گنجینه تاریخ ما

شعر پارسی یا شعر کلاسیک فارسی به شکل امروزی آن بیش از هزار سال قدمت دارد. شعر فارسی بر پایه عروض است و عمداً در قالب های مثنوی، قصیده و غزل س روده شده است. در گنج تاریخ ما به اشعار شاعران نامی ایران زمین به رایگان دسترسی خواهید داشت. همچنین به مرور زمان امکانات مناسبی به این مجموعه اضافه خواهد شد.

شهریار:یغدی خیر و برکت سفره سین ، احسانیله گئتدی امن - امانلیق دا یوکون باغلادی ، ایمانیله گئتدی

یغدی خیر و برکت سفره سین ، احسانیله گئتدی
امن - امانلیق دا یوکون باغلادی ، ایمانیله گئتدی
بیک - خان اولمازسا دئیه ردیک اولاجاق کندیمیز آباد
او خاراب کند ده ولاکن ، ائله بیک خانیله گئتدی
( سیلو ) دایر اولالی ، هرنه دگیرمان ییغیشدی
آمما خالص - تمیز اونلاردا ، دگیرمانیله گئتدی
مستبد سلطانی سالدوق ، کی اولا خلقیمیز آزاد
سونرا باخدیق کی آزادلیق دا او سلطانیله گئتدی
بیر ( بلی قربان ) اولوب ایندی بیزه مین بلی قربان
آمما ( خلعت وئرن ) اول بیر بلی قربانیله گئتدی
دوز مسلمانه دئییردیک ، قولاغی توکلودی بدبخت
ایندی باخ ، گؤر کی او دوزلوک ده ، مسلمانیله گئتدی
وئرمه ( صابر) دئدی ، او دولما - فسنجانی آخوندا
آغزیمیزدان داد ، اول دولما - فسنجانیله گئتدی
دئدی انسانیمیز آزدیر ، هامی انسان گرک اولسون
آمما انسانلیقیمیزدا ، او آز انسانیله گئتدی
بو قدر ( دفتر ) و ( استاد) له ، بیر حقه چاتان یوخ
حق وئرنلر ( پیتیگی ) میزا قلمدان یله گئتدی
بیزه بیر دین قالا بیلمیشدی میراث ، بیرده بو ایران
دین گئده نده دئدی : تک گئتمه رم، ایرانیله گئتدی
ایسته دیک قانلا یوواق اؤلکه میزین لکه سین ، آمما
اؤلکه میز خالص اؤزی لکه اولوب قانیله گئتدی
یورقانی اوغری قاپاندا ، دئدی ملانصرالدین
نیله سین چیلپاغیدی ، اوغرو دا یورقانیله گئتدی
هاوا انسانمی بوغور باش - باشا گاز کربنیک اولموش
یئل ده اسمیر ، ائله بیر ، یئل ده سلیمانیله گئتدی
سو ، کرج دن کلور ایله گلی بو پاسلی دمیردن
گؤره سن شاه سوی تک چشمه نه عنوانیله گئتدی؟
ترکی اولموش قدغن ، دیوانیمیزدان دا خبر یوخ
شهریارین دیلی ده وای دئیه ، دیوانیله گئتدی

فایل صوتی گزیدهٔ اشعار ترکی ایمان ایله گئتدی

صوتی یافت نشد!

تصاویر

تصویری یافت نشد!

کامنت ها

بابک
2015-09-04T17:25:44
بیسواد جان،با سپاس از لطف و کرامتت،آری آذری را صحیح فرمودی که بنده اشتباه نوشتم.اما این بنده و آن بنده را سرتاپا اشتباه گرفتی.دلما را هم گفتم شاید دِل ما باشد که یکی از دوستان آذری لطف فرمود و گفت همان دلمه باشد.و صدالبته که جل الخالق
بیسواد
2015-09-03T07:25:37
محمد رضا جان، چون خواندن نثر متکلف بابک و فهم آن سخت است ساده آنرا برایت می نویسم:" البته این بنده ( و نه آن بنده) آن که پیشتر نوشتند نیست ( نباشم ) چرا که آشنایی (مخلص) من با زبان آذری ( و نه آزری ) بیش از یکی دو کلمه نیست، از نوشته شما فسنجان و آخوند (را) به گمانم همان است که در فارسی است دلما آیا همان دلمه است؟؟ جل الخالق
محمدرضا
2015-09-02T14:27:41
جناب بابک خاناگه شعر مال بعد از انقلاب نبود نمیگفتوئرمه صابر دئدیر او دولما فسنجانی آخوندا...گرفتی؟!!!
بابک
2015-09-02T16:53:40
محمد رضا گرامی،البته این بنده آن بابک که پیشتر نوشتند نباشم، چراکه مخلص با زبان آزری غیر از یکی دو کلمه آشنایی ندارم.از نوشته شما هم فسنجان و آخوند را گمان برم که همان باشند که در فارسی است، ولی دولما هم همان دلمه است؟با سپاس
شبرو
2015-09-07T09:40:13
این شعر مربوط به دوران قبل از انقلاب سال 57 است. غالباً در اشعار ترکی شهریار وقتی صحبت از وقایع انقلاب است مراد انقلاب مشروطه است. اگر ابیات شعر شما را به شک می اندازد، بیت آخر گواه خوبی است. شهریار بارها به ممنوعیت چاپ اشعار ترکی اش قبل از انقلاب اشاره داشته است.
امیر
2016-05-16T13:13:36
دلما یک نوع غذا استکه در فارسی دولمه میگن دیگهکه از برگ مو درست میشه
سینا ایرانی
2012-09-25T09:34:01
سیلو دایر اولالی هر نه دگیرمان یغیشیلدی
علی
2014-03-10T14:11:57
دینجلمدی قالان لاریمیز اضطرابیدنپولدار اپاردی بهره بیزیم انقلابیدن
بابک
2014-03-10T21:11:50
درجواب اقای محمد باید بگویم استاد این شعر درزمان طاغوت سروده وبه وضع موجود بعد از انقلاب ربطی ندارد
علی
2014-04-28T14:16:14
علی جان این بعد از انقلاب نوشته شده است
رضا
2020-01-15T22:14:48
آقای بابک خان که دلمه را فارسی می دانید اصلا به فارسی دلمه یعنی چی؟ از کجا گرفته شده؟دولمه صحیح نیست درستش همون دولما هست از کلمه ٔ ترکی دُلمَق به معنی پر شدن ، و یا از دولدرمق ، به معنی پرکردن دولما هم یعنی پر شده
علی
2020-04-14T18:19:40
دئدی انسانیمز آزدی هامی انسان گرک اولسون ....اشاره به سخنرانی دوازده بهمن 57در بهشت زهرا دارد (ما شما را به مقام انسانیت می رسانیم... )
هادی
2019-06-19T17:08:03
بنده کوچکتر از آنم که میان اساتید اظهار نظر کنم ولی نکته یی به ذهنم رسید و بیان میکنم....تاریخ سروده شدن شعر برای کدام دوره حکومتی است از نظر بنده اهمیت چندانی ندارد بلکه مهم آن است که اشعار اساتید بزرگی چون استاد شهریار فارغ از مکان زمان است و میتوان با توجه به موضوع اشعار تعمیم داد در ادوار دیگر....این اصل ماندگاری اشعار اساتید بزرگ است
هاشم
2019-04-14T10:26:52
قابل توجه عزیزانی که در خصوص تاریخ سرودن شعر بحث میکنند . شعر یک شاعر می تواند فراتر از زمان و مکان خاصی باشد . مثلا می توان ابیاتی از حافظ یافت که دقیقا بیان کننده وضع فعلی جامعه ما باشد و در اتنقاد از وضع موجود بکار آید چنانکه بسیاری از ابیات این شعر شهریار میتواند در انتقاد از وضع موجود استفاده شود . ولی قطعا این شعر قبل از انقلاب 57 بعد از انجام اصلاحات ارضی سروده شده است. برای اطلاع بیشتر میتوانید به کتاب کلیات اشعار ترکی شهریار مراجعه نمایید . در آخر کتاب شرح مختصری از چگونگی پیدایش اشعار چاپ شده در این کتاب قید شده است.
مهدب
2020-06-27T08:03:11
مفاهیم ظلم و بی عدالتی ربطی به بعد و قبل انقلاب ندارد کهحال دل مردم از اوضاع جامعه در روح این شعر بیان شده
علی
2017-12-30T04:09:17
لطفا در متن بالا انقلای را به انقلاب تصحیح کنید.
علی
2017-12-30T04:06:56
در کتاب گزیده ای از آثار استاد شهریار به زبان آذری که بعد از انقلاب چاپ و منتشر شده است، بنابه اصرار احتیاط آمیز ناشر و در توضیح و معرفی سروده تاکید شده است که این شعر در زمان طاغوت نوشته شده است. باری از هر بند و کلمه این قطعه نغز هویداست که شعر در اواخر عمر استاد و بعد از وقوع انقلای اسلامی سروده شده است و امکان ندارد که در زمان پهلوی و در انتقاد از سلاطین قاجاریه گفته شده باشد. احداث سیلو و لوله کشی آب آبیاری ضدعفونی شده با کلر و لوله های زنگ زده و نتایج حاصل از اصلاحات ارضی همه و همه دلالت بر معاصر بودن این قطعه انتقادآمیز است.
مهران
2019-01-19T00:21:46
وقتی شهریار سه شبانه روز در خانه اش حبس می شود و نمی گذارند دارو به دستش برسد مجبور میشود در مدح آخوندها شعر بگوید واین چیزی از ارزشهای استاد کم نمی کند
ذوالقدر
2019-01-18T12:54:47
در مورد این شعر استاد شهریار ذکر نکاتی خالی از فایده نیست . مرحوم شهریار این شعر را قبل از انقلاب سروده و در واقع ناظر بر وضعیت اجتماعی سیاسی بعد از اصلاحات ارضی است .ثانیا قرائن و دلایل زیادی وجود دارد که مخاطب این شعر دوران سیاه استبداد پهلوی است . در آثار مرحوم استاد شهریار، اشعاری در تمجید از انقلاب ، رهبری و رزمندگان اسلام وجود دارد که دلیل مدعای اینجانب است .از جمله این شعر فارسی : دمید فجر که خورشید باز می‌گرددامید در دل نومید باز می‌گردددرفش فتح و ظفر با سپاهیان خداستجهان به جبهه توحید باز می‌گرددنگین ملک سلیمان ستانده‌ایم از دیودوباره جام به جمشید باز می‌گرددنگین گمشده اینک حکومت اسلامکه با مراجع تقلید باز می‌گرددبلی امام خمینی، کنون توانی گفتکه از تزاحم و تبعید باز می‌گرددافق شفق شد و پس فجر زد چه می‌بینم؟به چشم کور مگر دید باز می‌گردددر استقامت راه خدا مکن تردیدکه بیخ کفر به تردید باز می‌گرددچو بید می‌شود آشفته دین ولی خورشیدبه زیر سایه این بید باز می‌گردددگر حکومت شیطان نمی‌شود تأییدبه جای خود همه تأیید باز می‌گرددفساد رو به صلاح است و صبح کاذب همسیاه می‌رود اسپید باز می‌گرددسر سیاه زمستان تو شهریار ببینبهار می‌‌رسد و عید باز می‌گرددنوآوری نه به فرمان هر هنرمندی استبه پا که شعر به تعقید باز می‌گردد
علی خان
2019-01-16T19:10:21
اساتید محترم این شعر مال زمان طاغوت است خودتان را خسته نکنید و من درآوردی سفسطه نفرمایید دزدیده شدن دیوان ترکی استاد توسط ساواک در آخرین بیت گواه این مدعاست منظور از سلطان شاه قاجار است و گلایه از انقلاب مشروطیت که منجر سلطنت مستبدی بدتر بنام رضا شاه شد استاد در اواخر عمر آنقدر محتاج دوا شده بود که دعا و مدح ملاها میگفت