تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

تاریخچه مختصری از استان سیستان و بلوچستان

نام قدیم زاهدان دزآپ بوده و زبان پهلوی است یعنی آبی که به صورت دزدی و پنهانی بوده‌است… ایرانشهر نام قدیمش پهره یا فهرج بوده… شهر سراوان هم از زبان فارسی است… خاش هم فارسی یا پهلوی… نام قدیم چابهار مکران یا مکا از ریشه پهلوی است.

 

استان سیستان و بلوچستان به مرکزیت شهر زاهدان، در جنوب شرقی کشور ایران واقع شده است. جالب است بدانید استان سیستان و بلوچستان چیزی در حدود ۱۱ درصد از کل مساحت کشور ایران را تشکیل داده است و به همین سبب نیز، پهناورترین استان کشور نام گرفته است!

 

استان بکر سیستان و بلوچستان در حدود شرق با کشور پاکستان و کشور افغانستان مرز مشترک دارد؛ در حدود جنوب با دریای عمان مرز آبی دارد و در حدود شمال و شمال غرب با استان خراسان و در حدود غرب با استان کرمان و استان هرمزگان همجوار است. بد نیست بدانید به طور کلی استان سیستان و بلوچستان به لحاظ طبیعی به دو ناحیه ی جغرافیایی سیستان در شمال و بلوچستان در جنوب قابل تفکیک می باشد! که از لحاظ طبیعی با یکدیگر کاملا متفاوت هستند.

استان سیستان و بلوچستان با توجه به موقعیت و شرایط خود و همچنین دارا بودن جاذبه‌ های فراوان تاریخی و طبیعی، در حال رشد، توسعه و همچنین آبادانی روزافزون است. بندر چابهار که تنها بندر اقیانوسی ایران و آسان ترین و بهترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب های آزاد است در سیستان و بلوچستان قرار دارد.

درباره ی تاریخچه ی استان سیستان و بلوچستان بد نیست بدانید قوم سکا در حدود قرن ۲ پیش از میلاد مسیح، در منطقه‌ ی فعلی سیستان ساکن بوده اند! همچنین از بلوچستان نیز در اسناد تاریخی قدیمی و کهن، به اسم ” مکا ” یاد می‌ شده است. همچنین در گذشته، به دلیل گاه‌شمار باستانی ایرانی، سیستان با نام ” نیم روز ” خوانده می‌ شده است. این واژه که مترادف با ” نصف النهار ” است در زمان‌ های دور به عنوان مبدا شبانه‌ روز استفاده می‌ شده است! امروزه نصف النهار مبدا را گرینویچ انگلستان در نظر می‌ گیرند. نام‌ های گوناگون این سرزمین از کارکردهای نجومی آن برخاسته است.

لازم به بیان است استان سیستان و بلوچستان، یکی از پرجمعیت‌ ترین استان‌ های سنی‌ نشین کشور ایران محسوب می‌ شود.

منبع : جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.