تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

تفاوت بازار بورس نیویورک و بازار بورس نزدک در چیست؟

اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید

ایالات متحده آمریکا میزبان چندین بازار سرمایه متفاوت است. دو مورد از مشهورترین آنها بازار بورس نیویورک (NYSE) و بازار بورس نزدک (NASDAQ) است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های هر یک از این دو بازار و همچنین شباهت‌ها و تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم.
بازار بورس نیویورک در سال ۱۷۹۲ و در خیابان مشهور وال‌استریت آغاز به کار کرد. هم‌اکنون تعداد کسب و کارهای فعال در این بازار بیش از ۲۴۰۰ عدد است که بیشتر شامل شرکت‌های قدیمی و مستحکم مانند بانک‌ها و شرکت‌های نفتی است.
در مقابل نزدک در سال ۱۹۷۱ و به عنوان یک سامانه معاملات آنلاین آغاز به کار کرد و در ابتدا حتی دفتر فیزیکی نداشت! سهام بیش از ۳۸۰۰ سازمان کوچک و بزرگ در این بازار داد و ستد می‌شود که شامل برخی از مهم‌ترین شرکت‌های حوزه تکنولوژی مانند مایکروسافت و فیسبوک است.
در حال حاضر ارزش بازار بورس نیویورک حدودا ۲۶ هزار میلیارد دلار و ارزش بازار نزدک حدودا ۲۰ هزار میلیارد دلار است.
روش معامله در بازارهای بورس نیویورک و نزدک
معاملات در بورس نیویورک به صورت مستقیم بین خریداران و فروشندگان انجام می‌شود. به این معنا که در هر لحظه، بیشترین قیمت پیشنهادی خرید با کمترین قیمت پیشنهادی فروش مقایسه می‌شود و در صورت برابری معامله صورت می‌پذیرد. در مقابل در بازار نزدک، معاملات از طریق واسط‌های مرکزی صورت می‌گیرد. در این بازار، خریدار و فروشنده قیمت‌های مدنظر خود را به این واسطه ارسال می‌کنند. در صورت تطابق و در کسری از ثانیه معامله صورت می‌گیرد. مبلغ معامله نیز از طریق واسطه و پس از کسر کارمزد، بین خریدار و فروشنده رد و بدل می‌شود.
مقایسه بازدهی این دو بازار
با توجه به پیشرفت روز‌افزون تکنولوژی و نوآوری‌های صورت‌گرفته در دهه اخیر در این حوزه، شاخص بازار بورس نزدک در سالهای اخیر رشد بیشتری داشته است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.