تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

اطلاعات عمومی درباره انتخاب عطر

عطرها و رایحه ها قرن هاست که جزئی از تمدن و فرهنگ کشورها به حساب می آیند. از زمان های قدیم، مردم عطرها را با هدف آراستگی، نشان دادن شخصیت شان و یا برای یادآوری و تجدد خاطرات شان به کار می بردند. انتخاب عطر انتخابی کاملاً شخصی است که تحت تاثیر عواملی چون تمایلات، تجربه های گذشته و یا حتی ساختار ژنتیک فرد قرار می گیرد. اجزای تشکیل دهنده ی عطر و نحوه عملکرد آن با ترکیب شیمیایی پوست بدن می تواند ما را برای انتخاب صحیح یک عطر رهنمون کند. با به کارگیری اطلاعات درست در زمینه عملکرد عطرها، می توانیم مناسب ترین انتخاب عطر را به سلیقه ی شخصی مان داشته باشیم و بهترین عطرها را برای دوستان و عزیزان مان تهیه کنیم.

 

چرا عطرها در بدن افراد مختلف بوی متفاوتی می دهند؟

آیا تا به حال شده است که از عطر فردی بسیار لذت برده باشید و پس از امتحان آن عطر با کمال تعجب متوجه شوید که این عطر آن بو را نمی دهد؟ شما تنها نیستید و خیلی از افراد این مشکل را تجربه کرده اند. در حقیقت برای این تفاوت بو، یک دلیل منطقی و علمی وجود دارد: «اگرچه یک عطر خاص حاوی ترکیبات مشخص و معینی است اما هنگامی که روی بدن های مختلف اسپری می شود ساختار شیمیایی بدن فرد می تواند بر روی واکنش آن عطر با پوست تاثیر بگذارد و بوی آن را عوض کند».

هورمون ها نیز ممکن است در چگونگی عملکرد عطرها روی پوست دخیل باشند. در واقع ممکن است یک عطر خاص روی بدن یک فرد در دو زمان مختلف در طول یک ماه دو رایحه ی متفاوت داشته باشد. رژیم غذایی فرد نیز می تواند بر روی این که عطر مورد نظر چه بویی بدهد و بعد از استعمال چه قدر ماندگار باشد تاثیرگذار باشد.

بهترین عطرهای فصل بهار
مشاهده

اثر انتخاب عطر ها و رایحه آن روی مغز

حس بویایی عمدتاً به سیستم لیمبیک مغز مرتبط است. از آن جایی که سیستم لیمبیک با خلق و خو، عادات و احساسات همراه است شدت و عطر یک بو در افراد مختلف می تواند کاملاً متفاوت احساس شود. رایحه های مصنوعی و طبیعی به صورت ناخودآگاه با تحریک احساسات و خاطرات به ما کمک می کنند تا تصمیم بگیریم که چه عطری را دوست داریم. عطرها می توانند به سلامتی بدن ما کمک کنند و روی رفتارهای ما تاثیر بگذارند. برای مثال عطر نعناع می تواند فعالیت مغز را پشتیبانی کند و سینگنال هایی به بدن بفرستد تا بدن را برای حرکت و فعالیت آماده کند.

اسطوخودوس در آروماتراپی به عنوان یک آرامش بخش طبیعی به کار می رود چرا که معلوم شده است این گیاه باعث کاهش ضربان قلب می شود و آن را به حالت نرمال برمی گرداند. عطریات معمولا به هویت شخصی فرد گره خورده است، به عنوان مثال گاهی افراد از نظر احساسی به عطری خاص علاقه مند هستند مخصوصاً وقتی که عطرها افراد را یاد نزدیکان و آشنایان محبوب شان و یا جشن ها و مراسم خاص به یادماندنی در طول زندگی شان بیندازد.

اثر تجربه ی شخصی در انتخاب عطر ها

واکنش به هر عطر و بویی خاص می تواند یک تجربه ی بسیار شخصی متاثر از تجربیات و تجارب گذشته ی فرد باشد. برای مثال کسانی که در دوران کودکی شان خاطرات خوبی از بوی کلوچه ها و شیرینی ها در ذهن شان نقش بسته است ممکن است به عطرهایی که نوت هایی مثل وانیل یا دارچین دارند علاقه نشان دهند. در مقابل کسانی که آسم دارند ممکن است با بوی عطرهایی که رایحه ای شبیه تنباکو دارند اذیت شوند و تنگی نفس و سرفه به آن ها دست دهد.

منبع : ایرانوس

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.