفحه و با جوهری متفاوت از متن کل دیوان به آن اضافه شده و نویسنده اضافه کننده هم نامعلوم است؛ لذا اساسا صحت انتساب این اشعار به شاه نعمت الله مورد تشکیک است. ضمن اینکه قسمت هایی که ناظر به زمان ماست، بسیار مختصرتر از ابیات شایع شده است. نکته بعدی اینکه مصرعی که بسیار مورد توجه است اینطور نوشته شده: ( دو چهل سال ای برادر جان دور شاهی تبار می بینم)با جستجو در گوگل، می توانید نسخه قدیمی پی دی اف را ملاحظه کنید (صفحه 18).پیوند به وبگاه بیرونی
ایرانی
2018-01-30T18:52:39
دوستان گرامی این شعر از شاه نعمت ا... ولی نیست با بررسی کلمات و اوا لحن کلام و ترتیب لغات بیشتر به اشعار سده های بعد و دوران قاجار شباهت دارد اگر من قبلا این شعر ندیده بودم و کسی میپرسید گمان میکنی شاعر این شعر کیست با اطمینان بالا نام قا آنی شاعر دوران ناصری میگفتم قطعا این ابیات با روحیات و کلام شاه نعمت ا.. نمی خواند همچنین شاعر خود را علنی نمکند شاید از ترس این احتمال هست که شعر در زماند یکی از سو قصد ها بجان نا صرالدین شاه سروده شده باشد شاعر از بیان آنچه قصد گفتن آنرا دارد ترس و واهمه دارد و هوشیارانه آن را در جایی نوشته که باقی بما ند در هر حال ربطی به شاه نعمت ا.. ندارد و ربطی به دوران ما و بعد از ما هم ندارد
aware
2018-02-07T03:18:46
در یکی از حواشی بالا شخصی که سعی کرده خودش را بسیار هم علمی و موجه جلوه بده، و بظاهر نسخهء کامل شعر رو هم آورده و شبیه آخوندا بالای منبر به تفسیر شعر نشسته و تمام سعی خودشو کرده که تمام ابیات خوب رو به این نظام و تمام ابیات بد رو به قبل از این نظام ربط بده؛ تا جایی که بعنوان نمونه در تفسیر بیت:"سیدی را ز نسل آل رسول/ نام او برقرار می بینمبرای فریب مخاطب، عدد ابجد کلمه"برقرار" رو 710 معرفی میکنه تا با عدد ابجد کلمهء "خمینی" یکی دربیاد، درحالیکه عدد ابجد "برقرار" 703 است و نه 710.این کار ایشون یا از بیسوادی است، یا شیادی. شما چی فکر میکنید؟
محقق
2018-02-14T00:41:04
برخی دوستان که محققانه وارد موضوع شده اند و نسخه خطی رو بررسی کردند به این نکته اشاره کرده اند که چنین شعری در دیوان خطی موجود نیست و تنها یک بیمار با خودکار آبی شعری شبیه با این شعر حاشیه نویسی کرده است. خدمت دوستان باید عرض کنم بله درست دیدید اما دقیق ندیدید. اگر اسکن این مدرک رو دارید مجددا چک کنید چند صفحه بعد یا اگه یادم باشه قبل از خودکار آبی آثار پارگی دیده میشه. اگر میتونید به نسخه خطی دسترسی داشته باشید که کاملا واضحه. این شعر چیزی داشته که نباید خوانده میشده و عامدانه پاره شده و احتمالا بعد از تحریف با خودکار آبی حاشیه نویسی شده است زیرا بعید به نظر می رسد که وسط دیوان و دقیقا گویا همین شعر در اثر حوادث دوران و یا حمله مغول غیب شده باشد (شوخی). امیدوارم کمکی به دوستان محققم کرده باشم.
میثم
2018-08-02T21:36:03
جنگ هفتاد دو ملت همه را عذر بنهچو ندیدند حقیقت ره افسانه زدندحافظ
اعظم
2018-08-15T10:41:00
این جور که شما از ناصرالدین شاه و مظفرالدین شاه و ... نوشتید ، فکر می کنم این چند بیت هم جا مونده باشه. لطفا اینها رو هم اضافه کنید تا این خزعبلاتتان تکمیل گردد.!!!!!!مشکلاتی که هست در دولتهمه را از دلار می بینممی رود این "ترامپ" لا مذهب دولتش برکنار می بینم سوریه می شود شبیه بهشت و اسد بر قرار می بینمحوثیان در یمن شوند پیروز دشمنان در مزار می بینم در عراق مقتدای صدر حاکمجعفری برکنار می بینم ماهیان در میان کوهستان فیلها بر چنار می بینم مردمان غرق در جهالت و فقرو بزرگان چه خوار می بینم و....... جز تاسف خوردن بر این جهالت و نادانی مردمان ما چه می شود گفت که در طول تاریخ هر کسی به یک بهانه ای برگرده آنان سوار شده است!!!!!!!!!
محمد
2018-07-25T06:33:38
این سادگی در بیان جناب نعمت الله ولی، نشان از تسلط کافی ایشان بر ادب فارسی است. لازم می دونم اشاره کنم که بیش از همه ی سرایندگان فارسی گوی، جناب شیخ احل سعدی بزرگوار، سبک فارسی نویسی ساده شده رو دنبال فرمودند که با خواندن مطالب ایشان به این مهم پی خواهیم برد. 3 مرداد 1397 خورشیدی- 7:33 صبح
محسن ، ۲
2018-07-25T11:05:45
آفری بر تو لیام عزیز درست و بجا نوشتی:ای شمایان گرفته دامن جهل عقل را در فرار می بینمملتی خو گرفته بر هذیان ابلهان بی شمار می بینمچشم ها روشن از جمال شما عقل را شرمسار می بینمجامتان از خرافه لبریز است همه را می گسار می بینمقوم بدبخت بی خرد را بین خیل بی اختیار می بینمسر نهاده به سجده ی مهمل همه را بنده وار می بینمتا که قومی چنین فنا رفتند قامتی بس نزار می بینمهرچه پنهان کنیم سستی را ضعف ها آشکار می بینمتا که در بند این خرافاتی سکّه ات کم عیار می بینمچشم بگشا که عمر می گذرد سال ها بی بهار می بینمدرّ رخشان به دامنت بسیار بر خزف اعتبار می بینم.بهترین بود علیه خرافات شاه نعمت الله و حاشیه نویسان خرافه جو.
مهدی
2018-08-02T07:42:59
سلاممن متن شعر بالا و تمامی کامنت ها را خواندم درکتابی که از سایت خارجی آرشیو لینک دادید شعر با خط آبی و دستی نگاشته شده که مقداری سندیت را خدشه دار میکنهالبته چند نکته قابل توجه است :اول اینکه در همان صفحه نشانه ای از پارگی صفحه دیده میشه که احتمال داره صفحه ای به عمد از کتاب حذف شده باشد و بعدا این قصیده شماره 21 به صورت دستی دوباره اضافه شده باشدنکته دوم-کتاب پیش گوییهای شاه نعمت الله ولی است که در سال 1942 با زبان اردو نوشته شده است که من لینک آن را دراختیارتان قرار می دهم:پیوند به وبگاه بیرونیدراین کتاب سه شعر وجود دارد که به زبان اردو ترجمه و تفسیر شده اند -شعر دوم همین شعر شماره 21 بالا است البته با قدری تفاوت .همچنین شعر شماره 1 در این کتاب که در خصوص هند پیشگویی کرده است هم بسیار جالب است مخصوصا درقسمت انتهایی آن که عدد 40 را بکار برده و نهایتا باز اشاره به ظهور می کند.همچنین شعر سوم که بنده دقیقا متوجه نشدم در مورد چه قوم و سرزمینی است ،قسمت آخرش دوباره به ظهور اشاره کرده است.
میم
2018-05-05T17:18:02
چیزی که از این شعر می فهمم اینه که داره در مورد یک وضعیت نا به سامان در جهان حرف می زنه،نه فقط در ایران ...از دیدن محاسبات دوستان در سالیان گذشته هم بسیار خندیدم:) پس این حرفها تازه نیست .من در ماههای اخیر در مورد پیش گویی شاه نعمت اله زیاد شنیده بودم و امروز جستجو کردم تا ببینم چیست! و مستفیض شدم:)
فرهاد بیران
2018-05-11T12:14:54
هر کسی از ظن خود شد یار مناز درون من نجست اسرار مندر غرب نوستراداموس و در ایران شاه نعمت‌اله ولی پیامبران پیشگو هستند. برخی بر آنند که بسیاری را از وقایع بعد از خود را پیشگویی کرده‌اند. از انقلاب فرانسه و ایران و جنگ‌های جهانی تا قیام موعود. اثبات درستی یا نادرستی این پیشگویی‌ها از نظر علمی ممکن نیست.
سوشیانت
2021-08-21T00:16:55.0941366
بین همه اشعار شاه نعمت الله، این شعربه دلیل ماهیت پیشگویی بسیار معروف است و برخی به خاطر وجود همین قصیده، کل دیوان نعمت الله را با نام کتاب پیشگویی قلمداد می‌کنند! ابیات الحاقی هم بسیار دارد. در بعضی نسخ نه چندان قدیمی اسم شاهان قاجار و پهلوی آمده که ظاهرا الحاقی است. در کل کتاب پیشگویی های شاه نعمت الله ولی فقط همین یک قصیده نیست و بهتر است از دیگر قصائد و اشعار عالیجناب نیز سود برد.
میثم خان
2022-11-08T16:23:49.3583033
در همون صفحه ۱۶ از حکومت مهدی میگن ایشون ولی ربطش به حکومت دیگر رو من جایی ندیدم
میثم خان
2022-11-08T16:25:58.3200758
والا اشعاری که نوشتین بیشتر شبیه به تعریف و تمجید بود تا تیکه انداختن
مهران
2022-11-22T10:57:02.4268504
تشکر. واقعا نیاز است انسان روایت های مختلف را بشنود. البته قافیه های این شعر از جهت گسترش بسیار عالی هستند. که باعث از دست رفتن اعتماد به روایت ها شده. در حقانیت کلی حکومت وقت هم نگاه به دشمنانش کافیه. و نیازی به این شعر نیست.
علیرضا رهامی
2023-06-26T17:34:02.6486333
کتاب دیوان شاه نعمت‌الله ولی با مقدمه سعید نفیسی
سفید
2023-07-06T02:15:59.9763228
  نعمت الله نشسته در کنجی از همه بر کنار می‌بینم...   
سهراب منفردنیا
2023-07-27T23:24:29.9593755
تا نگردی آشنا زین پرده رمزی نشنوی گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش
مسعود مقدم پور
2023-09-11T15:15:15.75655
باسلام . بنظرم  طبق پیش بینی عارف با الله شاه نعمت الله ولی در اشعارش باید سال ظهور  بین 1404 تا 1405 ه ش باشد نه عقب تر . یعنی آخر  دولت 13 و  شروع دولت 14 
Fast EAGLE
2023-09-16T09:08:36.9132002
با عرض سلام و تشکر از زحمات عوامل سایت شاید بهتر بود مثل سایر آثار پیشاپیش در این خصوص اون متن سرشار از پیش‌داوری رو درج نمی کردین ، لازم به توضیح نیست که در عرفان نظری و تصوف همه چیز از پیش در سرالقدر رخ داده و قابل پیش بینی هست لذا قلع و قمع این قصیده اقدام جالبی به نظر نمی رسه