تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) چه روزی است؟

حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها فرزند دردانه پیامبر اکرم (ص) می باشند ، حضرت محمد (ص) به دلیل وابستگی و مدیون بودن به دخترش ، حضرت فاطمه (س) را « ام ابیها » نیز می خواندند ، تاریخ شهادت حضرت فاطمه به صورت قطعی عنوان نشده و در بین علما دچار اختلاف می باشد ما در این مطلب « تاریخ دقیق روز شهادت حضرت فاطمه (س) تقویم سال ۹۹ » و همین طور تاریخ دقیق ایام فاطمیه را بررسی خواهیم کرد
درباره ی تاریخ شهادت حضرت فاطمه ی زهرا(سلام الله علیها) روایات مختلفی وجود دارد است . و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) بیان شده است . امّا میان علمای شیعه ، دو احتمال معتبر است : هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان .
با توجّه به رحلت پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در بیست و هشتم صفر ، بنا به روایت هفتاد و پنج روز ، در مورّخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل ، شهادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) است و این أَیّام را فاطمیه اوّل می‌ خوانند
فاطمیه دوم
امّا بنا به روایت نود و پنج روز ، شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در سوّم تا پنجم جمادی الثّانی است و این أَیّام را فاطمیّه دوّم می‌ خوانند .
بنابراین ؛ أَیّام فاطمیّه جمعاً ۶ روز می باشد ، ۳ روز در ماه جمادی الاوّل و ۳ روز در ماه جمادی الثّانی . فاطمیّه اوّل از ۱۳ تا ۱۵ جمادی الاوّل است و فاطمیّه دوّم از سوّم تا پنجم جمادی الثّانی می باشد .
و شاید علّت اینکه سه روز در هر ماه به عنوان روز شهادت آن حضرت(سلام الله علیها) معرّفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) تا شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) ، ۲۹ روز بوده باشند ، حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل ، روز شهادت ۱۳جمادی الاوّل و یا سوّم جمادی الثّانی خواهد بود . چرا که طبق تقویم ، حداکثر سه ماه قمری ۲۹ روزه و حداکثر ۴ ماه قمری ۳۰ روزه می توانند پشت سر هم قرار گیرند .
امّا در عرف ، به دهه دوّم جمادی الاوّل ، از دهم تا بیستم جمادی الاوّل که بنابر قول ۷۵ روز ، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیّه اوّل و به دهه اوّل جمادی الثّانی از اوّل تا دهم جمادی الثّانی ، که طبق قول ۹۵ روز ، شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) در آن واقع شده است ، دهه فاطمیّه دوّم گفته می شود .
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.