گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

شاه نعمت‌الله ولی:در دو عالم چون یکی دارندهٔ اشیا بود هر یکی در ذات آن یکتای بی همتا بود

❈۱❈
در دو عالم چون یکی دارندهٔ اشیا بود هر یکی در ذات آن یکتای بی همتا بود
جنبش دریا اگر چه موج خوانندش ولی در حقیقت موج دریا عین آن دریا بود
❈۲❈
عقل کل موجود گشت اول به امر کردگار نفس کل زو گشت ظاهر این سخن پیدا بود
عرش اعظم کرسی حق عقل و نفس آمد پدید اطلس است و ثابتات و تحت او اینها بود
❈۳❈
پس ز نفس و عقل کل آمد هیولا در وجود همچو نطفه کز وجود آدم و حوا بود
چون ز حکمت نه فلک جنبان شد از امر اله این طبایع زان سبب افتاده و برپا بود
❈۴❈
آتشست و باد و آب و خاک ای یار عزیز فعلشان صفرا و خون و بلغم و سودا بود
طبع آتش گرم و خشک و باد آمد گرم تر همچو صفرا داند و خون هر که او دانا بود
❈۵❈
آب سرد و تر بُود مانند بلغم بی خلاف خاک سرد و خشک و سودا همچو او اینجا بود
چارده چیز است جسم و جان پاک آدمی هشت از سفل است و شش از عالم بالا بود
❈۶❈
گوشت و خون و موی و پیه از مادر آمد در وجود استخوان و پوست و پی بارک هم از بابا بود
پنج حس و روح هر شش از جهات امر اوست امر او از قدرتش بالای هر بالا بود
❈۷❈
نطفه چون شد در رحم اول زُحل ناظر شود تا رسد نوبهٔ مه کامل همه اعضا بود
هفت سرهَنگند بر بام قِلاعش شش جهت جمله ناگویا ولی ز ایشان جهان گویا بود
❈۸❈
چون زحل پس مشتری مریخ و آنگه آفتاب باز زهره با عطارد ماه خوش سیما بود
هفت رنگ مختلف زین هفت گردد آشکار لیک از حکم خداوندی که او یکتا بود
❈۹❈
هفت سلطانند و ایشان را ده و دو خلوتست هر یکی در برج خود کیخسرو و دارا بود
مهر و مه باشند هر دو نیرین اعظمین دیدهٔ افلاک زایشان روشن و بینا بود
❈۱۰❈
چون به برج خویش آیند این زمان آن هفت شاه آشکارا گردد آن مهدی که هادی ما بود
نحس اکبر دان زحل پس سعد اکبر مشتری باز مریخست نحس اصغر و حمرا بود
❈۱۱❈
سعد اکبر آفتاب است در میان کاینات مسکنش فردوس نورانیست دایم تا بود
زهره قَوّاد و عطارد خواجه دیوان چرخ ماه رنگ آمیز و راحت بخش و روح افزا بود
❈۱۲❈
سی هزار آلات در کارند و در هر مظهری هشت قوت اندر او بنهاده تا گویا بود
جاذبه با ماسکه با هاضمه پس دافعه خادمه باشند این هر چار در تنها بود
❈۱۳❈
غاذیه با نامیه با مولده مخذومه اند باز آن قوت که او صورتگر اعضا بود
هفت اعضای رئیسه چون رئیسان دِهِند صحت این هفت تن در جنت المأوی بود
❈۱۴❈
اولِ ایشان شُش است و پس دماغ آنگاه دل پس جگر باشد که او قسمت گر اعضا بود
گردها میدان و آنگه دو ستون ملک تن گرده همچون مشتری و زهره ات طغرا بود
❈۱۵❈
کدخدای ملک هفتم جانب چپ دان سپرز گه نشسته گاه خفته گه گهی بر پا بود
سَر حَمَل می دان و گردن نور باشد بی گمان هر دو پایت ای برادر فی المثل جوزا بود
❈۱۶❈
سینه ات سرطان و سر میدان اسد ای شیردل روده هایت سنبله جزوی از این اجزا بود
ناف میزان دان و مزدی عقربست و قوس دان هر دو زانو جدی و ساقت دلو و حوتت پا بود
❈۱۷❈
فی المثل یک دایره این شکل آدم فرض کن حق محیط و نقطه روح و دایره آشنا بود
یادگیر این نکته های نعمت الله یادگار تا تو را امروز پند و مونس فردا بود

فایل صوتی قصاید قصیدهٔ شمارهٔ ۹

صوتی یافت نشد!

تصاویر

تصویری یافت نشد!

کامنت ها

عباس
2016-12-02T23:14:09
باسلام خدمت دوستانشاه نعمت الله ولی از عارفان و صوفیان زمان خود بوده که حتی مولانا هم اوراتصدیق کرده شاه دارای 108رساله میباشد که نشان از عرفان اوست مه.................................................................................................................................6رساله وجود......................................................................................................................... 14رساله وجودیه ...................................................................................................................... 17رساله ایجادیه .......................................................................................................................20رساله توحید ........................................................................................................................ 25رساله تحقیقات....................................................................................................................36رساله احدیت ......................................................................................................................52رساله نکات (رساله اول)........................................................................................................54رساله نکات (رساله دوم)........................................................................................................ 60رساله نکات (رساله سوم).......................................................................................................64رساله نکات (رساله چهارم) ....................................................................................................76رسالهکشف الاسرار ............................................................................................................. 88رساله مقدمات .....................................................................................................................98رساله تعریفات ....................................................................................................................103رساله هدایت...................................................................................................................... 120رساله مراتب (رساله اول).......................................................................................................130رساله مراتب (رساله دوم) .....................................................................................................138رساله مراتب (رساله سوم مراتب رندان).....................................................................................142رساله عین......................................................................................................................... 163رساله بیان......................................................................................................................... 175رساله برازخ (رساله اول) ...................................................................................................... 189رساله برازخ (رسالۀ دوم).......................................................................................................204رساله مکاشفات..................................................................................................................212رساله اصول ......................................................................................................................236رساله عیون ........................................................................................................................241رساله انعامات....................................................................................................................263رساله فیوضات...................................................................................................................282رساله رموز........................................................................................................................288رساله اسرار (رساله اول)...ساله اسرار (رساله دوم)........................................................................................................310رساله فصول (رساله اول)...................................................................................................... 316رساله فصول (رساله دوم)......................................................................................................322رساله توحید ..................................................................................................................... 368رساله اذواق (رساله اول)......................................................................................................372رساله اذواق (رساله دوم)......................................................................................................382رساله امانات.....................................................................................................................394رساله شهودیه..................................................................................................................... 399رساله الهامات.....................................................................................................................401رساله لوایح....................................................................................................................... 415رساله شرح لمعات .............................................................................................................. 429رساله ذوقیه........................................................................................................................509رساله لطایف......................................................................................................................512رساله در تعریف روح............................................................................................................519رساله نفخه روحیه................................................................................................................520رساله روح اعظم ................................................................................................................ 522رساله منظوم ارواح.............................................................................................................. 524رساله لطیفه....................................................................................................................... 529رساله معرفت..................................................................................................................... 530رساله معارف.....................................................................................................................534رساله نفس .......................................................................................................................544رساله معرفت نفس..............................................................................................................546رساله حواس ..................................................................................................................... 549رساله خیال .......................................................................................................................553رساله تجلی انواع...............................................................................................................558ترجمه رساله تجلی انواع ...................................................................................................... 559رساله موت و حیات .............................................................................................................560رساله منشئات....................................................................................................................562رساله جبر و قدر.................................................................................................................566رساله تحقیق فصوص الحکم .................................................................................................568رساله شرح فص الاول من فصوص الحکم ............................................................................... 583رساله جواهر در ترجمۀ نقوش فصوص الحکم ............................................................................ 616رساله شرح ابیات فصوص الحکم .......................................................................................... 637رساله فاتحه....................................................................................................................... 680رساله در بیان ثمرات فاتحة الکتاب ......................................................................................... 681رساله تفسیر اسرار القرآن فی بیان مراتب الایمان و شئون الانسانرساله حروف (رساله اول).....................................................................................................768رساله حرف ...................................................................................................................... 770رساله تحقیقات حروف ........................................................................................................776رساله اسرار حروف .............................................................................................................785رساله در بیان حروف اصلیه و ماهیت ...................................................................................... 787رساله در اسرار الحروف....................................................................................................... 788رساله «ها»........................................................................................................................802رساله عینیه.........................................................................................................................809رساله در تحقیق معنی ولایت..................................................................................................811رساله ارشاد الطالبین ............................................................................................................ 814رساله قطبیه .......................................................................................................................817رساله خلیفۀ حق .................................................................................................................824رساله تاج نامه ...................................................................................................................825رساله فقریه .......................................................................................................................828رساله منظوم فقریه (رساله اول)............................................................................................... 830رساله منظوم فقریه (رساله دوم) ............................................................................................. 834رساله نسبت خرقه .............................................................................................................. 836رساله سلوک..................................................................................................................... 838رساله محبت نامه................................................................................................................ 851رساله فی بیان مقامات القلوب ...............................................................................................855ترجمه رساله در بیان مقامات دل.............................................................................................856رساله توکل........................................................................................................................857رساله خلوت......................................................................................................................859رساله بلوغکمال وکمال بلوغ ................................................................................................ 860رساله اسرار العبادات ........................................................................................................... 861رساله در بیان حج................................................................................................................890رساله تسبیح ......................................................................................................................894رساله بیان معراج................................................................................................................896رساله مهدیه ......................................................................................................................897رساله ادب......................................................................................................................... 901رساله فی تحقیق معنی الجنات ................................................................................................902ترجمه رساله در تحقیق معنی بهشتها.......................................................................................906رساله تحقیق الایمان ............................................................................................................909رساله فی تحقیق الایمان....................................................................................................... 913رساله منظومۀ ایمانیه.............................................................................................................914رساله نصیحت نامه .......
س ، م
2016-01-05T04:02:40
بیچاره زهره که دشنام شنیدآخر این هم شد دانشمندزهره قَوّاد و عطارد خواجه دیوان چرخقواد ؟؟؟؟؟ این چه تعبیری ست ، اینها از کجا آورده ای ، ای بی حیا
ناشناس
2016-01-05T04:19:53
س.م جانمن به جای شما بودم ان لفظ نازیبا را به ایشان نسبت نمی دادم. اگر ایشان حرف بدی زده اند شما چرا با بدی جوابش را می دهید؟ بهتر که بنویسید تعبیر خوبی نیاورده.شاه نعمت الله هزاران هزار اطلاعات خوب و نکات زیبا آورده یا بدی ها و خوبی هایش را با هم ببینیم یا لااقل از بدی هایش مذمت کردیم خوبی هایش را هم تحسین کنیم.نظرتان چیست دوست من؟
ناشناس
2016-01-05T03:33:25
پزشکی کائناتی و لاهوتی!!!آتشست و باد و آب و خاک ای یار عزیزفعلشان صفرا و خون و بلغم و سودا بودطبع آتش گرم و خشک و باد آمد گرم ترهمچو صفرا داند و خون هر که او دانا بودآب سرد و تر بُود مانند بلغم بی خلافخاک سرد و خشک و سودا همچو او اینجا بودچارده چیز است جسم و جان پاک آدمیهشت از سفل است و شش از عالم بالا بودگوشت و خون و موی و پیه از مادر آمد در وجوداستخوان و پوست و پی بارک هم از بابا بودپنج حس و روح هر شش از جهات امر اوست....
ناشناس
2016-01-06T03:07:42
دوست عزیز س ، م جانسپاس از شما، خب باید هر چیز را در جای خود سنجید و به قضاوت نشست.ما که در زمان شاه نعمت الله نبوده ایم دوست من.شاید در ان زمان زهره خانمی اصلا وجود نداشته است.به علاوه توضیح آن دوستمان هم قابل توجه بود. باید پس و پیش یک سخن را دید و مجموعه را با هم نگریست.اینکه از سخنان نیک شاه نعمت الله چیزی نمی دانید هیچ اشکالی ندارد. می توانید از این به بعد کمی بیشتر و از روی جدیت، در افکار و نکته ها و گفته های وی بیندیشید می بینید دریاهای معرفت را به انسان هدیه می دهد این سید.معرفتی که هم به درد امروز می خورد و هم به درد فردا(پس از مردن).خودش می فرماید:یادگیر این نکته های نعمت الله یادگارتا تو را امروز پند و مونس فردا بود
ناشناس
2016-01-06T03:11:30
پیرامون انتخاب اسم، درست می گویید.خودم هم گاهی خودم را با ناشناس های دیگر اشتباه می گیرم. فرمودید: عفت کلام زیور ادیبان استدرست است واقعا. عفت کلام یک زینت است. برای ادیبان و غیر ادیبان. چنانکه عفت تفکر و ادب فکر هم یک زیور ارزنده است.تفکر نسبت به هستی و خالق آن و سایر مخلوقات الهی و مخلوقات بشری.شما هم شاد باشید و مانا!
ناشناس گمنام
2016-01-06T03:12:43
اسم خودم را عوض کردم. از این به بعد می شوم: ناشناس گمنام.متشکر از تذکر شما در انتخاب اسم جدید.
ناشناس
2016-01-06T05:07:42
عرض سلام و احترامس م عزیز، آنچه عرض کردم نه فقط عذری برای منجمین، که دیدگاه غالب قاطبۀ مردمان آن روزگار بود، بنده اکنون در صدد دفاع یا رد آن نظریات نیستم، صرفاً موردی تاریخی را ذکر کردم. آنچه که شما امروز آن را تخیلات می نامید، دیرزمانی در نزد مردم دانش و حکمتی ژرف خوانده می شد. این موردی که فرمودید، گذشتگان اگر در اشتباه بودند باید متذکر آن شد، کاملاً صحیح و متین می باشد. چنانچه با نظام فکری- فلسفی آن بزرگان آشنا باشید و منظر آنها در نگرش به جهان هستی را مد نظر خود قرار دهید، بی گمان حقایقی در سخنانشان یافت خواهید کرد. ناشناس گمنام، نام جدیدتان را تبریک می گویم. پاینده باشید
پویان
2016-01-06T05:21:39
ناشناسیدۀ نو خود بنده بودم! نام خود را فراموشیده بودم. (به یاد طرزی افشار)
س ، م
2016-01-06T12:48:19
گویا عبید زاکانی ست که می گوید {نقل به مضمون} :خواجه ای عزم حج داشت و زنی زیبا رو ، زهره نام ، درخانه ، وقت عزیمت کمی نیل {مایع لاجوردی رنگ } به خدمتکارش داد که اگر زهره پا از گلیم خویش بیرون نهاد لکه ی نیلی بر دامن او بنشاند ، چندی بعد خواجه ی در سفر به خادم نوشت: کاری نکند زهره که ننگی باشدبر دامن او ز نیل رنگی باشدخادم جواب نوشت :در آمدن خواجه درنگی باشد تا ماه دگر زهره پلنگی باشداین در پاسخ ناشناس عزیزی نوشتم تا خبر از وجود زهره خانم در عهد قدیم نیز داشته باشندتا خدمت بابک گرامی هم عرایضی معروض بدارمشاد باشید
همیشه بیدار
2016-01-05T15:50:42
حقیر فقط یک معنی از این کلمه میشناسد (آن هم معنی زشتی است)؛ مگر معنی دیگری هم دارد یا شاید اشتباه املایی است؟
س ، م
2016-01-05T16:29:47
ناشناس جان راست میگویی ولی من شاه نعمتالله را که روحش شاد زیاد نمی شناسمکه از نکات خوبش تمجیدی بیاورمولی همیشه در ادبیات ، زهره ، را به عنوان رامشگر آسمان می شناسیم ، می توانست بگوید زهره ی چنگی، این نسبت ناموزون ممکن است به خیلی از خانم ها که نامشان زهره است برخورد داشته باشد شکر خدا من چنین نامی در آشنایانم نمی شناسم ولی فرض کنید کسی یکی از بستگانش زهره باشد ، چگونه می تواند این بیت را معنی کند؟عفت کلام زیور ادیبان استشاد باشیدراستی، ناشناس جان ، اگر یک نام مستعار یا حرفی از حروف الفبا برای خود انتخاب کنید شمارا با چندین ناشناس دیگر اشتباه نمی گیرمببخشید از جسارتم
پویان
2016-01-05T20:11:27
با عرض سلامدوستان گرامی، لفظ به کار گرفته شده توسط شاه نعمت الله ولی(ره)، اگر چه در نزد عامه مردم کلمه ایست نازیبا و ناپسند؛ اما در علم نجوم که برای سیارات و ستارگان صفاتی را درنظر میگرفتند، این صفت برای زهره (ناهید، ونوس، عیشتار {ایشتار}) ذکر شده است. همچون صفتی که دوست عزیزمان س م نقل کردند "زهره چنگی"من واقعاً خوشحالم از اینکه به طور اتفاقی با چنین قصیده ای آشنا شدم. این را مدیون دوستانی هستم که در ذیل این شعر حاشیه نویسی کرده اند. در این قصیده به اجمال اصول مهمی از عقاید اهل طریقت به زیبایی بیان شده است. س م عزیز، اگر تنها به آن لفظی که شاه نعمت الله ولی (ره) آورده اند بنگرید حق کاملاً به جانب شما خواهد بود. قطعاً ناپسند و زشت است، اما برای معنای کلمات پسندیده تر آن است که آنها را در زمینۀ متنی که به کار رفته اند بررسی کنیم. منظور ایشان در اینجا توضیح و تشریح نوع خاصی از مراتب وجودی است و زهره در اینجا نه به معنای نامی برای خانم ها که به معنای سیاره زهره (ناهید، ونوس و...) است و این صفتی است که برای سیاره زهره پیش از ایشان نیز نقل کرده اند.در پنج بیت مانده با انتهای قصیده:سَر حَمَل می دان و گردن "نور" باشد بی گمانهر دو پایت ای برادر فی المثل جوزا بودواژه نور باید به "ثور" تغییر یابد، ثور (گاونر) برج دوم از مجموعۀ دوازده گانه دایرة البروج است.پاینده باشید
س ، م
2016-01-05T22:19:20
پویان گرامیآنچه فرمودید عذری برای منجمین بود که در زمین نشسته و برای ستارگان آسمان وظیفه و نقش تعیین می کنند . توضیح و تشریح نوعی خاص از مراتب وجودی از تخیلات آنان بر خاسته یا از علومی که به آن راه پیدا کرده بوده اند ؟ این الفاظ و نسبتها خبر از مراتب وجودی آنان نمی دهدحقیقتی در آن نیست مگر تخیلات شاعرانه برای زیبایی کلام یا بلند پروازی غالیان در مواردی ما خاکیان ، پروازهای ذهنی زیادی داریمبا کمی دقت به ابداعاتمان به سادگی پی میبریم ، از تولید بهشت و جهنم و مار قاشیه و حوری هفتاد متری و غلمان گرفته تا اعجوج و مأجوج و طی الارض عارفانو آخرین آنان هم که بی خبر بودم شغل زهره خانم در نیمه شبان استخداوند مارا به راه راست هدایت کندقبلاً هم در مورد خدایان یونانی چنین داستانهایی شنیده بودمدر داستانهای یهودیان نیز خواندم که یعقوب با خدا کشتی گرفت وخدا را به زمین زد ولی لگدی از او خورد که همه ی عمر می لنگیدمن منظورم اینست که اگر گذشتگان ما اشتباهی کردند باید متذکر شد، نه اینکه بر آن صحه گزاردهمچنانکه وقتی سخنی نغز می شنویم آنها را می ستاییمشاد باشید
س ، م
2016-01-07T02:43:27
آری آریچه خوب یاد آور دوران دبیرستان که اشعار طرزی ورد زبانمان بود ولی شاعر را نمی شناختیم ، گاهی از او تقلید می کردیم ، یک بیت از او : شکر لله که ما مکّیدیم/تربت پاک پیمبر دیدیمبه اسامی ” ید“ اضافه می کرده و فعل می ساخته رشیدی سمرقندی نیز چنین اشعاری داردولی از قاآنی غزلی موجوداست که هنرمندانه تر از اینهاست ، البته خواندنش ظرافتی خاص می طلبد:پیرکی لال سحرگاه به طفلی الکن می‌شنیدم که بدین نوع همی‌راند سخنکای ز زلفت صصصبحم شا شا شام تاریک وی ز چهرت شا شا شا مم صصصبح روشنتتتریاکیم و بی شششهد للبت صصبر و تا تا تابم رررفت از تتتنطفل گفتا: مممن را تتو تقلید مکن گگگم شو ز برم ای کککمتر از زنمممی خواهی ممشتی به کککلت بزنم که بیفتد مممغزت ممیان ددهن؟پیر گفتا وووالله که معلومست این که که زادم من بیچاره ز مادر الکنهههفتاد و ههشتاد و سه سالست فزون گگگنگ و لا لا لا لم به خخلاق زمنطفل گفتا خخدا را صصصد بار شششکر که برستم به جهان از مملال و ممهنمممن هم گگنگم مممثل تتتو تتتو هم گگگنگی مممثل مممنشاد باشید
ناشناس گمنام
2016-01-07T03:07:06
س م عزیزشما چرا اینقدر در جزئیات می مانید؟خب حالا هزار تا هم زهره بوده باشد. کلی نگر و بلند نظر باشید. پویان خوب نوشته بود.در هر حال، اشکالات جزئی کردن وکلال نگر نبودن هم باعث به سر انجام نرسیدن بحث ها می شود و هم کدورت ها را می افزاید.خلاصه از تو دوست دانشمند انتظار می رود در جزئیات گرفتار نشوی .به علاوه:مبادا که از ما ملولیده باشیحدیث حسودان قبولیده باشی
ناشناس گمنام
2016-01-07T03:11:27
دیوان طرزی افشار واقعا خواندی است.ایشان بحر طویل هم در همان مایه دارند.شعری هم که از قاآانی نوشته اید یک گونه تقلید از انوری ابیوردی است. در شعری که می گوید: گویند که در طوس گه شدت گرما....داستان جالبی دارد.فکر کنم انوری مخترع این نوع شعر باشد.البته چند خواننده ی غربی و ایرانی هم در طی سال های اخیر ترانه هایی با این سبک خوانده اند و توصیه می کنم گوش کنید!با تشکر از تمامی دوستان این محفل!
پویان
2016-01-07T00:27:28
شمس شیرازی عزیزآنچه شما میفرماید کاملاً صحیح است، بنده هم در انتها ذکر کرده بودم که به یاد "طرزی افشار" اینگونه نوشته ام. احتمالاً باید این شاعر قرن یازدهمی را بشناسید، در دیوان خود به وفور از مصادر جعلی بهره می گیرد و نیز افعال لازم و متعدی را به جای یکدیگر استفاده میکند.
شمس شیرازی
2016-01-06T17:46:59
جناب پویان ، بی گمان منظورتان "ناشناخته نو " بوده است ، چه گویا شناسیدن نداشته باشیم و یا دست کم من ندیده ام ( شناختن خود فعل متعدی است، گذراست)
بی دل
2019-12-22T04:34:49
حافظ:آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند ....شاه نعمت االه ولی (ره) : ما خاک راه را به نظر کیمیا کنیم صد درد به گوشه چشمی دوا کنیم......در همه بارگاه محمودی/یک ایازی چو نعمت الله کو..........توبه کنید از نسبت دادن الفاظی که دور از شان بزرگواران است
مهدی
2020-02-25T03:50:51
س ، م عزیز...شاید منظور شاه نعمت الله اینه که سیاره زهره واسطه وصال و در هم آمیختن خورشید (استعاره از مرد) و ماه (استعاره از زن) در لحظه غروبه بطوریکه روز و شب در هم در می آمیزند... عطارد هم خواجه دیوان برای ثبت این واقعه هست... در ادامه میگه ماه همانند زنی زیبا و آرامش بخش و روح افزا ظاهر میشه... به نظر من این شاهکار یعنی ترکیب کردن علم نجوم با عناصر وجودی نفس انسان و به تصویر کشیدن عشق و وصال و مفاهیمی همچون آرامش و روح افزایی در فضایی عارفانه واقعا تحسین برانگیزه...
بیدار
2020-02-23T09:47:32
سَر حَمَل می دان و گردن نور باشد بی گمانهر دو پایت ای برادر فی المثل جوزا بوددر مصرع نخست؛ گردن «ثور» باشد، صحیح است.
الهام
2017-01-19T04:18:53
چقدر زیبا، حیف از بحث بیهوده در مورد زهره
پیروز
2018-10-28T05:59:28
آقای عباس قید فرموده اید که "حتی مولانا هم او را تصدیق کرده" اگر منظور عالی مولانا (مولوی) نزدیک به دو قرن قبل از ایشان فوت شده اند.چگونه میتوانند تکذیب یا تایید کنند!
داد علی بیدار
2019-02-12T05:16:03
با عرض سلامدوستان عزیز، کلیمه مورد استفاده شده توسط شاه نعمت الله ولی(ره)، در نزد اهل عرفان و علم نجوم که بسیار روشن معلوم است, ذکر شده است. موضوع افاق و انفس است که در گفتار شاه نعمت الله ولی مورد توسف قرار دادهست.