تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

اطلاعات عمومی درباره ایالت نبراسکا آمریکا

نبراسکا ایالتی است در آمریکا و یکی از ایالت‌های غرب میانه آمریکا به‌شمار می‌رود. پایتخت آن لینکلن و شهر مهم آن اوماها است.

 

ایالت نبراسکا از شمال با داکوتای جنوبی، از شرق با ایووا، از جنوب شرقی با میسوری (در مسیر رودخانه میسوری)، از جنوب با کانزاس، از جنوب غربی با کلورادو و از غرب با وایومینگ هم مرز است. این ایالت دارای ۹۳ بخش است.

تاریخچه ایالت نبراسکا

مردمان بومی نبراسکا، از جمله چندین قبیله مانند قبایل: Omaha، Missuria، Ponca، Pawnee و Otoe هزاران سال قبل از اکتشافات آمریکا، در این سرزمین زندگی می کردند که برخی از آنها از مناطق شرقی به این سرزمین مهاجرت کرده بودند. زمانی که اکتشافات اروپا شروع شد، هم فرانسه و هم اسپانیا به دنبال کنترل منطقه بودند. در دهه ۱۹۷۰، اسپانیا روابط تجاری با اتحادیه اروپا برقرار کرد. پس از آن، فرانسه یک تجارت منظم با مردم بومی در امتداد رودخانه ی میسوری در نبراسکا ایجاد کرد.

سپس جنگ بین دو کشور شکل گرفت. در طی جنگ هفت ساله، فرانسه لوییزیانا را به اسپانیا واگذار کرد. بریتانیا و اسپانیا برای تسلط بر می سی سی پی در حال رقابت بودند. در این زمان، بریتانیا با مردم نبراسکا به معماله پرداخت. در واکنش به این امر، اسپانیا دو سفر تجاری به میسوری را ترتیب داد و یک پست تجاری در جنوب نبراسکا تاسیس کرد. در دهه ی ۱۹۷۰ دولت آمریکا بسیاری از قبایل بومی آمریکایی را مجبور کرد تا زمین هایشان را ترک کنند و در زمین های رزرو شده در نبراسکا مستقر شوند. تحت قانون کشاورزی هزاران نفر از مهاجران به نبراسکا مهاجرت کردند تا ادعا کنند که این زمین ها توسط دولت فدرال آمریکا به آنها اعطا شده است. با توجه به جمعیتی که در نبراسکا ساکن شدند، این سرزمین در سال ۱۸۶۷ به ایالت نبراسکا تبدیل شد و به عنوان سی هفتمین ایالت در آمریکا ثبت شد.

نکات خواندنی از ایالت نبراسکا

– شهری که به پایتخت ایالت نبراسکا تبدیل شد، به نام لنکستر، بعد از پنسیلوانیا نام گذاری شد. پس از ترور آبراهام لینکلن، نام او را به طور افتخاری روی آن شهر گذاشتند. این نام گذاری به دلیل پایان برده داری توسط لینکلن بود.

– ورزشگاه ایالت نبراسکا بیش از ۹۰,۰۰۰ هزار نفر در خود جای می دهد. در روزهای بازی این محل تبدیل به پر جمعیت ترین مکان در ایالت، دومین مکان پرجمعیت در اوماها Omaha و لینکلن می شود.

– جنگل هشت طبقه که در باغ وحش “هنری دورلی Henry Doorly” ساخته شده است، بزرگ ترین جنگل بارانی داخلی در آمریکا است. در این جنگل تمام گونه های جانوری نیز مشاهده می شوند.

– اگر دلتان می خواهد ۳۰ اتومبیل را مانند سنگ های “استونهنج Stonehenge ” کنار هم ببینید، اتحادیه ی ایالت نبراسکا خانه ی این اثر هنری به نام “کارهنج carhenge” است. این اثر زاییده ی فکر هنرمندی به نام  Reinders است که این مجسمه را برای ادای احترام به پدرش ساخته است. او گفته است که برای به سرانجام رساندن اثرش مقدار زیادی خون و عرق از دست داده است.

– Warren Buffett سرمایه دار و رییس هیات مدیره ی شرکت “برکشایر”اهل اوماها است. او سهام دار شرکت کوکاکولا نیز هست. بافت می گوید: “مکان های زیادی وجود دارد که من دوست دارم اما جایی که عاشق اش هستم، اوماها است.” Buffett می گوید: “شاید آب و هوای خوب اوماها با مکان های دیگر تفاوت زیادی نداشته باشد اما برای من خیلی مهم نیست، مهم این است که من اینجا از زندگی لذت می برم.”

ایالت نبراسکا غذای ملی ندارد اما اگر می خواست یکی از غذاهایش را ثبت ملی کند، حتما این افتخار نصیب Runzas می شد. Runzas فست فود زنجیره ای است. این غذا ترکیبی از نان و کره به همراه گوشت گاو و کلم است. این غذا دارای رستوران های مخصوص به خود و با همین نام است که ۸۲ شعبه در نبراسکا، یک شعبه در کلورادو، دو شعبه در ایووا و دو شعبه در کانزاس دارد.

– با این که ایالت نبراسکا غذای ملی ندارد، اما یک نوشیدنی میوه ای با طعمی بسیار متفاوت دارد که Fruit Smack نامیده می شود. این نوشیدنی اولین بار توسط مردی به نام “ادوین پرکینز” اختراع شد. معروف ترین محصول او شیر پرورده میوه ای بود که بعد از مدتی با شکست روبرو شد. پرکینز یک نوع پودر به محصولش اضافه کرد و این نوشیدنی پرطرفدار به وجود آمد.

 

منبع: جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.