تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

علت قرمز بودن خون ما

خون بافتی مرکب از چند نوع سلول، شناور در محیط مایعی بنام پلاسما است. خون اساسأ وسیله‌ای است که سلول‌های خونی، گازها، مواد غذایی، فضولات حاصل از اعمال متابولیکی بدن و بالاخره هورمون‌ها را در بدن جابجا و حمل‌ونقل می‌کند. یک انسان معمولی در بدن خود بین ۴ تا ۵ لیتر خون دارد و این خون در داخل سرخرگ‌ها، سیاهرگ‌ها و مویرگ‌ها مرتب در حال گردش و جریان است. خون تمام انسان‌ها در تمام دنیا به رنگ قرمز است. آیا می‌دانید علت این مسأله چیست؟

برای دانستن این مطلب ابتدا باید اطلاعاتی از اجزاء تشکیل دهنده خون داشته باشیم. خون دارای چهار عنصر سازنده: پلاسما، گلبول‌های سفید، گلبول‌های قرمز و پلاکت‌ها می‌باشد. اگر نمونه خونی را در یک لوله آزمایشگاهی بریزیم و به حال خود بگذاریم بخش‌های جامد و مایع آن از یکدیگر جدا می‌شود.

جامدهای مرطوب تقریباً نیمی (۴۵ درصد) از حجم خون را می‌سازد. بازمانده آن مایعی است که پلاسما خوانده می‌شود. بیشتر از نصف حجم خون انسان را پلاسما تشکیل می‌دهد که مایع غلیظ زردرنگی شامل آب، پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، نمک‌های معدنی، فیبرینوژن و آنتی کورها می‌باشد. پروتئین‌ها به رشد بدن کمک می‌کنند. هم‌چنین پروتئین‌هایی که سبب لخته شدن خون می‌شوند و چیزهایی که فضولات و ضایعات سوخت و ساز (متابوسی) در بدن به شمار می‌روند. آنتی کورها یا پادتن‌ها، باکتری‌های مضر را می‌کشند و سموم ترشح‌شده توسط باکتری‌ها را خنثی می‌کنند و فیبرینوژن در هنگام خونریزی یا جراحت، سبب بند آمدن خون می‌شود.

گلبول‌های سفید خون ازنظر تعداد کمتر هستند و اندازه‌شان در حدود ۱ / ۰ میلی‌متر می‌باشد. در مقابل هر گلبول سفید خون تعداد ۷۰۰ گلبول قرمز وجود دارد. گلبول‌های سفید، از بدن در برابر میکروب‌های بیماری‌زا محافظت می‌کنند. پلاکت‌ها ازنظر اندازه بسیار کوچک هستند (در حدود ۰۰۲ /۰ میلی‌متر) و هر میلی‌متر مکعب خون شامل ۴۰۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ پلاکت می‌باشد. پلاکت‌ها در موقع انعقاد خون نقش حیاتی بازی می‌کنند.

گلبول‌های قرمز خون ازنظر شکل شبیه دیسک هستند و اندازه‌شان در حدود ۰۸ / ۰ میلی‌متر می‌باشد. این گلبول‌ها حاوی رنگدانه‌ای بنام هموگلوبین هستند که از آهن و پروتئین‌ها تشکیل‌شده است. قرمز بودن رنگ خون به علت وجود همین رنگدانه هموگلوبین در گلبول‌های قرمز است. تعداد گلبول‌های قرمز در زنان در حدود ۴ / ۵ میلیون و در مردان ۵ / ۵ میلیون در هر میلی‌متر مکعب خون می‌باشد. گلبول‌های قرمز خون وظیفه حمل اکسیژن را از یک نقطه به نقطه دیگر بدن به عهده دارند و اکسیژن جذب این گلبول‌ها شده و در داخل بدن حمل می‌شود. گلبول‌های قرمز در حدود چهار ماه عمر می‌کنند و سرانجام اکثراً درون طحال می‌شکنند و سلول‌های جدیدی جایگزین این سلول‌های مرده می‌گردند

منبع : یک پزشک

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.