تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

تاریخچه مختصری از استان سمنان

مردم بومی سمنان، این نام را به صورت سِمَن تلفظ می‌کنند و به اهالی آن سِمَنی می‌گویند. معنای این واژه به درستی مشخص نیست. سمنان در گذشته تنها به شهر سمنان اطلاق می‌شد و این نام از سال ۱۳۴۰ بر روی همهٔ استان گذاشته شد و تا پیش از آن این منطقه «قومس» یا «کومش» نامیده می‌شد.

 

استان سمنان به مرکزیت شهر سمنان، در جنوب رشته کوه البرز و همچنین شمال دشت کویر واقع شده است. همچنین این استان در راه استان تهران به منقطه ی خراسان قرار گرفته است. استان سمنان وسعتی حدود چهار برابر تهران را دارا می باشد! علاوه بر این، چیزی در حدود ۸/۵ درصد از مساحت کل کشور ایران را تشکیل داده است و از نظر مساحت، ششمین استان کشور ایران می باشد.

 

استان سمنان در حال حاضر، دارای ۴ شهرستان، ۱۴ شهر، ۱۰ بخش و همچنین ۲۸ دهستان است. بد نیست بدانید شهر سمنان، پر جمعیت‌ ترین شهر استان سمنان می باشد.

در زمان شاهنشاهی ماد، سرتاسر استان سمنان امروزی، جزیی از امپراتوری بزرگ ماد بوده است؛ در توصیف دقیق تر می توان گفت، استان سمنان امروزی در دوران باستان، بخشی از چهاردهمین ایالت تاریخی ورن یا ورنه، از تقسیمات شانزده گانه ی اوستایی بوده است. همچنین در دوره ی ساسانیان نیز، سمنان به دلیل قرار داشتن در مرکز تردد شمال و جنوب و شرق و غرب، همیشه محل کشمکش و نزاع بر سر قدرت بوده است!

بد نیست بدانید در دوره ی ساسانیان و پس از اسلام نیز، سمنان محل تمرکز پایگاه‌ های دولت‌ های مرکزی در این ناحیه بوده است.

درباره ی زمان تشکیل استان سمنان امروزی لازم به ذکر است در آغاز سال ۱۳۴۰ هجری شمسی و در زمان نخست‌ وزیری دکتر علی امینی و وزارت کشور سپهبد عزیزی، به پیروی از سنت تاریخی، براساس تصویب‌ نامه ی هیئت‌ وزیران، ایالت کومش شامل شهرهای سمنان، دامغان، شاهرود، بسطام و همچنین سرخه) و نیز جنوب منطقه ی طبرستان یعنی سنگسر شامل شهرهای مهدی‌ شهر و شهمیرزاد و همچنین دیگر نقاط تابعه ی آن‌ ها، از نظر تقسیمات کشوری به نام فرمانداری کل سمنان نام‌ گذاری شد.

مرکز حکومت آن نیز در شهر سمنان تعیین و مستقر شد. جالب است بدانید استان سمنان از گزینه‌ های مهم برای انتقال پایتخت سیاسی کشور در سال ۱۳۹۲ هجری شمسی نیز بوده است!

منبع : جدولیاب / ویکی پدیا

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.