تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

راهنمای سفر به امان

عمان، پایتخت کشور اردن که به خاطر اشتباه نشدن با کشور عمان، امان خوانده می‌شود، با وجود داشتن قدمتی ۷,۰۰۰ ساله یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های بشری در جهان به شمار می‌رود. این شهر در اصل روی هفت تپه ساخته شد که همین موضوع امروزه به معرفی محله‌های آن کمک می‌کند. در هر گوشه از این شهر می‌توانید به گشت و گذار بپردازید و موارد جذابی را کشف کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

جبل امان

جبل امان یکی از محبوب‌ترین محله‌های تاریخی امان است که نزدیک مرکز شهر قرار دارد. این محله پر از گالری، کافه و پاتوق‌های جالب دیگر است که می‌توانند ساعت‌ها شما را سرگرم کنند. با سرگردان شدن در این ناحیه، می‌توانید نگاهی اجمالی به خانه‌های تاریخی داشته باشید و همچنین از یک بازار فضای باز به میزبانی انجمن ساکنان جبل امان (JARA) دیدن کنید. به علاوه اگر دوست داشتید می‌توانید در یکی از غذاخوری‌های محلی مانند نانوایی سنتی ابوغوش یا فلافل فروشی‌‌ها یک عصرانه‌ی مغذی و خوشمزه میل کنید. خیابان سنگ‌فرش شده‌ی رنگین کمان یکی از تماشایی‌ترین نقاط این محله به شمار می‌رود که حتما باید از آن بازدید کنید. این خیابان با کمتر از ۱/۶ کیلومتر طول روی یکی از هفت تپه‌ی امان قرار دارد و مناظری به واقع تماشایی از شهر قدیمی را در جلوی دیدگان مردم می‌گذارد. کافه‌ها، گالری‌ها، غذاخوری‌ها و خانه‌های سابق خانواده‌های اشرافی قدیمی از ویژگی‌های بارز این خیابان هستند که در طول آن ردیف شده‌اند. این خیابان در سال‌های اخیر به یکی از شلوغ ترین نقاط امان به خصوص در  شب‌های پنج شنبه تبدیل شده است.

محله عبدون (neighborhood of Abdoun)

عبدون محله‌ای زیبا و سرزنده در جنوب امان است که ویلاها، ساختمان‌های اداری، آپارتمان‌ها، فروشگاه‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها و بازارهای متعددی درون آن وجود دارد. این محله مرکز شب‌نشینی در امان به شمار می‌رود که به خصوص در میان جوانان از محبوبیت زیادی برخوردار است. اگر به دنبال مکانی برای خوش‌گذرانی و سپری کردن اوقاتتان به همراه دوستان هستید، بی‌شک این محله انتخابی مناسب برای شما خواهد بود.

آمفی تئاتر رومی

آمفی تئاتر رومی ما بین سال‌های ۱۳۸ تا ۱۶۱ میلادی، در دوره‌ای که شهر را با نام فیلادلفیا می‌شناختند به دستور امپراطور آنتونیوس پیوس ساخته شد. این تئاتر به گونه‌ای بنا شده است که جایگاه مورد نیاز برای نشستن ۶,۰۰۰ تماشاگر را فراهم کند. همچنین  این جایگاه رو به شمال ساخته شد تا از تابش نور خورشید به روی تماشاگران جلوگیری شود. برخلاف خرابه‌های رومی در شهر رم، در اینجا بازدیدکنندگان می‌توانند از سازه بالا بروند. در حقیقت این بنا هنوز هم به منظور اجرای رویدادهای فرهنگی و هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین دو موزه‌ی کوچک در این آمفی تئاتر وجود دارد. موزه‌ی اردنی سنت‌های مردمی  که در آن لباس‌ها، جواهرات، گلدوزی‌ها و سفالینه‌های سنتی اردنی به علاوه‌ی یک مجموعه از موزائیک‌های قرن ششمی از کلیساهای بیزانس در جرش و مادابا را به نمایش گذاشته‌اند. موزه‌ی دیگری به نام موزه‌ی فولکلور اردن که می‌توان در آن  یک مجموعه از وسایل مورد استفاده‌ی زندگی روزانه شامل  مواد و وسایل آماده‌‌سازی غذا مربوط به قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم را تماشا کنید.

قدم زدن درون صحن هنر مردمی در جبل الویبده (Jabal Al Weibdeh)

اگر در جستجوری منطقه‌ای آرام در شهر هستید بهتر است سری به جبل الویبده بزنید. با وجود درختان کاج و فروشگاه‌های کوچک این محله اتمسفری آرام‌تر از دیگر نقاط شهر ارایه می‌دهد که برای شما مناسب است. معمولا هنرمندان و کسانی که از گالری‌ها خوششان می‌آید از این ناحیه به خوبی یاد می‌کنند، بنابراین اگر شما هم چنین وضعیتی دارید برای بازدید از جبل الویبده درنگ نکنید. در طول بازدید مطمئن شوید از مرکز هنر دارالفنون واقع در برخی از زیباترین باغ‌های اردنی دیدن کنید. در حالی که زیر سایه درختان باغ استراحت کرده‌اید به موسیقی آب برخواسته از فواره‌ها گوش و آرامشی ناب را تجربه کنید. در این میان یک کلیسای بیزانس قرن ششمی هم وجود دارد که بازدید از آن خالی از لطف نخواهد بود. کلیسای یاد شده اخیرا برای برپایی نمایشگاه و نمایش فیلم در فضای باز بازسازی شده است. دارالفنون همچنین میزبان هنرمندان منطقه است و می‌توان به طور مرتب کنسرت‌‌های مختلفی را در آن تماشا کرد. یکی دیگر از جاذبه‌هایی که باید ببینید، گالری هنرهای زیبای اردن است که حدود دو هزار اثر هنری معاصر عرب و اسلامی را در خود نگه می‌دارد. اتاق‌های نمایشگاهی بزرگ این گالری میزبان نقاشی‌ها، عکس‌ها،  بافندگی‌ها و مجسمه‌هایی از بیش از ۸۰۰ هنرمند از ۵۹ کشور به خصوص در قاره‌ی آفریقا و آسیا است.

ارگ امان (Amman Citadel)

واقع در نزدیکی مرکز شهر امان می‌توانید ارگ امان را پیدا کنید که روی بلندترین تپه از هفت تپه‌ی اصلی این شهر ساخته شده است. مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد قدمت سکونت بشر در این مکان به بیش از ۷,۰۰۰ سال قبل باز می‌گردد. این قلعه بیش از هزاران سال توسط آشوری‌ها، ایرانیان، مقدونی‌ها، نبطی‌ها و رومی تحت اختیار گرفته شد. امروزه این مکان مملو از خرابه‌هایی شامل قوس‌ها، دیوارها، مقبره‌ها، راه پله‌ها و سازه‌هایی است که قدمت آن‌ها به دوران رومی‌ها تا اوایل دوره‌ی اسلامی باز می‌گردد. این ارگ همچنین مکان موزه‌ی باستان‌شناسی اردن هم محسوب می‌شود. با گشت و گذار در این ناحیه می‌توانید به نوعی در زمان به گذشته سفر و حال هوای آن را در زمان رومی‌ها و زمانی که معبد هرکول تازه ساخته شده بود، تصور کنید. ارگ امان علاوه بر اینکه مکانی فوق العاده برای کاوش در گذشه است، نقطه‌ای عالی برای تماشای غروب آفتاب هم به شمار می‌رود.

جرش

جرش شهری باستانی در اردن به شمار می‌رود که شگفتی‌های زیادی در دل خود پنهان کرده است. این شهر باستانی که هنوز هم می‌توان شکوه گذشته را در خرابه‌های آن پیدا کرد،  در زمان رومی‌ها با تولید محصولات کشاورزی و سنگ آهن به سرعت ثروتمند شد. این ثروت به نوبه‌ی خود موهبت زیادی برای شهر به ارمغان آورد و نتیجه‌ی آن هم ساخت بناهایی بسیار باشکوه هست که امروزه خرابه‌هایی از آن‌ها به جا مانده است. کمی پس از گسترش اسلام این شهر بر اثر یک زلزله‌ی مهیب تخریب و به مدت چندین قرن زیر خاک مدفون شد.  شهر جرش روی تپه‌ای بلند در سرزمین بلقان و حیران و سمت شرقی کوه السواد واقع شده است. این منطقه‌ی تاریخی از عصر برنز مسکونی شده است. امروزه این مکان خرابه‌های رومی به خوبی محافظت شده‌ای را ارائه می‌دهد، از جمله این خرابه‌ها می‌توان به میدان اسب سواری، معابد، طاق‌ها، تئاترها و معماری‌های دیگری که شما را به حال و هوای گذشته می‌برند اشاره کرد. شهر باستانی جرش دومین جاذبه‌ی توریستی محبوب در اردن بعد از پترا به شمار می‌رود.

پترا

یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی اردن و یکی از عالی‌ترین دستاوردهای معماری روی زمین، شهر گمشده‌ی پترا است که دارای یک مجموعه‌ی نفس‌گیر از مقبره‌های سر برافراشته از دامنه‌های کوه است. این مکان به‌عنوان میراث جهانی در یونسکو و یکی از عجایب هفتگانه‌ی جدید به ثبت رسیده است و در مجله‌ی Smithsonian به‌عنوان یکی از ۲۸ مکانی که قبل از مرگ باید دید، معرفی شد‌. تنها با نگاه به عکس‌ها دلیل این انتخاب‌ها را متوجه‌ می‌شوید. این شهر باستانی شگفت‌انگیز از حدود ۲۰۰ سال پیش از میلاد در صخره‌های قرمز رنگ حجاری شده است. پترا محبوب‌ترین جاذبه‌ی گردشگری در اردن است که توسط مردم محلی «رز بیابان» نامیده می‌شود. این شهر زمانی نقطه‌ی توقف مهمی در مسیر تجاری رومی‌ها به شمار می‌رفت. گشت و گذار در این شاهکار و شگفتی تاریخی بدون شک ارزش سفر به اردن را دارد. پترا در ۲۴۰ کیلومتری جنوب اردن نزدیک شهر کوچک وادی موسی واقع شده است.

وادی رم

در جنوب اردن، واقع در صحرای وادی رم می‌توان بادیه‌نشینانی را مشاهده کرد که درون بیابان ساکن شده‌اند. بازدیدکنندگان می‌توانند در صورت تمایل درون اردوگاه‌های این بادیه‌نشینان توقف کنند به همراه آن‌ها شب‌ها در کویر پرسه بزنند و مشغول تماشای ستارگان شب شوند. تجربه‌ی زندگی عشایری با بادیه‌نشین‌های مهمان‌نوازی که از زمان‌های بسیار دور تاکنون در این منطقه زندگی می‌کنند تا مدت‌ها از خاطرتان محو نخواهد شد. همچنین در وادی رم می‌توانید آثار به جای مانده از انسان‌های ماقبل تاریخ را مشاهده کنید. به احتمال فراوان با فیلم‌های مشهوری همچون سری ایندیانا جونز، فیلم بسیار زیبای مریخی و لورنس عربستان آشنایی دارید. این مجموعه  فیلم‌ها به همراه فیلم‌های دیگری در بیابان وادی رم ضبط و تهیه شده‌اند. در اینجا می‌توانید از نزدیک به تماشای مناظر شگفت‌انگیز به نمایش درآمده‌ی این فیلم‌ها بپردازید و شب را هم در اردوگاه‌های بادیه نشینی که پیش‌تر ذکر کردیم سپری کنید. گشت و گذار در محیط قرمز و نارنجی این صحرا شما را به حال و هوای فیلم‌های یاد شده خواهد برد که احتمالا اغلب شما بدتان نمی‌آید آن را امتحان کنید.

کوه نیبو

کوه نیبو طبق انجیل جایی است که حضرت موسی (ع) سرزمین موعود را تماشا کرد. اعتقاد بر این است که وی در همین مکان فوت کرد و به خاک سپرده شد. بنابراین این کوه‌ که در ۴۵ کیلومتری شهر امان قرار دارد، هر ساله توسط هزاران زائر یهودی و مسیحی بازدید می‌شود. همچنین در بالای کوه و ارتفاع حدود ۸۰۰ متری می‌توانید کلیسای موسی را تماشا کنید. قطعا دیدن چشم‌اندازهایی از دره‌ی اردن، دریای سرخ، اورشلیم و بیت لحم از بالای کوه نیبو ارزش بازدید را دارد. این کوه در نزدیکی دریای سرخ و شهر مادابا قرار دارد، بنابراین می‌توانید با صرف یک روز کامل از هر سه مکان بازدید کنید.

مسجد شاه عبدالله

مسجد خیره کننده‌ی شاه عبدالله بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۶ به‌عنوان یادبود پدربزرگ فقید شاه حسین یعنی سعید عبدالله  ساخته شد. این بنا مثالی عالی از معماری مدرن دنیای اسلام به شمار می‌رود که یک گنبد شکوهمند با موزائیک‌های آبی رنگ روی آن خودنمایی می‌کند. این مسجد به طور همزمان گنجایش ۳,۰۰۰ نمازگزار را دارد. محیط داخلی بنا با آیاتی از قران به همراه لوسترهای زیبا تزئین شده است. فرش قرمزی که درون مسجد پهن شده، نمایانگر زمین‌های حاصلخیز است و الگوهای آن مردم را به سوی مکه هدایت می‌کند. به علاوه یک موزه‌ی کوچک هم درون مسجد وجود دارد که می‌توان در آن مجموعه‌ای از سفال و عکس مربوط به شاه عبدالله اول را مشاهده کرد.

قصر ازرق (Qasr Azraq)

قلعه الازرق (دژ آبی) حدود یک ساعت با شرق امان فاصله دارد. این مکان دژی متروکه است که توسط رومی‌ها در سال ۳۰۰ پس از میلاد ساخته شد. با این وجود، بنایی که امروزه به این شکل مشاهده می‌کنیم، سال ۱۲۳۷ توسط مملوک‌ها ساخته شد. مکان دقیق قلعه ازرق در مرکز واحه‌ی ازرق به خاطر مسائل استراتژیک برگزیده شد. این مکان تنها منبع آب در فاصله‌ای بیش از ۱۱,۰۰۰ کیلومتر است. یکی از بارزترین ویژگی‌های این مکان رنگ آن است که بازالت محلی رنگمایه‌ی نابهنجار سیاهی به آن داده است. از آنجایی که در برخی از اوقات قلعه به رنگ آبی در می‌آید، چنین نامی به آن داده‌اند.

مشابه

  • https://tarikhema org/info/1054/راهنمای-سفر-به-امان/
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.