تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

اصول درست استفاده از علائم نگارشی

وقتی محتوایی می‌نویسیم انگار شمشیری را آماده کرده‌ایم که نیاز دارد آن را به کوره ببریم که داغ بشود تا بتوانیم به آن ضربه بزنیم و شکل دهیم. آن حرارت‌دادن و ضربه‌زدن درست شبیه رعایت اصول درست‌نویسی در متن‌هایمان است. قبل از هر چیز باید بدانید که درست‌نویسی چیزی نیست که ناگهان در ذهن ما انسان‌ها بنشیند و درست مثل ضربه‌هایی که به شمشیر وارد می‌شود، به‌تدریج در ذهن ما شکل می‌گیرد.

این را می‌دانم که برای یک‌دست‌بودن نوشته‌هایمان و حفظ زبان فارسی نیاز نیست حتماً زبان‌شناس یا ویراستار باشیم. در قدم اول همین که علائم نگارشی را درست قرار بدهیم و به غلط‌های نگارشی رایج توجه کنیم کافی است؛ چون به این صورت می‌توانیم متن‌های خوش‌خوان‌تری بنویسیم. متن ما باید طوری نوشته شود که دقیقاً آن چیزی که به‌عنوان نویسنده می‌خواهیم به ذهن خواننده منتقل بشود، به بهترین شکل منتقل کند.

در جایی می‌خواندم که نوشته بود: «نوشتن در دنیای آنلاین با نرم‌افزار اندیشه آغاز می‌شود و با سخت‌افزار صفحه کلید ما پایان می‌گیرد.» با توجه به این جمله می‌توانم بگویم که این نوشته به کسانی که می‌خواهند با نرم‌افزار اندیشه در بلاگ یا شبکه‌های اجتماعی با سخت‌افزار کیبورد بنویسند کمک می‌کند.

در ادامه سعی کرده‌ام فهرستی از نکات دربارۀ اصول درست‌نویسی، علائم نگارشی و غلط‌های نگارشی رایج جمع‌آوری کنم تا آن‌ها را همیشه مثل جزوه کنار دستتان داشته باشید. این فهرست براساس تجربیات ویراستاران زبان فارسی جمع‌آوری و تأیید شده است و دیگر خیلی چرایی و دلایل هرکدام از این سه دسته را توضیح ندادم؛ اما شما بچه‌های حرف‌گوش‌کنی باشید و بدون دلیل رعایتشان کنید :‌)

اگر شما هم نکاتی برای اصول درست‌نویسی و علائم و غلط‌های نگارشی رایج می‌شناسید که پتانسیل اضافه‌شدن به این فهرست را دارد، در قسمت دیدگاه‌ها ذکر کنید تا به این فهرست اضافه کنم. راستی شاید نوشتۀ اصول شکسته‌نویسی در وب برای شما جالب باشد. پیشنهاد می‌کنم آن را بخوانید.

اصول درست‌نویسی
اصول درست‌نویسی
فاصله‌گذاری
بین کلمات باید یک فاصله قرار گیرد.

غلط: سوشالمدیا
درست: سوشال مدیا
نیم‌فاصله
۱) بین کلماتی که از دو بخش تشکیل شده‌اند نیم‌فاصله استفاده می‌شود.

مثال: نیما شفیع‌زاده
۲) در نشانۀ جمع «ها» نیم‌فاصله استفاده می‌شود.

مثال: بچه‌ها
۳) در فعل‌های مضارع اخباری، ماضی نقلی و ماضی استمراری نیم‌فاصله استفاده می‌شود.

مثال: می‌خواندم، خوانده‌ام، دارم می‌خوانم
۴) در ضمیر «آن‌ها» نیم‌فاصله استفاده می‌شود.

غلط: آن ها، آنها
درست: آن‌ها
۵) در واژه‌های مرکب نیم‌فاصله استفاده می‌شود.

مثال: تعیین‌کننده
۶) در «ای» نکره نیم‌فاصله استفاده می‌شود.

مثال: خانه‌ای
۷) در پسوندهای «تر» و «ترین» نیم‌فاصله استفاده می‌شود. این پسوندها سه استثنا دارند که در آن‌ها لازم نیست نیم‌فاصله رعایت شود و پسوند به کلمه می‌چسبد: بیشتر، کمتر و بهتر.

غلط: قشنگترین، قشنگ ترین
درست: قشنگ‌ترین
۸) در صفت‌های مفعولی نیم‌فاصله استفاده می‌شود.

مثال: شنیده‌شده، مصرف‌شده
۹) بعضی کلمات نه به هم می‌چسبند و نه یک فاصلۀ کامل دارند. در این مواقع از نیم‌فاصله استفاده می‌شود.

مثال: درنتیجه، خوش‌رفتاری و…

منبع : نیما تودی

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.