تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

نکات عجیب درباره کشور ایران

کشورمان ایران سرتاسر نکات عجیب و جالبی دارد که برای گردآوری آنها ماهها طول خواهد کشید، ما در اینجا ۳۰ نکته از آنها را آورده ایم که با هم می خوانیم:

 

۱.گربه‌ی ایرانی یکی از کهن‌ترین نژادهای گربه در جهان است. خاستگاه آنها در فلات‌های مرتفع ایران است جایی که خز ابریشمی و بلندشان آنها را در برابر سرما محافظت می‌کرده است. بازرگانان ایتالیایی در قرن ۱۷ این نژاد را به اروپا آوردند.

۲. ایران یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های بشری جهان است، که تاریخ سکونت در آن به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.

۳. در ایران، زوج‌هایی که می‌خواهند مجوز ازدواج بگیرند لازم است در یک جلسه‌ی توجیهی یک ساعته درمورد پیشگیری از بارداری شرکت کنند.

۴. ایران برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ در مسابقات المپیک شرکت کرد و از آن زمان به بعد ورزشکارانش را به تمام بازی‌های المپیک تابستانی، به جز ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴، فرستاده است. ایران از ۱۹۵۶ در المپیک‌های زمستانی متعددی نیز شرکت کرده است.

۵. حدودا ۱۴.۲ درصد ایرانی‌ها چاق هستند، که این آمار این کشور را در رتبه‌ی ۴۱ چاق‌ترین کشورهای جهان قرار می‌دهد. ساموآ که ۷۵% جمعیت آن دچار چاقی هستند در صدر قرار دارد. ایالات متحده با داشتن ۳۳.۹% جمعیت چاق در مکان ۶ قرار دارد.

۶. خلیج فارس در بردارنده‌ی ۶۰% ذخایر نفت جهان است. ایران به تنهایی دارای ذخایر ۱۲۵ میلیون بشکه نفت است که برابر با ۱۰% ذخایر کل جهان است. ایران هر روز حدود ۴ میلیون بشکه نفت استخراج می‌کند.

۷. پایتخت ایران، تهران، یکی از بدترین آلودگی‌های هوای جهان را دارد. طبق برآوردها هر روز ۲۷ نفر در این شهر بر اثر بیماری‌های مربوط به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

۸. پرچم کنونی ایران در سال ۱۹۸۰ انتخاب شد و سه نوار افقی هم اندازه به رنگ‌های سبز، سفید و قرمز دارد. سبز رنگ اسلام و نشانگر رشد است، سفید نماد صداقت و صلح و قرمز نماد شجاعت و شهادت است. در مرکز نوار سفید رنگ میانی تمثال شکیلی از واژه‌ی “الله” و عبارت لا الله اله الله به شکل گل لاله قرار دارد. در لبه‌های داخلی نوارهای سبز و قرمز رنگ عبارت الله و اکبر ۲۲ بار تکرار شده است.

۹. در ۱۹۵۳، سازمان سیا در عملیات مخفیانه‌ای به نام عملیات آژاکس (کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲) شرکت کرد تا دولت دموکراتیک نخست وزیر وقت، مصدق، را سرنگون کند. در عوض، شاه با اعطای سهم ۴۰ درصدی در صنعت نفت ایران به امریکایی‌ها پاداش داد! اگر ایرانی‌ها متوجه نقش ایالات متحده می‌شدند، موجب بی‌اعتمادی آنها نسبت به این کشور در سال‌های آتی می‌شد.

۱۰. در ۱۹۷۹، گروهی از دانشجویان مسلمان و شبه نظامیان سفارت امریکا را در تهران تصرف کردند. در حمایت از انقلاب ایران، آنها از ایالات متحده خواستند که شاه پهلوی را که از سرطان رنج می‌کشید و برای درمان در امریکا به سر می‌برد، تحویل‌شان بدهند. بعد از ۴۴۴ روز، درست دقایقی بعد از آن که رییس‌جمهوری رونالد ریگان سوگند یاد کرد، گروگان‌ها آزاد شدند.

۱۱. در طول جنگ ایران و عراق، ایالات متحده رسما از عراق حمایت کرد و به دیگر کشورها نیز فشار می‌آورد که فروش اسلحه به ایران را متوقف کنند. با وجود این، بعدا مشخص شد که خود ایالات متحده به این کشور(ایران) سلاح می‌فروخته است. این رسوایی به ایران گیت یا رسوایی مک فارلین (ایران کنرتا) شهرت پیدا کرد.

۱۲. تقریبا نیمی از ایران آب و هوای بیابانی خشک دارد. میزان بارش سالانه در این کشور کمتر از ۱۰ سانتیمتر است.

۱۳. ایران بیش از ۱ میلیون پناهنده‌ی خارجی را در خود جای داده است، بیش از هر کشور دیگری در جهان. بیشتر پناهنده‌ها از افغانستان یا کردهای عراقی هستند.

۱۴. تنها در یک رود ایران، یعنی کارون، می‌توان قایقرانی کرد آن هم در مسافت‌های کوتاه.

۱۵. ایران ۵۰% بازار خاویار دریای خزر را تحت کنترل دارد. قیمت هر ۲۸ گرم از تخم ماهیان خاویاری بلوگای دریای خزر می‌تواند به ۶۱۵۰۰۰ تومان برسد. ماهی خاویار بلوگا در زمان دایناسورها در رودخانه‌ها شنا می‌کرد – اما نسل ماهی خاویار که می‌تواند تا ۱۰۰ سال عمر کند، به سرعت در حال انقراض است. طرفداران محیط زیست معتقدند که ممنوعیت کامل صید ماهی خاویار می‌تواند به حفظ این موجودات باستانی کمک کند.

۱۶. در زبان فارسی، واژه‌ی ایران به معنی “سرزمین آریایی‌ها” است.

۱۷. تقریبا ۷۰% از جمعیت ایران زیر ۳۰ سال هستند.

۱۸. بعد از عزل شاه ایران در ۱۹۷۹، ایران از یک نظام حقوقی به قانون اسلامی تغییر رویه داد. به موجب این قانون زنان به لحاظ ذهنی یا حقوقی با مردان برابر نیستند. به علاوه، فرزندان جزو مایملک مردان به حساب می‌آیند و در صورت طلاق، زنان به طور کامل حضانت فرزندان را از دست می‌دهند.

۱۹. در ایران، مردانی که ازدواج نمی‌کنند تمام عمر در خانواده‌ی پدری می‌مانند و به آنها پسر عزب می‌گویند(پسری که مرد نشده است).

۲۰. یک سازمان ایرانی برای کسی که سلمان رشدی مولف کتاب آیات شیطانی را بکشد ۳ میلیون دلار پاداش تعیین کرد. این کتاب به این نکته اشاره کرده است که بعضی از آیات قران الهام واقعی از سوی خداوند نیستند و شیطان تغییر چهره داده و به محمد(ص) ایده‌های غلطی را القا کرده است.

مطلب مرتبط: ۵۳ حقیقت جالب درباره بدن انسان

۲۱. از زمان‌های باستان، مردم ایران از یک سیستم آبرسانی به نام قنات استفاده می‌کرده‌اند. در این شیوه آب‌های زیرزمینی را جمع و آن را از طریق یک سری کانال‌ به جاهایی که مردم احتیاج دارند هدایت می‌کنند.

۵۳ حقیقت جالب درباره ایران۲۲. ایرانیان به مدت بیش از ۲۵۰۰ سال قالیچه‌های زیبا می‌بافته‌اند. هنگام درست کردن قالیچه‌ها، بافندگان ایرانی اغلب از روی عمد اشتباهی مرتکب می‌شوند. آنها با این کار می‌خواهند نشان بدهند که “فقط خداوند بی‌عیب و نقص است”. بعد از نفت دومین بزرگترین کالای صادراتی ایران فرش است.

۲۳. پایتخت ایران، تهران است که به معنی “دامنه‌ی گرم” است. تقریبا ۱۲ میلیون نفر در این شهر زندگی می‌کنند.

۲۴. جمعیت ایران در ۲۰۱۲ بالغ بر ۷۸.۸۶۸.۷۱۱ نفر بود که این کشور را هجدهمین پرجمعیت‌ترین کشور دنیا لقب داده بود.

۲۵. اگر در ایران به زنی تجاوز بشود، پلیس این قدرت را دارد که مرد را– با یا بدون رضایت آن زن- مجبور به ازدواج با قربانی خود کند، هرچند آن مرد می‌تواند بعدا بلافاصله او را طلاق بدهد. در ایران، ازدواج برای یک زن طلاق گرفته از دختری که باکره نیست راحت‌تر است.

۲۶. در ایران، هیچ قانونی برای تجاوز زناشویی وجود ندارد چون زن جزو دارایی‌های مرد به حساب می‌آید. اگر علائمی از سوء استفاده وجود داشته باشد، اعضای مذکر خانواده‌ی زن ممکن است شوهرش را تهدید کنند، اما این کار جزو وظایف پلیس نیست.

۲۷. در ایران، افراد مونث بالای ۹ سال باید در اماکن عمومی حجاب داشته باشند. به علاوه، قوانین مذهبی به زنان اجازه نمی‌دهد در حضور مردان برهنه (با لباس حمام) ظاهر شوند.

۲۸. از چهره‌های سرشناس ایرانی-امریکایی می‌توان به این موارد اشاره کرد: دارا خسروشاهی، رییس و مدیرعامل شرکت اکسپدیا؛ امید کردستانی، نایب رییس ارشد سابق گوگل؛ اسحاق لاریان، تولید کننده‌ی عروسک‌های برتز؛ دیوید مراگ تولید کننده‌ی هات پاکتز؛ پیر امیدیار، موسس‌ای بی؛ کریستین امان پور، گوینده‌ی اخبار؛ و مت غفاری، کشتی گیر برنده‌ی مدال نقره‌ المپیک.

۲۹. فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) در ۲۰۰۷ استفاده از حجاب را ممنوع کرد، که مانع از آن شد تا تیم فوتبال زنان ایران در رقابت‌های انتخابی المپیک ۲۰۱۲ شرکت کند.

۳۰. فرهنگ ایرانی به خاطر داشتن ادبیات شعری زیبا، قالیچه‌های لوکس، و باغ‌های سرسبز معروف است. در واقع، ریشه‌ی واژه‌ی انگلیسی پارادایس(پردیس/بهشت) واژه‌ا‌ی فارسی به معنی “باغ محصور” است.

منبع: factretriever – جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.