دلایل متقن واجب بودن وجود امام زمان(عج) چیست؟
اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید.
لطفا جهت پرسیدن آدرس و سوالات نامربوط پیام ندید. ما فقط آدرس و شماره تماسها را قرار میدیم که در پایین قرار گرفته.
T}دلایل امامت{T
T}1. دلیل عقلی:{T
T}الف. حکم الهی تأمین هدف نه نقض غرض:{T
خداوند حکیم غرض از بعثت وارسال پیامبران الهی را هدایت مردم به سوی سعادت وکمال قرارداده است .در صورتی این هدف تامین می شود که افزون به وجود برنامه ودستورالهی ,مجری ومفسر خطا ناپذیر هم داشته باشد والا بعد از رحلت پیامبر ان الهی دین الهی بدست مردم می افتاد ودر مرور زمان دچار کمبودی و کاستی یا افزایش و انحراف خواهد مردم بعد از انحرافات ایجاد شده قادر نیست که راه حق و راستین سعادت را از راه دروغ وانحرافی باز شناسد .بنابراین همانطور یکه برای ابلاغ وبیان وحی نیاز به پیامبر معصوم است ,برای تبیین وتفسیر خطاناپذیری از اصول و فروع دین به انسان معصوم عالم به علم نیازمند است و الا موجب می شود که هدف از بعثت پیامبران الهی تامین نشود.
امامت به عنوان مبیین مجری و مفسر تمام ابعاد دین در تمام ابعاد زندگی بشر مورد نیاز وضرورت می باشد تا با وجود امام حجت الهی کامل شود.
T}ب. قاعده لطف:{T
لطف آن است که خداوند افزون بر اعطای قدرت و اختیار ,بر هدایت وسعادت به انسان چیزی را عنایت می کند که راه سعادت و هدایت الهی را با شوق و رغبت می پذیرد.
T}بیان قاعده لطف در مورد امامت:{T
وجود امام معصوم به عنوان رهبر و مدیر جامعه انسانی باعث می شود که تمام راه های نزدیکی به عبادت و اطاعت خدا را همواره نماید و همه راههای شیطانی و انحرافی را مسدود سازد, شوق به عبادت و رغبت به اطاعت از خداوند با وجود چنین رهبری و مدیریت بیشتر و خوبتر فراهم می شود ,عقل می گوید چنین کاری که موجب تقرب زیادتر انسان به سعادت و کمال می شود بر خداوند (بر اساس اقتضای حکمت الهی) واجب است. این وجوب عقلی است یعنی مقتضای حکمت خداوند است نه وجوب تشریعی.بنابراین خداوند برای نزدیکترین انسان به هدایت و سعادت امام معصوم را برای جامعه بشری لازم دانسنه است. ازطریق پیامبر تعدادامامان معصوم را معین ومنصوب کرده است.
T}2آیات قرآنی:{T
قرآن کتاب هدایت است امامت به عنوان کلید هدایت و سعادت انسان از نظر قرآن بدور نمانده است وبصورت روشن و واضح به اهمیت امامت پرداخته است.
در اینجا به صورت منحصر و فشرده به دو آیه قرآنی اشاره می کنم بصورت مفصل باید دلایل امامت را در کتاب های کلامی پی گرفت.
آیه سوم سوره مبارکه مائده:
در سوره مبارکه مائده نصب تعیین امام به عنوان اکمال دین و اتمام نعمت الهی معرفی شده است در ضمن امامت به عنوان سر فصل یآس کفر جهانی مطرح شده است.
بر اساس روایات فراوان از طریق شیعه و سنی آیه اکمال دین به مناسبت روز غدیر خم روز معرفی امام علی به عنوان خلیفه بلا فصل پیامبر و امام مسلمین نازل گردیده است. این آیه بیان ظریف ودر عین حال صریح و گویا در باره امامت است. که برای هر انسان چند سوال می آفریند در روز غدیر خم روز ۱۸ ذیحجه چه اتفاقی افتاده است که دین اکمال ونعمت الهی اتمام پیدا کرد و کافران به امیدی و بیچارگی افتادند.
پیداست که مقصود پایان یافتن نزول احکام الهی نیست اگر این می بود باید ازلفظ اکمال اتمام استفاده نمی شد از لفظ تکمیل وتعمیم استفاده می شد.
مساما مقصود آیه پیروزی نظامی مسلمین نیست زیرا بزرگترین پیروزی فتح مکه بود که این کار در روز غدیر اتفاق نیفتاد پیروزی و غلبه مسلمین ربطی به اکمال دین و اتمام نعمت الهی ندارد.
با دقت و تعمق در آیه بدست می آید که مقصود از اکمال دین اتمام نعمت الهی معرفی امام علی به عنوان امام مسلمین است زیرا رهبری و امامت پیامبر متوقف بر شخص حصرت بود بعد از رحلت او رهبری ومدیریت او تمام می شد در حالیکه رهبری ومدیریت پیامبر گونه از نیازهای حیاتی دین است با معرفی علی به عنوان امام رهبری پیامبر گونه و مدیریت معصومانه از شخص به نوع تبدیل شدو چون مدیریت مانند پیامبر بر خوردار از عصمت و طهارت مستدام گردید, دین الهی کامل می شود .و نعمت او تمام می گردد در اینجاست که کافران مآیوس می شوند زیرا با وجود رهبری پیامبر وارد در همه ادرار آینده امکان نفوذ انحراف در دین الهی منتفی می شود .(برای مطالعه بیشتر مراجعه شود به علامه طباطبائی, سید محمد حسین نفسیر المیزان ج۵ ذیل آیه شریفه ۳سوره مائده).
T}آیه ولایت :{T
آیه ۵۵ سوره مبارکه مائده ولایت وامامت الهی را منحصر به خدا و پیامبر کسی که ایمان دارد نماز می خواند و در حال رکوع زکات پرداخت می کند ,کرده است , مسلما معنایی انحصار ولایت این است که غیر ازپیامبر و مؤمنی که در حال نماز زکات داده است ولایت ندارد همه مفسرین در شآن نزول آیه گفته اند که بر اساس روایات فریقین این درباره امام علی نازل شداو در مسجد نماز می خواند سائلی در میان نماز کمک خواست از کسی کمک بدست نیاورد جز از امام علی که انگشتر خود را به سائل داد.
از این آیه بدست می آید که امامت منصبی نیست که هر کسی سزاوار آن باشد بلکه افراد خاصی از امت اسلامی صلاحیت آن را دارد که امام علی علیه السلام بعد از پیامبر اولین امام مسلمین است.
T}احادیث شریف نبوی {T
T}1. حدیث منزلت:{T